Hoe lang blijft de visite?

zondag 9 mei 2010 om 09:59
Van de week kwamen er vrienden op visite. Heel gezellig. We hadden om 16.00u afgesproken, en ze bleven ook eten. Na het eten zei mijn gevoel: het is nu tijd dat ze weer weg gaan. Maar ze bleven zitten tot half 10!!! Na het eten werd iedereen een beetje hangerig, dus het voegde ook niet echt wat toe. Vriend en ik gaven nog wat hints, zo van: joh wat doen we, nog een bakkie en dan laten we het daarbij? Of ik: goh, ik heb zo slecht geslapen vannacht, ik ben kapot.
Ik merk dat het me vaker overkomt; dat visite langer blijft dan ik wil. En dat vind ik jammer want het zijn lieve vrienden en het was supergezellig, en dan wordt het toch afgesloten met een gevoel van: hehe, ze zijn weg.
Herkennen jullie dat? Wat is een normale tijdsduur voor visite? En zeggen jullie weleens: het is mooi geweest voor vandaag?
Ik merk dat het me vaker overkomt; dat visite langer blijft dan ik wil. En dat vind ik jammer want het zijn lieve vrienden en het was supergezellig, en dan wordt het toch afgesloten met een gevoel van: hehe, ze zijn weg.
Herkennen jullie dat? Wat is een normale tijdsduur voor visite? En zeggen jullie weleens: het is mooi geweest voor vandaag?
zondag 9 mei 2010 om 10:02
Je hebt een concept, ook wel communicatie genoemd, waarmee je duidelijk kunt maken wat je wil.
Hoef je geen lullige excuses / draaikontopmerkingen enzo. meer te verzinnen.
Ofwel: goh, vinden jullie het erg om te gaan, we zijn moe / willen nog stevig van jetje / willen nog even bankhangen samen / willen de kruipkelder nog even flink uitmesten...
Hoef je geen lullige excuses / draaikontopmerkingen enzo. meer te verzinnen.
Ofwel: goh, vinden jullie het erg om te gaan, we zijn moe / willen nog stevig van jetje / willen nog even bankhangen samen / willen de kruipkelder nog even flink uitmesten...

zondag 9 mei 2010 om 10:06

zondag 9 mei 2010 om 10:07
Als je ergens blijft eten wordt het vaak juist als onbeleefd gezien als je direct na het eten opstapt, het eten maakt juist deel uit van een gezellige avond. Als jij dat anders ziet, realiseer je dan dat jij afwijkt van de normale gebruiken en dat mensen dit niet snel uit zichzelf zomaar aan zullen voelen. Communicatie, zoals CL2 ook zegt, is dus op zijn plaats.
zondag 9 mei 2010 om 10:08
Ik heb het eigenlijk nooit. Als ze echt laat blijven zitten zeg ik soms: hee, niet vervelend bedoeld, maar ik ben nogal moe/ moet nog wat internetbankieren/ werk voorbereiden... Het zijn goede vrienden, en die doen daar dan ook niet moeilijk over. Maar meestal vind ik het gewoon heel gezellig als er vrienden zijn en maakt het me niet uit of ze blijven zitten. Als ik om 16 uur zou komen en blijf eten, zou ik er eigenlijk van uit gaan dat er een soort avondvisite aan vast zit. En anders zou ik het duidelijker afspreken: Het lijkt me leuk om samen te eten, maar we willen 's avonds nog wel wat anders doen.
...
zondag 9 mei 2010 om 10:08
Heel herkenbaar. Ik zit ook vaak op de klok te kijken en te wachten totdat ze weer weg gaan. Ik heb hier vooral 's avonds laat last van. Ik wil dan gewoon slapen.
Hoe lang mensen blijven, hangt af van wie het zijn.
Bij vrienden die wekelijks komen, heb ik dit ook gewoon gezegd. Ze weten nu dat ik het niet zo lang uithou. Ik ga dan gewoon naar bed en zij blijven lekker door drinken met manlief. Iedereen tevreden
Hoe lang mensen blijven, hangt af van wie het zijn.
Bij vrienden die wekelijks komen, heb ik dit ook gewoon gezegd. Ze weten nu dat ik het niet zo lang uithou. Ik ga dan gewoon naar bed en zij blijven lekker door drinken met manlief. Iedereen tevreden
zondag 9 mei 2010 om 10:09
Visite en vis blijft drie dagen goed toch?
Maar als visite om een uur of vier komt en blijft eten, moeten ze dan om acht uur weer weg? Als het gezellig is let je toch niet op de tijd? Hier gebeurd het vaker dat het ineens heel heel laat is en dat de visite dus maar naar huis gaat.
Maar als visite om een uur of vier komt en blijft eten, moeten ze dan om acht uur weer weg? Als het gezellig is let je toch niet op de tijd? Hier gebeurd het vaker dat het ineens heel heel laat is en dat de visite dus maar naar huis gaat.
MILF in the making

zondag 9 mei 2010 om 10:11
Ik ben ook denk ik een plakkerT als het heel gezellig is, iig aan de telefoon. Maar de mensen die ik ken zeggen het gewoon, niets aan het handje. En als ik moe ben zeg ik het ook. Ik probeer wel altijd te letten op hints trouwens.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 9 mei 2010 om 10:14
Hangt er vanaf wat voor visite... mensen uit mijn vriendengroep zie ik vrijwel ieder weekend, maar dat is eigenlijk altijd (diep in de nachtwerk). Maar we kennen elkaar allemaal zo goed dat je nier raar moet opkijken als iemand opeens met zijn ogen dicht op de bank zit hoor En als we elkaar echt zat zijn, dan wordt dat ook gewoon gezegd hoor.
Maar ik heb eigenlijk maar zelden visite van kennissen waar ik zoiets niet zo goed tegen zou durven zeggen. De meeste mensen die hier over de vloer komen ken ik goed genoeg om dat tegen te zeggen. Maar eigenlijk zijn wij nogal nachtbrakers, dus visite hier van mij gerust tot 4 uur 'snachts blijven zitten hoor... gezellig! Tenzij ik om 8 uur weer op moet uiteraard, maar dan zeg ik dat van te voren gewoon.
Maar ik heb eigenlijk maar zelden visite van kennissen waar ik zoiets niet zo goed tegen zou durven zeggen. De meeste mensen die hier over de vloer komen ken ik goed genoeg om dat tegen te zeggen. Maar eigenlijk zijn wij nogal nachtbrakers, dus visite hier van mij gerust tot 4 uur 'snachts blijven zitten hoor... gezellig! Tenzij ik om 8 uur weer op moet uiteraard, maar dan zeg ik dat van te voren gewoon.
zondag 9 mei 2010 om 10:21
Gaat hier natuurlijk eigenlijk... Vrienden weten dat ik geen nachtbraker ben en houden daar rekening mee, aan de andere kant wordt het alsnog wel eens laat, maar dan is het gewoon gezellig en kijk ik ze niet weg. En anders gewoon je mond open doen.
En mensen die om 16.00 uur komen en blijven eten.. dan vind ik half toen niet raar, ik zou het persoonlijk vreemder vinden als ze na het eten vrij snel zouden gaan zonder duidelijke reden...
En mensen die om 16.00 uur komen en blijven eten.. dan vind ik half toen niet raar, ik zou het persoonlijk vreemder vinden als ze na het eten vrij snel zouden gaan zonder duidelijke reden...
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
zondag 9 mei 2010 om 10:22
Hm, in tegenstelling tot de meeste anderen snap ik het heel goed. Bij mij heeft het ook niets te maken met 'de visite wegkijken' of iets in die richting. Ik vind dat het best wat energie kost als mensen vanaf 's middags in mijn huis zijn, waar ik dan de gastvrouw ben. En dus denk ik ook vaak na een paar uur 'zo, het was gezellig, maar voor mij is het nu genoeg'.
Wat hier wordt gezegd over communicatie blijkt in de praktijk niet zo makkelijk te zijn. Ik heb het geprobeerd; vantevoren tegen de visite zeggen dat ik het fijn zou vinden als ze bijv. alleen 's middags kwamen, of alleen 's avonds na het eten (ipv de hele middag en hele avond achter elkaar). Dat werd in een aantal gevallen niet heel positief opgevat, sommige vrienden vonden het bot dat ik vantevoren wilde vastleggen dat zij niet et zo lang mochten blijven als ze zelf wilden. Ligt natuurlijk ook aan de vrienden. Ik heb gelukkig ook vrienden die het juist op prijs stellen dat ik er zo eerlijk over ben. En dat zijn uiteindelijk de mensen met wie ik het liefst afspreek. Dus misschien moet je keuzes gaan maken...
Wat hier wordt gezegd over communicatie blijkt in de praktijk niet zo makkelijk te zijn. Ik heb het geprobeerd; vantevoren tegen de visite zeggen dat ik het fijn zou vinden als ze bijv. alleen 's middags kwamen, of alleen 's avonds na het eten (ipv de hele middag en hele avond achter elkaar). Dat werd in een aantal gevallen niet heel positief opgevat, sommige vrienden vonden het bot dat ik vantevoren wilde vastleggen dat zij niet et zo lang mochten blijven als ze zelf wilden. Ligt natuurlijk ook aan de vrienden. Ik heb gelukkig ook vrienden die het juist op prijs stellen dat ik er zo eerlijk over ben. En dat zijn uiteindelijk de mensen met wie ik het liefst afspreek. Dus misschien moet je keuzes gaan maken...
zondag 9 mei 2010 om 10:24
Als er bij ons iemand om 16 uur komt en blijft eten, dan verwachten we ook dat ze de hele avond blijven, tot 11/12/01 uur. Als ze om half 10 weg zouden gaan, dan zou ik vinden dat ze wel erg vroeg weggaan.
Maar als je er zelf zo anders over denkt, zou ik het gewoon bij het afspreken duidelijk maken en aangegeven wat jij van de visite verwacht. Is helemaal nikst mis mee.
Vorig jaar kon ik ivm burnout niet zo lang visite verdragen en toen sprak ik altijd een begin en eindtijd af. Dat was toen heel prettig, zo kon ik ook meer van de visite genieten, want ik wist dat ze op tijd weer weggingen. En de visite wist ook waar ze aan toe waren.
Nu doe ik dat niet meer en blijven ze gewoon zolang het gezellig is.
Maar als je er zelf zo anders over denkt, zou ik het gewoon bij het afspreken duidelijk maken en aangegeven wat jij van de visite verwacht. Is helemaal nikst mis mee.
Vorig jaar kon ik ivm burnout niet zo lang visite verdragen en toen sprak ik altijd een begin en eindtijd af. Dat was toen heel prettig, zo kon ik ook meer van de visite genieten, want ik wist dat ze op tijd weer weggingen. En de visite wist ook waar ze aan toe waren.
Nu doe ik dat niet meer en blijven ze gewoon zolang het gezellig is.
zondag 9 mei 2010 om 10:34
Ik heb niet gestemd. Maar ik begrijp je probleem heel goed. Als bij mij visite door de week komt en man en ik moeten allebei werken de volgdende dag, dan heb ik toch het liefst dat ze tegen 10 uur weer vertrekken.
Als dat niet gebeurt dan zeg ik meestal iets erover, dat wij vroeg op moeten. Als ze weg zijn ga ik meestal nog een uurtje lezen of zo, dat heb ik nodig om in slaap te komen.
Overigens, ik zelf blijf nooit lang op visite op een doordeweekse dag, zou het niet in mijn hoofd halen. Net zoals ik het ook niet in mijn hoofd haal om mezelf met etenstijd uit te nodigen en een maaltijd te verwachten. Maar kennelijk is het gewoon. Zie mijn topic: Als Mannen iets afspreken, Hmpf!
Als dat niet gebeurt dan zeg ik meestal iets erover, dat wij vroeg op moeten. Als ze weg zijn ga ik meestal nog een uurtje lezen of zo, dat heb ik nodig om in slaap te komen.
Overigens, ik zelf blijf nooit lang op visite op een doordeweekse dag, zou het niet in mijn hoofd halen. Net zoals ik het ook niet in mijn hoofd haal om mezelf met etenstijd uit te nodigen en een maaltijd te verwachten. Maar kennelijk is het gewoon. Zie mijn topic: Als Mannen iets afspreken, Hmpf!
zondag 9 mei 2010 om 10:38
zondag 9 mei 2010 om 10:42

zondag 9 mei 2010 om 10:42
Vrienden mogen zolang blijven als ze willen, ze mogen ook gewoon blijven logeren als het laat wordt. Ook al blijven ze een maand, prima. Als iemand op z'n horloge begint te kijken, heb ik juist het idee dat hij/zij zich toch niet zo amuseert...
Sommige vrienden van m'n vriend mogen daarentegen wel om half 10 naar huis, omdat ik hun wer-ke-lijk hondsonbeleeft vind en zeer niet gezellig, maar dat is een ander verhaal.
Sommige vrienden van m'n vriend mogen daarentegen wel om half 10 naar huis, omdat ik hun wer-ke-lijk hondsonbeleeft vind en zeer niet gezellig, maar dat is een ander verhaal.
zondag 9 mei 2010 om 10:46
Ik begrijp je goed. Op een gegeven moment wil je een beetje rust na een avond de gastvrouw te hebben gespeeld. Dat kan knap vermoeiend zijn, koken, drankjes inschenken, hapjes, dat soort dingen.
Ik heb het zelf dat ik gewoon een beetje 'uitgeluld' ben na een paar uur... ik blijf zelf ook nooit lang op visite, na ongeveer 2 uur vind het wel mooi geweest.
Ik heb het zelf dat ik gewoon een beetje 'uitgeluld' ben na een paar uur... ik blijf zelf ook nooit lang op visite, na ongeveer 2 uur vind het wel mooi geweest.
zondag 9 mei 2010 om 11:02
Als mijn gastvrouw en gastheer zó indirect zouden communiceren en allemaal van die vage (doch duidelijke) smoesjeshints over slecht slapen enzo op me zouden loslaten, zou ik misschien ook wel met opzet blijven zitten. Gewoon, om eens af te wachten wanneer ze nu eens duidelijk en direct gaan communiceren
Peas on earth!