Wachtwoord van draadloos netwerk vergeten

11-05-2010 14:21 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal proberen het kort en duidelijk uit te leggen.

Ik heb in huis draadloos internet. Ooit heb ik een poging gedaan om dat te beveiligen, ik dacht zelf dat dat was mislukt. Nu is dat netwerk dus toch beveiligd! Met het wachtwoord wat ik toen zelf had geprobeerd in te stellen kan ik er niet op in ieder geval, maar het is ook mogelijk dat ik niet meer precies weet wat dat wachtwoord is

Het gekke is dat iemand anders via zijn iphone wel gewoon verbinding kan maken met het netwerk, zonder een wachtwoord in te hoeven vullen.

Toen ik zelf probeerde dat netwerk te beveiligen heb ik dat gedaan via het knopje 'een draadloos netwerk voor huis of klein bedrijf instellen'. Heb ik dan nu alleen de beveiliging van de router naar mijn computer beveiligd in plaats van gewoon de internetverbinding die mijn router uitstraalt? En de allerbelangrijkste vraag: kan ik dit wachtwoord verwijderen?

met google kom ik niet zo ver
Hier kan je er alleen op als je de WPA2 code intoetst.

En die staat op de sticker die onder de router zit.
oh yes een advies! Ik ga het meteen proberen, kom zo verslag uitbrengen.
Dat staat er bij mij niet.. Alleen serienummer, modelnummer en MACnummer (???) jammer.
Verder heb ik er ook helemaal geen verstand van
Toch bedankt :-)
Bij ons kun je op de router de code resetten, misschien is dat wat?
Aanvulling: zo'n klein knopje dat je alleen ziet als je goed kijkt en dan met een pen moet indrukken - ozo handig in de meterkast, zeker als de router daar is oppgehangen met wat nageltjes, sprak ze uit ervaring...
Wij hadden ooit hetzelfde probleem, is inderdaad verholpen door de router te resetten.

Offtopic; choca, ik vind jouw avatar altijd zó schattig
Thanks Jorina! Hij is al wat gedateerd maar ik vind 'm ook nog steeds té leuk

Zit veel met iPhone te forummen (zoals nu dus zie het zelf helaas niet altijd)

ontopic: hopelijk werkt het bij jou ook zo strik!
Ja dat knopje is inderdaad een beetje onhandig in een kleine kast, dat probleem ken ik haha. Maar helaas heb ik dat al een keer of 10 zonder enig succes geprobeerd (ik weet dat 1x genoeg is, maar had toch de stille hoop dat meerdere malen proberen effect zou hebben).
En die MAC key werkt ook niet?
quote:Tia Dalma schreef op 11 mei 2010 @ 15:58:

En die MAC key werkt ook niet?

Nee helaas.

Ik vind het heel vreemd dat het wachtwoord er gewoon op blijft zitten als ik de router reset. En ik begrijp ook niet waarom anderen geen wachtwoord hoeven in te voeren voor precies hetzelfde netwerk...

Maar dat had ik net al gezegd natuurlijk..
Zit je wel op het goede netwerk dan?

Of zitten zij op andermans internet?

Resetknop 10 seconden inhouden, anders werkt het niet. (bij mijn router dan)

En MAC adres is een soort code (zeg maar een vingerafdruk) die iedere netwerkpoort heeft.
quote:lezzmeister schreef op 11 mei 2010 @ 17:32:

Zit je wel op het goede netwerk dan?

Of zitten zij op andermans internet?

We zitten echt op hetzelfde netwerk, althans, zij hebben toegang en ik niet.. Maar wel hetzelfde.

quote:Resetknop 10 seconden inhouden, anders werkt het niet. (bij mijn router dan)

Heb hem precies gereset volgens de handleiding maar het heeft niet het gewenste effect. Beetje jammer dat de handleiding geen andere oplossing biedt.

quote:En MAC adres is een soort code (zeg maar een vingerafdruk) die iedere netwerkpoort heeft.Ik heb in ieder geval iets geleerd vandaag!
Probeer het met draad.

Als bij mij draadloos niet wil door een missende key of wat ook, kan ik er altijd bij met draad.

Ja en MAC-key. Zou niet weten waarom je dat zou invoeren bij het aanmelden van een netwerk, tenzij van tevoren omdat je daar op filtert. Dat dus.

Staat er ook geen sticker met WPS(met bijbehorende code) op de router? Heb je bij je draadloze verbinding dingen aangepast waar je niet zeker van was?
Zoek op het internet anders bij desite van de firmaa, meestal kun je daar wel de handleidingen downloaden. Stel dan opnieuw een ww in en bewaar dat ergens.

Als je netwerk echt beveiligd is, moet imand anders er niet zomaar opkunnen,kans is groot dat diegene dus ooit wel je inloggegevens van je heeft gekregen. VOor diegene is het dus een bekend netwerk en kan zo inloggen.

Wat is er veranderd dan bij jou dat je nu niet meer zelf op je netwerk kunt?
Je bent zelf een theepot
heb je een cd bij je modem gekregen?

bij mij staat de wep-sleutel (26 cijfers geloof ik) op een sticker op de cd hoes.

maar als "die iemand" met een iphone wel op je netwerk kan?? heeft die iemand dan wel ooit een code in moeten voeren?

of 'ziet' zijn iphone wel het netwerk en zit hij toch gewoon op het mobiele netwerk?

veel vragen, maar misschien leiden die ook wel tot een antwoord
Welke router heb je? Dan kan je opzoeken hoe je hem moet resetten. Meestal is het een x aantal sec het tiptoetsje inhouden en wachten tot de lampjes gaan knipperen, dan loslaten, een tijdje wachten en kijken of je kunt inloggen via 192.168.1.1 (verschilt per fabrikant) in je browser en dan de boel opnieuw instellen.

*Mompelt iets tegen lezzmeister over 1 grote box *
Ik zou je vraag ook even op een computer forum posten. Daar krijg je vaak wel goede tips (niet dat dat hier niet zo is hoor :-)) Of googelen met de naam van je router.

Je kan trouwens makkelijk zelf even kijken of en hoe je netwerk beveiligd is. Als je naar de properties van je netwerk gaat, is er een tab "security". Staat daar een network security key ingevuld?
@ lezzmeister: met draad doet werkt het inderdaad wel gewoon, maar ik heb natuurlijk liever draadloos. Er staat geen WPScode op de router, en toen ik probeerde de verbinding te beveiligen heb ik precies de stappen gevolgd (het ging via zo'n soort wizard) en toen ik er niets meer van begreep heb ik alles geannuleerd.

@ suzannesuus: De handleiding heb ik al gedownload maar daar kan ik geen oplossing in vinden. Ik weet ook niet wat er is veranderd, het internet werkte 'opeens' niet meer.

@ medje: Ik heb inderdaad meer gelezen over een cd-rom die bij de router zou horen, kan me daar niks van herinneren! Maar ik ben inmiddels een zoektocht naar dat ding begonnen dus wie weet dat ik daar uiteindelijk nog iets aan heb.

Degene met de iphone (huisbaas) heeft geen wachtwoord in hoeven vullen, dat heb ik zelf ook gezien. Ik heb gezien dat hij echt verbinding had via mijn router en het gekke is, dat wanneer hij de lijst opende met beschikbare netwerken mijn verbinding niet beveiligd was. Terwijl als ik op mijn laptop de lijst met beschikbare draadloze netwerken open hij dus wel beveiligd is!

@XionZ: Dat met dat ip-adres staat inderdaad in de handleiding. Als ik dat invul in mijn browser zegt hij dat het niet beschikbaar is. Ik bedenk me nu dat het misschien nog wel een idee is om via een iphone of computer die wel gewoon op het netwerk kan dat ip-adres in te vullen, misschien dat ik er dan bij kan. Alleen resetten heb ik al heel vaak gebeld en dat heeft helaas geen effect.

@ elska: hm ik ga eens even kijken wat je bedoelt, kan het zo niet vinden namelijk.

in ieder geval bedankt voor alle tips en hulp! Gelukkig ga ik over een aantal weken verhuizen, dus als het allemaal niet lukt doe ik het gewoon met draad en ga ik in mijn nieuwe huis een nieuwe poging wagen. (of ik laat het iemand anders doen, om herhaling van dit probleem te voorkomen )
@XionZ: De doos. Inderdaad. Dat had mooi geweest.

@Elska: Ik zit zelf op tweakers.net en hardware.info. Zeer kundige hulp, van kundige mensen..... voor (minimaal enigszins)kundige mensen. Ze hebben er wel speciale afdelingen voor leken, maar daar is geduld(met name bij de gemiddelde tweaker) ver te zoeken. We hebben bij gemiddeld lan-party de bezoekers op die afdelingen uit zitten lachen.

@medje: de cd is eigenlijk niet eens nodig. Is alleen om de installatie makkelijker te maken. Ik heb D-link, Cisco, E-tech, alles met cd gehad, en er nog nooit een gebruikt. Indien kwijt, geen probleem.

@Strik: met draad kun je wel op je router? In je laatste post zeg je van niet.Of dacht je dat ik bedoelde op internet? Het was toch echt bedoeld om op je router zelf te knutselen(als in 192.168.0.1 of 192.168.1.1 of 192.168.100.1). Als je gewoon via draad bij internet en je router kan, is er dus iets mis met de configuratie van je draadloze deel. Weten we dat ook weer. En ik zou zeggen dat dat bij je pc ligt(je netwerk staat in pc als beveiligd, probeert een wachtwoord te sturen en dus loopt de boel spaak).
Hoi,

ik heb niet hetzelfde probleem maar wil er niet weer een nieuw topic voor aanmaken....

Ik lig nu naast mijn tv op de grond midden in de woonkamer (koude vloer trouwens!) omdat mijn router niet meer meewerkt...

In het kort: eergisteren gewoon ge-internet, laptop uit gezet.

Gisterochtend wilde ik wat checken, krijg mail binnen, wil reageren en doet niks meer.

Geen internet, geen mail, niets wat met het www te maken heeft.

UPC gebeld, die gaf aan dat er een storing was.

Hele dag niks...

Vanmorgen weer gebeld want hij deed het nog steeds niet.

Meneer heeft me geholpen, maar volgens hem staat alles goed bij UPC en de modem.

Dan zou het aan mijn router moeten liggen.

Ik heb modem én router al meerdere malen gereset, van het stroom gehad, maar niks helpt.

Heb nu de kabel uit de router getrokken en in mn lap gedaan zodat ik kan googelen, want Sitecom is gesloten...

Ik krijg op mn lap de melding : De instellingen die op deze pc zijn opgeslagen komen niet overeen met de vereisten van het netwerk.

Dat is als ik verbinding met mijn netwerk wil maken.

Die kan ik dus niet kiezen...

Mijn netwerk is beveiligd trouwens.

Kan iemand mij helpen dat ik weer gewoon draadloos kan internetten?

Anders moet ik of op mn koude vloer liggen of wachten tot morgen, maar blijkbaar ben ik lichtelijk verslaafd en heb ik het www toch wel echt nodig...

Ik ga ook nog even googelen nu ik de boel toch effe aan de praat heb gekregen, maar misschien zijn jullie sneller.
Ok. Dus upc ligt eruit. Storing.

Upc doet t weer, maar bij jouw doet niks 't.

Je kan met je laptop niet draadloos, wel met draad.

En draadloos krijg je dus die melding?

Dan komt door de reset van die router misschien. Zijn alle instellingen eruit. Gewoon het netwerk wissen uit je laptop en opnieuw erop. Is waarschijnlijk onbeveiligd. Even alles opnieuw instellen.

Je kan ook zelf in je modem kijken, dat is als het goed is 192.168.100.1 Probeer het eens.

Oh, en de helft van de storingen die upc heeft, hebben te maken met dns-servers die eruit liggen. Wat die doen kun je hier lezen. Redelijk wat routers hebben een mogelijkheid om er een extra server of 1-2 in te zetten. Dan kun je zonder problemen via een andere dns als die van upc moeilijk doen. Hier een lijst met extra servers.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het niet meer meegekregen, maar inmiddels is alles gefixt.

Kostte me wel een half uur bij de helpdesk..

Maar ik sla jouw tip even op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven