Geld & Recht alle pijlers

elders werken tijdens ziektewet

16-05-2010 09:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zal mijn situatie even uitleggen:

Sinds een tijdje zit ik thuis met de diagnose overspannen. Ik had twee contracten bij dezelfde werkgever één daarvan was tijdelijk en is beeindigd, daar krijg ik nu een ziektewet-uitkering over. Dat gaat om één dag per week.

Nu ga ik vanaf morgen voor dat andere contract bij mijn wergever weer langzaamaan opbouwend hervatten.

Voor dat andere contract wat nu via het uwv loopt, ben ik nog thuis. Met reintegratiecoach heb ik afgesproken dat we eerst die 3 dagen bij huidige werkgever gaan hervatten alvorens actief te gaan solliciteren voor die 4e dag.

Nu heb ik afgelopen week een aanbod gekregen om in juni één dag(deel) ergens te gaan werken en mogelijk in augustus ook één dag(deel), dus nog niet structureel wekelijks. (geen sollicitatie van mijn kant uit, maar een aanbod van elders)

Nu zit ik met een dilemma. In juni zal ik nog niet volledig hervat zijn bij mijn werkgever, dus aan de ene kant denk ik dat mensen gaan zeggen: 'als je niet bij je baas kan werken, waarom dan wel ergens anders?'

Daar heb ik twee redenen voor. Ten eerste zal dat andere werk maar voor één dag zijn en voor mij om te proberen en te bekijken hoe dat bevalt. Ik heb het lang geleden al eens gedaan en vond het toen geweldig. Ik denk dus dat dit (in tegenstelling tot mijn huidige baan) mijn energie oplevert ipv kost.

Daarnaast is het financieel noodzakelijk om aan meer geld te komen, want mijn maandbalans is negatief (en dan heb ik het sowieso niet over geld voor extra's als kleding of wat meer boodschappen).

Logischerwijs zal het bedrag dat ik voor die dag krijg verrekend worden met het uwv, maar dat zal me nog meer dan genoeg opleveren om minder zorgen voor die maand te hebben.

Hebben jullie enig idee hoe het uwv hier tegenaan kijkt? Ik denk namelijk dat zij wellicht blij zijn dat ze mij minder hoeven betalen en ik aan mijn herstel werk? Maar ja, aan de andere kant ben ik ziek. Alhoewel, wel inmiddels alweer integrerende, dus 100% ziek ook niet meer.

Mijn eigen mening is dat het waarschijnlijk goed voor me is (dus niet belemmerend werkt voor herstel), juist omdat het werk me waarschijnlijk energie oplevert door de aard van het werk en geweldige collega's. Maar ook doordat ik minder hoef te piekeren over financiele zorgen.

Aan de andere kant zit ik dus met de gedachten dat wellicht mijn baas of andere mensen zullen denken: 'eerst je huidige baan maar volledig hervatten'. Wellicht dus niet snappende dat het ene werk anders is dan het andere en mijn huidige werk me heel veel energie en inspanning kost, terwijl dat werk voor die ene ochtend of dag me waarschijnlijk alleen maar wat oplevert.

(en nee, dit is geen vraag naar advies of mijn huidige baan nog wel de juiste is, daar hoop ik antwoord op te krijgen als ik weer goed aan het hervatten ben en zelf ga ontdekken of ik deze baan wil voortzetten of wellicht toch iets anders moet gaan zoeken) Dus aub ook geen reactie mbt tot deze kwestie, daar zit ik niet op te wachten en ben ik niet mee geholpen.

Ik wil in ieder geval ervoor zorgen dat ik zo optimaal en snel mogelijk bij mijn huidige werkgever herstel. Maar daarnaast zal ik toch binnen korte tijd moeten zorgen dat ik naast dat werk nog iets anders vind, anders zullen er financieel grote(re) problemen ontstaan.

Mijn vraag is, heeft hier iemand ervaring mee? Of misschien iemand die wat meer into de regeltjes mbt dit soort situaties is.

Ik ga sowieso morgen met het uwv bellen om te vragen wat kan en mag. Ik moet voor woensdag een knoop doorhakken of ik die dag/ochtend wil/kan werken. Ookal is dat werk pas over 5 of 6 weken. (tegen die tijd ben ik waarschijnlijk voor 2/3 weer bij mijn huidige werkgever aan het werk)
Of zou ik dit beter bij 'werk en studie' kunnen zetten?

Eigenlijk gaat het mij om de regeltjes mbt de situatie, dus wellicht 'recht', en tja, geld speelt ook wel een rol.
Morgen bellen met het UWV/reintegratiecoach en dan weet je het. Denk zelf dat het UWV hier niet zoveel problemen mee heeft. Ze zien je graag weer snel aan het werk gaan en ze kijken ook naar wat jij zelf graag wilt en je geeft aan dat het je energie zal geven. Benadruk dat laatste.

Doe het natuurlijk wel in overleg en informeer ze volledig. Ook al je vragen die je misschien hebt, doornemen met ze, anders zit je alsnog weer met vragen.
Even een vraag: kun je het aan? Wat doe je als je in nieuwe baan uitvalt, omdat blijkt dat je nog steeds te overspannen bent? Pas daar wel voor op, want dan ben je verder van huis.
Het maakt niet zoveel uit waar je deze vraag neer zet want eigenlijk kan niemand hier deze vraag voor jou beantwoorden.

Het gaat er om dat je niets mag doen om jouw herstel tegen te werken. Of dat in deze situatie aan de orde zou zijn kunnen wij niet beoordelen. Kortom, je kunt alleen antwoord krijgen van het UWV.
@ Marahbloem, het is niet echt een nieuwe baan. het is voor een ochtend of dag. Zoals ik het zelf kan inschatten kan ik het aan. Ik heb nu vooral nog wat last van veel lawaai (is tijdens mijn huidige baan nog vervelend). Op die dag, zal er geen lawaai zijn, alleen gesprekken die ik moet beluisteren en beoordelen.

Zoals ik zelf mijn situatie in kan schatten kan ik het dus wel aan, zeker omdat het niet iets structureels is en van geheel andere aard dat mijn huidige baan.

@ nummerzoveel, wat jij zegt over het tegenwerken van herstel heb ik inderdaad ook op het internet bij uwv gevonden. Ik denk dat ik hiermee mijn herstel niet tegenwerk. Vanuit het uwv zal het wel goed komen denk ik.

Ik hoop alleen dat mijn huidige baas het ook zal begrijpen...

Financieel gezien is hij de boosdoener van mijn huidige situatie, dus wat dat betreft voelt hij zich wellicht nog wat schuldig over de gang van zaken (zie andere topic over schandalige maneir van contractbeeindiging)

Ach, aan de andere kant. Moet ik mij zorgen maken over de gevoelens van mijn baas? Nee, doet hij ook niet bij mij.

Ik ga morgen het uwv bellen en zorgen dat mijn reintegratiecoach me begrijpt en kan adviseren wat het beste is om te doen.
Hee Dotje,

Als ik jou was zou ik toch eerst een kijken of je het aankunt om weer 3 dagen te werken. Rustig opbouwen, lijkt me gezonder voor jezelf. Stel nou dat je bij die andere baan begint, en het is toch te veel voor je, krijg je volgens mij ook niet meer zo makkelijk je uitkering terug.

Groetjes

Huppel
Heel stuk getypt, alles weg...

@ Huppel, ik maak me op dit moment meer zorgen om financieen dan om werkhervatting... Bovendien, als ik die 4e dag nog zou werken ipv (ziektewet)uitkering trekken, zou ik die dag ook moeten hervatten...

Het is maar voor één dag, maar ik verdien dan zoveel dat ik me voor die maand iig veel minder geldzorgen hoef te maken. Dus kan ik me beter ontspannen en ook richting op herstel, want nu is mijn hoofd echt veel te veel bij geldzorgen. Ik krijg het gisteren en vandaag gewoon niet weggezet, ik kan het niet loslaten. En dan komt er zo'n aanbod. Dat kan ik toch niet afslaan?

Als ik die geldzorgen niet had, zou ik veel relaxter naar mijn werk gaan en me meer kunnen richten op mijn werk en hervatten. Want ik weet zeker dat als ik morgen weer ga werken dat minsten 75% van de tijd mijn eigen geldzorgen door mijn kop spelen.
Ik denk dat ik inmiddels wel voor mezelf heb besloten dat ik het ga doen als het uwv het hier mee eens is.

Morgenochtend op het werk dus direct maar even bellen.
Ik adviseer je om dit niet alleen met UWV te overleggen maar ook met de werkgever bij je nu "langzaam gaat opbouwen". Als deze van mening is dat je nieuwe baan een vlotter herstel in de weg zal staan dan kan jou verweten worden in onvoldoende mate mee te werken aan de reïntegratie en dat kan weer tot sancties leiden. Openheid en overleg is dus het devies.
Ja daar zit wat in Wuiles, en eerlijk gezegd kan ik me best voorstellen dat zij er een probleem mee hebben.

@ Dotje; Vervelend dat het financiele aspect ook meespeelt. Zorgt er toch voor dat je je minder kunt focussen op herstel... Sterkte iig en ben benieuwd wat het uwv morgen zegt!
Ja, ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat ze er problemen mee hebben. Maar uiteindelijk zijn ze er zelf schuld aan dat ik nu in dit parket zit. (ook mijn eigen schuld door ziek te worden, maar dat is in deze overmacht)

Ik zie uwv nu toch wel als een andere werkgever, want ze betalen me wel en willen ook dat ik zsm reintegreer.

Morgen eerst maar eens met uwv bellen en kijken wat ze zeggen. En dan kan ik woensdga of volgende week op het werk eens een balletje opgooien wat ze ervan vinden.

Als ik duidelijk ben ik wat ik ervan verwacht en dat het me waarschijnlijk alleen maar goed zal doen (in emotioneel en financieel opzicht), hoop ik dat ik ze kan overtuigen.
Ik denk trouwens dat mijn werkgever met deze privéaangelegenheid niks te maken heeft. Want dan zal ik ook mijn geldsituatie moeten noemen en dat wil ik eigenlijk niet.

Ik denk dat ik het met de arbo-arts ga bespreken. Dat lijkt me een beter plan. Bedenk ik me net.

En deze geeft dan op haar beurt wel aan de werkgever door wat deze dient te weten.
Het bespreken met de bedrijfsarts vanuit je huidige werkgever is sowieso noodzakelijk. Naar mijn mening kan en mag je alleen maar deze tweede baan uitoefenen als dit past in een re-integratie-strategie.

Het UWV is géén andere werkgever, maar de uitvoerder van jouw werknemersverzekering ZW. Zij willen dat je reintegreert omdat dit a) hoort bij de bepalingen van de Wet Poortwachter en b) omdat zij hiermee een cliënt minder onnodig in de ZW hebben.

Geldzorgen is een privékwestie waar de werkgever niet zoveel mee kan en ook niet zoveel mee hoeft (tenzij er een loonbeslag wordt gelegd maar dat is iets anders).

Je spreekt van veel lawaai op je huidige werkvloer. Is het oordeel van de bedrijfsarts dat jij op termijn weer volledig zou kunnen hervatten in eigen werkzaamheden? Want ook dat oordeel kan van invloed zijn op de beslissing van bedrijfsarts of jij in deze andere functie gedeeltelijk mag hervatten, of dat het werk bij jouw werkgever éérst komt. Werkhervatting is namelijk ook voor jouw werkgever van belang omdat hij dan een werknemer terug in de 'productie' heeft.

Het is kortom niet zomaar vast te stellen door jou of dit kan en mag. Beslist de bedrijfsarts anders dan jij denkt dat juist is, kun je bij het UWV een second opinion aanvragen daarop.
Ik heb vanochtend uwv gebeld en mijn re-integratiecoach zei het volgende: ik kan dat werk voor die ene dag doen. Hij zal zorgen dat ik daarin begeleid wordt indien nodig. Mijn uitkering voor die dag wordt dan afgetrokken van mijn inkomsten.

Dat is natuurlijk logisch en geen enkel probleem.

Ik heb het ook met psycholoog besproken en zij zegt: de uitgesproken kans om in zo'n veilige situatie te proberen om te werken, zeker omdat het maar voor één dag is. Ik moet wel zorgen dat ik mijn eigen grenzen goed aanvoel en aangeef.

Verder hoef ik mijn andere werkgever er niet bij te betrekken. Sterker nog, deze heeft er niks mee te maken volgens uwv en psycholoog. Ten eerste omdat het dus inderdaad niet onder zijn contract valt en ten tweede omdat ik volgend jaar (schooljaar) weer 4 dagen wil/moet gaan werken en ik dus daar ook opvoorbereid moet worden.

Het wordt een ander verhaal als ik structureel ergens anders 1 dag per week ga werken, dan zal ik eerst mijn 3 dagen moeten hervatten. Logisch.

Dus voor mij het ideale antwoord. Al moet ik wel mijn grenzen in de gaten houden. Ik heb na die dag werken sowieso 2 a 3 dagen rust voordat ik weer bij mijn andere werkgever moet werken. Dus dat komt wel goed.

Nou wat een opluchting! Helemaal fijn dus!
Jazeker. Maar moet mezelf wel goed in de gaten houden. Ben vaak zo enthousiast dat ik mijn grens niet meer in de gaten heb.

Maar toen ik kon opgeven voor het rooster, zag ik dat er een pauze van 1,5 uur is. Dus ik zou 's ochtends 2 uurtjes en dan na de pauze nog 2 uurtjes. En dan geen derde blok. Dus ik heb mezelf bij voorbaat al een grens opgelegd. Het liefst zou ik 3 blokken doen, maar dat lijkt me dus nog geen slim idee.

En voor in augustus heb ik ook 2 blokken opgegeven (uit voorzorg), maar dan wel 2,5 dag. Ik heb die hele week sowieso nog vrij, dus geen andere werkzaamheden, dus ik schat zo in dat dat wel kan. En dan zijn we bovendien alweer 3 maanden verder, dus ik hoop dan ook weer min of meer de oude te zijn.
Hee Dot hoe gaat het nu eigenlijk met je werksituatie? Bevalt het extra dagdeel? En hoe gaat het hervatten?
Eens met Tia Dalma, Wuiles en Nummer Zoveel, met nog een aanvulling: houd er rekening mee dat je gehouden kunt zijn je nieuwe werkgever op de hoogte te stellen van je ziekte en gebrek zover je redelijkerwijs kunt weten of vermoeden dat dit je (op korte termijn) ongeschikt maakt voor de baan. Ergste sanctie daarop is een o.s.v.
Hee Zwanger02, jou heb ik even een tijd niet gezien! Alles goed?
De verzekering van je werkgever om jou tijdens ziekte uit te betalen, betaalt jouw werkgever maximaal 70% van je salaris uit. Je werkgever betaald de overige 30% meestal uit eigen zak bij.

Ik zou als werkgever op z'n minst niet vrolijk zijn, als ik erachter kwam dat jij ergens anders ging werken in een periode waarin je salaris wordt doorbetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven