Straattaal

22-05-2010 21:38 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is er een programma op tv waar gediscussieerd wordt over straattaal.

Sinds een tijdje komen mijn kinderen ook thuis met bepaalde uitdrukkingen die ik in eerste instantie niet zo één, twee, drie begreep.

Het gaat hier niet veel verder dan 'doekoe', en 'pass mij die cola even' en zo nu en dan als ze me proberen te dissen zeg ik van doe dat maar effe lekker bij je matties. En hou je woordgebruik een beetje in de gaten, ik heb liever dat je die taal thuis achterwege laat.

Wie heeft er een mening over?
quote:dreamer schreef op 22 mei 2010 @ 22:50:

Ik vraag me trouwen af, wanneer is het dan wel goed? Een aantal jaren terug sprak ik iemand die het helemaal niets vond, dat bepaalde donkere meisjes vreselijk Gronings praatten.. Wat is dan wel goed? Wanneer integreer je (dit was trouwens voor de integratiediscussie)Het is gewoon nooit goed.
quote:frizzy schreef op 22 mei 2010 @ 22:42:

Nou Wuiles, ik ben 30 en in mijn kringen is 'chillen' echt een normaal woord hoor.

Ik heb ooit een collega gehad (ik werk met jongeren) van ruim boven de 50 die stelselmatig straattaal sprak tegen de jongeren. Terwijl de jongeren dat niet eens mochten. Geen porem, zo'n man met ribbroek die roept: "Hee fawaka mi mattie!". Heb me doodgeërgerd.Klinkt als een leuke scene uit Jiskefet ofzo .
quote:Mazou schreef op 22 mei 2010 @ 22:52:

[...]

Klinkt als een leuke scene uit Jiskefet ofzo .Oh écht, die man was sowieso geschikt om erg veel Jiskefet-scenes op te baseren. Kromme tenen!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 mei 2010 @ 22:26:

Het Nederlands is vol met Engelse en Franse woorden, het zou hypocriet zijn, vind ik , om te mekkeren over invloeden uit andere culturen. Dan heten schoenen toch over tien jaar " pattas " ?

Maar niet doen alsof je hier niet geboren bent en geen Hollands klinkende " Errrr " of " Zet " uit kunt spreken.Ik zzwwirr, ik ga hem zzzattudag zzien, wietju..
Gelukkig nog geen echte straat taal in huis.Alleen o joooooooooooo maar ik schrik wel van de woorden die sommige kinderen gebruiken maar dan heb ik het meer over scheldwoorden.

En gelukkig doet zoon hier(nog)niet aan mee.Maar hij weet dat wij dat echt niet pikken. Want als die dat doet dan mag die lekker zonder zijn matties gaan "chillen" in zijn kamer.
quote:tara_28 schreef op 22 mei 2010 @ 23:07:

Gelukkig nog geen echte straat taal in huis.Alleen o joooooooooooo maar ik schrik wel van de woorden die sommige kinderen gebruiken maar dan heb ik het meer over scheldwoorden.

En gelukkig doet zoon hier(nog)niet aan mee.Maar hij weet dat wij dat echt niet pikken. Want als die dat doet dan mag die lekker zonder zijn matties gaan "chillen" in zijn kamer. Hahahahahaa
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik ben niet zo van straat traal. Ik heb zelf heel erg lang moeten werken aan het wegwerken van mijn accent (achterhoeks) en het afleren van een hoop woorden. Nu spreek ik in het openbaar gewoon ABN en komt er alleen thuis af en toe nog dialect uit.

Ziziman is Surinaams en zijn zoontje groeit op bij zijn moeder in de Bijlmer. Verschrikkelijk. Het erge is nog dat zijn lerares buitenlands is en dus nooit wat zegt van taalfouten, zeker met dingen als die meisje, dat tafel etc... Maar wat ik nog het ergste vind is "het eten is wel peper hoor!" Eten is niet peper. Eten is pittig. Pepers gooi je er in om het pittig te maken. Grr... Hoe vaak ik ook tegen hem zeg dat hij hier thuis normaal Nederlands moet spreken, het gaat gewoon het ene oor in en het andere oor weer uit. Of je krijgt het geweldige antwoord "ja maar mijn juf zegt het ook!" Dan moet ik echt op mijn tong bijten om hem niet te zeggen dat zijn juf dan ongelooflijk dom is. Maar ja.
Ziz, wat zegt zijn vader daar dan zelf van?
quote:frizzy schreef op 22 mei 2010 @ 22:58:

[...]

Oh écht, die man was sowieso geschikt om erg veel Jiskefet-scenes op te baseren. Kromme tenen!Kom maar op met je scripts!
quote:Zoyla schreef op 22 mei 2010 @ 22:18:

[...]

Nou INDERDAAD.

Dat zijn de zgn WIGGERS, van die schoffies die denken dat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren en hoewel ze onder de rook van de martinitoren wonen, praten ze alsof ze hier net aan zijn gekomen uit Curacao of Suriname. Per boot.

Hmm, ik ben een blanke Surinaams/Antilliaans/Nederlandse...ik praat niet met een accent, maar ongemerkt wel als ik onder Antilliaanse vrienden of familie ben. Gaat onopgemerkt, kan er niets aan doen, vind het ook niet erg. Ik praat overigens ook Papiamento. Én straattaal. En oh ja, ook nog een beetje ABN ;)

Erger vind ik 100% Nederlandse kinderen die "Wollah!" (bij Allah) en Isha'allah (Als Allah Het Wil) in de rondte strooien, terwijl ze niet eens gelovig zijn. Overgenomen van Marokkaanse vriendjes, gok ik zo.
Die heeft er zelf gelukkig ook een hekel aan. Hij vindt foutloos Nederlands heel belangrijk, zeker voor "buitenlanders". Plus hij vindt het enorm zonde en ik quote "dat zo'n slimme jongen zichzelf zo dom laat klinken." Ook krijgt hij regelmatig naar zijn hoofd geslingerd van Ziziman dat hij geen Surinaams spreekt, nog nooit in Suriname is geweest, en dus dat accent ook achterwege moet laten. Ik moet het Ziziman nageven, hij spreekt zelf echt foutloos Nederlands, beter als ik. Ik denk dat als je mensen aan de telefoon zou vragen wie de buitenlander is, dan wordt ik waarschijnlijk aangewezen.

Maar straattaal vind ik dus echt verschrikkelijk. Maar volgens mij kan je er weinig meer aan doen als negeren en corrigeren.
Nieuws in straattaal
quote:Zizia schreef op 22 mei 2010 @ 23:12:

Ik ben niet zo van straat traal. Ik heb zelf heel erg lang moeten werken aan het wegwerken van mijn accent (achterhoeks) en het afleren van een hoop woorden. Nu spreek ik in het openbaar gewoon ABN en komt er alleen thuis af en toe nog dialect uit.

Ziziman is Surinaams en zijn zoontje groeit op bij zijn moeder in de Bijlmer. Verschrikkelijk. Het erge is nog dat zijn lerares buitenlands is en dus nooit wat zegt van taalfouten, zeker met dingen als die meisje, dat tafel etc... Maar wat ik nog het ergste vind is "het eten is wel peper hoor!" Eten is niet peper. Eten is pittig. Pepers gooi je er in om het pittig te maken. Grr... Hoe vaak ik ook tegen hem zeg dat hij hier thuis normaal Nederlands moet spreken, het gaat gewoon het ene oor in en het andere oor weer uit. Of je krijgt het geweldige antwoord "ja maar mijn juf zegt het ook!" Dan moet ik echt op mijn tong bijten om hem niet te zeggen dat zijn juf dan ongelooflijk dom is. Maar ja.En dat is verschrikkelijk omdat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Perel schreef op 22 mei 2010 @ 23:26:

Nieuws in straattaal....en welterusten mensen, ik ga er vandoor...
Ach, toen mijn ouders in hun tijd vaak op zijn Van Oekels "Rrrreeeeds" zeiden nadat ze Van Oekels Discohoek of de Barend Servet Show hadden gezien was dat ook leuk, nu klinkt het gedateerd. Over een paar jaar zal al die straattaal ook wel weer hopeloos ouderwets klinken. Je weet toch?
Straattaal thuis (bij je ouders dus), op school of werk gebruiken is verschrikkelijk. Daarbuiten moeten we er niet al te moeilijk over doen hoor.

Begrijp ik dat hier nog niemand de 'ish-taal' kent? Dan hebben jullie al helemaal niets te klagen!
(Vind overigens wel dat je jezelf tekort doet als je niet gewoon in ABN kan communiceren).
quote:Zizia schreef op 22 mei 2010 @ 23:23:

Die heeft er zelf gelukkig ook een hekel aan. Hij vindt foutloos Nederlands heel belangrijk, zeker voor "buitenlanders". Plus hij vindt het enorm zonde en ik quote "dat zo'n slimme jongen zichzelf zo dom laat klinken." Ook krijgt hij regelmatig naar zijn hoofd geslingerd van Ziziman dat hij geen Surinaams spreekt, nog nooit in Suriname is geweest, en dus dat accent ook achterwege moet laten. Ik moet het Ziziman nageven, hij spreekt zelf echt foutloos Nederlands, beter als ik. Ik denk dat als je mensen aan de telefoon zou vragen wie de buitenlander is, dan wordt ik waarschijnlijk aangewezen.

Maar straattaal vind ik dus echt verschrikkelijk. Maar volgens mij kan je er weinig meer aan doen als negeren en corrigeren.Nu zelf nog even foutloos schrijven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Op mijn werk gebruiken ze trouwens niet 'chillen' maar 'chillaxen'. Eerst gruwelde ik er van, maar gebruik het nu zelf ook tot mijn eigen verbazing.
quote:LegalAlien schreef op 22 mei 2010 @ 23:19:

[...]

Hmm, ik ben een blanke Surinaams/Antilliaans/Nederlandse...ik praat niet met een accent, maar ongemerkt wel als ik onder Antilliaanse vrienden of familie ben. Gaat onopgemerkt, kan er niets aan doen, vind het ook niet erg. Ik praat overigens ook Papiamento. Én straattaal. En oh ja, ook nog een beetje ABN ;)

Erger vind ik 100% Nederlandse kinderen die "Wollah!" (bij Allah) en Isha'allah (Als Allah Het Wil) in de rondte strooien, terwijl ze niet eens gelovig zijn. Overgenomen van Marokkaanse vriendjes, gok ik zo.

Wollah betekent letterlijk 'bij Allah', maar wordt gebruikt als: "Ik zweer het". Marokkanen zeggen ook vaak genoeg tegen mij: "Zeg wollah?" als ze me niet geloven. Ik zeg dan gewoon: "Echt waar hoor" terug, maar ik ben dan ook geen jongere.

Insha'alla betekent lekkerlijk 'met Gods wil', en wordt te pas en te onpas gebruikt als er wordt gesproken over iets wat je afspreekt of hoopt in de toekomst. De letterlijke betekenis is er wel een beetje af.

Dus waarom mogen deze uitdrukkingen niet, en woorden als 'pattas', 'doekoe', 'sanka' en 'dushi' wel?
quote:heejhallo schreef op 22 mei 2010 @ 23:32:

Op mijn werk gebruiken ze trouwens niet 'chillen' maar 'chillaxen'. Eerst gruwelde ik er van, maar gebruik het nu zelf ook tot mijn eigen verbazing.Tsssssssssssssssssssssssssk! Die is bij ons echt al heul oud hoor, dat zegt hier niemand meer.
Het is niet verschrikkelijk dat hij in de Bijlmer woont, meer de taal die daar mee bij komt kijken. Dat bedoelde ik. En ik ben er zelf ook van bewust dat ik geen foutloos Nederlands schrijf. De dan/als foutjes en dt-tjes willen er nog wel eens door heen slippen.
Zizia ik denk eerlijk gezegd dat je het erg vindt dat hij op school (en thuis?) niet goed leert Nederlands te spreken. En dat snap ik wel.

Maar als hij netjes ABN sprak en met zijn vriendjes straattaal, zou je het dan ook zo erg vinden?
quote:Zizia schreef op 22 mei 2010 @ 23:37:

Het is niet verschrikkelijk dat hij in de Bijlmer woont, meer de taal die daar mee bij komt kijken. Dat bedoelde ik. En ik ben er zelf ook van bewust dat ik geen foutloos Nederlands schrijf. De dan/als foutjes en dt-tjes willen er nog wel eens door heen slippen.Owkee.
Oh, en in het Nederlands is dat natuurlijk glippen ipv slippen. Ik heb jammer genoeg ook redelijk wat jaren in het buitenland gewoond met het gevolg dat daar ook wel eens fouten door ontstaan. Mijn oprechte excuses Nouschi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven