Gezondheid alle pijlers

Exceem

19-05-2010 16:45 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het topic van Mclean zette me aan het denken typen. In een hele andere orde van grootte, maar toch: ik heb exceem. En ik word momenteel al weken gek van de jeuk.

Heb al van kleins af aan exceem, vooral in holtes van armen, knieholtes etc. Ook hooikoorts, allergisch voor stof etc.

Gebruik voor mijn armen al jaren triamcinoloni (sticker van de apotheek is er afgevallen maar dit staat op de tube). Hoef het maar eens in de zoveel tijd op te smeren, werkt als een trein.

Tot een paar maanden terug, kreeg ineens droge bulterige stukjes op handen, bovenarmen en schouders. Veel jeuk weer en de creme die ik had hielp niet (wel tegen jeuk tijdelijk maar plekken gingen niet weg). Dus naar de dokter geweest en Betamethason gekregen.

Helpt redelijk tegen de plekken, handen weer bijna 'netjes', maar nu krijg ik andere plekken op mn rug, benen, buik, armen.. Het jeukt als een gek (aan de huid is niets te zien), en als ik ook maar 1 keer krab wordt het helemaal rood en krasserig. Van die dikke rode krassen (alsof een kat je heeft gekrabt zeg maar).

Vooral na het douchen jeukt het als een gek, dus douche zo weinig mogelijk, of kort en koud. Mijn vriend houdt s nachts mn handen vast omdat ik anders blijf krabben.

Heeft iemand dit ooit gehad? De dokter is op vakantie dus kan pas volgende week terecht. Smeer wel met betamethason (of laat me smeren, op mn rug) maar werkt voor geen meter. Alles jeukt, zelfs mn hals is nu helemaal rood en opgezet
Toch even langs de dokter; het kan van alles zijn (allergie, overgevoeligheid voor een bepaald product, etc).

Of het eczeem is en wat je er dan aan moet doen kan een arts je vertellen.

Is er geen vervangende dokter?
Jep, heb dit gehad: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dermografie

Huid "overreageert" op krabben, het krabben roept als het ware al een met een allergische reactie vergelijkbare toestand op.

Als je hier al jaren last van hebt is het misschien tijd weer even kritisch naar je medicatie (en de oorzaak van je probleem) te kijken. Medicijnen ontwikkelen en misschien is er inmiddels wel een veel betere behandeling mogelijk dan je vaste triamcio-zalf. Zoals je waarschijnlijk zelf wel weet wordt je huid dunner van die troep en is het dus absoluut niet wenselijk daar zelf mee te gaan dokteren.

Het lijkt me niet echt schadelijk voor je dat je zo veel last van je huid hebt. Is je jeuk te verdragen kan je best wachten tot volgende week. Mocht het echter je nachtrust beinvloeden enzo (wat me wel lijkt als je vriend je handen vast moet houden) dan zou ik even bij een andere huisarts binnenwippen. En misschien eens navraag doen naar een dermatoloog...
(arts geeft je misschien op korte termijn anti-histamine-tabletten, die laten de allergische reactie op snel flink veel minder worden)
Mentholpoeder werkt vaak tegen de jeuk... Ook kan je proberen twee hooikoortstabletten in te nemen. Mocht je een allergische reactie hebben werkt dit waarschijnlijk. Dit remt namelijk allergische reacties, niet alleen hooikoorts. Verder heel veel sterkte en ga naar de huisarts!

Ps. ben je niet toevallig van schoonmaakmiddelen en/of wasmiddelen gewisseld?
In het geval van eczeem zou je ook even, ter verzachting, in een bad met zeezout kunnen gaan zitten, werkt als een tiet!
Goede tips hier!

@Jannejip, dat is het dus precies.. Leuke link trouwens, ik kan op mn huid schrijven . Net krabte ik even over mn lip, gelijk helemaal dik. Zo is het dus continu...

bad heb ik niet, maar mentholpoeder wel en hooikoortspillen ook! Ga gelijk aan het slikken/poederen..

toevoeging: 1 pil per dan he ... ik slik ze nog niet dit seizoen omdat het na een tijdje de werking altijd vermindert en ik vooral eind augustus last heb
@ zizia, geen schoonmaakmiddelen trouwens, ik maak alles schoon met handschoenen en douche altijd met zeepvrij spul omdat ik al zo heftig reageer op van alles
Ik heb ook last van eczeem. Omdat ik 's nachts in mijn slaap ook krab (en mijn huid kan ook niet zoveel hebben, dus ligt zo open) draag ik in bed katoenen handschoentjes. Helpt niet tegen het probleem op zich, maar wel tegen het echt openkrabben. Misschien ook een ideetje voor jou? Hoeft je vriend niet meer je handen vast te houden in bed, want dat lijkt me ook lastig als hij ligt te slapen.

Sterkte ermee!
Ik geloof niet in bijgeloof, want dat brengt ongeluk.
..
Misschien kun je niet tegen je wasverzachter of de parfum in je wasmiddel.

Dat van dat krabben heb ik ook. Ik heb het vooral ook bij/rond het haakje van mijn bh.

Ik heb ook soms last van eczeem. Dat zijn meestal maar een paar kleine plekjes, maar ik heb het vooral wanneer mijn weerstand laag is.
Cum non tum age
Hoi Vivadiva

Ik krijg altijd last van eczeem op mijn handen als ik te veel sinaasappelen (of sinaasappelsap) of andere "scherpe" dingen eet. Misschien kun je dit eens uitproberen? Soms is de oplossing simpeler dan je denkt! Maar je moet er maar net achter komen.
@thcark, er is wel iets waar ik allergisch voor ben, soms krijg ik bij het koken namelijk jeukende handen, ook als ik sleutels te lang vast heb trouwens.

(verder: rauwe vis, groene appels, aardbeien allemaal lichte reactie)

@Noa, goede tip voor wasmiddel, ik gebruik wel zeeplose douchegel, maar zal ook eens neutral kopen ofzo...

alle beetjes helpen
Ben je dan misschien allergisch voor nikkel?

Potten, pannen, sleutels.....volgens mij zit daar allemaal nikkel in... (en ook in muntstukken, denk ik?)

Vervelend joh, niks is erger dan jeuk. Hopelijk kom je er ooit vanaf!
Nikkel dacht ik ook aan. Hoe gaat het met sieraden? Ook en aardige indicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven