Werk & Studie alle pijlers

Inschrijven Kamer van Koophandel?

13-05-2010 13:45 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sindskort ben ik naast mijn 'gewone' baan in dienstverband ook begonnen als freelance journalist. Het is op kleine schaal en het is in principe ook mijn intentie dit zo te houden. Ik probeer er nu achter te komen of ik me nou als freelancer moet inschrijven bij het handelsregister van het KvK. Heb de website net wel even bestudeerd, maar vind het toch wat lastig.

Iemand hier die wat beter in de materie zit en me hierover kan adviseren?
Van de site van KvK:quote:Wie hoeven zich na deze wetswijziging nog niet bij jullie in te schrijven?

Alleen stille maatschappen worden niet in het Handelsregister ingeschreven. Dit omdat zij niet voor de buitenwereld kenbaar zijn, oftewel niet in het openbaar als maatschap naar buiten treden. Bijvoorbeeld 2 artsen die een maatschap hebben omdat ze dezelfde praktijkruimte gebruiken. Ook hobbymatige activiteiten die niet met winstoogmerk en bijvoorbeeld alleen in familie- en kennissenkring worden ontplooid, leveren geen inschrijfplichtige onderneming op. Wel heeft een maat van een stille maatschap meestal een inschrijfplichtige onderneming. Vaak zijn dit eenmanszaken.

Omgekeerd: als jij als freelance journalist wel deel wenst te nemen aan het economische verkeer en niet wegens hobby maar beroepshalve, dien je je in te schrijven in het Handelsregister.

Met betrekking tot een VAR-verklaring: als jij je aan derden wenst te verhuren maar niet zoveel opdrachtgevers zult hebben, zul je waarschijnlijk een VAR-ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) krijgen van de Belastingdienst.
Als je een BTW-nummer aanvraagt, krijg je toch automatisch ook een KvK inschrijving? Ik heb althans zo'n gemeenschappelijke inschrijving gehad.
De KvK heeft trouwens ook startersavonden; kan je heel veel leren als je er nog niks/weinig vanaf weet; klik
Andersom, Hanneke: als je je inschrijft bij de KvK in het Handelsregister, krijg je een (voorlopig) BTW-nummer mee.

Naast de startersseminars kun je ook kijken op www.lancelots.nl Heb ik ontzettend veel aan gehad.
@ Tia Dalma: thanks! Ik had dat stuk ook gelezen en in principe dezelfde conclusie getrokken, maar vervolgens kwam ik weer ergens tegen dat ze uitgaan van min. 15 uur/wk werken en daar zal ik niet aan voldoen. Blijf het alsnog een beetje ingewikkeld vinden wat dat betreft. Die lancelots-website ziet er prettig uit, ga ik zeker vaker naar kijken, bedankt voor de tip! Maarre...stel nou dat ik eens in de zoveel tijd ergens een artikel voor schrijf en daarvoor betaald krijg, is het dan idd het meest logisch me in te schrijven alszijnde eenmanszaak? Enig idee hoeveel belasting je op die manier betaalt over je inkomsten als freelancer? Ga er binnenkort zelf ook verder induiken hoor, maar wellicht heb je het paraat
Sorry, niet op die manier zo paraat, ben zelf ook net bezig.

Maar als jij maar eens in de zoveel tijd even een artikel doet, ben je dan niet alsnog meer in die hobby-achtige sfeer bezig? Hoe ga jij acquisitie plegen?
Deze link vond ik ook wel interessant voor jou:

http://www.lancelots.nl/s ... gen/freelancer-ondernemer
quote:hanneke000 schreef op 13 mei 2010 @ 14:16:

Als je een BTW-nummer aanvraagt, krijg je toch automatisch ook een KvK inschrijving? Ik heb althans zo'n gemeenschappelijke inschrijving gehad.andersom, zonder KvK inschrijving geen BTW nummer. en dus ja TO moet zich inschrijven
bedenk dat je als officieel zelfst. ondernemer ook kan profiteren van de startersaftrek, scheelt je een hoop ping ping

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven