Geld & Recht alle pijlers

hoeveel aan voeding en verzorging?

27-05-2010 10:39 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu al een tijdje aan het opletten / bezuinigen. Ik doe nu voor ongeveer 150 euro boodschappen in de week. Daar zit dan al het eten bij en drogisterijprodukten als luiers, creme, shampoo etc. Ik vraag me af of dit gemiddeld is, of dat ik nog meer kan bezuinigen. O ja ons gezin bestaat uit 5 personen, 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
ik ben blij om te horen dat ik het niet al te gek doe, ook al kan ik nog meer bezuinigen. Het is bij mij niet zo van dat het moet, maar dat ik ook graag geld wil overhouden voor andere dingen/uitjes. Nu gooi ik nog best wel veel weg, dus daar kan ik beter op gaan letten. Zijn er bij jullie produkten dat als huismerk/ aldi of lidl merk net zo lekker is als een A merk, want dan wil ik die graag eens gaan proberen.
70,- euro dat red ik echt niet hoor, zelf met lijstjes en menu's en geloof me dat heb ik geprobeerd, tis gewoon echt niet genoeg.

Ik haal sowieso iedere week:

7 kilo groenten verse

7 maal vlees

5 kilo appels

7 kilo banaan

2 kilo kiwi

1 kilo manderijnen

wasmiddel a merk

wasverzachter a merk

9 broden volkorenbrood bij de ah (3 voor 2) (ookweleens blueband)

chloor

keukenreiniger

toiletpapier 12 rollen

3 pakken koffie (perla pads)

6 koffiemelk (light)

snacks zoals radijskes en minitomaatjes 3 bakken

Rijstewafels 3 pakken

Limonade siroop 2

Melk 2 l 5 pakken

soyamelk 5 pakken

optimel 2 pakken

biologische muesli 2 pakken

yoghurt 2 pakken

shampoo a merk

douchegel a merk

8 pakjes sigaretten

Dat is sowieso mijn lijstje en dan komt er meestal nog meer bij, vandaar.
Doe je best goed hoor.

Hier zelfde gezinssamenstelling, wel geen luiers meer.

Als je nog meer wil bezuinigen, dan nog kritischer gaan kijken.

Geen snoep, geen chips, geen of simpele koekjes.

Aanbiedingen. Misschien geen A merk, maar huismerk.
15 kilo fruit in de week? Dat lijkt me echt niet nodig.

ik gebruik gewone (houdbare warme) melk in mijn koffie en haal ook geen pads maar gewone koffie, dat scheelt enorm!
we zijn maar met zn 2en. ik douche alle dagen, mn vriend om de dag. dat is 1 wasje per week aan handdoeken. verder ongeveer nog 2 wasjes voor kleding/beddengoed. En ik gooi zeker niet daar een hele fles wasmiddel voor doorheen. Mn vriend heeft zn eigen douchegel, Axe. doet daar ongeveer een maand mee. Ik haal flesjes douchegel bij de Action in de aanbieding voor ongeveer 1 euro per fles. Ik hou van geur af wisselen dus ik heb wel een aantal flesjes staan maar doe daar best lang mee. Dove haal ik sowieso niet, omdat het op dieren is getest. Bij lidl e.d. moet je natuurlijk evengoed op de prijs letten want sommige dingen zijn inderdaad duurder dan een andere supermarkt. Ik eet meestal zelfgemaakte salades maar als ik brood eet heb ik voor op brood: hagelslag, pasta, pindakaas, sandwich spread (eigen merk), appelstroop, smeerkaas, kaas, ham, american filet, rookvlees e.d. Ik eet qua vlees heel veel kip en rundvlees en gehakt. Soms varkensvlees. En ik eet ook circa 1 x pw vis. Ik werk circa 40 tot 50 uur per week maar op mn vrije dag of uit het werk vandaan ga ik toch langs de goedkopere supermarkten. Een kilo groente eten wij niet met zn 2en per dag. Krijgen we nooit op. We roken allebei niet, scheelt natuurlijk ook. Mn vriend drinkt over een hele maand 1 krat bier. Wel merk want van aldi of lidl lust ie niet. Ik drink bijna nooit. Misschien 1 fles wijn per halfjaar. Scheelt natuurlijk ook allemaal.
quote:zusenzo schreef op 27 mei 2010 @ 11:12:

Ik bedoel het niet lullig hoor Heyjij, maar vraag het mij gewoon echt af, ik douche dagelijks, met een bijv. Dove en met mij nog 3 andere, die gebruiken alle een handdoek en hebben netals mij iedere dag schone kleding aan.

Dus dat betekent iedere dag een wasmachine en dus zeker 1 fles wasmiddel per week (wat er in de bonus is dus ik let heus wel op)

Ga alleen niet naar de Lidl of de Aldi, dan ben ik gewoon nog meer kwijt want voor vers beleg en andere zaken ga ik weer naar de AH en er zijn altijd van die leuke of lekkere dingen die ik er dan weer bij koop.

En het avond eten hier is altijd een kilo groenten en een 250gr of 500 gr kilo vlees. We eten geen varkensvlees en altijd dus rund/kip of lams ook wat duurder.

Vandaar, maar ik heb ook de luxe dat ik niet naar supermarkten hoef te hoppen, wat ook niet gaat lukken met een 50-urige werkweek dus het is ook gewoon gemakzucht.

En wij roken beide

Waarom zou je elke dag je kleren in de was moeten gooien? In wat voor modderpoel wonen/werken jullie? En elke dag een schone handdoek?

Maar goed dat moet je zelf weten. Maar hoe krijg je er in hemelsnaam een fles wasmiddel per week door???? IK vraag het me oprecht af. Volgens mij heb ik 1,5 maand geleden toevallig tegelijk nieuw wit, donker EN fijn wasmiddel gekocht en heb ik bij alle drie nu ongeveer een kwart gebruikt (maar ik ben ook maar alleen). Volgens mij is het hartstikke slecht voor je wasmachine om zoveel wasmiddel te gebruiken. Vooral ook omdat je kleren helemaal niet vies kunnen zijn na 1 dag dragen. Ik gebruik voor een volle wasmachine 2 eetlepels waspoeder en daar wordt het ook prima schoon van!
o ja, melk drinken we nooit. Houden we niet van. Gebruik het alleen af en toe voor gerechten.
Tjee, zusenzo, wat een hoeveelheden!

Dat gaat inderdaad zeker niet lukken voor ¤70,-.

Je zou wel bv eens in de maand naar Lidl kunnen gaan voor dingen als toiletpapier, koffie, shampoo, limonadesiroop, rijstewafels, wasmiddel en overige schoonmaakmiddelen.

Ik denk dat je dat al heel veel scheelt.

Het wasmiddel van Lidl is door Radar als beste getest (evenals het fruit trouwens).
The time is now
quote:zusenzo schreef op 27 mei 2010 @ 11:19:

70,- euro dat red ik echt niet hoor, zelf met lijstjes en menu's en geloof me dat heb ik geprobeerd, tis gewoon echt niet genoeg.

7 kilo groenten verse

7 maal vlees

5 kilo appels

7 kilo banaan

2 kilo kiwi

1 kilo manderijnen

wasmiddel a merk

wasverzachter a merk

chloor

keukenreiniger

toiletpapier 12 rollen

6 koffiemelk (light)

Rijstewafels 3 pakken

Limonade siroop 2

Melk 2 l 5 pakken

soyamelk 5 pakken

optimel 2 pakken

yoghurt 2 pakken

shampoo a merk

douchegel a merk

8 pakjes sigaretten

Dat is sowieso mijn lijstje en dan komt er meestal nog meer bij, vandaar.Als ik deze lijst zie dan snap ik dat je het niet zou redden van 70 euro per week. Ik besteed in mijn eentje ook 50 euro per week aan boodschappen. Maar ik realiseer me ook dat het een keuze is om zo boodschappen te doen. Ik heb geen zin om in mijn vrije tijd meerdere supermarkten af te gaan en ik vind lekker eten belangrijk en wil daar graag geld voor uit geven. Dat betekent niet dat mijn uitgavenpatroon leidinggevend zou moeten zijn.
quote:Michelle90 schreef op 27 mei 2010 @ 11:02:

[...]

Ik weet dat het wat meer is dan de meeste, maar wij houden alletwee van lekker eten. Dus gaan graag naar de groenteboer, slager en viswinkel.

En we houden niet altijd van koken dus halen/bestellen ook nog welleens haha.

Vandaar...

Halen/bestellen dat snap ik (luie kok, moi maar doe het niet meer), maar lekker eten hoeft niet duur te zijn, kan zelfs heel erg goedkoop, zie de kookkunsten van meneer en goed inkoopbeleid van mij.

(en geen vlees en vis trouwens, dat scheelt slagerij en visboer kosten. Geen idee hoe duur dat is)
Wij(2 volwassenen 2 kinderen van 5 en 2) doen voor 100 euro per week boodschappen bij de ah&etos.

Dit is inclusief luiers voor de jongste.

Ze eten wel allebei al met de pot mee,jongste krijgt hooguit 1x in het weekend een potje olvarit als wij shoarma ofzo eten.

Ik maak op vrijdag een weekmenu,en schrijf daar de benodigdheden voor op de boodschappenlijst.

Mijn man gaat 1x per week grote boodschappen doen met lijstje,dat scheelt bergen geld.(vroeger ging ik elke dag ).

We zijn wel geen luxe eters,we eten meestal heel eenvoudig.

Voorbeeldje:

MAANDAG:gehaktballen(500gram gemengd gehakt2.35 +zakje gehaktmix 0.35)

gebakken aardappels(1.29 kilo zelf schillen-snijden-koken)

haricots verts boontjes bonduelle(0.99 groot blik)

DINSDAGi:nasi 300 gram nasi/bami vlees 2.50, pak rijst 0.35 nasi mix 0.89,ui, satesaus0.99,kroepoek0.59

WOENSDAG frietjes kilozak 0.85 met frikadel&kroket&knakworst 3 euro

kropsla 0.89

DONDERDAG lasagne pak knorr wereldgerechten 1.65. 300 gram rundergehakt 1.50 zak geraspte kaas 1 euro stokbrood 1 euro kruidenboter 0.65

VRIJDAG puree 1.29 kilo aardappels spinazie 0.59 zalmvoor ons 3 euro vissticks voor de kinderen 1 euro

zaterdag frietjes bakken met snacks&knaks

zondag zelf pizza bakken(pizzadeeg 2.50 bij ah ) ui salami kaas ham etc

We hebben een riant inkomen,maar zijn gewoon geen liefhebbers van luxe eten.

We kopen wel het brood bij de bakker dat is 10 euro per week.

Luiers&drogisterij bij etos.

Verder alles(ook wc papier/poetsmiddelen) bij ah.

Ik vind 150 euro best netjes ,moet je ook nog poedermelk kopen? dat vond ik altijd zo duur,20 euro per week ofzo.
Misschien een tip:

Als je boodschappen hebt gedaan de bonnetjes bewaren en dan bijvoorbeeld met markeerstif de boodschappen markeren.

Groen voor dingen die echt nodig zijn en/of waarvan je weet dat je perse dat (duurdere) product wilt hebben, bijvoorbeeld luiers van een duurder merk maar waarvan je kinderen geen luieruitslag krijgen (ik noem maar iets).

Geel voor producten die voor verbetering vatbaar zijn, waarvan je bijvoorbeeld zou kunnen kijken of er een acceptabel goedkoper alternatief is.

Roze voor producten die pure luxe zijn en die je a la minute zou kunnen/moeten schrappen als je in de bijstand zou komen (overdreven gezegd).

Dan kijken welke kleur overheerst, en kijken of je bijvoorbeeld de roze groep aan kan pakken. Dus misschien niet meer en toastjes en brie en chips, maar bijvoorbeeld de ene week het een en de andere weer het andere.

En als je een voornamelijk groene kassabon hebt, doe je het gewoon goed, ongeacht het bedrag :-)
Ik wil ook een motto

7 kilo groenten verse

7 maal vlees

5 kilo appels

7 kilo banaan

2 kilo kiwi

1 kilo manderijnenwasmiddel a merk

wasverzachter a merk

chloor

keukenreiniger

toiletpapier 12 rollen

6 koffiemelk (light)

Rijstewafels 3 pakken

Limonade siroop 2

Melk 2 l 5 pakken

soyamelk 5 pakken

optimel 2 pakken

yoghurt 2 pakken shampoo a merk

douchegel a merk

8 pakjes sigaretten

Dat is sowieso mijn lijstje en dan komt er meestal nog meer bij, vandaar.Jullie zijn vreetzakken! Maar wel hele gezonde. Gaat het ook allemaal op?
tja, maar mijn lijsten zien er anders uit dan die van jou zus&zo.

ik eet dus sowieso geen kilo groente per dag.

dus zeg maar:

3,5 kilo groente per week. Dat is zowel vers, als uit pot, en soepgroente e.d.

4 x per week vlees. eet ook vis, of soms gewoon een dagje geen vlees.

15 kilo aan fruit voor 2 personen.... no waaaaaaaaaaaay. Ik haal per maand: 1 zak appels, 4 kiwi's, 4 bananen, 1 doos druiven, 1 meloen. En daar ben ik nog niet eens 8 euro voor kwijt.

wij eten 2 hele broden per week. ik hou van variatie. dus ene keer maisrood, volkoren, pompoen etc.

chloor haal jij alle weken? Dat haal ik misschien 1 x per halfjaar.

keukenreiniger haal ik bij de lidl en daar doe ik ook maanden mee. echt niet elke week.

koffie wordt hier niet veel gedronken. dus doe heel lang met koffiepads. haal dit dus niet eens maandelijks.

mini tomaatjes e.d. hou ik niet van, dus eet het nooit. vind het ook best duur zo een bakje. maak liever zelf een salade met bijv. stukjes komkommer.

rijstwafels haal ik nooit. maar bij de lidl zijn ze 50 cent per pak

limonade haal ik altijd van carvan cetivam. hier gaat 1 fles 2 weken mee

melk drink ik dus zelden

yoghurt 1 pak per week. magere yoghurt zonder suiker van de aldi voor 1 euro.

muesli haal ik voor 50 cent per zak. ik doe 1 a 2 weken met zo een zak.

shampoo doe ik dus heel lang mee. Echt niet een fles per week. Een fles kappersshampoo van 15 euro voor een halfjaar.
zucht... ik wil op cursus boodschappen doen!

Volgens mij doe ik het al aardig goed. Kom net vd ah en wa voor 3 dagen 60 euro kwijt (zonder wasmiddel, toiletartikelen) en dan heb ik ook nog opgelet!

Hier zijn we met 2 volwassen en 3 kids (waarvan er 1 nooit eet, dus die tellen we niet mee )

vanavond; spagetti met zelfgemaakte saus

(pakjes gezeefde tomaten, basicilucm, italiaanse kruiden, komkommer, feta, gehakt, uien, knoflook)

vrijdag; andyviestamppot

andyvie, aardappelen, vlees

zaterdag; zelfgemaakte tomatensoep, afbakbrood met kruidenboter.

(gezeefde tomaten, koksroom, basilicum, kruidenboter, ui, knoflook).

Toetjes nog in huis.

Verder de tussendoortjes heel goedkoop gehouden.

Allemaal van euroshopper. Kaas (bonus), gebraden gehakt, snoep (bonus), chips (bonus). Eieren, melk, roosvicee, bakboter.

Wie heeft er tips? In principe komen we prima rond. Maar ik vind 200 euro per week wel erg veel geld aan wat ik uitgeef, zeker als je het ziet met de bedragen van hier!
Jullie eten wel weinig groente, boysmum! Ik zag alleen maandag, woensdag en vrijdag groente op het menu.
Hoi, de jongste is net 1 geworden, dus poedermelk niet meer nodig, maar nog wel luiers en regelmatig nog een potje.

Ben blij dat hij nu over is op gewone melk. Ik doe niet aan die peutermelk enzo. Hij eet altijd goed en volgens mij is het eigenlijk geldklopperij
boysmum, jouw lijstje vind ik dan best wel weer... tja... ongezond. 2 x per week patat, door je nasi als groente alleen ui?, zondag pizza, donderdag lasagna met stokbrood en kruidenboter, en verder groente uit pot.

Zou mij bijvoorbeeld tegen staan, ik heb erg behoefte aan gezond eten.
Ha ha Boysmum

Wij (ook 2 volw en 2 kind) doen PRECIES hetzelfde als jullie.

Ook zo ongeveer 100 euro per week, wij gaan naar de Netto en halen daar alles. Meestal kopen wij voor 90 euro maar ik vergeet vaak iets dus er komen doordeweeks kleine dingetjes bij maar zo min mogelijk

Kinderen krijgen 2 boterhammen en een krentebol mee naar school, plus drinken (schoolbeker)

Ik kook iedere dag, zo veel mogelijk vers een ook een lijstje in het weekend met een overzicht van heel de week

Poedermelk heb ik bijna niet gegeven, potjes ook niet, luiers nu alleen nog s nachts maar zo duur zijn die dingen echt niet. Omdat ze op het kdv ook luiers krijgen, kun je best wel 2 weken doen met een pak van 12 euro (70 st) Als ze baby zijn, bedoel ik dan, nu doen we een maand met van die idioot dure luieronderbroeken

Roken is duurder denk ik, vooral als er 2 pakjes per dag doorheen gaan, dat is 300 euro pm !!

Alcohol vind ik trouwens wel duur, 5 euro voor een sixpack ofzo tsss
quote:Heyjij schreef op 27 mei 2010 @ 11:35:

tja, maar mijn lijsten zien er anders uit dan die van jou zus&zo.

Ik haal per maand: 1 zak appels, 4 kiwi's, 4 bananen, 1 doos druiven, 1 meloen. En daar ben ik nog niet eens 8 euro voor kwijt.

Ik wil niet lullig doen, maar dit is voor 2 personen genoeg fruit voor een WEEK, echt niet voor een MAAND.

Zus&zo: leuk he, grote huishoudens? Mijn moeder tikte vroeger ook elk weekend 200 gulden af bij de Ap (en dat was dan alléén voor het weekend) met 4 kids..

Ikzelf heb lekker eten van huis uit meekregen en ga naar de Ap en de Lidl. Ik eet sowieso geen "nep" vlees zoals een schnitzel of boterham worst, dat vond ik echt minderwaardig voedsel waar je lichaam niets aan heeft en dan eet ik liever geen vlees (vind ik). Ik woon alleen, maar doe ook regelmatig boodschappen als ik bij vriend eet. Geef echt wel iets van 50 euro per week uit aan eten, maar veel inzicht heb ik niet.

Ik ga de truck met de bonnetjes toepassen, heel goede! Ben nl echt benieuwd wáár ik nou geld aan uitgeef (ik rook wel).

quote:boysmum74 schreef op 27 mei 2010 @ 11:32:

MAANDAG:gehaktballen(500gram gemengd gehakt2.35 +zakje gehaktmix 0.35)

gebakken aardappels(1.29 kilo zelf schillen-snijden-koken)

haricots verts boontjes bonduelle(0.99 groot blik)

DINSDAGi:nasi 300 gram nasi/bami vlees 2.50, pak rijst 0.35 nasi mix 0.89,ui, satesaus0.99,kroepoek0.59

WOENSDAG frietjes kilozak 0.85 met frikadel&kroket&knakworst 3 euro

kropsla 0.89

DONDERDAG lasagne pak knorr wereldgerechten 1.65. 300 gram rundergehakt 1.50 zak geraspte kaas 1 euro stokbrood 1 euro kruidenboter 0.65

VRIJDAG puree 1.29 kilo aardappels spinazie 0.59 zalmvoor ons 3 euro vissticks voor de kinderen 1 euro

zaterdag frietjes bakken met snacks&knaks

zondag zelf pizza bakken

We hebben een riant inkomen,maar zijn gewoon geen liefhebbers van luxe eten.

Dit vind ik eveneens geen gezond menu. Ik eet als arme student gezonder en lekkerder. Wat jullie eten is inderdaad niet luxe, ik vind het eerder het tegenover gestelde.. (sorry, wil niemand beledigen, maar verbaas me dat mensen nog zo eten na hun 1e jaar op kamers..)
quote:Katherina schreef op 27 mei 2010 @ 11:38:

Jullie eten wel weinig groente, boysmum! Ik zag alleen maandag, woensdag en vrijdag groente op het menu.

Vergeten: in de nasi&lasagne zit ui/paprika/campignons.

dus dat is 3 euro extra.

Maar we zijn idd slechte groente-eters, doe sowieso alles door de staafmixer voor de kinderen.

7 kilo groenten verse - 4 kilo

7 maal vlees - eender, vooral kip/rund, en zo goed als altijd bij de slager

5 kilo appels - 2,5

7 kilo banaan - geen idee er gaan 15 bananen per week door

2 kilo kiwi - 6-8 stuks

1 kilo manderijnen - verschilt iedere week wel een andere fruitsoort erbij, soms mandarijnen, soms perzikken, nectarines, druiven, aardbeien enz; maar altijd iets extra's

wasmiddel a merk - 1 fles per maand (20 wasbeurten in 1 fles robijn)

wasverzachter a merk (zie wasmiddel)

9 broden volkorenbrood bij de ah (3 voor 2) (ookweleens blueband) - 6 volkorenbroden, zelfde 3 voor 2 actie.

chloor - niet iedere week

keukenreiniger - niet iedere week

toiletpapier 12 rollen - 1 pakje van 6 hooguit

3 pakken koffie (perla pads) - gebruiken geen koffie, wel thee 1 pakje

6 koffiemelk (light) - geen koffie, dus geen koffiemelk

snacks zoals radijskes en minitomaatjes 3 bakken - 1 komkommer, 1 zak wortelrondjes

Rijstewafels 3 pakken - nope

Limonade siroop 2 - 1-2 flessen per week

Melk 2 l 5 pakken - 3-4 pakken

soyamelk 5 pakken - gebruiken we niet

optimel 2 pakken - gebruiken we niet

biologische muesli 2 pakken - nope

yoghurt 2 pakken - 1 pak yoghurt, 1 pak vla

shampoo a merk - 1x per 2 weken

douchegel a merk - 1x per maand

8 pakjes sigaretten - roken niet

Ik koop wel veel pasta, rijst, kroepoek, soms snoepjes voor de kinderen, fles diksap per 2 weken, 2 rollen beschuit per week, rol biscuitjes per week, af en toe een ander koekje. Vaak 2-3 keer per week verse harde broodjes van de bakker, 1 doos eieren per week, smeerbeleg als pindakaas, fruitstroop, jam, boter, bakboter, olijfolie

Dat is sowieso mijn lijstje en dan komt er meestal nog meer bij, vandaar. Ik begrijp dat je meer gebruikt met meer kidneren over de vloer, maar 80 euro verschil vind ik best veel als ik onze lijstjes vergelijk.
Ehm, gemiddeld weekmenu ziet er ongeveer zo uit bij ons:

1. Pasta of lasagna (met gehakt, paprika en ui door de sauzen).

2. Gebakken aardappels (of uit pan, of uit oven) met groente en vis of ei. of met sla.

3. Brood met soep met toebehoren van beleg

4. Nasi met ook weer paprika, ui, of iets anders met rijst, kip, groente. (Iets met rijst iig)

5. Gekookte aardappels, groente en vlees

6. Patat of zelfgemaakte pizza

7. Vaak nog een keer iets met (fruit)salade.

Volgens mij een redelijke mix van gezond en ongezond als ik het zo lees.
Ik wil ook een motto
quote:Heyjij schreef op 27 mei 2010 @ 11:40:

boysmum, jouw lijstje vind ik dan best wel weer... tja... ongezond. 2 x per week patat, door je nasi als groente alleen ui?, zondag pizza, donderdag lasagna met stokbrood en kruidenboter, en verder groente uit pot.

Zou mij bijvoorbeeld tegen staan, ik heb erg behoefte aan gezond eten.Het öngezond"compenseren we met veel zuivel&volkorenbrood,meeste groenten zijn hier diepvries.
Oh ja, groente gebruik ik inderdaad wel meer dan boysmom inderdaad. Minstens per kookbeurt 2 stuks. En max 1 keer per twee weken iets halen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven