Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf, idee is er en dan?

24-05-2010 21:36 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop al een paar maanden met een idee voor een bedrijf rond en heb vandaag besloten het serieus te gaan uitzoeken. Ik heb een idee waarvan ik vermoed dat er behoefte aan is.

Het gaat om een (in eerste instantie) eenmanszaak waar geen grote investeringen voor nodig zijn. Ik hoef bv geen pand te huren, geen personeel. De eerste kosten die ik moet maken zullen enkele duizenden euro's zijn en dit kan ik financieren uit spaargeld. Dus geen leningen nodig o.i.d. en een klein financieel risico.

Wat moet ik nu gaan doen:

- marktonderzoek doen, hoe pak ik dat aan?

- onderneminsplan maken? Heb wat voorbeelden op internet gezien en dit zou geen probleem moeten zijn.

-ik moet onderzoeken waar de klanten zitten en hoe ik ze het beste bereik, heeft iemand hier tips voor?

-een goede, professionele website maken

-bij echt beginnen na al het bovenstaande inschrijven bij kvk en belastingdienst.

Ik zie vast nog heel veel over het hoofd. Heeft iemand tips? Dingen waar ik nog aan moet denken.
Voor dat je gaat beginnen al naar de KvK, die hebebn al tips en startersdagen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hee klazienaveen! Leuk! Ben benieuwd wat je van plan bent, als je iets meer vertelt krijg je denk ik adviezen waar je meer mee kan. Uit ervaring ( ben ook met het opzetten van een bedrijf bezig) kan ik zeggen dat het schrijven van een indernemingsplan erg nuttig is, je komt dan vanzelf allerlei dingen tegen die je uit moet gaan zoeken zoals een analyse van je concurrenten en je financieen. Ik lees iig met je mee!
nlies dat ga ik dan zeker doen. Net even op de site gekeken en wel wat handige dingen gezien.

AnneAnna, ik hou mijn plannen ivm herkenning (nog) even een beetje vaag. Ondernemingsplan stond sowieso op de planning dus daar ga ik goed de tijd voor nemen.

Wat voor bedrijf ga jij opzetten?
quote:klazienaveen schreef op 24 mei 2010 @ 21:36:

Ik loop al een paar maanden met een idee voor een bedrijf rond en heb vandaag besloten het serieus te gaan uitzoeken. Ik heb een idee waarvan ik vermoed dat er behoefte aan is.Waar baseer je dat vermoeden op?quote:Het gaat om een (in eerste instantie) eenmanszaak waar geen grote investeringen voor nodig zijn. Ik hoef bv geen pand te huren, geen personeel. De eerste kosten die ik moet maken zullen enkele duizenden euro's zijn en dit kan ik financieren uit spaargeld. Dus geen leningen nodig o.i.d. en een klein financieel risico.Dat is in ieder geval een makkelijk begin. Het betekent dat je de bank niet nodig hebt, en dus ook niet met flauwekul aan de slag hoeft omdat de bank dat zo fijn vindt.

(Mijn eerste gesprek met de bank:

-"wat is uw ondernemingsplan?"

-"ik ga geld verdienen door uren te verkopen"

-"eh, maar dat is toch geen ondernemingsplan?"

- "jawel hoor, en nu graag die betaalrekening regelen, ok?")

quote:- marktonderzoek doen, hoe pak ik dat aan?

Je had al een vermoeden dat er vraag is naar wat je gaat leveren. Waar is dat vermoeden op gebaseerd? Ken je de markt? Zijn er anderen die iets vergelijkbaars bieden?

quote:- onderneminsplan maken? Heb wat voorbeelden op internet gezien en dit zou geen probleem moeten zijn.Maar heb je er iets aan? Zo ja, doen. Zo nee, niet doen.quote:-ik moet onderzoeken waar de klanten zitten en hoe ik ze het beste bereik, heeft iemand hier tips voor?

Waarom moet je dat onderzoeken? Wie zijn je klanten?

quote:-een goede, professionele website makenWaarom? Verwacht je dat dat een goed verkoopkanaal is?quote:-bij echt beginnen na al het bovenstaande inschrijven bij kvk en belastingdienst.Ja. Maar misschien eerst eens naar de kvk voor info. Geen idee of je er wat aan hebt, ik ben er nog nooit geweest, maar ze beweren zelf dat ze reuze nuttig zijn voor starters.quote:Ik zie vast nog heel veel over het hoofd. Heeft iemand tips? Dingen waar ik nog aan moet denken.Hangt er een beetje vanaf wat je wil gaan doen. Je geeft eigenlijk vrijwel geen informatie, dan is het lastig adviseren.
Rider nuttige post, dank je wel. Ik kom er morgen wat uitgebreider op terug ga nu slapen, maar wilde nog even laten weten dat je post me al weer goed aan het denken heeft gezet!
yw. Enneh, als mijn vragen kritisch klinken: ik ben altijd vóór dit soort ideeën, maar ik denk dat je het meeste hebt aan kritische vragen, niet aan instemmend applaus.
Een ondernemersplan schrijven hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, nee, maar inderdaad moet je je afvragen wat je eraan hebt. Het is in eerste instantie bedoeld, mijns inziens, om voor jezelf concreet te maken wat je allemaal wilt gaan doen en wat je doelen zijn. Als je dat op papier zet, betekent dat, dat je het goed overdenkt en structuur aanbrengt in je plannen. Zeker als je met iets nieuws begint is het goed dat te doen.

Daarna kun je daar weer een actieplan uit vormen, eventueel met een tijdslijn en bijbehorende doelen etc.

Voor de meeste mensen wel aan te raden, denk ik.

Nu moet ik rennen,

xYella.
Als je alles goed overdacht hebt en verwoord in een ondernemersplan, kun je daarme uiteraard weer laten zien aan eventuele investeerders/geldverstrekkers (maar die had je niet nodig) hoe je de zaken wilt gaan aanpakken.

Ben wel nieuwsgierig, kun je iets meer vertellen?

xYella (eigen bedrijf in tekst)
Klazienaveen (leuk dorp! :-D),

Aan Riders post heb je veel (je zou het niet zeggen maar het is een wijs man en een ervaren ondernemer, plus ik ben het volkomen eens met zijn opmerking over kritische vragen ipv instemmend applaus).

Je kunt verder ook kijken op de website van Lancelots (www.lancelots.nl) of eens neuzen in het Handboek Freelancen (Bol of bieb).

Succes!
Leestip: het boek Ambitie van Annemarie van Gaal. zeker voor startende ondernemers een aanrader. Staan ook veel concrete tips en adressen in waar je wat aan hebt.
fout....
Eensch met Tia, Rider heeft goede adviezen.

Wil graag nog even aanhalen wat hij hier ook al eerder heeft gezegd en wat ik een superzinnige opmerking vind: doe niet te spastisch en geheimzinnig over je idee. (in mijn woorden:) Bang zijn dat een ander er mee aan de haal gaat is zonde van je energie. Je zal er toch de markt mee op moeten en als je (potentiele) klanten je kunnen vinden dan kunnen je concurrenten dat ook.

Steek je energie liever je "USP", je unique selling points (die zaken waarmee jij je onderscheidt van anderen die hetzelfde aanbieden).

Op dit forum wordt vaker advies gevraagd over het starten van een bedrijf. In veel gevallen wil de TO niet zeggen waar het over gaat "want geheim..." (vaak gaat het om de 100.000ste website voor fröbelspul of kinderkleding ). Geheimzinnigheid is dus overbodig.

Kortom: kan je verduidelijken wat je idee ongeveer is dan kan er ook meer zinnigs over gezegd worden. En een kleine financiele investering uit eigen spaargeld is natuurlijk een laag financieel risico maar als concrete zinvolle tips je helpen dit niet te verliezen is dat mooi meegenomen .
quote:rider schreef op 24 mei 2010 @ 23:04:

yw. Enneh, als mijn vragen kritisch klinken: ik ben altijd vóór dit soort ideeën, maar ik denk dat je het meeste hebt aan kritische vragen, niet aan instemmend applaus.

Hier kan ik alleen maar mee instemmen hoor Rider. Zachte heelmeesters enzo.

Daarom opende ik ook dit topic, omdat ik best wel eens dingen over het hoofd zou kunnen zien die mijn beeld zouden kunnen veranderen.
Nou, brandt los, wat ga je ongeveer doen?
quote:rider schreef op 24 mei 2010 @ 22:28:

[...]

Waar baseer je dat vermoeden op?

Ik heb rondvraag gedaan onder vrienden, kennissen etc. Dit is nog niet afdoende denk ik, maar het geeft mij wel het idee dat er daadwerkelijk een markt is

[...]

Dat is in ieder geval een makkelijk begin. Het betekent dat je de bank niet nodig hebt, en dus ook niet met flauwekul aan de slag hoeft omdat de bank dat zo fijn vindt.

(Mijn eerste gesprek met de bank:

-"wat is uw ondernemingsplan?"

-"ik ga geld verdienen door uren te verkopen"

-"eh, maar dat is toch geen ondernemingsplan?"

- "jawel hoor, en nu graag die betaalrekening regelen, ok?")

moet zeggen dat ik er zelf ook blij mee ben dat ik geen kapitaal nodig heb. Bij hoeveel banken heb jij moeten "leuren" voor je beet had of ging het snel?

[...]

Je had al een vermoeden dat er vraag is naar wat je gaat leveren. Waar is dat vermoeden op gebaseerd? Ken je de markt? Zijn er anderen die iets vergelijkbaars bieden?

Er zijn wel bedrijven die iets soortgelijks aanbieden, maar ze bieden allemaal een onderdeel aan. Ik wil een totaalpakket leveren, dus daarin zou ik me kunnen onderscheiden. Gemak voor de klant want hoeft maar naar 1 bedrijf

[...]

Maar heb je er iets aan? Zo ja, doen. Zo nee, niet doen.

Heb je ook een punt. Ik denk wel dat het handig is om in ieder geval alles op een rijtje te zetten. Het hoeft niet een enorm plan te worden, want ik hoef niet naar een bank, maar om niet in de valkuil van mijn eigen enthousiasme te vallen wil ik het wel goed doordenken en daar kan zo'n plan denk ik wel bij helpen.

[...]

Waarom moet je dat onderzoeken? Wie zijn je klanten?

Ik moet dat onderzoeken omdat mijn klanten niet direct in 1 bepaalde doelgroep te vinden zijn. De dienst die ik wil leveren is iets waar iedereen gebruik van zou kunnen maken. Dit geeft een potentieel grote markt, maar maakt het ook lastiger de klanten te bereiken.

[...]

Waarom? Verwacht je dat dat een goed verkoopkanaal is?

het is niet direct het verkoopkanaal, maar wel een onderdeel waarmee je makkelijk gevonden kan worden. Daarnaast zal ik moeten adverteren en eventueel vakbeurzen bezoeken. maar het is wel handig om naar je website te kunnen verwijzen

[...]

Ja. Maar misschien eerst eens naar de kvk voor info. Geen idee of je er wat aan hebt, ik ben er nog nooit geweest, maar ze beweren zelf dat ze reuze nuttig zijn voor starters.

Zal eens kijken of ze een bijeenkomst hebben ofzo

[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je wil gaan doen. Je geeft eigenlijk vrijwel geen informatie, dan is het lastig adviseren. Ik wil het niet helemaal uit de doeken doen, niet omdat ik bang ben dat iemand mijn idee steelt maar meer omdat ik anders o.a. voor bekenden wel erg herkenbaar wordt en daar zit ik niet zo op te wachten.

De dienst die ik wil leveren ziet op het uit handen nemen van werk/zorg van mijn toekomstige klanten. Het gaat om iets dat ze nu zelf uitvoeren maar waarvan het handig zou zijn als iemand dat van ze overneemt. Zie het als een schilder die een huis voor je verft, alleen dan op een totaal ander gebied.
quote:rider schreef op 25 mei 2010 @ 21:37:

Nou, brandt los, wat ga je ongeveer doen?Was tegelijk een reactie op je eerste bericht aan het typen :-)
quote:Tia Dalma schreef op 25 mei 2010 @ 15:39:

Klazienaveen (leuk dorp! :-D),

Aan Riders post heb je veel (je zou het niet zeggen maar het is een wijs man en een ervaren ondernemer, plus ik ben het volkomen eens met zijn opmerking over kritische vragen ipv instemmend applaus).

Je kunt verder ook kijken op de website van Lancelots (www.lancelots.nl) of eens neuzen in het Handboek Freelancen (Bol of bieb).

Succes!Dank je voor je leestips. Die ga ik er bij zoeken!
quote:Evidenza schreef op 25 mei 2010 @ 15:43:

Leestip: het boek Ambitie van Annemarie van Gaal. zeker voor startende ondernemers een aanrader. Staan ook veel concrete tips en adressen in waar je wat aan hebt.Jij ook bedankt. Zoek ik er ook bij.
quote:mips schreef op 25 mei 2010 @ 15:53:

Eensch met Tia, Rider heeft goede adviezen.

Wil graag nog even aanhalen wat hij hier ook al eerder heeft gezegd en wat ik een superzinnige opmerking vind: doe niet te spastisch en geheimzinnig over je idee. (in mijn woorden:) Bang zijn dat een ander er mee aan de haal gaat is zonde van je energie. Je zal er toch de markt mee op moeten en als je (potentiele) klanten je kunnen vinden dan kunnen je concurrenten dat ook.

ben niet bang hoor dat iemand mijn idee "pikt" maar was meer uit oogpunt van herkenbaarheid door bekenden

Steek je energie liever je "USP", je unique selling points (die zaken waarmee jij je onderscheidt van anderen die hetzelfde aanbieden).

Onderscheid is vooral dat ik een totaalplaatje wil aanbieden en niet een los onderdeel

Op dit forum wordt vaker advies gevraagd over het starten van een bedrijf. In veel gevallen wil de TO niet zeggen waar het over gaat "want geheim..." (vaak gaat het om de 100.000ste website voor fröbelspul of kinderkleding ). Geheimzinnigheid is dus overbodig.

Kortom: kan je verduidelijken wat je idee ongeveer is dan kan er ook meer zinnigs over gezegd worden. En een kleine financiele investering uit eigen spaargeld is natuurlijk een laag financieel risico maar als concrete zinvolle tips je helpen dit niet te verliezen is dat mooi meegenomen .
quote:klazienaveen schreef op 25 mei 2010 @ 21:47:

De dienst die ik wil leveren ziet op het uit handen nemen van werk/zorg van mijn toekomstige klanten. Het gaat om iets dat ze nu zelf uitvoeren maar waarvan het handig zou zijn als iemand dat van ze overneemt. Zie het als een schilder die een huis voor je verft, alleen dan op een totaal ander gebied. [/fgcolor]

Nog een kritische vraag;

Waarom zou (bijvoorbeeld) ik, iets uit handen geven en voor "handig" betalen, terwijl ik het nu kosteloos zélf kan doen?

Wat maakt, behalve een totaalplaatje dat (bijvoorbeeld) ik zelf kan leveren het zo aantrekkelijk om jou bezig te houden en geld te laten verdienen in te huren ?

Zo heb ik er bijvoorbeeld over nagedacht om behalve het verhuren van kostuums voor kinderfeestjes, ook voor het vermaak en regelwerk te zorgen. Maar ze zien me al aankomen... dat kan net zo goed zelf gedaan worden. Begrijp je?

En dat terwijl ik eigenlijk hartstikke goed ben, en grappig, en vermakend, en leuk met kinderen, en (het is belachelijk dat ik het zeg) best goedkoop.
Wil je asjeblieft NIET reageren IN een quote? Dat is niet meer te quoten quote:Ik heb rondvraag gedaan onder vrienden, kennissen etc. Dit is nog niet afdoende denk ik, maar het geeft mij wel het idee dat er daadwerkelijk een markt isHangt erg af van je product en je vriendenkring, maar ik zou me niet al te druk maken over een gedegen marktonderzoek. Wil je dat goed doen, echt goed, kost het klauwen met geld. En als je als eenpitter in een markt stapt die je zo slecht kent dat je marktonderzoek nodig hebt, heb je toch al een probleem

Aan de andere kant, je moet wel wat weten natuurlijk. Wie zijn je concurrenten, welke oplossingen gebruiken je klanten nu en waarom zouden ze die niet blijven gebruiken?

quote:moet zeggen dat ik er zelf ook blij mee ben dat ik geen kapitaal nodig heb. Bij hoeveel banken heb jij moeten "leuren" voor je beet had of ging het snel?Ik had niks nodig van de bank, behalve een betaalrekening, dus nadat ik de alleraardigste jongen die mij graag wilde uitleggen over ondernemen uit had gelegd dat ik niet voor advies kwam, maar voor een bankrekening, waren we snel klaar quote:Er zijn wel bedrijven die iets soortgelijks aanbieden, maar ze bieden allemaal een onderdeel aan. Ik wil een totaalpakket leveren, dus daarin zou ik me kunnen onderscheiden. Gemak voor de klant want hoeft maar naar 1 bedrijfEn boeit de klant dat?quote:Heb je ook een punt. Ik denk wel dat het handig is om in ieder geval alles op een rijtje te zetten. Het hoeft niet een enorm plan te worden, want ik hoef niet naar een bank, maar om niet in de valkuil van mijn eigen enthousiasme te vallen wil ik het wel goed doordenken en daar kan zo'n plan denk ik wel bij helpen.Dat klinkt alsof je het inderdaad moet doen. Focus je wel op de onderwerpen die voor jou echt belangrijk zijn. Modellen van bijvoorbeeld de KvK kunnen helpen, maar steek geen energie in wat je niet nodig hebt.quote:Ik moet dat onderzoeken omdat mijn klanten niet direct in 1 bepaalde doelgroep te vinden zijn. De dienst die ik wil leveren is iets waar iedereen gebruik van zou kunnen maken. Dit geeft een potentieel grote markt, maar maakt het ook lastiger de klanten te bereiken.Zit je in b2b of b2c?quote:het is niet direct het verkoopkanaal, maar wel een onderdeel waarmee je makkelijk gevonden kan worden. Daarnaast zal ik moeten adverteren en eventueel vakbeurzen bezoeken. maar het is wel handig om naar je website te kunnen verwijzenKlopt. Maar overschat je vindbaarheid niet.quote:Ik wil het niet helemaal uit de doeken doen, niet omdat ik bang ben dat iemand mijn idee steelt maar meer omdat ik anders o.a. voor bekenden wel erg herkenbaar wordt en daar zit ik niet zo op te wachten.dat is vanzelfsprekend je eigen keuze quote:De dienst die ik wil leveren ziet op het uit handen nemen van werk/zorg van mijn toekomstige klanten. Het gaat om iets dat ze nu zelf uitvoeren maar waarvan het handig zou zijn als iemand dat van ze overneemt. Zie het als een schilder die een huis voor je verft, alleen dan op een totaal ander gebied.kan je iets specifieker proberen te zijn? b2b, b2c, dat scheelt echt een fles Jägermeister op en borrel. En ga je een technisch scherp definieerbaar product/dienst leveren? Kennen je klanten de kostprijs van zelf doen?
quote:klazienaveen schreef op 25 mei 2010 @ 21:48:

[...]

Was tegelijk een reactie op je eerste bericht aan het typen :-):0 komt goed. Chaos is niet slecht.
quote:Madhe schreef op 25 mei 2010 @ 22:04:

[...]

Nog een kritische vraag;

Waarom zou (bijvoorbeeld) ik, iets uit handen geven en voor "handig" betalen, terwijl ik het nu kosteloos zélf kan doen?

Wat maakt, behalve een totaalplaatje dat (bijvoorbeeld) ik zelf kan leveren het zo aantrekkelijk om jou bezig te houden en geld te laten verdienen in te huren ?Cruciale vraag!

En daarbij is heel belangrijk het verschil tussen consumenten en bedrijven. Een consument redeneert grofweg "wat ik zelf doe = gratis", een bedrijf neemt gewoon een rationele beslissing: "make or buy" is een standaard vraagstuk voor iedere BE-student.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven