Gezondheid alle pijlers

Zomaar brilsterkte +6

31-05-2010 12:36 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 klaagde een paar weken terug dat ze het niet kon zien, ging vlakbij de tv zitten etc.

Vrijdag naar de opticiën geweest en kreeg op een briefje

+6 en +6.75 en het advies om een afspraak met de HA te maken

Daar geweest en doorverwezen naar de oogarts.

Nou weet ik niks van brillen, oogsterkte's afwijkingen etc.

Heb al op internet gezocht maar een "normale" uitleg over + en - kon ik niet vinden.

Is deze afwijking erg slecht????

Maar wat mij verbaasd, hoe kan dat nu zo opeens!!!

Of heeft ze altijd last gehad en nooit gezegd. Ook de juf heeft nooit iets opvallends gezien.
Nouja, het is vrij relatief, maar wel een sterke afwijking (mijn vriend heeft -14, dus wat is slecht?).

Overigens is het niks kunnen zien en dichterbij gaan zitten wel een min-afwijking. plus is zeg maar een soort leesbril, moeite met dichtbij dingen zien.

Dus - = veraf niet goed scherp kunnen stellen

+ = dichtbij niet goed scherp kunnen stellen
het is denk ik wel een behoorlijke afwijking. Ik vraag me af of ze wellicht al langer slecht ziet/ Als het ineens is gekomen dan lijkt het me dat verder onderzoek wel noodzakelijk is.
Bij de HA heeft ze ook zo'n kaart-test gedaan met de E op alle mogelijke manieren omgedraaid.

De twee laatste regels kon ze niet zien, rest lukte aardig.

Ook een leestest en dat was niet bijster uitmuntend (haar neus lag bijna op het papiertje)

Maandag naar de oogarts voor verdere onderzoeken.
Hier is wel het een ander te lezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verziendheid
Ineens een afwijking van +6 hebben, is best veel. Wat me verbaast, is dat je dochter juist dícht bij de tv ging zitten om het goed te kunnen zien, omdat + betekent dat je juist van dichtbij moeite hebt om scherp te stellen.

In ieder geval goed van de verwijzing naar de oogarts.
Peas on earth!
Ik heb zelf een afwijking van gemiddeld -2.00 Klein verschil tussen links en rechts. Als ik al merk wat bij mij het verschil is zonder bril en met bril dan heeft je dochter in mijn ogen een behoorlijke sterkte. Maar zoals al eerder gezegd werd het is maar waarmee je het vergelijkt.

Wat ik bij mezelf merkte, voordat ik een bril had en wat ik op mijn werk ook heb gezien is dat mensen zich aanpassen aan de oogafwijking. Je weet niet wat je mist om het zo maar te zeggen. Pas als je voor het eerst die bril op hebt, zie je wat je voorheen niet zag. Of als je merkt dat anderen iets kunnen lezen wat jij niet kunt lezen. Zeker bij kinderen kan dat ooit niet meteen merkbaar zijn. Al lijkt me dat je het in een klas moet merken als er bijvoorbeeld met het schoolbord gewerkt wordt.
Uit het niets vind ik het persoonlijk redelijk veel. Ik heb voor het eerst mijn ogen moeten laten testen omdat ik toen ik 18 jaar was niet de kentekens met rijles kon zien, en toen begon ik met 0.75.

Nu heb ik denk ik 1.75 ofzo. Scheelt of je bril of lenzen hebt, ik heb ze beiden.

Maar goed, maakt niet uit, jullie zijn er nu achter gekomen en ik zou snel aktie nemen, ook voor haar veiligheid (op de fiets of lopend) in het verkeer.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik ben ook ooit begonnen met ineens uit het niets -4,5 en -4,75. Ik vond het wonderbaarlijk dat bleek dat bomen ook van ver af blaadjes hebben en niet alleen een groene massa zijn ;).

Het is een grote afwijking, maar het gebeurt wel vaker. Straks gewoon uitleg vragen bij de oogarts over wat dit nu precies betekent.
Mijn zoontje heeft plus 6 aan het ene oog en plus 4 aan het andere.

Dit is ondekt bij het laatste bezoek toen hij 4 was bij het cosultatiebureau.

Van de oogarts begreep ik dat plus vaak voorkomt bij kinderen omdat de oogbal te klein is.

Daarom kan het bij kinderen nog herstellen.

Dit herstellen kan tot een jaar of 12.

Min hebben betekent te grote oogbal , je ogen kunnen niet krimpen , daarom herstelt een minafwijking niet meer.(dit is een kort door de bocht uitleg)

Wel vreemd dat je dochter opeens een afwijking heeft.

Misschien de laatste tijd hard gegroeid en haar oogballen niet?

(ik roep maar wat...)

succes ermee , ik heb wel een tip als je een bril gaat uitzoeken.

Ga het liefst naar een kinderbrillenwinkel, besteed liever iets meer aan een bril.

Vorig jaar hadden we een "goedkope" bril van Pearl.

Ik ben wel 8 x teruggeweest.

Prima service , ze deden nooit moeilijk maar nadat weer het glas eruit viel had ik het wel gehad.

Bovendien heeft de bril nooit goed gezeten , bij kinderbrillenwinkels hebben ze toch wel wat meer ervaring met kinderhoofdjes.....
Dus + is van dichtbij de dingen niet goed kunnen zien, zoals lezen in een boekje ofzo!!!!

Ja of ze het al lang heeft is moeilijk in te schatten..........

Als zij niet beter weet dan wellicht heeft ze het al een tijdje.

En dat het niemand is opgevallen........................
Kinderen kunnen oogafwijkingen heel goed compenseren door te accomoderen.

Ik vraag me alleen af hoe het dan is vastgesteld. Bij mijn kind moest het worden vastgesteld bij de oogarts en werd het accomodatie mechanisme lamgelegd door oogdruppels. Er bleek ook een flinke afwijking en wij hadden nooit iets gemerkt.
@Coravanmora

Vrijdag is mijn man met haar naar de opticiën geweest en daar is een oogtest gedaan. De uitslag kreeg ze op een uitdraai van de computer.

Hoe ze dat testen weet ik ook niet

De HA zei dat de test bij de oogarts zeker 1,5 uur duurt omdat ze ook met vloeistof druppelen de test gaan doen
Ja die druppels zijn echt zielig.Nou ja , die druppels niet maar het effect dat het heeft op je kind(eroogjes)

je pupillen worden enorm en je gaat er heel wazig van zien.

Maar pas als de oogarts de test heeft gedaan kun je pas zeker zeggen wat haar afwijking is.

Bij ons duurt het nooit 1.5 uur.

Maar de druppels moeten gaan werken en dat duurt zeker 45 minuten.
aha wacht dan inderdaad wel even de test van de oogarts af. Toen ik zelf bij de opticien mijn ogen liet testen gaf deze aan dat het een globale inschatting is die zij maken. OM de echte afwijking vast te stellen is een uitgebreide test van de oogarts nodig.Nu zal de afwijking niet ineens weg zijn, maar er kan dus verschil in zitten.

En idd naar een kinderbrillenwinkel. Leukere modellen en meer ervaring met kinderen.
eens met Heidi, ik heb ongeveer -3, maar zonder bril voel ik me een beetje verloren. 6 lijkt me daarom enorm veel.

Maar ik vind het ook zo raar dat ze juist dicht bij de tv gaat zitten terwijl ze + heeft.

Maar even afwachten wat de oogarts zegt, de opticien geeft volgens mij alleen een indicatie, vooral voor kinderen.
Het klopt idd dat kinderoogjes goed kunnen accomoderen (nog hele soepele spieren rondom het oog), daarom duurt het ook langer voordat je er achter komt dat dochter misschien wel nooit heel optimaal heeft kunnen zien. Maar dat kan idd nog wel verbeteren naarmate ze groeit, kan je zo niet voorspellen. De echte sterkte weet je trouwens idd pas als ze bij de oogarts is geweest. Druppels zorgen dat ze zelf niet meer kan accomoderen, dus dan is de test meest betrouwbaar (let op, dan ziet ze dus slecht, dus niet op eigen fiets ofzo naar huis laten gaan, dus achterop of anders lopen/auto/OV, afhankelijk van afstand natuurlijk ) +6 is best een flinke refractieafwijking, maar voor een kind weer niet zo heel bijzonder. Vaak kom je er bij kinderen toch pas achter als jij doorkrijgt dat ze slecht ziet, en dat is meestal niet al bij +1, vandaar...
Kinderen kunnen een + afwijking heel goed compenseren door de spieren van hun ogen sterker aan te spannen. Naarmate je ouder wordt neemt dat vermogen af; het kind gaat slechter zien, heeft meer licht nodig om te lezen en/of heeft vaak hoofdpijn.

Bij mij werd pas op mijn 18de (tijdens het rij-examen!) duidelijk dat ik niet goed zag. De examinator merkte dat ik bijvoorbeeld verkeersborden pas te laat kon lezen, en adviseerde me naar de oogarts te gaan. Ik had toen +5,5 in beide ogen. Ik wist al wel jaren dat ik op school niet achterin moest zitten, want dan kon ik niet op het bord lezen. En voor mijn huiswerk had ik een hele sterke bureaulamp nodig. Toch functioneerde ik normaal, maar - zoals hier al eerder gezegd - toen ik eenmaal een bril (en later contactlenzen) had zag ik pas allerlei details zoals boomblaadjes en scheepjes aan de horizon en toen pas realiseerde ik me waarom andere mensen altijd dingen zagen die ik niet zag

Bij een + afwijking noem je dat inderdaad 'verziend' maar bij zulke sterke afwijkingen kun je niet meer van verziend spreken; je ziet met zulke sterke afwijkingen slecht op alle afstanden

Bijziende mensen (dus met een -bril) kunnen wel altijd dichtbij goed zien, al is bij een hele sterke -afwijking dat 'dichtbij' wel héél dichtbij. Zelfs met hoge sterktes kunnen ze dingen scherp zien als ze de voorwerpen vlak voor hun oog houden.

Je dochter is al 10, dus op zich oud genoeg om contactlenzen te dragen. Met zulke sterke glazen (jampotbodems ....) zie je nu eenmaal veel beter dan met een bril. Ik draag altijd mijn lenzen, en vergeet totaal dat ik slechte ogen heb.

Als ik mijn bril op heb kan ik alles wel scherp zien, maar autorijden bijvoorbeeld is heel vervelend, omdat alles vertekend is en veel dichterbij lijkt.
Dus eigenlijk kan je nooit (bijna nooit) op de test van de opticiën vertrouwen????

Ik wacht het aankomende maandag even af en wellicht valt het mee als ze daar getest is.
Sommige dingen snap ik nu..... Dat zij altijd als laatste die luchtballon ziet en dat het even duurde voordat ze het reuzenrad kon zien vanaf de snelweg...............
Ik had ineens ook een behoorlijke sterkte, mijn HA heeft toen uit voorzorg ook voor suikerziekte getest (zit in familie). Gelukkig niets aan de hand.

De oogarts adviseerde mij destijds niet gelijk een dure bril te kopen of in ieder geval één waar andere glazen in kunnen; bij een dusdanige sterkte, kan met name bij kinderen, de sterkte snel veranderen.
[quote]Joyce48 schreef op 31 mei 2010 @ 15:13:

Kinderen kunnen een + afwijking heel goed compenseren door de spieren van hun ogen sterker aan te spannen. Naarmate je ouder wordt neemt dat vermogen af; het kind gaat slechter zien, heeft meer licht nodig om te lezen en/of heeft vaak hoofdpijn.

Bij mij werd pas op mijn 18de (tijdens het rij-examen!) duidelijk dat ik niet goed zag. De examinator merkte dat ik bijvoorbeeld verkeersborden pas te laat kon lezen, en adviseerde me naar de oogarts te gaan. Ik had toen +5,5 in beide ogen. Ik wist al wel jaren dat ik op school niet achterin moest zitten, want dan kon ik niet op het bord lezen. En voor mijn huiswerk had ik een hele sterke bureaulamp nodig. Toch functioneerde ik normaal, maar - zoals hier al eerder gezegd - toen ik eenmaal een bril (en later contactlenzen) had zag ik pas allerlei details zoals boomblaadjes en scheepjes aan de horizon en toen pas realiseerde ik me waarom andere mensen altijd dingen zagen die ik niet zag

Bij een + afwijking noem je dat inderdaad 'verziend' maar bij zulke sterke afwijkingen kun je niet meer van verziend spreken; je ziet met zulke sterke afwijkingen slecht op alle afstanden

Bijziende mensen (dus met een -bril) kunnen wel altijd dichtbij goed zien, al is bij een hele sterke -afwijking dat 'dichtbij' wel héél dichtbij. Zelfs met hoge sterktes kunnen ze dingen scherp zien als ze de voorwerpen vlak voor hun oog houden.

Je dochter is al 10, dus op zich oud genoeg om contactlenzen te dragen. Met zulke sterke glazen (jampotbodems ....) zie je nu eenmaal veel beter dan met een bril. Ik draag altijd mijn lenzen, en vergeet totaal dat ik slechte ogen heb.

Als ik mijn bril op heb kan ik alles wel scherp zien, maar autorijden bijvoorbeeld is heel vervelend, omdat alles vertekend is en veel dichterbij lijkt.[/quote]

Volgens mij is 10 nog een beetje jong om verantwoordelijk met lenzen om te gaan. Ik mocht die pas met 16 jaar.

Sterke glazen hoeft niet altijd te resulteren en dikke brilleglazen. Ze kunnen dat zo mooi slijpen tegenwoordig. De enige kans met plus glazen is wel, dat haar ogen heel sterk vergroot worden, omdat plusplazen voor de toeschouwer een vergrotend effect hebben.

Als je kind ouder wordt, kun je wel op de uitslagen van de opticien vertrouwen. Om hierboven uitgelegde reden. Volgens mij kun je in normale gevallen niet eens naar de oogarts om je ogen te laten meten.

Veel sterkte, Waaromdan, met de ogen van je dochtertje. Het valt wel mee hoor!
quote:waaromdan schreef op 31 mei 2010 @ 15:14:

Dus eigenlijk kan je nooit (bijna nooit) op de test van de opticiën vertrouwen????

Ik wacht het aankomende maandag even af en wellicht valt het mee als ze daar getest is.Het geeft een indicatie of er iets mis zou kunnen zijn. De opticien doet een test van enkele minuten. Bij een oogarts ben je wel wat langer onder de pannen. Dus de opticien kan je een idee geven of je ogen afwijken, maar voor nauwkeurige meting zal een goede opticien je altijd doorverwijzen naar oogarts.
Lenzen, mocht ze aan de bril/lenzen moeten is niet echt en optie........... Ze heeft ADHD en heeft al moeite met haar "normale" ochtend/avond-ritueel dat ik dat er niet eens al tussen wil proppen.

Suikerziekte, daar dacht ik gisteren ook aan. Maar welke is nou erfelijk of zijn alle types dat??? Er komt wel suikerziekte bij ons in de familie voor maar of dat erfelijk is weet ik niet.

Maandag mag ze naar de oogarts, ben erg benieuwd naar de uitslag.

In ieder geval bedankt voor alle info, ik ben erg geholpen
Overigens, ik weet niet of je dit nog leest, heeft mijn vriend dus -14 en een bril en de glazen daarvan zijn 8 of 9mm dik aan de zijkanten. Hij heeft kunststof glazen die helemaal niks wegen (zijn gehele bril weegt 12gram), dus het valt allemaal echt wel mee hoor.

Bij een plus bril is juist de binnenkant dik en de buitenkanten dun, dus hoe dat zit weet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven