Geld & Recht alle pijlers

Uit het niets in de schulden?

14-05-2010 14:54 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik lees al een behoorlijke tijd mee op dit forum,

Maar nu heb ik zelf een groot probleem.

Ik zal de situatie een beetje uitleggen.

Mijn man en ik zijn 3 jaar geleden getrouwd en we hebben een zoon van 3 jaar.

Sinds ong 2 1/2 jaar is zijn verblijfsvergunning afgelopen en we zitten nog steeds in de aanvraag voor een nieuwe.

Hij is is de tussentijd gewoon blijven werken bij het bedrijf waar die al 7 jaar werkt.

Nu kwam er een week geleden een brief van de belastingdienst waarin stond dat we alles van toeslagen etc. wat we hebben ontvangen vanaf mei 2007 moeten terug betalen omdat mijn man hier geen recht op had, ( omdat die geen rechtmatig verblijf heeft)

kunnen ze dit zomaar maken??

we doen elk jaar belastingaangifte op het belasting kantoor met hulp. ze weten al jaren van onze situatie. Maar in een keer hebben we er geen recht meer op.

We moeten zelfs de kinderopvang toeslag terug betalen.

Ik heb nog nooit in me leven meer schuld gehad dan 1000 euro ( wat al jaren terug is) en nu verwachten ze dat we bijna 40.000 euro gaan terug betalen?

Kan dit zomaar? Ik zie nu door de bomen het bos niet meer en ik weet niet meer wat ik moet doen. Heeft er iemand een goed advies?
Tis inderdaad veel geld, maar het zijn wel 'normale' bedragen.

TO, het zal een correctie van de BD zijn, en misschien? niet kloppen.

Ga zo gauw mogelijk heen, met je papierwinkel, en vraag of iemand het met je uit wil zoeken.

Succes!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Ik vermoed dat ze dit inderdaad kunnen maken. Niet alleen hij, maar ook jij verliest je recht op toeslagen als je samenwoont met iemand zonder verblijfsvergunning, als ik het me goed herinner van mijn tijd bij Vluchtelingenwerk.

Bij de afdeling in ons durp zou je met deze vraag ook voor advies langs kunnen gaan (zelfs al kwam je daar al jaren niet meer). Ik weet niet of je vriend de afdeling Vluchtelingenwerk bij jullie terzake kundig acht, maar give it a try. Dan wel bij de juristen daar, niet bij de maatschappelijk begeleiders.
quote:Chayenna81 schreef op 14 mei 2010 @ 15:27: Ja als die de verblijfsvergunning krijgt is dat met terugwerkende kracht vanwege fouten van het IND.Kun je daarover dan geen contact zoeken met de belastingdienst? Of ze jullie in ieder geval uitstel kunnen verlenen tot uitspraak van IND binnen is (en IND bellen om daar vaart achter te zetten), en met de belastingdienst afspraken maken dat ze jullie dit bedrag weer 'kwijtschelden' als man met terugwerkende kracht zijn VVR heeft?
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 14 mei 2010 @ 15:34:

[...]

Kun je daarover dan geen contact zoeken met de belastingdienst? Of ze jullie in ieder geval uitstel kunnen verlenen tot uitspraak van IND binnen is (en IND bellen om daar vaart achter te zetten), en met de belastingdienst afspraken maken dat ze jullie dit bedrag weer 'kwijtschelden' als man met terugwerkende kracht zijn VVR heeft?Volgens mij een uitstekend plan van aanpak!
Ik ben helemaal verbouwereerd over de hoogte van het bedrag. 40.000 euro in nog geen 3 jaar??!! Ploink.
quote:ika35 schreef op 14 mei 2010 @ 15:13:

Wat een ongelooflijk hoge bedragen worden er trouwens aan toeslagen gegeven! 1450 euro per maand aan toeslagen, da's een heel maandsalaris!Mijn kinderopvangtoeslag per maand was al meer dan mijn maandsalaris hoor.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
quote:[message=5998206,noline]Vishnu schreef op 14 mei 2010 @ 16:32

Mijn kinderopvangtoeslag per maand was al meer dan mijn maandsalaris hoor.

Vind het ronduit belachelijk, kan niet anders zeggen.

Maar goed, dat is off topic.
Beetje eenzijdig om alleen naar het totaal bedrag van de kosten/toeslagen te kijken dames. Weet je wat het oplevert dat ik werk en mijn kind op het KDV zit? Vele malen meer dan dat geld, ook voor degene die dus geen kinderen hebben enz enz. Wel alles een beetje in perspectief blijven zien aub. Kinderopvang is duur ja, maar het levert nog altijd meer op.

TO: Heel erg schrikken zeg zon bedrag. Heb je rechtsbijstand? Die dan meteen bellen en vragen om advies.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Tja Ika, als je allebei wilt en/of moet werken, zul je toch ergens heen moeten met je kinderen. Nou, opvang kost ongeveer 6,50 euro per uur per kind. Reken maar uit.
Kinderen kies je zelf voor. Daar hoort kinderopvang bij als je allebei of als alleenstaande ouder wilt/moet werken. Dat is duur ja, maar waarom moet de staat/gemeenschap het grootste deel van die opvang betalen? Het zijn jouw kinderen!
Heb jij wel een verblijfsvergunning of de NL nationaliteit? Want zo ja, dan heb jij toch wel recht op toeslagen?
Ik ben eigenlijk ook wel een beetje beduusd van de hoogte van de bedragen.

Chica, kun je aangeven wat het dan allemaal zou opleveren?
quote:ika35 schreef op 14 mei 2010 @ 17:09:

Kinderen kies je zelf voor. Daar hoort kinderopvang bij als je allebei of als alleenstaande ouder wilt/moet werken. Dat is duur ja, maar waarom moet de staat/gemeenschap het grootste deel van die opvang betalen? Het zijn jouw kinderen!Open ff een discussie over het nut van kinderopvang joh....da's in deze discussie totaal irrelevant.
quote:traincha2 schreef op 14 mei 2010 @ 17:14:

[...]

Open ff een discussie over het nut van kinderopvang joh....da's in deze discussie totaal irrelevant.Ik reageerde op schouderklopje, en ja, ik had al eerder gezegd dat dit off topic is.
Dat doet er niet toe op wie je reageerde, het is, zoals je zelf al opmerkte off topic. Hou er dan over op.
quote:traincha2 schreef op 14 mei 2010 @ 17:18:

Dat doet er niet toe op wie je reageerde, het is, zoals je zelf al opmerkte off topic. Hou er dan over op.En hoe on topic zijn jouw laatste 2 berichten? De pot verwijt de ketel...
Mijn laatste twee berichten zijn de enige berichten, die ik hier gepost heb, dus helemaal niks pot verwijt ketel.......je zit te zaniken over het nut van kinderopvang, daar gaat het niet over. Wieberen dus, als je niks zinnigs mbt deze discussie te melden hebt.
quote:traincha2 schreef op 14 mei 2010 @ 17:24:

Mijn laatste twee berichten zijn de enige berichten, die ik hier gepost heb, dus helemaal niks pot verwijt ketel.......je zit te zaniken over het nut van kinderopvang, daar gaat het niet over. Wieberen dus, als je niks zinnigs mbt deze discussie te melden hebt.Dan ben je nog erger dan ik, ik ben nog begonnen met een on topic reactie, jij plaatst alleen 3 off topic reacties. Wie heeft hier nou niets zinnigs te melden? Ga zelf wieberen.
Beetje flauw om TO aan te vallen op het feit dat zij deze toeslag krijgt. De kinderen die nu wat aan opvang kosten...zijn dezelfde kinderen die over 20-50 jaar jouw AOW betalen....

TO zou idd snel actie ondernemen voor je met allerlei boetes etc. van doen hebt. Maar wat ik ook niet snap...als je man geen recht heeft op de toeslagen, dan zou jij toch als 'alleenstaand ouder' (ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden) toch hetzelfde recht hebben op die toeslagen?

Kun je de kosten van de opvang van je nichtje niet op haar ouders verhalen? (en zij die kosten weer op toeslagen)

Ik hoop voor je dat de verblijfsvergunning van je man snel in orde komt en dat die bedragen daarmee (volledig) worden ongedaan gemaakt.
Ik bedoel het niet flauw..maar omdat ik zelf niets van doen heb met toeslagen ben ik heus beduusd van de hoogte van de bedragen.

De bedragen die hier genoemd worden zijn idd zo'n beetje mijn hele salaris..

Dat kinderopvang van nut is, zie ik wel in..Maar dan nog

En dat deze kinderen straks onze AOW betalen? dat moet ik nog zien. We hebben een omslagstelsel zoals dat zo mooi heet maar zou er voor ons nog AOW zijn?
quote:gelukkigmeisje schreef op 14 mei 2010 @ 17:31:

Beetje flauw om TO aan te vallen op het feit dat zij deze toeslag krijgt. De kinderen die nu wat aan opvang kosten...zijn dezelfde kinderen die over 20-50 jaar jouw AOW betalen....

Niemand valt TO aan op het feit dat ze die toeslag krijgt. Er waren alleen een paar mensen die zich verbaasden over de hoge bedragen.

En krijgen we weer het argument over mijn AOW over 20-50 jaar. Ik betaal belasting en premies hoor, en dus nu ook voor jouw (groot)ouders. Maar ik heb totaal geen zin in dit soort onzin-discussie. Ik ben weg, veel plezier hier nog!
quote:ika35 schreef op 14 mei 2010 @ 17:27:

[...]

Dan ben je nog erger dan ik, ik ben nog begonnen met een on topic reactie, jij plaatst alleen 3 off topic reacties. Wie heeft hier nou niets zinnigs te melden? Ga zelf wieberen.
Tjee traincha..ik heb van jou wel betere bijdragen gezien zeg...

Ik vertrek ook wel.
@to: Ik raad je dringend aan om je te melden op het forum buitenlandse partner. Er is daar enorm veel kennis en ervaring en er zijn ook advocaten die actief meeposten en dingen voor je kunnen uitzoeken. Doen hoor!
quote:nummerzoveel schreef op 14 mei 2010 @ 15:02:

Ik vind het trouwens wel schokkend dat er kennelijk bijna 40.000 euro aan toeslagen e.d. is uitbetaald in een periode van 2,5-3 jaar. Of is daar ook een boete bij inbegrepen oid?

Ik krijg met 2 kinderen 3 dagen opvang per maand al 1200 euro kinderopvangtoeslag. En ik verdien redelijk, dus laag-verdieners krijgen meer. Doe dat maal 36 maanden en je zit op het bedrag wat TO noemt.

Kan prima dus, hoef je niets raars voor te doen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven