Hond met looprek/rolstoel

19-05-2010 11:16 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een dierentopic van mij

Ik liep vanmorgen met mijn hond in het bos en ik kwam een echtpaar tegen met een paar honden waarvan 1 verlamd was aan de achterkant en zo'n soort looprek/rolstoel (weet niet hoe je zo'n ding noemt ) om had. Ik vind dat persoonlijk veel te ver gaan, mede omdat dit een énorm grote hond was. Het echtpaar liep ook nog eens meters voor die hond uit en die hond was buiten adem en stopte af en toe even om op adem te komen. De andere honden kwamen op mijn hond afsprinten om te snuffelen/spelen, maar hij kon alleen maar staan en toekijken. Hij was zo groot en om hem dan zo hulpeloos te zien met zo'n rek achter zich aan slepend, zijn poten slap onder zijn achterlijf, de tranen sprongen in mijn ogen...

Ben ik de enige die dit veel te ver vind gaan? Ik kan mij echt niet voorstellen dat zo'n hond nog plezier heeft in zijn leven.
quote:jackie23 schreef op 21 mei 2010 @ 13:58:

[...]

. De hond heeft zijn eigen mand beneden met een lekker kleed. Hij hoeft van mij niet bij ons in/op bed te liggen.Overigens is dit in het wild heel normaal, de roedel ligt bij elkaar...dus is zelfs zeer hondachtig hond/wolf-achtig
Als een hulpmiddel aanmeten bij een dier 'vermenselijken is' dan ben ik voor.

Ik zou mijn huisdieren dan vermenselijken.
Als een van mijn honden door ziekte of ongeluk verlamd zou raken aan zijn achterpoten, maar verder nog plezier in het leven zou hebben, zette ik er wieltjes onder. Absoluut.

Dan maar 'vermenselijkt' of 'niet natuurlijk'. Ik heb geen honden omdat ik zo dicht mogelijk bij de natuur wil staan. Ik heb honden omdat ik van het hebben van honden geniet. Omdat ze mn maatjes zijn. Omdat ik er van hou met ze te lopen, knuffelen, trainen. Zolang we dat nog steeds kunnen doen met een hond op wielen, krijgt mijn hond wielen.

Toen mn hond een kruisband gescheurd had kreeg hij ook een operatie en nazorg. Ook volledig onnatuurlijk, wat is het verschil?

Oh en ze zijn ook gechipt, ook niet erg natuurlijk. Ze slapen in manden, eten uit bakken, dragen halsbanden. Een van de grootste hobby's van een van mijn honden is autorijden, nou daar is weinig natuurlijks aan.

Nou en?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik vind de hele wel/niet vermenselijking een heel rare discussie. Zodra de mens huisdieren is gaan houden, zijn die dieren uit hun natuurlijke situatie gehaald. Jackie, ik snap niet waarom je allerlei kunstmatige verschillen ziet tussen wat wel en niet "vermenselijkt" zou zijn.

Een hond voeren (in plaats van samen met hem jagen) is niet vermenselijken, een hond op bed wel, terwijl iemand al heel logisch stelt, dat dat juist iets is wat in een roedel gebeurt. Een hond kleren aandoen is vermenselijken, maar ik neem aan dat je een hond wel een mand of kussen zou geven, toch?

Oftewel, het is een onzin-onderscheid. Als je een huisdier hebt, is dat huisdier per definitie uit de natuur, en dus vermenselijkt.

Jij zou een hond geen wieltjes geven als die daar nog een aantal mooie jaren mee kan beleven, een ander wel. Ik sluit me aan bij die ander.
quote:Spijker schreef op 22 mei 2010 @ 08:18:

Als een van mijn honden door ziekte of ongeluk verlamd zou raken aan zijn achterpoten, maar verder nog plezier in het leven zou hebben, zette ik er wieltjes onder. Absoluut.

Dan maar 'vermenselijkt' of 'niet natuurlijk'. Ik heb geen honden omdat ik zo dicht mogelijk bij de natuur wil staan. Ik heb honden omdat ik van het hebben van honden geniet. Omdat ze mn maatjes zijn. Omdat ik er van hou met ze te lopen, knuffelen, trainen. Zolang we dat nog steeds kunnen doen met een hond op wielen, krijgt mijn hond wielen.

Toen mn hond een kruisband gescheurd had kreeg hij ook een operatie en nazorg. Ook volledig onnatuurlijk, wat is het verschil?

Oh en ze zijn ook gechipt, ook niet erg natuurlijk. Ze slapen in manden, eten uit bakken, dragen halsbanden. Een van de grootste hobby's van een van mijn honden is autorijden, nou daar is weinig natuurlijks aan.

Nou en?

Hier spreek je jezelf tegen. In het laatste vetgedrukte gedeelte doe je het puur uit egoisme, omdat JIJ nog plezier van de hond wi hebben.

Het verschil tussen een operatie (met als doel dat de hond daarna weer zoveel mogelijk kan functioneren als een normale hond) en wieltjes (permanent zo'n karretje achter hem aan slepend) vind ik nogal een verschil. Het eerste geval vind ik dat je dat doet voor de hond, het tweede geval vind ik het eigenlijk een beetje egoistisch.

Het houden van een huisdier is sowieso natuurlijk alles behalve 'dicht bij de natuur', maar in mijn ogen zijn er toch grenzen. Dat een hond in huis slaapt, meegaat in de auto, naar de dierenarts gaat, is allemaal het gevolg van huisdieren houden in de 'moderne wereld'.

Je hebt je punt gemaakt Jackie23, nu nog leren wat een discussie is.

Succes
quote:delphicat schreef op 22 mei 2010 @ 10:59:

Ik vind de hele wel/niet vermenselijking een heel rare discussie. Zodra de mens huisdieren is gaan houden, zijn die dieren uit hun natuurlijke situatie gehaald. Jackie, ik snap niet waarom je allerlei kunstmatige verschillen ziet tussen wat wel en niet "vermenselijkt" zou zijn.

Een hond voeren (in plaats van samen met hem jagen) is niet vermenselijken, een hond op bed wel, terwijl iemand al heel logisch stelt, dat dat juist iets is wat in een roedel gebeurt. Een hond kleren aandoen is vermenselijken, maar ik neem aan dat je een hond wel een mand of kussen zou geven, toch?

Oftewel, het is een onzin-onderscheid. Als je een huisdier hebt, is dat huisdier per definitie uit de natuur, en dus vermenselijkt.

Jij zou een hond geen wieltjes geven als die daar nog een aantal mooie jaren mee kan beleven, een ander wel. Ik sluit me aan bij die ander.

Waarom is kleren aandoen wel vermenselijken en een rolstoel niet?

De hond (of ieder ander huisdier) voeren, op bed laten liggen, enz. is nou eenmaal het gevolg van huisdieren houden. Voorzien in de basisbehoeften van het dier. Ik veroordeel de mensen die de hond wel een rolstoel geven ook niet, maar ik zou het zelf nooit doen, omdat daar voor mij de grens ligt.

Heeft de hond een dure operatie nodig als gevolg van ziekte/ongeluk/enz.? Dan laat ik die met alle liefde uitvoeren, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn.
quote:Pilous schreef op 22 mei 2010 @ 11:03:

Je hebt je punt gemaakt Jackie23, nu nog leren wat een discussie is.

SuccesGoh, wat zijn we belerend op de zaterdagochtend
Jackie, ik vind niet het een wel en het ander niet "vermenselijken". Ik probeer in mijn post aan te geven dat het een volledig arbitrair, en dus onzinnig onderscheid is. Een huisdier houden is per definitie het huisdier vermenselijken.

En daarmee probeer ik jouw argument dat je geen rolstoel zou doen omdat dat "vermenselijking" zou zijn onderuit te halen. Omdat alles wat je met een huisdier doet "vermenselijken" is.

En daarmee snap ik nog steeds niet waarom je wel een operatie doet, maar geen rolstoel. Heb je uberhaupt het filmpje bekeken dat ik een paar dagen geleden gepost heb? Van die heel blije hond met wieltjes?

Ik snap niet dat je een dier laat afmaken, als het met een simpele ingreep nog jaren goed kan leven.
quote:jackie23 schreef op 21 mei 2010 @ 22:10:

[...]

Dit zijn inderdaad dingen die ik als 'vermenselijken' zou benoemen. Net als dat het zielig is voor de konijnen om 's winters buiten te zijn. Die van mij zijn de hele winter buiten geweest, maar wel met een lekker pak extra stro om zich warm te houden.

Maar leg mij eens uit; waarom is een hond kleertjes aantrekken wel vermenselijken in jouw ogen en zo'n looprek achter hem aan binden niet?

In de natuur wordt er ook geen looprekje aangemeten tenslotte...

Ik heb 3 keer een heel verhaal getypt maar kan mijn punt niet zo goed maken.

Als jouw hond een verlamming krijgt aan z'n achterpoten zou jij 'm dan in laten slapen? Terwijl je weet dat er nog andere mogelijkheden zijn?
Delphicat; ik vind een rolstoel geen simpele ingreep, dat andere mensen dat wel doen, is hun goed recht. Ze doen het niet omdat ze niets om hun hond geven. Iedereen heeft toch grenzen als het om hun huisdier gaat? Voor de een is die grens al bereikt als de pup maar niet zindelijk wil worden, dan wordt deze net zo makkelijk gedumpt. Voor de ander is een rolstoel nog niet gek genoeg. Ik gaf alleen maar aan dat een rolstoel voor mij de grens is. Ik was gewoon benieuwd hoe jullie over een hondenrolstoel denken.

In mijn omgeving vinden veel mensen dat ik al ver ga met mijn dieren. Je wil niet weten wat mijn konijn (15 euro aanschaf) al heeft gekost bij de dierenarts Ik zit daar echt niet mee, als het dier medische zorg nodig heeft, dan ben ik verplicht om dat te geven, hoe duur het ook is. Ik heb veel commentaar gekregen, o.a. 'het is maar een konijn', maar zo werkt dat voor mij niet.

Bedankt voor jullie reacties.
quote:Rets schreef op 22 mei 2010 @ 11:26:

Als jouw hond een verlamming krijgt aan z'n achterpoten zou jij 'm dan in laten slapen? Terwijl je weet dat er nog andere mogelijkheden zijn?Dat zou Jackie inderdaad doen.quote:Ik veroordeel de mensen die de hond wel een rolstoel geven ook niet, maar ik zou het zelf nooit doen, omdat daar voor mij de grens ligt.
Maar Jackie, wat vond je nou van het filmpje van dat blije spelende hondje met wieltjes? Dat hondje dat volgens jouw normen dus niet meer had kunnen spelen?
quote:delphicat schreef op 22 mei 2010 @ 11:28:

[...]

Dat zou Jackie inderdaad doen.

[...]

Goed gequoot Delphicat. Wij hebben onze vorige hond (Rottweiler) inderdaad in laten slapen toen zij plotseling verlamd was. Ze was bijna 10 jaar en binnen een week was zij verlamd. Talloze dierenartsbezoeken, onderzoeken en medicijnen verder hebben wij samen met de dierenarts besloten dat het genoeg geweest is voor haar. Zo'n karretje is niet eens bij ons opgekomen.
quote:delphicat schreef op 22 mei 2010 @ 11:29:

Maar Jackie, wat vond je nou van het filmpje van dat blije spelende hondje met wieltjes? Dat hondje dat volgens jouw normen dus niet meer had kunnen spelen?Ja, een blij hondje dat kan ik niet ontkennen, maar dat neemt niet weg dat ik het zelf nooit zou doen.
Dat vind ik een heel verdrietig verhaal, Jackie. Daar zullen jullie veel verdriet van hebben gehad.

Misschien was een rolstoel voor jullie hond ook helemaal geen optie, om allerlei redenen. Ik hoop dat mijn dierenarts creatieve ideeen heeft om mijn kat zo lang mogelijk een prettig leven te kunnen bieden.

Want voor het dier moet het prettig zijn. Daar heb ik zelf geen harde principes in. Zodra het voor hem niet meer draaglijk is, houdt het op.
quote:delphicat schreef op 22 mei 2010 @ 11:36:

Dat vind ik een heel verdrietig verhaal, Jackie. Daar zullen jullie veel verdriet van hebben gehad.

Misschien was een rolstoel voor jullie hond ook helemaal geen optie, om allerlei redenen. Ik hoop dat mijn dierenarts creatieve ideeen heeft om mijn kat zo lang mogelijk een prettig leven te kunnen bieden.

Want voor het dier moet het prettig zijn. Daar heb ik zelf geen harde principes in. Zodra het voor hem niet meer draaglijk is, houdt het op.

Dat klopt, we missen haar nog steeds. Ik zie mij nog steeds die laatste nachten naast haar liggen op een matras die zij steeds naar zich toe probeerde te trekken....De ellende was van haar kop af te lezen.

Ik moet ook zeggen dat zij al oud was en niet meer gezond (naast de verlamming had ze nog veel andere kwalen), wellicht dat wij een andere beslissing hadden genomen als zij met bijv. 2 of 3 jaar opeens verlamd zou zijn.
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Ik zet er toch bij dat de hond er nog wel ook plezier in moet kunnen hebben? Die premisse was later niet opeens verdwenen ofzo.

Jij denkt dat een hond met een rolstoel zielig is en niet meer kan genieten. Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken er toevallig eentje die zó behendig is met dat karretje, die heeft er hartstikke lol in. Nou, mooi dan toch? Jij zag er een lopen en kennelijk liep die wat te sjokken en te hijgen. Ach ja, dat doen mijn honden ook wel eens als ze moe zijn.

Ik word een tikje giftig van mensen die allerlei oordelen hebben over 'te ver gaan met een dier' terwijl ze het dier zelf niet kennen.

Zoals ik eerder al schreef is mijn vorige hond geopereerd aan een kruisband. Daarna moest ze anderhalve maand rust houden. Ik tilde haar dus naar buiten, zette haar neer om haar behoefte te doen, en tilde haar weer naar binnen. Alles genas heel mooi. Maar na een week of twee vond de overbuurvrouw het nodig mij toe te snauwen: dat doe je toch een hond niet aan, je moet hem laten inslapen!

Hondje heeft daarna nog 8 jaar geleefd en met veel plezier rondgerend en gespeeld.

Niet zo snel oordelen over iets waar je geen kont van weet TO.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:jackie23 schreef op 22 mei 2010 @ 11:42:

[...]

Dat klopt, we missen haar nog steeds. Ik zie mij nog steeds die laatste nachten naast haar liggen op een matras die zij steeds naar zich toe probeerde te trekken....De ellende was van haar kop af te lezen.

Ik moet ook zeggen dat zij al oud was en niet meer gezond (naast de verlamming had ze nog veel andere kwalen), wellicht dat wij een andere beslissing hadden genomen als zij met bijv. 2 of 3 jaar opeens verlamd zou zijn.Dat is ook wel een verschil vind ik, een heel jonge of een oude hond. Daar wil ik zeker niet mee zeggen dat je met een oude hond niet meer naar de dierenarts toegaat omdat 'ie toch al oud is, begrijp me niet verkeerd. Maar als ik dan naar mijn eigen hond kijk (wild en gek en 4 jaar oud) kan ik me gewoon niet voorstellen dat we m in laten slapen als z'n achterpoten het volgend jaar niet meer doen ofzo.
Spijker; in mijn OP veroordeelde ik die mensen niet. Ik heb niet eens met ze gesproken, ik ken de situatie niet, dus hoe kan ik ze nou veroordelen? Ik gaf alleen aan dat ik die hond best triest vond overkomen (ik heb dus niet gezegd dat hij zielig is!). Daarbij gaf ik aan dat ik zelf nooit voor zo'n ding zou kiezen en ik vroeg mij af hoe jullie tegenover zo'n rolstoel stonden. Je hoeft niet zo venijnig naar mij uit te halen, omdat je gefrustreerd bent over die opmerking van de buurvrouw (wat ik mij overigens voor kan stellen). Wie zegt dat ik zoals haar zou reageren? Ik word hier veroordeeld omdat ik mijn mening geef, ik heb nergens iemand veroordeeld omdat ze zo'n ding voor hun hond hebben aangeschaft.

Rets; voor alle duidelijkheid; al is mijn hond 20 jaar en heeft hij niet lang meer, als het nodig is dan ga ik naar de dierenarts. Dat ben je verplicht als je voor een dier gekozen hebt!
quote:jackie23 schreef op 22 mei 2010 @ 12:47:

al is mijn hond 20 jaar en heeft hij niet lang meer, als het nodig is dan ga ik naar de dierenarts. Dat ben je verplicht als je voor een dier gekozen hebt!

En zo vinden anderen (waaronder ik) dat je verplicht bent om over creatieve oplossingen als een rolstoel na te denken als dat betekent dat je dier nog jarenlang gelukkig kan leven. Zo'n oplossing bij voorbaat principieel uitsluiten, dat snap ik niet.

Ik denk dat ik als hond of kat liever bij iemand woon die het mij het mooiste leven wil geven dan bij iemand die per se geen hond op wieltjes wil. Want soms zijn die wieltjes nou eenmaal de beste oplossing.
Ik vind een kat op wielen alweer iets anders worden. Lijkt mij heel frustrerend voor een kat om niet meer te kunnen springen. Maar dit ziet er nog best redelijk uit:

http://www.youtube.com/watch?v=_hSS00IkwZ8
quote:jackie23 schreef op 21 mei 2010 @ 22:10:

[...]

Dit zijn inderdaad dingen die ik als 'vermenselijken' zou benoemen. Net als dat het zielig is voor de konijnen om 's winters buiten te zijn. Die van mij zijn de hele winter buiten geweest, maar wel met een lekker pak extra stro om zich warm te houden.

Maar leg mij eens uit; waarom is een hond kleertjes aantrekken wel vermenselijken in jouw ogen en zo'n looprek achter hem aan binden niet?

In de natuur wordt er ook geen looprekje aangemeten tenslotte...

ook mijn konijnen hebben van de winter buiten gezeten. Buiten krijgen ze frisse lucht, het zijn buitendieren. En ze hadden de mogelijkheid om weg te kruipen indien ze daar behoefte aan hadden.

Een looprek heeft niets met vermenselijken te maken: het de enige mogelijkheid om jezelf voort te bewegen als je niet kunt lopen (of je nu hond of mens bent).

Je zou er voor kunnen kiezen om mensen en dieren die gehandicapt zijn te euthaniseren omdat dit "humaner" zou zijn, of omdat hun levenskwaliteit zou inboeten. Maar ik denk dat het aan henzelf is om dat te bepalen, zowel de mensen als de dieren. En nu kun je stellen dat dieren niet kunnen praten, maar ze kunnen zich wel degelijk uiten als het gaat om welbehagen of onbehagen. En dat is informatie waar je op af kunt gaan. Daar moet je iets mee doen.

Wat betreft kleertjes: dat is vermenselijken. Honden hebben het normaliter niet nodig. MAar er kunnen omstandigheden zijn dat kleding het welzijn verbetert, net als een looprekje.

Ik heb een hond gehad die het 's winters in de rug kreeg. Dat was door de kou. Als ik dan aan het paardrijden was, zat ze stil op de koude grond. En 's anderdaags stond die rug krom van de pijn en kon ze zelfs niet meer poepen omdat er spanning stond in het gebied waar de kringspieren zich bevonden. En dan moest ze aan de valium, spierontspanners.

Dus kocht ik een warm jasje voor haar om de kou weg te houden. Ze vond het vreselijk, maar het hielp wel! en ze hoefde nooit meer valium. Ze kreeg het niet meer in de rug.

Maar ik zou dat nooit voor de lol doen.

Ook als mijn jack russel mee gaat op de kar en het is vrij koud. Op de menwagen is het altijd vreselijk koud en moet je je extra aankleden. Ook honden hebben het wel eens kouder op de kar en daarom krijgt mijn jack russel op de kar ook iets warms aan. Maar... alleen op de kar, niet daarbuiten.

Een tekkel van een vriendin krijgt sneeuw dat plakt aan de onderkant van zijn buik en kan op den duur niet meer lopen, tenzij we om de paar meter alles verwijderen. Een glad waxjasje voorkomt dit en de tekkel kan weer fijn door de sneeuw waden.

Is dit vermenselijken of toevoegen van comfort/wegnemen van ongemak?

en waarom is het wegnemen van ongemak of verbeteren van comfort in geval van dieren altijd vermenselijken?
Ik kan me de mening van Jackie goed voorstellen.

Ik snap niet dat er zo giftig op gereageerd wordt.

Ieder heeft zijn mening en grenzen wat betreft de manier van omgaan met hun dier.

Een hond met wieltjes...tsja.... de grenzen worden wel steeds verder verlegd. Of dat goed weet ik niet.

Ik vraag me vaak af of zo'n beslissing 100% ten behoeve van het dier is gemaakt
quote:Equus schreef op 22 mei 2010 @ 21:42:

Ik kan me de mening van Jackie goed voorstellen.

Ik snap niet dat er zo giftig op gereageerd wordt.

Ieder heeft zijn mening en grenzen wat betreft de manier van omgaan met hun dier.

Een hond met wieltjes...tsja.... de grenzen worden wel steeds verder verlegd. Of dat goed weet ik niet.

Ik vraag me vaak af of zo'n beslissing 100% ten behoeve van het dier is gemaaktIk denk dus van niet, ik denk dat het een groot deel egoisme is, maargoed....ik geef deze discussie op. Ik kan mijn punt op de een of andere manier niet goed duidelijk maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven