Helmpje???

13-10-2009 19:12 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We komen net terug van de fysiotherapeut met Sproetekind en we moeten beslissen of hij een hempje moet tegen zijn afgeplatte hoofdje.

Hij is nu 4 1/2 maand en heeft de eerste 2 à 3 maanden een sterke voorkeurshouding gehad. We hebben er van alles aan gedaan: aankleedkussen andersom, hoofdje draaien in bed, speeltjes aan niet-voorkeurskant, buikliggen etc etc. Maar toch een afplatting.

De laatste keer had hij een score van 108 (op één of andere schaal), nu een maand later is er weinig tot geen verbetering. 100 is normaal, tussen 104 en 108 is een lichte afplatting en boven de 108 een ernstige. Sproetkind is dus een randgeval.

De verwachting is dat een helmpje een resultaat heeft van 103-104. Zonder helmpje zal het waarschijnlijk wel iets verbeteren, maar niet veel. Erger wordt het niet (denkt de fysio).

Grote vraag is nu dus, gaan we voor een helmpje? Ik wil het zelf liever niet, vind het zo'n naar idee dat mijn kleine jongetje het komende half jaar 23 uur per dag zo'n helmpje op moet. Dat knuffelt toch anders. Maar dat is natuurlijk een puur egoïstische keuze. Hij zit er later misschien wel mee dat hij niet zo'n mooi rond hoofd heeft.

Wie heeft ook voor dit dilemma gestaan? Waarbij het dus niet een hele duidelijke keuze vóór of tegen een helmpje was. Wat hebben jullie gedaan? En hebben jullie spijt?

De fysio wilde duidelijk geen beslissing voor ons nemen. Maar waar moeten we onze beslissing dan op baseren?
En up...

Niemand die mij kan helpen?
quote:nero schreef op 12 mei 2010 @ 20:30:

En up...

Niemand die mij kan helpen?

hai Nero,

ik kan je geen antwoorden geven op je vragen, maar heb me er zelf ook in verdiept voor mijn dochter en toen ontdekte ik een speciale hyves, wellicht kun je daar je vragen kwijt? redressiehelm.hyves.nl

Mijn dochter is nu net 6 maanden en vanmorgen hebben we weer een meting gehad. De uitslag hebben we nog niet, maar dit is de 3e meting en we zagen al wel dat de scheefhid minder is, alleen de platheid zoals jij die brschrijft niet. Maar mijn gevoel neigt naar niet helmen. Door alle fysio is ons meisje heel sterk geworden en vindt ze het geweldig om op haar buik te liggen. Ook rolt ze nu en zit ze in de kinderstóel. Slapen doet ze in de zijligkussens. Dus er is steeds minder druk op haar achterhoofd en de komende maanden groeit het toch nog hard (minder dan de eerste 6 maanden maar toch). Bovendien heb ik nu ontdekt dat ik zelf ook niet een heel rond achterhoofd heb, was me nooit opgevallen omdat er haar over heen zit. Het is dat de fysio het zei. Dus ja in hoeverre is het gewoon pech voor ons meisje dat haar moeder ook al een plat hoofd heeft En nik zie het echt niet zitten om haar in de hitte een helm te laten dragen, ze heeft het nu al zo snel warm!

Succes ermee!
Bedankt voor je reactie Bloemetje! Het blijft lastig he, ik vind het zo'n moeilijke beslissing! De punten die jij noemt zorgen er ook voor dat ik neig naar niet-helmen, al is de afplatting bij dochter wel beoorlijk ernstig dat ik me serieus afvraag of het minder wordt als ze geen helmpje krijgt. Ze is nl. ook nog niet echt actief met rollen/buikliggen zodat ze nog steeds veel op haar rug ligt...

Wanneer moeten jullie definitief beslissen?
ja ht blijft lastig ja, want ergens denk je ook want zijn nu 6 maanden op een heel leven als dat dan betekent dat ze een mooi rond koppie krijgt? Alhoewel de fysio ook aangaf dat de echte platheid wellicht niet te helpen valt met een helmpje.

Wij horen volgende week de uitslag van deze meting en dan wordt besloten of we worden doorverwezen naar de kinderarts.

Hoe oud is je dochtertje nu? Ben je actief aan het oefenen met buikliggen? Die van mij vond het eerst vreselijk, maar ik was er echt continu mee bezig en ineens vond ze het helemaal geweldig, vooral steunend op het voedingskussen.

Ik was er zelfs 'snachts in mijn slaap mee bezig, maar goed het heeft geholpen.

Wanneer hebben jullie weer een meting? Vind je ook ergens dat het ook wel een beetje iets van nu is? Die af[plattingen? Komt natuurlijk door die rugligging. Maar als ik r van t voren vor was gewaarschuwd had ik er beter op gelet en was ik al eerder begonnen met zijligkussens....Nou ja bij een eventueel volgend kindje en mijn vriendinnen heb ik alvast voorbereid!
sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is wat stroef
Ik leg haar vaak genoeg op de buik maar ze houdt het gewoon nog niet zo lang vol en dan begint ze te protesteren. Wellicht gaat het beter met een kussentje onder haar buik zoals jij zegt, dat ga ik morgen maar proberen. Ze wordt volgende week 5 maanden en 1 juni (dan is ze ruim 5 maanden) hebben we de 2e hoofdmeting en moeten we daarna beslissen of we een verwijzing willen voor een helmpje. Je hoort het inderdaad wel heel erg veel, net als een voorkeurshouding. Mocht ik ooit een 2e krijgen, gaat hij/zij nooit meer op de rug liggen!

Dus als ik het goed begrijp gaat het bij jouw dochter ook om de platheid over de breedte?
ja dat klopt, platheid over de breedte. Eerst ook een schuine afplatting, maar die hebben we weg kunnen werken :-)

Bij haar is het ook wel erg plat hoor, om de woorden van de fysio te gebruiken. Dus best kans dat ze ons gaat doorverwijzen. Ik zie zelf ook natuurlijk wel dat het plat is.

Ik vind het zó moeilijk, ik zie meer babies op het kdv met platte achterhoofden en die ouders maken zich niet druk onder het mom van alle kindjes hadden vroeger een plat hoofd. Maak ik me dan te druk? Het kdv wil trouwens de zijligkussens niet gebruiken, het beleid is rugligging. Zelfs als ik er voor teken doen ze het niet, erg jammer want elk uurtje dat ze niet op haar achterhoofd ligt is er 1 denk ik dan.

En nee de volgende gaat dus echt niet op de rug!!

Succes met oefenen op de buik!
Nou, dat klinkt als ons verhaal Bloemetje. Ook hier is het begonnen met scheefheid, gelukkig is die scheefheid weg maar nu dus net als bij jouw dochter een afplatting over de gehele breedte. Op mijn kdv mag ze wel in een zijligkussen, al is ze inmiddels zo groot/sterk dat ze zich daaruit wurmt dus dat heeft nog weinig zin...

Mijn fysio zei trouwens dat ze minder resultaat zag (na helmtherapie) bij afplatting zoals mijn dochter heeft, over de gehele breedte. Bij een scheve afplatting zie je duidelijk resultaat na een paar maanden helmen, maar zij zei dat het resultaat bij een brede afplatting dus minder is.... Geen idee of dat klopt hoor, is natuurlijk ook een mening!

Volgende week krijg je de uitslag van de meting toch? Spannend!
Hai Nero,

Sorry, ik kan niet al je vragen even goed beantwoorden, maar zal een poging wagen.

- Sproetekind heeft zijn helmpje in de winter/het voorjaar gedragen, hij zweette soms wel (en z'n haartjes gingen ook echt wel stinken), maar ik weet niet hoe erg het in de zomer zou zijn geweest.

- Wat betreft de vergoeding, ik zou gewoon even je verzekering bellen.

- Over het verschil tussen scheve en rechte afplatting weet ik niets.

- Wij moesten in NL aan de huisarts een verwijzing vragen voor de kinderarts en die kan dan weer doorverwijzen naar de helmpjesmakers.

Ik weet hoe ongelooflijk moeilijk de beslissing is (ik heb niet voor niets dit topic geopend natuurlijk), maar achteraf kan ik alleen maar zeggen hoe blij ik ben geweest dat we het toch wel gedaan hebben. Ik vind het dan ook moeilijk om je te adviseren, want ik ben nu van de helmpjesmaffia Maar mocht je alles vergoed krijgen van je verzekering, dan hoeven de kosten in elk geval geen overweging meer te zijn. In dat geval zou ik zeggen, probeer het gewoon. Misschien moet ze even wennen (Sproetekind vond het trouwens vanaf dag 1 prima) maar als het dan goed gaat, is het makkelijk vol te houden. Mocht je na een paar weken denken "dit gaat nooit wat worden" dan stop je er toch mee?
PS Sproetekind is alweer een tijdje écht helmpjes-vrij! Hij heeft hem in totaal 9 weken gedragen. Toen merkten we dat hij een beetje begon te knellen bij z'n slapen en hebben hem afgedaan tot de volgende afspraak (4 dagen later), maar eigenlijk waren we zo tevreden dat we hebben besloten ermee te stoppen. Het 'makkelijke' deel (de onderkant) was al heel mooi rond en de bovenkant is behoorlijk bijgetrokken. Een perfect rond hoofdje (voor zover mogelijk) zou nog heel lang kunnen duren, ook gezien zijn leeftijd en dat hadden we er niet voor over.
Ik kom me toch maar even melden hier, want de kogel is door de kerk!

Morgen hebben we een afspraak bij de kinderarts en vrijdag gaan we naar de helmenmaker, dochter krijgt een helm! Ik vind het best spannend allemaal, en word er nog steeds een beetje verdrietig van. Maar ik ga er maar van uit dat het het allerbeste is voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven