Gezondheid alle pijlers

cyste eierstok

14-10-2007 21:58 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Sinds ongeveer een half jaar heb ik vage buikpijn, zeg maar een soort van menstruatiepijn die af en aan om de hoek komt kijken. Na inspanning, opwinding oid is het het ergst en erg vervelend.

Van de week vond ik toch dat ik er naar moest laten kijken omdat het steeds erger/vaker leek te worden.

Bij de huisarts mocht ik heel prettig zo'n eendebek van dichtbij bekijken, en de doos vol in de spotlights. Na wat voel- en duwwerk voelde de huisarts iets zitten. Een rond, glad balletje ter hoogte van mn eierstok. Komende donderdag ga ik naar het ziekenhuis voor een echo, dus dan weten we meer.

Vreemde is wel: sinds het onderzoek nul buikpijn meer gehad. Echt opvallend!

Heeft iemand anders hier ook last gehad van cystes daar en wat is er bij jullie aan gedaan? Vind het toch ergens wel een beetje creepy, ook omdat ik toch erg graag kinderen zou krijgen...
Ik heb een cyste gehad aan mijn rechtereileider. Tijdens een vakantie met mijn vriend ging ik 's nachts naar het toilet en kon daarna plotseling van de buikpijn geen stap meer verzetten. Maar dan ook echt helemaal niet meer. Die pijn hield een paar dagen aan en ebde toen weg. Maar bleef nadien wel steeds terugkeren, zodat ik naar de huisarts ben gegaan.

Wat daarna volgde is een nogal lang verhaal. In het kort komt het eropneer dat zowel de huisarts als gynaecoloog als de echo op een vleesboom in de baarmoeder wezen en ik een hormoonbehandeling kreeg om het ding via laperoscopie te verwijderen. Toen na een aantal maanden bleek dat het geval nul geslonken was, werd besloten tot een spoedoperatie. Tijdens die operatie bleek er helemaal niets in de baarmoeder te zitten, maar vonden ze een cyste ter grootte van een flinke sinaasappel op mijn eileider. Te groot om eraf te kunnen halen, dus eileider + cyste zijn verwijderd.

Dat verliep verder allemaal goed, ik herstelde van de operatie en mij werd verzekerd dat de kans om kinderen te krijgen er nog altijd 'gewoon' was.

Toen dezelfde pijn na een jaar aan de linkerkant ook begon, heb ik me meteen opnieuw laten onderzoeken, want als zich aan de linkerkant hetzelfde voordoen, dan werd het natuurlijk allemaal heel anders. Kijkoperatie gehad, eileider doorgespoten en daarmee was niets aan de hand.

En dat was het toen voor een aantal jaren. De pijn was nu weg, ik werd gewoon elke maand ongesteld (niet om de maand, zoals nog weleens gedacht wordt) en alles voelde verder normaal, zij het dat ik wel sinds de operaties kon merken dat ik mijn ovulatie beter voelde, eenzelfde soort pijn als tijdens de menstruatie, maar dan korter en minder hevig.

En inmiddels heb ik 2 zoontjes, dus bij mij is het inderdaad allemaal goedgekomen.

Overigens leek het bij mij te gaan om een cyste die er waarschijnlijk al van jongs af aan heeft gezeten. Het is een bal met vocht en afval, soms worden er zelfs haren en/of tandjes in aangetroffen (yuk). Achteraf bezien leek de vele buikpijn die ik als kind kon hebben, hiermee misschien wel in verband te staan.

Anyway, voor zover ik heb begrepen (het is inmiddels alweer een jaar of 10 geleden dat het hele circus bij mij begon) kunnen kleinere cystes ook verwijderd worden zonder dat het gevolgen heeft voor eierstok of eileider.

Of jij inderdaad last hebt van een cyste zal nader onderzoek moeten uitwijzen. Goed dat je het laat nakijken. Laat je goed vertellen wat er aan de hand is en wat er gaat gebeuren.

Succes en sterkte!
Je hebt zoveel soorten cystes dat er op dit moment nog niks zinnigs over die van jou gezegd kan worden. Niet elke cyste hoeft behandeld te worden. En een zwangerschap is bij veel cystes gewoon mogenlijk.
Hi,

Dank voor je uitgebreide bericht. Ik lees er ook wel het een en ander over op internet, maar das allemaal erg medisch, hoor liever mensen die er zelf ervaring mee hebben (gehad).

Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen, moet wel zeggen dat ik er best wel van schrok, de huisarts was wat dat betreft niet heel relaxed, had het over 'ik hoop dat je nog een beetje kan slapen totaan de echo' bla bla. Vond ik niet echt een fijne opmerking van haar, maar goed, ze zal het vast goed hebben bedoeld.

Een vriendin van mij heeft ook zo'n cyste zoals jij gehad, een enorme bal met die vieze haartjes, tandjes enz erin, zo'n gek idee! Die is op dit moment zwanger, dus het hoeft niet zo definitief te zijn als ik bang ben gelukkig.

Heb wel de neiging om als dit achter de rug is meteen te gaan proberen voor kids, terwijl ik het eigenlijk pas over een jaar of 2 gepland had. Stom hoe je allerlei dingen in je hoofd kan halen...

Ik heb bijna 2 jaar geleden een goedaardige tumor in mn borst gehad die verwijderd is, en heb een aangeboren schildklierafwijking. Het kan zijn dat ik door die schildklier gevoeliger ben voor 'wildgroei', maar ja, das speculeren.

Wil ws wel stoppen met de pil na dit alles, zou dat een idee zijn (zonder dat ik meteen wil proberen voor kids te gaan)? Gewoon om te kijken hoe de natuur dit bij mij geregeld heeft, ben ook alweer 10 jaar aan de pil...
Msja, of jij moet stoppen met de pil is natuurlijk iets dat je echt alleen zelf kunt besluiten. Ik moet zeggen dat ik het na al die hormoontoestanden op een gegeven moment flink gehad had met de pil en ermee ben gestopt. Wel de grotere kans op een zwangerschap incalculerend.

En nee, een cyste hoeft inderdaad vooralsnog niet zoveel te zeggen. Maar iets met zekerheid kun je toch pas weten als je de echo en verder onderzoek hebt gehad.

Overigens zat ik me na het plaatsen van mijn bericht ineens af te vragen of het nog verschil kon uitmaken dat het bij mij ging om een eileider en jij het hebt over een mogelijke cyste op je eierstok, maar dat weet ik dus eigenlijk niet.

Maak in elk geval een lijstje met vragen voor de gynaecoloog als je daar zit. Geheid dat je anders daarna op de gang staat en ineens nog tig dingen bedenkt die je nog had willen vragen.
Hier ook een cyste. Niets mee aan de hand, veel pijnklachten van gehad en onverklaarbaar qua groei en krimpen.

Toen we aan kinderen toe waren, dachten we dat het wel lang zou duren, dat we het zonder ziekenhuis waarschijnlijk niet eens zouden kunnen. Niet dus. Twee weken later was ik heel erg zwanger.

De cyste zit nog steeds op zijn plek (al 6 jar ofzo) en ik heb er geen klachten meer van. Ik zou je goed laten informeren over het waarom van opereren. Kort gezegd: mijn gyneacoloog had wel zin in een operatie, was ook nieuwsgierig wat er zat, maar het leek hem voor mij beter om het niet te doen.

Succes!
Ik heb precies hetzelfde gehad als Athena. Die pijn die zij beschrijft werd bij mij veroorzaakt doordat de vleesboom(myoom) draaide en de eileider meetrok. Dan kan je dus inderdaad echt geen stap meer zetten van de pijn. Ik kwam zo midden in de nacht in het ziekenhuis terecht en werd 's ochtends direct geopereerd. Mij is verteld dat zo'n vreemd soort myoom ontstaat tijdens de ontwikkeling van een eicel die bevrucht kan worden maar dat niet wordt, en mede door invloed van hormonen (de pil e.d.) ontstaat dan wel eens verkeerde celdeling. Het is absoluut NIET een foetus in ontwikkeling maar een eicel waarin lichaamseigen DNA-cellen aangemaakt worden, waardoor er haren, tandjes en stukjes bot in groeien. Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed vertel maar het is wel zo ongeveer de strekking van het hele verhaal.

Maar gelukkig is het bij jou nog een relatief 'kleine' cyste als ik het goed begrepen heb. Dat die pijn bij jou opeens weg is, is op zich wel fijn voor jou maar dat betekent niet dat 'ie opeens verdwenen is ofzo. Dus het is wel goed dat je dat onderzoek laat doen, dan zien ze op die echo tenminste hoe het eruit ziet en kunnen ze de grootte & behandeling ervan bepalen. Veel succes!
Ik heb deze week ook te horen gekregen dat er 'iets' niet goed zit in m'n buik. Bij mij zou het gaan om een hydrosalpinx. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat zou een gedraaide eileider zijn (om z'n eigen as gedraaid) die zo wordt afgesloten en waarin zich vocht ophoopt. Een beetje gelijkaardige klachten als met een cyste: pijn in de onderbuik die erger wordt na opwinding, inspanning, of iets dergelijks.

Volgende week word ik geopereerd. Dat moet, omdat de klachten anders ineens heel acuut kunnen worden (kan openbarsten en ontsteken). Bij mij gaan ze eerst een kijkoperatie doen en bekijken of ze het meteen kunnen oplossen of eventueel een operatie erna plannen.

Mij is overigens ook verteld dat de eileider waarschijnlijk moet worden uitgehaald.

Mijn raad? Laat je goed onderzoeken en blijf niet lopen met klachten of pijn in je buik...!!!

Succes, meid!!!!!!
quote:Trixie1968 schreef op 15 oktober 2007 @ 09:10:

Ik heb precies hetzelfde gehad als Athena. Die pijn die zij beschrijft werd bij mij veroorzaakt doordat de vleesboom(myoom) draaide en de eileider meetrok. Alleen bleek het dus bij mij uiteindelijk geen myoom te zijn. Vandaar ook het advies om je echt goed te laten onderzoeken en informeren.
hoi hoi,

Vorige week is er ondekt, via een inwendige echo, dat ik een cyste in mijn vagina heb. Nooit last van gehad en omdat ik niet wist hoe het voelde nooit ontdekt. Nu ik eenmaal weet dat hij ( of zij....hihi ) er zit weet ik nu ook hoe deze aanvoelt. De enige klacht die ik nu kan ontdekken is wat vage steken bij opwinding. Over 4 weken moet ik terugkomen en wordt er gepraat over het evt verwijderen van de cyste.

Ik ben momenteel bezig met een hormoonbehandeling voor onze kinderwens. Ik ben benieuwd of de cyste ook weggehaald kan worden als ik al in verwachting ben......

Iemand hier ervaring mee........

Overigens zei de gyn dat ik me geen zorgen moest maken maar bij mij zat de cyste dan ook niet op / in de eierstok. Succes.......
Hier ook een cyste-draagster haha! Toevallig dat er net een topic over is geopend, ik zocht net op cyste in de zoekmachine, omdat ik steeds weer last heb van pijntjes. Zowel rechts als links.

Vorig jaar ben ik op de 1e hulp beland in Italië met buikpijn. Dachten eerst een blindedarmontsteking, maar het bleken uiteindelijk 3 cystes te zijn. Op iedere eierstok 1 en eentje in mijn vaginawand. Net als jij dus Pammi. Ze deden er allemaal erg vaag over en ik had mijn huisarts maar opgebeld (aangezien ik er nog wel wat maandjes zou zitten). Die zei: vooral niet aan je laten sleutelen. Ze waren wel vrij groot, maar hoefden er niet uitgehaald te worden. Na een controle bleken ze weg te zijn!

Ik heb sinds een paar maanden weer erge last. Nu dus weer. Heftige steken rechts en links. Ik ga er dus toch maar weereens naar laten kijken, hoewel ik totaal geen zin meer heb in dat gedoe..maar goed. Ik wil binnen nu en niet al te lange tijd aan kinderen beginnen en wil dat er niets raars aan de hand is.

Het valt me op dat de cystes bij veel mensen in NL er gewoon uit worden gehaald. Ben dus wel benieuwd naar de mening van een Nederlandse gyneacoloog.
Hi,

Rond half 12 ga ik voor een echo naar het ziekenhuis en moet eerlijk bekennen dat ik strontzenuwachtig ben...zucht...

Ik laat wel even weten hoe en wat, maar de huisarts had het over 3 dagen wachten na onderzoek..geen idee dus of ik nu al info krijg. Anyways, hopelijk valt het mee...bah!
Nou, ze hebben inderdaad niets gezegd tijdens de echo. Het was een uitwendige echo, eerst met een ding dat dieper in de buik kan kijken, toen met een oppervlakkiger zicht. Ik zag van alles voorbij komen (vooral bij dat oppervlakkige ding) en geen idee wat het allemaal was. Heb wel gevraagd af en toe wat ze zag en na het onderzoek met dat 'diepe' ding had ze nog niets gezien zei ze. Als ik dacht dat ik iets herkende, bleek het iets totaal anders te zijn (zoals een of andere spier die ik echt als iets engs beoordeelde, haha). Nou ja, het blijft afwachten tot iig dinsdag, dan bel ik de huisarts even. Ik hoop echt dat het meevalt, ik lees steeds meer enge verhalen en zit mezelf daarmee gek te maken..niet meer doen dus...heb trouwens nog steeds geen buikpijn, vreemd hoor.
hallo,

eerst veel sterkte met wachten op de uitslag. bij mij is er een cyste +eierstok weggehaald toen ik via een keizersnede ben bevallen van mijn dochter.(nu 18 en half jaar geleden). en 4 jaar geleden helaas aan de andere kant ook weer een cyste met eierstok weggehaald. Inderdaad ook met haar+stukjes bot+stukjes tand gevulde cyste. Het kwam eigenlijk nooit voor werd mij toen gezegd. Over het ontstaan ervan wist de arts ook niets te zeggen. Helaas als gevolg van die 2e operatie (spoed heel veel pijn, ze dachten aan nierstenen) was ik op slag in de overgang toen ik 43 was. dat vviel enorm tegen.

maar even positief nieuws. mijn zus had ook zo'n cyste en kreeg na verwijdering van cyste met eierstok nog 2 kinderen en nu 20 jaar later heeft ze nog steeds 1 eierstok.

dus het hoeft niet te betekenen dat je geen kinderen meer kan krijgen als je er 1 mist.

Ook is het inderdaad zo dat je gewoon iedere maand ongesteld blijft worden.

heel veel sterkte
Spannend, Monty!

Ik heb zelf ook een cyste gehad op m'n eierstok. Ben daarvoor geopereerd, want het ging om een erg groot exemplaar. In eerste instantie dachten ze bij mij aan kanker, maar gelukkig bleek het goedaardig. Mijn eierstok was helemaal uitgerekt tot om de cyste heen, dus die moest er ook uit. Het is niet mijn bedoeling om je te laten schrikken, maar dit is nu eenmaal mijn verhaal.

Een stuk positiver; het merendeel van de vrouwen schijnt cysten op en rond de eierstokken te hebben. De meeste vrouwen merken daar echter niets van. Als het gaat om een glad rond balletje, denk ik dat de kans groot is dat je een 'normale' cyste hebt. Normaal tussen aanhalingstekens, want er zijn een heleboel verschillende soorten.

Sterkte met het wachten op de uitslag!
Hoi,

De uitslag was binnen...en het is niets. Mn baarmoeder, eileiders en eierstokken zagen er prachtig uit, mn blaas was normaal, het enige dat ze konden zien is dat er op een spier (die spier die ik voor iets engs aanzag??) een verdikking zit. Dat kan komen doordat ik daar een keer een kneuzing heb gehad (kan kloppen, doe aan een sport waarbij ik vaak genoeg een bal in mn kruis heb gekregen, en hard ook). En daar gaan ze niets aan doen. Ik was strontzenuwachtig vanochtend toen ik belde, en de huisarts belde me rond het middaguur. Wat was ik blij!!! Heb de rest van de dag met een grote glimlach op mn gezicht gelopen op kantoor. Ik ga nu stoppen met de pil, kijken hoe mn cyclus gaat lopen, en hoe het verloop is met de buikpijn. Als het niet anders wordt, moet ik weer aan de bel trekken. Die buikpijn kan namelijk ook komen doordat ik een andere pil heb, en als ik terugreken klopt dat wel zo´n beetje met hoe lang ik pijn heb. Dus we gaan het wel merken. Moet nog wel even een plas inleveren voor een evt urineweginfectie. Maar als dat alles is...haha! Verder zijn mn bloedwaarden geprikt, en alles was perfect. Leverfunctie, witte bloedcellen, bezinking, geen bloedarmoede, kortom, top!

Blijf het natuurlijk wel strak in de gaten houden met die buikpijn, zodat ik er snel bij kan zijn mocht het endometriose of zoiets zijn...je weet het niet. Anyways, ik ben blij!
hallo iedereen

ik ben een twee maanden geledenongeveer met vage buikklachten naar de huisartsen post geweesten daar wisten ze niet wat er met me aan de hand was en vonden dat mijn buik echt gigantisch groot was niet echt gek achteraf als er een cyste in me eierstok zit van maar liefst 17 bij 19 cm en daarbij ook nog een 3 en halve liter vocht bij zat. daar schrok ik dus heel erg van en moest ook niet te lang wachten met een operatie nou drie weken nadat ik wist dat ik een cyste had hebben ze me geopereerd en hebben ze me eierstok ook moeten verwijderen nou is de operatie anderhalve maand en ik voel me een stuk fitter en ik ben heel wat kwijt aan gewicht haha

liefs diana
Hallo,

Ik ben nu 29 en heb ook last van cystes aan mijn eierstokken, al 17 jaar! Ik begon er last van te krijgen voordat ik ongesteld werd: ik was 12. Ik belande in het ziekenhuis en niemand wist wat het was. Het was een gezwel van 12 cm. Na hoop onderzoeken waarbij de gynaecoloog bijna mijn eierstok eruit had gehaald, begon het gezwel te krimpen en uiteindelijk zag het er weer normaal uit.

Rond mijn 15e werd ik voor het eerst ongesteld. Rond mijn 17e bleef mijn ongesteldheid ineens 6 maanden weg! En ik was nog maagd haha! Na onderzoek bleek dat ik last had van cystes; kleine blaasjes die kunnen komen en gaan. Niks ernstig, maar om mijn cyclus wegbleef, wilde de gynaecoloog mij hormonen toeschrijven die ook in de pil zitten. Sinds dien slik ik de pil.

Nu heb ik een aantal problemen met de pil; ik ben nu 29 jaar en het lijkt alsof mijn hormonen schommelen. Ik heb sinds mijn 27e ook ineens erg last van puisten.

Wat ik eigenlijk zou willen weten is of de Cystes (die blijkbaar komen en gaan) invloed kunnen hebben op je hormoonspiegel, ondanks dat je de pil slikt. En zo ja, hoe dan? En ik wat ik ook nergens uit kan halen is; welke hormonen moet ik nu bij slikken door het hebben van de cystes? M.a.w. zitten deze hormonen in elke pil
Bremsu,

Ik zou een keertje naar de huisarts gaan, en vor gemoedsrust naar een gyn. Het is al zoveel jaar geleden. Misschien heb je er nu wel geen last meer van. Of misschien was het wel iets waarvan je het graag zou willen weten. (als ik jou verhaal lees, veel kleine 'blaasjes' en uitblijven cyclus, mogelijk pcos)

Maar ik kan hier wle vanalles raden. Uit je verhaal blijkt dat je het allemaal niet precies meer weet. Dus vraag het eens na allemaal.

Over de pil: iedere (combinatiepil...dat zijn de pillen die bijna iedereen neemt. Welke pil slik jij? ) pil wertk preventief tegen cystes. (ligt wel aan wat vor cystes, ik weet bijv. niet of het ook voor pcos zo is) Het werkt iniedergeval preventief tegen 'gewone' cystes en endometriose cystes. (wil niet zeggen dat je ze niet kunt krijgen, maar de kans is kleiner)

Als je eenmaal een cyste hebt dan gaat deze niet weg door het slikken van de pil. (kan el vanzelf verdwijnen wederom afhankelijk van welke cyste)

Of je hormoonspiegel ook in de war kan raken durf ik niet te zeggen. Maar nogmaals ga eens naar je huisarts voor mee info.
Loek2 ;Als je eenmaal een cyste hebt dan gaat deze niet weg door het slikken van de pil.

Dat is apart.. ik heb de pil voorgeschreven gekregen om mijn cyste te laten krimpen..

Nog even mijn verhaal ter toevoeging misschien heeft iemand er wat aan Ik niet namelijk, word er gillend gek van...

In Februari heb ik een mirena spiraaltje laten plaatsen omdat ik al 8 jaar de pil slikte en last had van gemoedswisselingen. Ik kon de ene dag te vrolijk en blij zijn en de volgende dag stront chagrijnig. Op zich misschien niet zo vreemd, maar ik was het meer dan beu. Na wat gerommel met verschillende pillen (ook heel leuk al die verschillende uitwerkingen) heb ik gekozen voor een spiraaltje. Deze werd geplaatst bij de gynaecoloog en ik moest terug komen voor controle. Bij die controle vond de gynaecoloog met een echo een cyste aan de rechterkant. Niks aan de hand, ze zouden het in juni nog een keer bekijken, als het goed is zou het van zelf weg gaan. Onder tussen ging het steeds meer pijn doen bij het vrijen en had ik rare buikpijn in mijn onderbuik. Tot ik op een ochtend om half zes wakker werd van de pijn. 'Dat is toch niet helemaal goed'; dacht ik en belde de gynaecoloog. Deze heeft met een echo gekeken en de cyste was gegroeid en was om zichzelf gaan draaien. Hij wilde er direct iets aan doen om te voorkomen dat ook de eileider mee zou gaan draaien en zo zou afsterven. Ik nog heel naïef mee gelopen naar de assistentes.. we gaan er wat aan doen ok, prima... Werd ik meteen opgenomen! Ok, dat was niet helemaal wat ik had begrepen. Ik heb een laparoscopie (kijkoperatie => Godszijdank) gehad en ze hebben er een 'luikje' in gemaakt en hem leeggezogen. Tijdens mijn controlebezoek bleek alles verder goed te zijn, er was niets raar te zien geweest en de operatie was gelukt. Zo was het afgelopen verder, ik kon naar huis, hoefde niet meer terug te komen.

Twee weken geleden werd ik wakker met een zeer herkenbare pijn... Ik heb gehuild! Begint het nou weer van voor af aan? En jawel, ik moest eerst bij de huisarts komen, met de gynaecoloog was het immers afgerond. Maar gelukkig werd ik meteen doorverwezen. Op de echo bleek de cyste gewoon weer terug gekomen te zijn. Waarschijnlijk is het luikje gewoon weer dicht gaan zitten en is de cyste weer gevuld. Hij is nu zelfs groter dan de vorige keer. (bij de operatie was hij 5 cm nu is ie al terug en 6,5 cm) Nou lekker dan! Ik heb de pil voorgeschreven gekregen en moet in november weer op controle komen. Ondertussen ben ik gestopt met de pil wat (guess what...) ik word er wederom stront chagrijnig van.

Nu is het afwachten... Maar ja ik zit nu wel met irritante buikpijn aan de rechter kant te kijken, vrijen doet zeer, net als stevig sporten.

Hopelijk is hij in November weg....

Liefs PinkChica
Hoi PinkChica

Jeetje wat balen zeg!!!! Van die pil, da's echt 100 procent zeker waar. De pil kan preventief werken tegen cystes maar als de cyste er eenmaal is verdwijnt deze er niet door! Belachelijk dus die pil voorschrijven.

Zo uit mijn hoofd staat het in de richtlijnen op de site van de nvog www.nvog.nl en dan 'simpele ovariumcyste' als ik het goed heb. (want zo heet zo'n 'gewone' cyste. Neem aan dat hij is onderzocht in het lab. Alhoewel...ze hebben hem gewoon leeg gezogen he...mmmm vraag me af of ze dan een biopt hebben genomen.

Wat een sukkels. Echt waar. Ik zou echt boos zijn en ik zou even op onderzoek gaan wat de procedure is van een cyste verwijderen. En misschien op basis daarvan zelf en klachte indienen. En ik zou naar een ander gyn gaan. Maar dat ben ik dan weer...misschien draaf ik door haha.

Waarom ik begin over die procedure. Ik weet iniedergeval dat als ze een endometriose cyste verwijderen ze dat ding helemaal moeten verwijderen omdat de kans dat deze gewoon weer 'volloopt' heel groot is. Nou weet ik dus niet zeker hoe dat bij een 'gewone' cyste zit. Maar ergens zou het me niet echt verbazen als de kans op opnieuw 'vollopen' misschien kleiner is dan bij endo, maar ook zeker aanwezig. En het zou me dus ook niet verbazen dat fenestratie (zo'n luikje) van een gewone cyste ook niet aan geraden wordt.

Maar dat laatste kan ik dus ook echt mis hebben hoor.

(zal eens even google'en)

Iniedergeval snap ik helemaal dat je super baalt! Heb namelijk iets vegelijkbaars meegemaakt. Een cyste, operatie, gevraagd om eraf te blijven als het te ingewikkeld eruit zag. Bleek ingewikkeld maar gyn ging het er toch op wagen. En bedankt! Vooral als je dat voorgevoel dus al had, en niet voor niets hebt gevraagd eraf te blijven als het te lastig was. (wilde ik naar andere arts die gespecialiseerd is) Gevolg: nog geen twee maanden later mega pijn, en jawel hoor cyste terug met extra's! Weer operatie! 'Kon' ook niet meer via kijkoperatie.

Dus ik begrijp je situatie. En kan je verder alleen maar heel veel sterkte wensen. Ik hoop inderdaad dat jou cyste gewoon lekker verdwenen is in nov.!
Ben ik weer effe. De richtlijn kun je hier vinden

http://www.nvog.nl/files/37_ovariumcyste.pdf

Hoef je niet te zoeken. Zie punt 2.7 over de pil en iets verder op over de fenestratie. Blijkbaar is er niet veel bekend over terug keren van cystes na fenestratie. Maar als ik het goed lees, maak ik ervan dat het verwijderen van de hele cyste de voorkeur heeft tenzij dit niet kan. Wat natuurlijk misschien bij jouw het geval was...maar krijg om 1 of andere reden (o.a. door die pil voorschrijven) het gevoel dat je gyn gewoon niet zo goed op de hoogte is....

Vraag het zeker eens na. En mocht je weer een operatie moeten ondergaan vraag dan of ze de hele cyste verwijderen. En als ik jou was zou ik ook overwegen om naar een andere gyn te gaan. Maar da's natuurlijk aan jou.

Nogmaals sterkte
hallo

ik had al 2 maanden last van buikpijn misselijkheid en menstruatie die weg bleef

ik was al 4 keer terug geweest naar de huisarts waarvan ze me 3x naar huis hadden gestuurd met een spastiche darm

toch ook maar voor de zekerheid zwangerschapstest gedaan maar ook helaas daar kwam negatief uit. dat was voor mij weer een hele teleurstelling. na de 4de keer terug naar de huisarts te zijn gegaan eindelijk een verwijskaart gekregen voor het ziekenhuis. daar moest ik ook weer zo'n 3 weken wachten voor ik terecht kon. in die tussentijd kreeg ik bruinachtige slijm en ben voor de zekerheid toch maar naar de huisartsenpost gegaan. onderzocht en het was oud bloedverlies. ze adviseerde me om de huisarts te laten bellen naar het ziekenhuis zodat die afspraak vervroegd zou worden maar dat is niet gelukt. op woensdag 30 juni had ik dan eindelijk de afspraak op het ziekenhuis en met een echo hebben ze dan de cyste gezien op de eierstokken. ze hebben ook maar meteen kweekjes af genomen om te kijken of er misschien ook ontstekeningen zaten of infecties. ook is er meteen een uitstrijkje gemaakt voor baarmoederhalskanker. ze gaan de cyste niet weg halen omdat ik kinderwens heb. woensdag 7 juli heb ik de uitslag gehad van de kweekjes en het was een hele opluchting om te horen dat er geen infecties en ontstekingen zaten. 21 juli krijg ik de uitslag van het uitstrekje. dus dat is nog even afwachten.moet zeggen dat ik veel geluk heb gehad. want zelfde geld was het erger geweest en hadden ze me al die tijd gewoon naar huis gestuurd. ik vind dat de huisartsen beter hun werk moeten doen en niet een paar keer op de buik moeten voelen en maar denken van ooh het is maar de spastiche darm kunnen we niks aan doen. dit is al de 3de keer dat ze me gewoon daarmee weg sturen.
Bij mij bleken de cystes er te zitten als gevolg van de Mirena spiraal. Afgelopen vrijdag hebben ze deze eruit gehaald (AUWWWWW!!!) en die komt er nooit meer in! Ik ben even klaar met hormonale anticonceptie methoden.
ik had hem dus al 2 maanden zitten heb vandaag weer controle want de gyn zei dat ie langzaam weg ging

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven