Geld & Recht alle pijlers

hoeveel aan voeding en verzorging?

27-05-2010 10:39 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu al een tijdje aan het opletten / bezuinigen. Ik doe nu voor ongeveer 150 euro boodschappen in de week. Daar zit dan al het eten bij en drogisterijprodukten als luiers, creme, shampoo etc. Ik vraag me af of dit gemiddeld is, of dat ik nog meer kan bezuinigen. O ja ons gezin bestaat uit 5 personen, 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Wij zijn met z'n tweeen ongeveer ¤45 per week kwijt. We eten drie keer per week aardappels, groenten en vlees, een keertje pasta met een saus met groente en een klein beetje gehakt of andersoortige vlees, iets van Nasi met groente met een halve kipfilet erdoor, een keertje pannekoeken of soep met brood. Heel af en toe friet.

Het grote voordeel halen wij door de aardappels en het fruit te halen bij een lokale groentenboer. Voor zes euro heb ik 5 kilo aardappels en 5 kilo appels. Verder let ik wel op of er iets in de aanbieding is. Ik wil wel wat meer vers gaan koken, dus zelf dingen maken in plaats van uit een pakje. Het is niet per definitie goedkoper, maar dan weet je tenminste wat er in gaat.

Geen supertips dus, maar ik ben zelf wel tevreden met hoe we het doen.
quote:Melpomene schreef op 27 mei 2010 @ 14:33:

Is echt een eindeloze discussie. Vorige keer viel me echt op, dat degenen die goedkoop uit waren, toch meestal behoorlijk vrij ongezond en 'onbewust' aten: bijvoorbeeld veel kant-en-klaar vlees e.d.

Een eindeloze discussie ja, maar dat is met veel discussie-onderwerpen. Ik vind het nogal onzinnig om niet stervensduur uit zijn gelijk te gooien op ongezond en onbewust eten.

Geen zin om hele weeklijsten hier (nogmaals) neer te typen, maar vandaag boodschappen gedaan voor 3 dagen:

Vandaag eten we pasta:

Zak pasta, 350 gram rundergehakt, grote ui, teentje knoflook, 1 prei, 1 grote (winter)wortel, 300 gram broccoli.

Morgen:

Pak mie, bamikruiden van de toko, 1 prei, 300 gram sugarsnaps,300 gram sperzieboontjes, 500 gram speklapjes.

Zaterdag:

Pak rijst, 500 gram doperwtjes (uit de vriezer), 350 gram rundergehakt, 4 maiskolven.

Totale schade 19.70 euro.

Volgens mij weinig kant-en-klaar of ongezond aan.
Wat heel veel scheelt qua geld is een groententuintje! Zelfs als is het maar een vierkante meter in een hoekje van de tuin. Op de markt koop je slaplantjes, 5 voor een euro, die plant je in de grond, je doet er verder niks meer aan (alleen water wanneer het kurkdroog) en een paar weken later staat er lekkere sla in de tuin. Er is ook niets lekkerder dan verse sla in plaats van die slappe uit de winkel.

Hetzelfde geldt voor sperciebonen en peultjes. Vooral die laatsen zijn onbetaalbaar in de winkel, maar haal je bij het tuincentrum een zakje zaad van 1 euro dan heb je de hele zomer peulen.

Er zijn zelfs allerlei groenten die je op de vensterbank of het balkon kunt kweken. Zo weinig werk, zo veel besparing! Wij hebben een grote tuin dus bij ons komt alles uit de tuin: aardbeien, bessen, frambozen, kersen, appels, peren, blauwe bessen, peulen, sperciebonen, andijvie, sla ... behalve een enorme geldbesparing is het ook nog veel lekkerder.
Ik begin elke ochtend met een groot glas waar voor de helft yoghurt in zit en voor de helft sap(meloen,ananas mango of peer appel framboos).Ik drink elke dag een halve liter sap,ik verdun het wel altijd.

lunch is meestal S'middags twee boterhammen met kaas ,tonijn of makreel en wat yoghurt toe.

Tussendoor wat chocolade(wat is vaak een reep) en meergranen koekjes een beschuitje/cracker met pannenkoekenstroop of mandarijntjes

nu heb ik maandag lofsla met aardappels en een toscaanse carre gegeten.

Dinsdag pasta,met tartaar,prei,tomaat,paprika en pastasaus

woensdag een ciabatta met een magere beefburger en daarna broccoli.

Vandaag,spinazie met ei en aardappels,daarna wat yoghurt met kersen

vrijdag rijst,met tiki masala,kokosmelk,tofu,ananas,prei,paprika

zaterdag gebakken aardappels,gehaktballen en wat salade.

Als ik dan ook nog douchegel tandpasta,opzetborsteltjes,ecologische schoonmaakmiddelen en toiletpapier koop dan ben ik per maand 100 a 150 euro kwijt.
quote:Sunemom schreef op 27 mei 2010 @ 17:05:

[...]

Een eindeloze discussie ja, maar dat is met veel discussie-onderwerpen. Ik vind het nogal onzinnig om niet stervensduur uit zijn gelijk te gooien op ongezond en onbewust eten.

Geen zin om hele weeklijsten hier (nogmaals) neer te typen, maar vandaag boodschappen gedaan voor 3 dagen:

Vandaag eten we pasta:

Zak pasta, 350 gram rundergehakt, grote ui, teentje knoflook, 1 prei, 1 grote (winter)wortel, 300 gram broccoli.

Morgen:

Pak mie, bamikruiden van de toko, 1 prei, 300 gram sugarsnaps,300 gram sperzieboontjes, 500 gram speklapjes.

Zaterdag:

Pak rijst, 500 gram doperwtjes (uit de vriezer), 350 gram rundergehakt, 4 maiskolven.

Totale schade 19.70 euro.

Volgens mij weinig kant-en-klaar of ongezond aan.

Ik zeg ook meestal. Speklappen zal ik nooit eten. Smerig, vet vlees (ik eet helemaal geen varkensvlees). Overigens is dit voor 2 dagen 19,70, er zijn nog vier dagen, en uitgaven draaien niet alleen om eten. Ik ben zelf per week zo'n 80 euro kwijt (tenzij ik eters heb, dan ook ik drie of vier gangen en uitgebreid), en eet heel veel verse groenten en fruit, zoveel mogelijk biologisch, goed vlees e.d. Stervensduur dus zeker niet, maar van degenen die hier rondkomen met 40 a 50 euro vind ik het voedingspatroon MEESTAL (ik zeg het nogmaals) nogal ongezond. Maar het is maar een mening, hoor.

Gezond is een rekbaar begrip.
quote:Katherina schreef op 27 mei 2010 @ 15:17:

Ik vind dat de vleesdoos van C1000 verboden zou moeten worden.

Wat een triestigheid zeg. Eet dan minder vlees.
Oja, hier ook 3 basisschoolkids, 2 honden, 2 konijnen en 2 volwassenen en ook ongeveer 150 euro.
quote:Melpomene schreef op 27 mei 2010 @ 18:35:

[...]

Ik zeg ook meestal. Speklappen zal ik nooit eten. Smerig, vet vlees (ik eet helemaal geen varkensvlees). Overigens is dit voor 2 dagen 19,70, er zijn nog vier dagen, en uitgaven draaien niet alleen om eten. Ik ben zelf per week zo'n 80 euro kwijt (tenzij ik eters heb, dan ook ik drie of vier gangen en uitgebreid), en eet heel veel verse groenten en fruit, zoveel mogelijk biologisch, goed vlees e.d. Stervensduur dus zeker niet, maar van degenen die hier rondkomen met 40 a 50 euro vind ik het voedingspatroon MEESTAL (ik zeg het nogmaals) nogal ongezond. Maar het is maar een mening, hoor.

Gezond is een rekbaar begrip.

Het is voor 3 dagen En nee niet alles draait om eten, maar ik vind het altijd zo'n vooroordeel dat het dan dus ongezond zal zijn als je van 'weinig' (in de ogen van anderen) rondkomt. Als je geen rookwaar, geen drank, geen overvloed aan snacks binnenzeult elke week dan scheelt dat al enorm veel geld in veel gevallen.

En wat betreft speklapjes, het is het enige varkensvlees dat wij wel eten, helemaal uitgebakken. Ik vind het 1 van de weinige vleessoorten die lekker is los bij bami/nasi, dat niet gekruid hoeft te worden. Ik zou ook niet zo snel iets anders kunnen verzinnen eerlijk gezegd. Ja biefstuk, maar dan gemarineerd in sojasaus. Alleen dat gebruik ik al minimaal 1x per week.
quote:Katherina schreef op 27 mei 2010 @ 15:17:

Ik vind dat de vleesdoos van C1000 verboden zou moeten worden.

Wat een triestigheid zeg. Eet dan minder vlees.Ik kom nooit bij de c1000 dus wat is een vleesdoos en wat is er zo triest aan?
quote:Sunemom schreef op 27 mei 2010 @ 19:27:

[...]

Ik kom nooit bij de c1000 dus wat is een vleesdoos en wat is er zo triest aan?

VLEESDOOS VOOR GEZIN

Speciaal voor het hele gezin heeft de C1000 slager een doos vol vleeswaren geselecteerd.

De C1000 slagersselectie bestaat uit een voorgevulde box met zes varianten vlees die zo zijn mee te nemen. In de doos zitten: 5 gehaktballen, 4 zigeunergehaktschnitzels, 4 kipkrokantschnitzels, 5 slavinken, 4 slagers hamburgers en 4 speklappen . Kortom, genoeg voor de hele week voor het hele gezin!

Voor deze goed gevulde slagersselectie betaalt u niet de normale prijs van 19,50 euro, maar slechts 10 euro. De C1000 slagersselectie kan worden opgehaald tot en met zaterdag 6 februari bij C1000.

Om te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van deze actie geeft C1000 maximaal twee dozen slagersselectie per huishouden mee.
quote:Mevrouw75 schreef op 27 mei 2010 @ 11:32:

[...]

Halen/bestellen dat snap ik (luie kok, moi maar doe het niet meer), maar lekker eten hoeft niet duur te zijn, kan zelfs heel erg goedkoop, zie de kookkunsten van meneer en goed inkoopbeleid van mij.

(en geen vlees en vis trouwens, dat scheelt slagerij en visboer kosten. Geen idee hoe duur dat is)

Dat het niet duur hoeft te zijn weet ik wel. Maar me vriend en ik proberen zoveel mogelijk biologisch te eten. Wij zijn alle2 niet zo van het verpakte/blik eten. We hebben een tijd terug een boek gelezen "100 jaar medische leugens door R. Fitzgerald" en dat zou ik echt iedereen aanraden. Het maakt duidelijk dat bijv. ziektes die nu erg spelen een gevolg kunnen zijn van de toevoegingen op eten en de medicijnen die worden voor geschreven maar waarvan de gevolgen op langer termijn niet goed zijn getest, of getest zijn door het bedrijf die het product maakt.

Maar daarin tegen roken we wel weer, ook niet goed. Misschien een beetje dubbel
Die vleesdoos klinkt inderdaad bepaald niet als een aanrader.

@michelle90 er zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar ik denk dat je realistisch naar de wereld moet kijken. De wereld waarin we leven is niet gezond en zal dat ook niet meer worden, voor jezelf zoveel mogelijk gezonde keuzes maken is het enige dat je kan proberen te doen, maar dan denk ik nog steeds dat roken minstens net zo schadelijk is als normaal eten, er even vanuit gaande dat je niet enkel rotzooi naar binnen schuift, maar gewoon fruit, groente, brood enzovoorts eet.
quote:Sunemom schreef op 27 mei 2010 @ 19:27:

[...]

Ik kom nooit bij de c1000 dus wat is een vleesdoos en wat is er zo triest aan?Het dubbele trieste is dat de C1000 bij Wakker Dier bekend staat als de meest dieronvriendelijke suup. Van het woord Biologisch heeft de C1000 slager nog nooit gehoord. Vandaar dat ze voor nog geen 20 euro, 4 personen een week vlees kunnen laten eten....
quote:Sunemom schreef op 28 mei 2010 @ 09:10:

Die vleesdoos klinkt inderdaad bepaald niet als een aanrader.

@michelle90 er zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar ik denk dat je realistisch naar de wereld moet kijken. De wereld waarin we leven is niet gezond en zal dat ook niet meer worden, voor jezelf zoveel mogelijk gezonde keuzes maken is het enige dat je kan proberen te doen, maar dan denk ik nog steeds dat roken minstens net zo schadelijk is als normaal eten, er even vanuit gaande dat je niet enkel rotzooi naar binnen schuift, maar gewoon fruit, groente, brood enzovoorts eet.

Dat klopt inderdaad, er zitten ook stoffen in de lucht wat gewoon super schadelijk voor je is. Maar het is voor ons toch een stukje wat goed voelt om te doen. Het roken is inderdaad ook slecht (als er ooit biologische sigaretten komen ben ik de eerste ) maar ik zie telkens het moment niet om te stoppen, en ik vind het gewoon erg lekker.

Ik heb voor mezelf het idee dat het wel een beetje in balans is: Biologisch eten & roken. Beter dan fabriek eten en roken.

Of helemaal niet roken.. *zucht*
Na alle reacties van gisteren,heb ik op mijn boodschappenlijst voor morgen kilo's groente toegevoegd.

Vanaf komende week wordt het dus nasi&pasta boordevol groente(wel door de staafmixer voor de kinderen ).

Toch bedankt voor alle (negatieve) reacties,heeft me wel aan het denken gezet.
quote:ardni schreef op 27 mei 2010 @ 20:42:

De C1000 slagersselectie bestaat uit een voorgevulde box met zes varianten vlees die zo zijn mee te nemen. In de doos zitten: 5 gehaktballen, 4 zigeunergehaktschnitzels, 4 kipkrokantschnitzels, 5 slavinken, 4 slagers hamburgers en 4 speklappen . Kortom, genoeg voor de hele week voor het hele gezin!

:puke:

Liever veel minder vlees van betere kwaliteit dan die meuk. Bij voorkeur scharrelvlees of biologisch maar dat past op dit moment niet zo goed in het budget.

Ik doe voor 2 personen (en 2 katten) iedereen week rond de 80 euro boodschappen, inclusief verzorgingsproducten. Ik probeer seizoensgroenten af te wisselen met voordelige diepvriesgroenten.

Voorbeelden van wat wij eten:

- aardappels uit de oven met olijfolie, zeezout en rozemarijn, gegrilde kipfilet en doperwten (vriezer);

- gevulde paprika's (mix van 200 gram rundergehakt, een blik tomatenblokjes, kaas en mexicaanse kruiden) met rijst en een groene salade;

- gekookte aardappels, draadjesvlees en gestoofde wortels;

- vegetarische ovenpasta met paprika, paddestoelen, courgette/aubergine, winterpeen, etc. en mozzarella.

- rijst met gewokte kipfilet en groenten
quote:boysmum74 schreef op 28 mei 2010 @ 11:53:

Na alle reacties van gisteren,heb ik op mijn boodschappenlijst voor morgen kilo's groente toegevoegd.

Vanaf komende week wordt het dus nasi&pasta boordevol groente(wel door de staafmixer voor de kinderen ).

Toch bedankt voor alle (negatieve) reacties,heeft me wel aan het denken gezet.Ik eet vrijwel dagelijks twee soorten groenten, bijv. iets van gewokte broccoli met daarbij een paar paprika's, kerstomaatjes, ui, knoflook en verse kruiden. Vaak nog iets van gekookte sperzieboontjes los erbij. Natuurlijk is dat duurder dan een enkele groente zonder garnering. Maar wel gezonder.
quote:Melpomene schreef op 28 mei 2010 @ 12:21:

[...]

Ik eet vrijwel dagelijks twee soorten groenten, bijv. iets van gewokte broccoli met daarbij een paar paprika's, kerstomaatjes, ui, knoflook en verse kruiden. Vaak nog iets van gekookte sperzieboontjes los erbij. Natuurlijk is dat duurder dan een enkele groente zonder garnering. Maar wel gezonder.

Nee, eigenlijk gewoon lekkerder:

(heb laatst door jou geinspireerd, tomaatjes en rode ui door de snijbonen gedaan en even laten stoven.....
Ik ben iedere week een godsvermogen kwijt aan boodschappen. Let eigenlijk veel te slecht op en wij zijn dan ook smulpapen. Pampers, potjes olvarit, fruit shoot flesjes zijn de kids verslaving. Maar ook de echte cola, flesjes wijn bier en met dit mooie weer bijna iederedag bbq en. Heel vaak meeteters aan tafel. Wij moeten binnenkort ook beter gaan opletten, maar slechte gewoontes leer je niet zo snel af....
quote:monalisalove schreef op 28 mei 2010 @ 16:26:

Ik ben iedere week een godsvermogen kwijt aan boodschappen. Let eigenlijk veel te slecht op en wij zijn dan ook smulpapen. Pampers, potjes olvarit, fruit shoot flesjes zijn de kids verslaving. Maar ook de echte cola, flesjes wijn bier en met dit mooie weer bijna iederedag bbq en. Heel vaak meeteters aan tafel. Wij moeten binnenkort ook beter gaan opletten, maar slechte gewoontes leer je niet zo snel af....Woon jij in Nederland??? Ik zie hier geen mooi weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven