Wonen in Schiedam
woensdag 19 mei 2010 om 18:26
Hallo allemaal,
wie o wie kan mij vertellen hoe het is om te wonen in Schiedam?
Ik wil gaan samenwonen met mijn vriend en omdat ons werk nogal uit elkaar ligt, zijn we op zoek naar iets leuks 'somewhere in the middle'. Nu is Schiedam wel ongeveer halverwege en we hebben op Funda ook wel wat leuke woningen gevonden. Maar...
ik ken Schiedam niet en ik heb geen idee hoe het is om daar te wonen! Zijn er leuke winkeltjes, kan je er lekker uit eten, hoe is de sfeer in de binnenstad, etc. Vertel, Vertel!
Groet, Auva
wie o wie kan mij vertellen hoe het is om te wonen in Schiedam?
Ik wil gaan samenwonen met mijn vriend en omdat ons werk nogal uit elkaar ligt, zijn we op zoek naar iets leuks 'somewhere in the middle'. Nu is Schiedam wel ongeveer halverwege en we hebben op Funda ook wel wat leuke woningen gevonden. Maar...
ik ken Schiedam niet en ik heb geen idee hoe het is om daar te wonen! Zijn er leuke winkeltjes, kan je er lekker uit eten, hoe is de sfeer in de binnenstad, etc. Vertel, Vertel!
Groet, Auva

woensdag 19 mei 2010 om 18:49
Dat ligt m.i. heel erg aan de wijk waarin je gaat wonen, en wat voor omgeving je nu gewend bent. Schiedam Noord is aardig, en de oude binnenstad ook, maar de rest vind ik eerlijk gezegd niets.
Uberhaupt door heel Schiedam heen staan veel flats, waarvan veel sociale woningbouw, er zijn veel huishoudens met een laag inkomen, en omdat het tegen Rotterdam aangeplakt ligt heeft Schiedam last van grotestadsproblematiek. Ook de samenstelling van de bevolking is een afspiegeling van een grote stad.
De winkels in de binnenstad zelf zijn redelijk, maar als je echt wilt gaan shoppen moet je naar Rotterdam gaan. Wat ik wel van Schiedam kan zeggen is dat het openbaar vervoer goed is. En je bent snel op de snelweg. Maar die pluspunten wegen niet op tegen alle minpunten.
Uberhaupt door heel Schiedam heen staan veel flats, waarvan veel sociale woningbouw, er zijn veel huishoudens met een laag inkomen, en omdat het tegen Rotterdam aangeplakt ligt heeft Schiedam last van grotestadsproblematiek. Ook de samenstelling van de bevolking is een afspiegeling van een grote stad.
De winkels in de binnenstad zelf zijn redelijk, maar als je echt wilt gaan shoppen moet je naar Rotterdam gaan. Wat ik wel van Schiedam kan zeggen is dat het openbaar vervoer goed is. En je bent snel op de snelweg. Maar die pluspunten wegen niet op tegen alle minpunten.

woensdag 19 mei 2010 om 18:54
Ik heb in Schiedam gewoond maar ja, ik ben een rasechte Rotterdammer en dan valt Schiedam een beetje tegen. Er valt weinig te stappen iig.
Het ligt er ook helemaal aan wat je gewend bent natuurlijk. Ik vind sommige winkeltjes daar wel leuk maar je bent er wel snel op uit gekeken. Je bent wel in een poep en een zucht in Rotterdam. De markt daar is wel oké maar met een mooie zomerdag zijn de terrassen op de Koemarkt best wel gezellig. Ieder jaar Brandersfeest, da's wel reuzegezellig. Nu ik inmiddels iets ouder ben zou ik best wel in Schiedam kunnen wonen.
Het ligt er ook helemaal aan wat je gewend bent natuurlijk. Ik vind sommige winkeltjes daar wel leuk maar je bent er wel snel op uit gekeken. Je bent wel in een poep en een zucht in Rotterdam. De markt daar is wel oké maar met een mooie zomerdag zijn de terrassen op de Koemarkt best wel gezellig. Ieder jaar Brandersfeest, da's wel reuzegezellig. Nu ik inmiddels iets ouder ben zou ik best wel in Schiedam kunnen wonen.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.

woensdag 19 mei 2010 om 19:14
Ik heb ook in Schiedam gewoond en vind het een 'net niet' stad.
Er is van alles, maar het straalt in mijn ogen weinig uit.
De winkels van de grote ketens, een paar 'standaard' kroegen en restaurantjes.
En ook in de wijken en de sfeer op straat heb ik dat gevoel.
Delft, of inderdaad zelfs Vlaardingen is veel sfeervoller.
Er is van alles, maar het straalt in mijn ogen weinig uit.
De winkels van de grote ketens, een paar 'standaard' kroegen en restaurantjes.
En ook in de wijken en de sfeer op straat heb ik dat gevoel.
Delft, of inderdaad zelfs Vlaardingen is veel sfeervoller.
woensdag 19 mei 2010 om 19:29
Het oude centrum is best mooi en heeft zeker een bepaalde charme, maar verder maakt Schiedam een nogal verwaarloosde indruk. Daar bedoel ik mee: leegstand in de winkelstraat, 'ouderwetse' winkels (bv in de Hoogstraat, daar zijn veel zaken die eruit zien of er 30 jaar niets aan gedaan is. Ik was er laatst op een zaterdag en het was opmerkelijk rustig overal, alsof heel Schiedam in Rotterdam aan het shoppen was.

woensdag 19 mei 2010 om 19:42
quote:ColeTurner schreef op 19 mei 2010 @ 19:28:
Branwen: Delft is leuker dan Schiedam, maar ik vermoed dat het makkelijker is om snel een betaalbare woning te vinden in Schiedam dan in Delft.Delft is idd duurder. Desondanks zou ik nog steeds niet voor Schiedam gaan. De optie Vlaardingen van Zwieber is dan leuker.
Branwen: Delft is leuker dan Schiedam, maar ik vermoed dat het makkelijker is om snel een betaalbare woning te vinden in Schiedam dan in Delft.Delft is idd duurder. Desondanks zou ik nog steeds niet voor Schiedam gaan. De optie Vlaardingen van Zwieber is dan leuker.