Help de buren hebben een piano gekocht

17-05-2010 18:51 54 berichten
Sinds gisteren zijn mijn buren in het bezit van een piano. Op zich hartstikke leuk, ik kan goed spelende pianospelers zeker waarderen. Maar daar zit nu net het probleem.

De buurjongens rammen maar wat op dat ding. Wat een herrie en heel af en toe komt er een beginnend 'Vader Jacob' voorbij, maar dan ook niet verder dan 'Vader'.

Eigenlijk zou ik het liefste met de buren willen overleggen dat er binnen bepaalde tijden gespeeld gaat worden, zodat ik niet de hele tijd deze ellende aan hoef te horen. Bijvoorbeeld overdag van 16.00 uur tot 18.00 uur of zo.

Lijkt mij best redelijk, maar omdat ik de buren niet zo vaak spreek twijfel ik of ik bij hen zal aanbellen of zal wachten tot ik ze weer een keer tegenkom.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren hebben trouwens kinderen.... kunnen die ook in een geisoleerde ruimte slapen?
Overigens vind ik het ook heel goed dat de buurkinderen op muziekles zitten, volgens mij is dat toch iets wat veel kinderen tegenwoordig niet meer doen.
Het is ook niet iets wat iedereen kan betalen. Muziekles en instrumenten zijn harstikke duur!
Je weet toch nog niet óf ze op muziekles zitten?

Misschien hebben ze hun ouders wel maanden aan hun hoofd gezeurd om een piano en blijven ze er nu maandenlang op timmeren
Peas on earth!
quote:yoyo2 schreef op 17 mei 2010 @ 19:11:

Mijn buren hebben trouwens kinderen.... kunnen die ook in een geisoleerde ruimte slapen?
Misschien zit er wel een studiepedaal op maar hebben ze die nog niet gevonden.

Die zit normaliter in het midden. Erg handig
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.
Shit ja, ik ga er van uit dat ze op les gaan, maar wat als ze dat niet gaan doen?
Hoe dan ook denk ik dat het geram snel afgelopen zal zijn. Voor de ouders van de kids ook niet echt een prettig geluid denk ik.

En anders kan je over twee weken altijd nog vragen of de piano ook op slot kan
Ik ben blij dat jij mijn buurvrouw niet bent ..... Heb zelf al mijn hele leven een piano, speel af en toe erop, dochter heeft er een paar jaar op gespeeld, beide dochters hebben blokfluit, dwarsfluit en viool gespeeld, jarenlang. En als er bezoek is met kleine kinderen is niets zo leuk als lekker op de piano rammen. Allemaal in een rijtjeshuis!

Er zijn ook mensen die maandenlang klussen in hun huis, met alle boor- en timmergeluiden, of die de hele dag werken en een hond met verlatingsangst alleen thuislaten, of die iedere avond films zitten te kijken in hun home-cinema met het geluid op maximaal.

Dan vind ik kinderen die nu even vanwege de nieuwigheid erg enthousiast op de piano rammen nog wel meevallen, eigenlijk.
Joyce, ik heb zelf ook op blokfluit en dwarsfluit gezeten en ik ben ook zeker geen Berdien Stenberg, maar ik mocht niet langer dan een half uur per dag oefenen in het begin. Dit was zo afgesproken met de buren en de overige leden van het gezin. Dit werkte prima verder.

Zoals al eerder aangegeven ben ik zeker fan van muziekles voor kinderen, maar serieus dit zou je eens 5 minuten moeten aanhoren!
Ik speel zelf piano en vind het niet meer dan normaal dan dat je afspraken maakt met de buren over tijdstippen en dergelijke. Vind dat je zeker even kunt aanbellen. Je hoeft toch niet meteen boos te worden, kunt toch gewoon zeggen 'goh, we horen dat jullie een piano hebben gekregen' (ze weten zelf misschien niet eens precies hoe hard het bij jullie klinkt) 'hartstikke leuk maar we zouden graag afspraken maken over wanneer en hoe lang'. Vind ik niks geks aan!

Wij hebben altijd afspraken gemaakt met buren, meestal iets in de trant van tussen 16 en 19 uur en max een uur achter elkaar. En dat als er iets was (feestje, migraine, poes dood, weet ik veel) waardoor de buren hadden er écht geen zin in mijn gepingel ze altijd even op de muur konden kloppen als teken dat het vandaag niet zo handig uitkwam.

Overigens vind ik dat bezoekende neefjes en nichtjes en ander grut best twee keer per jaar ofzo (verjaardag, logeerpartijtje) urenlang op dat ding mogen rammen; anderen klussen, boren, zingen, houden discofeestjes, hebben een blaffende hond, scheuren met brommertjes etc. Als het maar niet chronisch is en de buren weten dat a) het binnen afzienbare tijd ophoudt en b) dat ze altijd mogen aangeven dat ze het zat zijn voor vandaag.

Overigens hebben wij bij de aanschaf van piano er wel eentje gekocht met studiepedaal (dat dempt). Is nog niet zo geschikt voor kinderen die net leren spelen want die moeten natuurlijk wel horen wat ze doen, maar als je eenmaal wat verder bent en eindeloos etudes moet oefenen kan dat prima met het studiepedaal erop.

Ideaal is het allemaal niet, afspraken maken enzo. Als buur wil je het liefste helemaal niks horen van je buren en als je van muziek maken houdt wil je je niet aan tijdstippen hoeven houden. Maar goed, dat weet je als je met een instrument in een rijtjeshuis of flat gaat zitten, dan moet je rekening houden met elkaar. De overlast voor elkaar beperken maar ook accepteren dat je elkaar en elkaars hobbies wel eens hoort.
Dank je wel appeltjesgroen, dit is precies zoals ik er ook in sta en zoals ik hoop dat we het kunnen oplossen.

Overigens zal ik nooit boos aanbellen omdat ik inderdaad een fan ben van kinderen en muziekles.
Ik heb wel eens aangebeld als het buurmeisje alleen thuis was en uren achterelkaar op een soort saxofoon speelde met keihard een cd erbij aan ( en ik zat te zwoegen op het leren van een tentamen) dit was overigens in een rijtjes huis in Friesland...

Ik zou het ook even aankijken, de nieuwigheid is er vast snel van af. En ik hoop ook dat ze op les gaan
Eens met appeltjesgroen!

Ik ben ook een fanatiek pianiste, speel v.a. kind zijnde en ben deels opgegroeid in de binnenstad, woon er nog steeds en ben idd in het bezit van een piano. Ik vind het niet meer dan normaal dat je erg rekening houdt met de buren!

Als kind speelde ik in principe niet later dan 9u 's avonds, afgesproken met de buren en als zij op andere tijdstippen last hadden, konden ze natuurlijk altijd even aankloppen. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd ontzettend veel speelde (ong 6u per dag), maar gelukkig vonden mijn buren het eigenlijk alleen maar leuk.

Ik woon inmiddels alweer in mn derde huis op mezelf en altijd heb ik onmiddellijk afspraken gemaakt met mijn buren over het spelen. Momenteel speel ik een paar keer per week een max uurtje overdag (voor 18.00u) en verder doe ik het met een silent systeem wat ik onlangs heb laten inbouwen. Uitvinding! Nog nooit klachten gehad
Heb onlangs aan de vorige buren gevraagd of ze hun piano als-je-blieft een keertje wilden laten stemmen.

Dat ding was zo vreselijk vals! Terwijl ze een redelijk riedeltje konden spelen. Dat snap ik dan weer niet.

Zou het ook een paar dagen aankijken voor je gaat klagen al ben ik blij dat ik zelf niet meer naast een muzikant woon.
Wij hadden vroeger thuis ook een piano en zowel zusje als ik hebben jaren les gehad. En ik heb ook fanatiek klarinet gespeeld. Wij hadden ook afspraken met de buren over wanneer en hoelang we mochten spelen. Volgens mij na schooltijd tot het avondeten en dan max een uurtje ofzo. Prima toch!
Ik heb ooit een bovenbuurvrouw gehad met tienerdochter. Moeder speelde viool, fluit en had zangles. Dochter speelde piano en vond 't leuk om door het huis te skaten

Zij speelden wanneer het hen uitkwam - dat kon 'smorgens om half 8 zijn voor ze naar school gingen (dochter had les, moeder gaf les) of 'savonds een uur of 9 en alle tijden daar tussenin. Ik werd er helemaal gek van; ik heb niets met muziek maken en ernaar moeten luisteren vind ik ook echt een crime.

Toen ik eens vroeg of we tijden konden afspreken ging dat mens helemaal flippen, terwijl het toch een nette dame was.

Sindsdien woon ik alleen nog maar in bunkers - appartementen waarin je niet eens kan verstaan wat er gezegd wordt in de andere kamer en dus al helemaal geen geluiden waarneembaar van buren.
En? Hoe staat het met de piano?
quote:Joyce48 schreef op 17 mei 2010 @ 19:36:

Ik ben blij dat jij mijn buurvrouw niet bent ..... Heb zelf al mijn hele leven een piano, speel af en toe erop, dochter heeft er een paar jaar op gespeeld, beide dochters hebben blokfluit, dwarsfluit en viool gespeeld, jarenlang. En als er bezoek is met kleine kinderen is niets zo leuk als lekker op de piano rammen. Allemaal in een rijtjeshuis!

Er zijn ook mensen die maandenlang klussen in hun huis, met alle boor- en timmergeluiden, of die de hele dag werken en een hond met verlatingsangst alleen thuislaten, of die iedere avond films zitten te kijken in hun home-cinema met het geluid op maximaal.

Dan vind ik kinderen die nu even vanwege de nieuwigheid erg enthousiast op de piano rammen nog wel meevallen, eigenlijk.Dit vind ik toch zulke flauwekul. Vind je echt dat je dit 'mag' omdat er ook mensen zijn die lang klussen? Heerlijk, die kromme vergelijkingen. Je kunt gewoon afspreken hoe lang er gespeeld wordt? Dat vind ik niet meer dan normaal.
Ter aanvulling: 'normaal' pianospelen doen wij nooit na 20.00 uur dus dat lijkt me alleszins redelijk.

Met verjaardagen/feestjes gebeurt het wel eens dat er na 20.00 uur wordt gespeeld (door iemand in de familie die geweldig piano kan spelen) maar ook dan stoppen we uiterlijk 24.00 uur (op zaterdagavond, en dan hoogstens 2 x per jaar).

En vroeger met kinderverjaardagen ..... dan werd er wel eens een uurtje door neefjes en nichtjes die niet kunnen spelen op 'geramd', overdag uiteraard. Niet leuk voor de buren (ook niet voor onszelf ....) maar dat is nu eenmaal het risico van zo'n uitdagend instrument in de kamer te hebben staan
Behalve een studiepedaal zijn er nog wel wat truukjes om piano te kunnen spelen zonder dat alle buren meegenieten. Als je keukenpapier of doekjes onder de hamertjes legt kun je nog prima spelen maar heb je hetzelfde gedempte effect als met een studiepedaal. (tip van de pianostemmerd) Mocht het uit de hand lopen kun je dat mischien voorstellen aan je buren. Voordeel is dat het een hele kleine moeite is om aan te brengen en te verwijderen.
Als de kinderen op les gaan en de piano hiervoor is aangeschaft heb je trouwens kans dat er een oefenpedaal op de piano zit. Dat dempt de pianogeluiden.

Ik zou het nog een paar daagjes aankijken en als het zo blijft kun je een keer gaan aankaarten of er oefentijden afgesproken kunnen worden i.v.m. de geluidsoverlast. Ik speel zelf ook piano en ik haal het uit mezelf niet in mijn hoofd om 's ochtends vroeg en 's avonds na 8 uur (kinderbedtijd) te spelen. Ik zou een dergelijke vraag van mijn buren niet raar vinden.
Goed idee Tante klaas dat wist ik niet
that's me, altijd van de praktische inslag
Na bijna 2 weken dramatische geklingel aan te hebben gehoord, kwam ik de buurvrouw tegen. Nog voor ik over de piano kon beginnen gaf ze mij te kennen dat deze weer weggaat. Beviel toch niet zo goed

Kortom, oplossing is vanzelf gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven