Geld & Recht alle pijlers

Voogdij/ ouderlijk gezag stiefdochter??

28-05-2010 19:11 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft een dochter van 11 jaar. Hij is de enige met ouderlijk gezag over haar en heeft (dus) ook de volledige voogdij. Zijn ex-vriendin (moeder van dochter) was minderjarig toen dochter geboren is en heeft na 2 jaar haar dochter in de steek gelaten. Toen dochter een jaar of 6 was is zij een rechtszaak begonnen tegen mijn vriend. De uitspraak van de rechter was dat mijn vriend in zijn eentje de voogdij en het ouderlijk gezag zou behouden.

Dochter heeft tot een half jaar geleden nooit contact gehad (en gewild) met haar moeder. Een half jaar geleden heeft haar moeder contact gezocht en hebben zij elkaar 1x gezien maar dit is dochter erg tegengevallen. Sindsdien houdt ze een beetje af. Vriend en ik proberen haar wel voorzichtig te stimuleren om langzaam contact met haar moeder op te bouwen (zodat ze later geen spijt krijgt) maar staan wel onvoorwaardelijk achter de keuze die zij zelf maakt.

Nu verwachten mijn vriend (35) en ik (21) in september ons eerste kindje samen en hebben (mede hierom) geregistreerd partnerschap gesloten. Hij wil graag dat alles goed geregeld is voor zijn (onze) kinderen, mocht hem iets overkomen. We hebben het hier uitvoerig over gehad en besloten dat ik de voogd van zijn dochter wordt mocht hij plotseling komen te overlijden.

Nu vraag ik mij af:

Kan hij dit in zijn eentje beslissen (dus zonder toestemming van zijn ex-vriendin?) Is het niet zo dat als hem iets overkomt zij automatisch de voogdij krijgt over "hun" dochter?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:Poezewoes schreef op 28 mei 2010 @ 20:55:

Stoeptegel: Als iemand een kind erkent is hij juridisch vader en kun je inderdaad zo gezag aanvragen. Maar als er een andere juridische ouder is, gaat dat niet zomaar. In dit geval is er een juridische moeder die je niet zomaar kan passeren. Een moeder hoeft een kind niet te erkennen om juridisch moeder te zijn: de geboorte maakt haar juridisch moeder.

Als in het geval van jouw kennis de biovader het kind indertijd wel erkend had, had de stiefvader niet zomaar gezag aan kunnen vragen. Dan is er toestemming nodig.

Evalientje, dat geldt wel in geval van adoptie. Maar in geval dat iemand al mee voor het kind zorgt, wordt er anders naar gekeken. Het kind is al onderdeel van dat gezinssysteem.

Dat bedacht ik me net ook. De moeder is automatisch al juridisch gezien ouder door de geboorte.

Betreft mijn verhaal, de biovader had zijn kind niet erkend.
Runner, als een ouder volledig uit beeld verdwenen is, kan er gewoon een andere voogd aangewezen worden. Dat zal dan de persoon zijn waar de overleden persoon ib het testament van heeft aangegeven dat daar naar de voorkeur uitgaat.

Mocht de juridische ouder dan alsnog opduiken, dan kan deze dit proberen aan te vechten. Maar in alle gevallen gaat het belang van het kind voor. En het belang van het kind is dat er gezag wordt uitgeoefend. Als de eigen ouders niet beschikbaar zijn, dan door iemand anders.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Evalientje, ik ben het aan het nazoeken maar kom tot nu toe alleen tegen dat een voogd ouder moet zijn dan 18 jaar.

Hoe het precies zit met adoptie weet ik niet, is niet echt mijn vakgebied. Adoptie is wezenlijk verschillend dan voogdij, omdat bij adoptie de ouders ook juridisch ouder worden van een kind. Bij voogdij niet. Wel weet ik dat het land waar het kind vandaan komt vaak de regels bepaald waar de adoptief ouders aan moeten voldoen.
Poezewoes, wat betekent 'als de eigen ouders niet beschikbaar zijn'?

Stel een niet juridische ouder vecht het testament aan, een ouder die bijna of nooit aanwezig is geweest , dan wijst een rechter naar mijn weten toch die niet juridische ouder aan als voogd ook al staat die persoon niet in het testament maar puur omdat rechters het belangrijk vinden dat het kind bij de bio-ouder is.
Okee, bedankt! (was gewoon nieuwsgierig)
Stoeptegel, ik kan me voorstellen dat in zo'n geval er een tijdelijke voogd wordt aangewezen en er eerst wordt gekeken of de biologische ouder en het kind een band op kunnen bouwen. Maar een biologische ouder die een kind niet heeft erkend en geen familylife heeft gehad met het kind, heeft niet erg veel rechten.
Duidelijk Poezewoes.
Ik denk dat dit nog heel wat voeten in aarde zal gaan hebben voordat het allemaal geregeld is, maar in elk geval allemaal (en vooral Poezewoes) heel erg bedankt voor jullie adviezen & kennis!

Graag gedaan Mamarije en veel succes met alles. Ik hoop dat het goed geregeld kan worden maar bovenal hoop ik dat jullie er nooit voor komen te staan van die regelingen gebruik te moeten maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven