Geld & Recht alle pijlers

Foute prijs berekend in winkel, wat zou jij doen?

24-05-2010 19:44 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je koopt iets, wat heel duur is. Je zit heel erg krap, want je bent aan het verhuizen. Je hebt wat je koopt nodig anders kan je niet verhuizen.

Je komt bij de kassa en het kassameisje maakt een fout waardoor je 60% korting krijgt inplaats van geen korting, je kijkt nog verbaast en het kassameishe kijkt nogmaals naar de kassa en zegt nogmaals het bedrag, wat zou jij doen?

Ps. Het is een grote winkelketen geen eenmanszaak.
Was laatst bij een supermarkt, kocht een kaartje van ¤ 0,60 cent en gaf ¤ 5,-. Ze zag op het schermpje wat ze moest terug geven, ze heeft het geld nog in haar hand, en ze legde het voor me op het schapje. ¤ 6,40..

Ik wachtte ff..maar toen gewoon gepakt.

Ze had kansen genoeg om te zien hoeveel geld ze gepakt had.

Was keer bij een andere (leuk hebbedingen winkel)

Had 3 emmers, in elkaar gezet. De kassière sloeg 2 emmers aan, dat heb ik wel aangegeven. Dat waardeerde hij heel erg. Ik vroeg om een grotere tas, wilde geld pakken, maar hij zei, laat maar zitten, omdat ik zo eerlijk was geweest.
Het ligt een beetje aan de omstandigheden wat ik doe. Een portemonnee die ik vind zal ik altijd terug brengen of afgeven bij een klantenservice. Het lijkt me vreselijk om je portemonnee opeens te missen en zaken als pasjes en rijbewijs allemaal nieuw te moeten regelen, nog afgezien van het verlies van geld.

Als ik veel te veel wisselgeld terug krijg, dan zeg ik het ook. Ik heb in het guldentijdperk eens wisselgeld van 50 gulden terug gekregen in een café terwijl ik met 25 gulden betaalde. En er wordt ook nog wel eens vergeten een fles wijn af te rekenen, wat ik ook meld.

Bij Leen Bakker heb ik jaren geleden eens gehad dat ze bij de kassa de bon voor de vloerbedekking niet hadden aangeslagen. Het ging om een bedrag van ongeveer 80 gulden geloof ik. Ik heb alleen 4 eetkamerstoelen afgerekend. In dat geval vond ik het echt een eigen fout, want ik heb ze de bon gegeven maar die werd genegeerd.
quote:wendy1983 schreef op 27 mei 2010 @ 20:26:

Was laatst bij een supermarkt, kocht een kaartje van ¤ 0,60 cent en gaf ¤ 5,-. Ze zag op het schermpje wat ze moest terug geven, ze heeft het geld nog in haar hand, en ze legde het voor me op het schapje. ¤ 6,40..

Ik wachtte ff..maar toen gewoon gepakt.

Ze had kansen genoeg om te zien hoeveel geld ze gepakt had.Enigszins off topic. Ik heb zo'n hekel dat er tegenwoordig niet meer teruggeteld wordt, maar meestal zo in je hand gedrukt wordt. Of nog erger, voor je neergelegd wordt.
Mijn man heeft het een keer gehad bij de Bruna. Wilde in de gulden tijd nog 2 eindejaarsloten kopen. Hij wilde pinnen en zag 1,10 staan inplaats van 110 gulden.

Dus hij meteen gezegd dat het volgens hem niet klopte. Zei de verkoopster arrogant of hij dacht dat ze blond was en dat ze er al jaren werkte. Dus man heeft gepind. Meteen nagekeken thuis en ja hoor. 1,10 betaald. Dom wicht! Ben je eerlijk krijg je nog een arrogante smoel.
quote:Bergje65 schreef op 25 mei 2010 @ 13:15:

[...]

Bij een eenmans zaak niet... maar wel bij een groot concern. Zijn zelf ook niet altijd zo eerlijk, personeel wordt vaak uitgebuit, mensen worden met lokkertjes de zaak ingetrokken en mensenrechten worden maar al te vaak geschonden (kinderarbeid, artikelen vervaardigd in lage loon landen)....

Bovendien maken ZIJ een fout waar ik dan van profiteer. Ik zou zelf nooit iemand moedwillig oplichten....

Waarom steel je dan niet gewoon wat klein spul als je toch bij de IKEA, GAMMA, PRAXIS of whatever bent? Met deze redenatie is het dus geen nekel probleem als ik straks bij de Alebert Heijn een zakje drop achterover druk.

-ze buiten pubers uit

-niemand wordt erdoor benadeeld

-hun bonuskorting is toch maar misleiding van de klant

-ze stelen zelf ook (op de beurs)

Waar gaat het heen met onze mores?
quote:Jippertje schreef op 28 mei 2010 @ 11:24:

[...]

Enigszins off topic. Ik heb zo'n hekel dat er tegenwoordig niet meer teruggeteld wordt, maar meestal zo in je hand gedrukt wordt. Of nog erger, voor je neergelegd wordt.Of nog erger, dat het voor je neergelegd wordt terwijl je je hand openhoudt.
quote:Hebbes schreef op 28 mei 2010 @ 19:19:

[...]

Of nog erger, dat het voor je neergelegd wordt terwijl je je hand openhoudt.Of dat ze het muntgeld in je hand leggen met een briefje erop. Waaien die verdomde briefjes weg.
quote:Jippertje schreef op 28 mei 2010 @ 11:24:

[...]

Enigszins off topic. Ik heb zo'n hekel dat er tegenwoordig niet meer teruggeteld wordt, maar meestal zo in je hand gedrukt wordt. Of nog erger, voor je neergelegd wordt.

Precies! Daarom dacht ik ook, hou mooi me klep.

Als ze terug geteld had, had ze gemerkt dat ze teveel terug gaf.
quote:wendy1983 schreef op 28 mei 2010 @ 23:01:

[...]

Als ze terug geteld had, had ze gemerkt dat ze teveel terug gaf.Natuurlijk! Djeez, het is jouw geld niet hoor. Er maakt iemand een fout in zijn wérk. Niet slim, ik weet het. Ik werk ook, en ik maak ook wel eens fouten. Ik ben altijd blij, als iemand daar geen misbruik van maakt.
Ik heb voor mezelf gewoon de stelregel dat wanneer ik meer dan goed behandeld wordt en zeker ook als ik er vaker kom, dan meld ik iedere fout. Zowel die in mijn voordeel als nadeel. Bij mijn AH waar ik de meeste boodshappen haal wordt ik veel vlotter dan gewoonlijk goed geholpen wanneer er een fout in mijn nadeel is gemaakt. En bij een fout in mijn voordeel mag ik die meestal houden (die met wisselgeld uitgeonderd). Ik heb een keer luxe toiletverfrissers (toiletblok+verfrisser in 1) voor slechts 80 eurocent gehad omdat ze èn in de bonusaanbieding waren (met flinke korting) èn in een andere bak met afgeprijsde artikelen lagen met de bekende 35% kortingssticker.

Wanneer ik echter slecht behandeld wordt, of met een dom wicht te maken heb, als ze er bijvoorbeeld om vragen, dan meld ik alleen een fout in mijn nadeel.
quote:Melpomene schreef op 29 mei 2010 @ 15:49:

[...]

Natuurlijk! Djeez, het is jouw geld niet hoor. Er maakt iemand een fout in zijn wérk. Niet slim, ik weet het. Ik werk ook, en ik maak ook wel eens fouten. Ik ben altijd blij, als iemand daar geen misbruik van maakt.Haha, nu wel!
quote:Melpomene schreef op 29 mei 2010 @ 15:49:

[...]

Natuurlijk! Djeez, het is jouw geld niet hoor. Er maakt iemand een fout in zijn wérk. Niet slim, ik weet het. Ik werk ook, en ik maak ook wel eens fouten. Ik ben altijd blij, als iemand daar geen misbruik van maakt.

Maar dat meisje achter de kassa had genoeg kansen om er achter te komen dat ze teveel geld terug gegeven had.

En als ze geld terug geeft dmv terug tellen was ze er zelf achter gekomen. Als je het geld dan zo voor me leg, heeft ze pech gehad hoor.
Wendy1983,dus als jij geld te weinig terug krijgt omdat je even niet oplet vind je het ook geen probleem?
Ik snap echt niet dat mensen niks zeggen als ze te veel geld terug krijgen. Iedereen kan fouten maken, sterker nog, iedereen maakt ze ook. En omdat een winkelmeisje dan misschien het geld niet terugtelt is het opeens oke om het te veel ontvangen geld te houden?

Wat als je zelf te weinig geld terug krijgt omdat je even niet oplet? Is dat dan ook een excuus?

En dat het om een grote winkelketen gaat i.p.v. om een eenmanszaak maakt ook geen verschil. Dat is je eigen gedrag goedpraten. Want doordat men zijn mond houdt bij grote winkelketens gaat dus wel de prijs omhoog. Lekker sociaal.
quote:wendy1983 schreef op 28 mei 2010 @ 23:01:

[...]

Als ze terug geteld had, had ze gemerkt dat ze teveel terug gaf.Je had het ook gewoon even kunnen zeggen. Eerlijkheid enzo...
Ik geloof, dat sommigen mensen gewoon alleen maar een excuus zoeken om hun eigen oneerlijkheid goed te praten. Voor mij hoort het erbij, dat je je tegenover ELKAAR sociaal opstelt. Het gaat mij om mijn eigen gedrag. Ik voel mij er niet prettig bij, om misbruik te maken van de fout van een ander.
Lees mijn eerdere post. (van die emmer, die ze te weinig aangeslagen had)

Ik ben ook wel eens eerlijk hoor.

Het is vaak genoeg voor gekomen dat ik wel zeg dat ik teveel terug gekregen heb. Zo erg ben ik nou ook weer niet

Maar met deze situatie.. nee, dan zeg ik inderdaad niets.
Dan laat je jouw eerlijkheid dus afhangen van het gedrag van een ander. Je sjoemelt er mee. Ik wil eerlijk zijn. Dat is niet afhankelijk van het gedrag van iemand anders. Dat ben ik gewoon.
quote:Bergje65 schreef op 25 mei 2010 @ 13:15:

[...]

Bij een eenmans zaak niet... maar wel bij een groot concern. Zijn zelf ook niet altijd zo eerlijk, personeel wordt vaak uitgebuit, mensen worden met lokkertjes de zaak ingetrokken en mensenrechten worden maar al te vaak geschonden (kinderarbeid, artikelen vervaardigd in lage loon landen)....

Bovendien maken ZIJ een fout waar ik dan van profiteer. Ik zou zelf nooit iemand moedwillig oplichten....`

Het maakt niets uit of het een groot concern is of een eenmanszaak, want degene die er problemen mee krijgt is de individuele kassamedewerker. Staan mensen er dan nooit bij stil dat contracten gewoon niet verlengd worden als er een paar keer kastekorten geconstateerd worden. Dat hoeft echt niet tientallen keren te gebeuren voordat je op straat staat.

Zal inmiddels wel mosterd zijn, maar ik moest het even kwijt. Ik heb het tijdens mijn studentenbaantjes vaak genoeg gezien.

Daarnaast maken klanten ook vaak zat fouten. Dan plakken nieuwe briefjes van 50 aan elkaar, geeft men veel te veel geld. (En dit is mij erg vaak overkomen, 1 zomer had ik zo 500/ 600 euro rijker kunnen zijn. Was ik echter alleen niet zo lekker naar bed gegaan...)Moeten medewerkers dan maar denken, ach heb ik ook eens wat extra's?

quote:Melpomene schreef op 31 mei 2010 @ 13:49:

Dan laat je jouw eerlijkheid dus afhangen van het gedrag van een ander. Je sjoemelt er mee. Ik wil eerlijk zijn. Dat is niet afhankelijk van het gedrag van iemand anders. Dat ben ik gewoon.Mooi geschreven, zo voel ik het ook.
Ik heb een paar keer gehad dat ik een paar keer heb aangegeven dat het niet klopte, maar dat de kassabediende koppig vol bleef houden. Dat is dan pech hoor (en geluk voor mij).

Portemonnees zou ik ook terugbrengen, ik zou het echt heel vervelend vinden als dat mij zou overkomen! Even een tip, naar aanleiding van een of ander onderzoek is gebleken dat portemonnees met een kinderfoto er in vaker terug worden gebracht!
quote:ikwilafvallen schreef op 30 mei 2010 @ 20:52:

Wendy1983,dus als jij geld te weinig terug krijgt omdat je even niet oplet vind je het ook geen probleem?

Het lijkt mij geen goede zaak wanneer caissières 'even' niet goed opletten. Dan kan je beter vakken gaan vullen, want wanneer je achter de kassa zit is het één en al opletten. (spreek ik overigens uit ervaring, ik lul niet zomaar wat )

En uit gemakzucht zo het geld teruggeven is vragen over moeilijkheden. Wanneer je 'gewoon' terug telt zoals het hoort zal je veel minder fouten maken.

Oh ja, ik ben niet áltijd eerlijk, dus ik val dan waarschijnlijk niet in de categorie 'eerlijk mens', maar voel mij daar uiterst prima bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven