Rode peper aan je handen
maandag 17 mei 2010 om 19:56
Ik gebruik tijdens het koken vaak van die gedroogde rode pepertjes die ik dan verkruimel boven de pan. Twee uur later wrijf ik in een onbewaakt moment even in mijn ogen en ARGH. Dat spul blijft zo lang aan je handen zitten!
Hier moet toch een soort huismiddeltje voor zijn. Handen wassen met zeep haalt niets uit. Ik durf te wedden dat er iets heel geks is dat meteen helpt, bijvoorbeeld kaarsvet of ongekookte rijst tussen je handen rollen (ik noem maar iets). Vroeger las je in de Tip Culinair nog wel eens van dat soort fijne tips, mét foto van de huisvrouw die het in had gestuurd.
De gedroogde pepers bevallen me verder prima. Ik ben dus niet op zoek naar vervanging (verse vind ik niet zo handig en met zo'n molentje sta je te draaien tot je een ons weegt).
Dus, wie heeft er een tip van oma? Ik ben benieuwd.
Hier moet toch een soort huismiddeltje voor zijn. Handen wassen met zeep haalt niets uit. Ik durf te wedden dat er iets heel geks is dat meteen helpt, bijvoorbeeld kaarsvet of ongekookte rijst tussen je handen rollen (ik noem maar iets). Vroeger las je in de Tip Culinair nog wel eens van dat soort fijne tips, mét foto van de huisvrouw die het in had gestuurd.
De gedroogde pepers bevallen me verder prima. Ik ben dus niet op zoek naar vervanging (verse vind ik niet zo handig en met zo'n molentje sta je te draaien tot je een ons weegt).
Dus, wie heeft er een tip van oma? Ik ben benieuwd.
maandag 17 mei 2010 om 20:09
maandag 17 mei 2010 om 20:12
maandag 17 mei 2010 om 20:15
maandag 17 mei 2010 om 20:19
dinsdag 18 mei 2010 om 12:16
Ik knip die gedroogde pepers met een keukenschaar boven de pan (wel opletten dat je geen rondspringende stukjes in je oog krijgt...dat is niet fijn ). Ik week de pepers soms even in heet water, dan kan ik ze knippen zonder dat er stukjes afspringen.
Edit: je moet de peper dan natuurlijk nog steeds vastpakken maar slechts aan een puntje van de peper. Hier kan je eventueel een stukje keukenrol/WC papier voor gebruiken...
Een andere optie die ik veel gebruik is de vijzel.
De tip met olie op je handen lijkt me een goede. De olie fungeert dan als een soort beschermlaag. Vrees alleen dat mijn aangeboren "elegantie" icm met glibberhanden en een scherp keukenmes weleens gevaarlijk kan uitpakken...
Edit: je moet de peper dan natuurlijk nog steeds vastpakken maar slechts aan een puntje van de peper. Hier kan je eventueel een stukje keukenrol/WC papier voor gebruiken...
Een andere optie die ik veel gebruik is de vijzel.
De tip met olie op je handen lijkt me een goede. De olie fungeert dan als een soort beschermlaag. Vrees alleen dat mijn aangeboren "elegantie" icm met glibberhanden en een scherp keukenmes weleens gevaarlijk kan uitpakken...
dinsdag 18 mei 2010 om 12:23
Olie werkt omdat capsaicine alleen in vet kan oplossen en niet in water. Je handen wassen met water en zeep werkt dan dus ook niet, maar als je je handen van te voren even invet met olijfolie dan gaat de capsaicine daar dus inzitten en niet op je handen. Als je klaar bent met de pepers, kan je gewoon je handen met water en zeep wassen en heb je nergens meer last van.
Dit is ook waarom je beter melk kan drinken als je iets scherps hebt gegeten (daar zit vet in). Beter is eigenlijk een slokje room of slagroomijs dus
Dit is ook waarom je beter melk kan drinken als je iets scherps hebt gegeten (daar zit vet in). Beter is eigenlijk een slokje room of slagroomijs dus
Semper ubi sub ubi
dinsdag 18 mei 2010 om 12:29
dinsdag 18 mei 2010 om 12:32
quote:noahtb schreef op 18 mei 2010 @ 12:27:
En als je verse pepers snijdt?
Handen wassen werkt natuurlijk niet.Dan snijd je ze zo dat je handen de binnenkant en pitten van de pepers niet raken. Als het te grof is, hup in de vijzel en stampen maar tot het fijner is. Sinds ik jaren geleden Thaise kookles heb gehad doe ik alles met de vijzel. Zwarte of witte peperkorrels, hup in de vijzel, stampen en lekker vers. Met zeezout korrels doe ik het ook. Geeft veel meer smaak aan je eten.
En als je verse pepers snijdt?
Handen wassen werkt natuurlijk niet.Dan snijd je ze zo dat je handen de binnenkant en pitten van de pepers niet raken. Als het te grof is, hup in de vijzel en stampen maar tot het fijner is. Sinds ik jaren geleden Thaise kookles heb gehad doe ik alles met de vijzel. Zwarte of witte peperkorrels, hup in de vijzel, stampen en lekker vers. Met zeezout korrels doe ik het ook. Geeft veel meer smaak aan je eten.
dinsdag 18 mei 2010 om 12:36
quote:robo schreef op 18 mei 2010 @ 12:33:
Wat je vooral ook écht niet moet doen is een tampon verwisselen als je rode pepers gesneden hebt... een vriendin van mij deed dat ooit toen ik bij haar kwam eten en we zijn geëindigd op de EHBO!Auw! Ik wil er niet eens aan denken hoeveel pijn dat doet.
Wat je vooral ook écht niet moet doen is een tampon verwisselen als je rode pepers gesneden hebt... een vriendin van mij deed dat ooit toen ik bij haar kwam eten en we zijn geëindigd op de EHBO!Auw! Ik wil er niet eens aan denken hoeveel pijn dat doet.
Semper ubi sub ubi
dinsdag 18 mei 2010 om 12:37
Alles kan in de vijzel. Niet alleen droge producten. Thaise curry pasta maak je ook in een vijzel. Knoflook kan je er ook in stampen. Daarna met heet water en beetje afwasmiddel schoonmaken. Ik heb er twee een voor droge kruiden en een voor curry's. Die voor droge kruiden hoef je bijna nooit te wassen.
dinsdag 18 mei 2010 om 12:38
dinsdag 18 mei 2010 om 12:39
dinsdag 18 mei 2010 om 12:41