Werk & Studie alle pijlers

O jee... keuze uit 2 banen!

31-05-2010 14:43 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dillemma. Hoewel ik me ook goed besef in wat voor luxe positie ik nu zit.

Ik kom er alleen zelf echt niet uit, dus hoop dat jullie me wat denkrichtingen kunnen geven!

Ik heb de keuze uit 2 banen, ze zijn allebei tijdelijk (6maanden). En allebei de organisaties willen me graag hebben.

Baan 1:

- 1,5 uur reizen enkele reis

- salaris: 400 euro (bruto) meer dan huidig salaris

-in het vakgebied waar ik in gestudeerd heb maar waar ik eigenlijk uit wil. verantwoordelijke functie, wel de soort taken die ik leuk vind. (HBO niveau)

- na 6 maanden ben ik hier niet meer nodig (tijdelijk ter vervanging).

Baan 2

- 0,5 uur reizen enkele reis

- salaris: hetzelfde als huidig salaris (kunnen me ook niet meer bieden aangezien het een lagere functie betreft)

- niet in het vakgebied waar ik in gestudeerd heb, maar wel een mooie ervaring om te komen waar ik naartoe wil gaan. Ook leuke werkzaamheden. (MBO niveau)

- na 6 maanden kunnen ze me misschien een contract aanbieden of een andere plaats binnen de organisatie. Maar dat is nog niet zeker.

ik weet nu echt niet meer waar mijn prioriteiten liggen!

Die 400 bruto meer zou geweldig zijn, aangezien ik dan een hoop kan sparen de komende 6 maanden.

En het is een functie waarin ik veel moet regelen, veel zelfstandigheid heb en dat dus erg goed staat op mn cv.

Maar ik vind het heel erg om 1,5 uur enkele reis te reizen, in het gunstigste geval. 's avonds pas rond 19u thuis, en 's ochtends al om 7u de deur uit.. En het is in het werkgebied waar ik eigenlijk weg van wil..

Wat denken jullie? zijn er nog dingen die ik mee zou moeten wegen? of hoe ik in hemelsnaam objectief kan kijken naar deze keuzes?

Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat jullie mijn keuze maken ;)

bedankt!!
Krijg je bij beide reiskostenvergoeding?

Als ik het zo lees zou ik voor de 2e gaan. Vanwege de reistijd, maar ook zeker vanwege de eventuele kans om na 6 maanden te kunnen blijven. Die kans heb je niet bij baan 1.
Bij welke baan ligt je gevoel? Wat vind je belangrijker, 6 maanden kunnen sparen of investeren in een nieuwe cariere/richting? Ik zou voor de MBO baan gaan, ook omdat je daar wel kunt verder groeien en niet na 6 maanden opnieuw moet solliciteren e.d..
En ohja, gefeliciteerd!
De nadelen van optie 1 klinken voor mij veel zwaarder dan de voordelen van 2. Bij 1 zou je het dan dus eigenlijk alleen voor het geld doen, wil je dat?
wat zegt je gevoel?
Ik zou absoluut voor baan 2 gaan. Aan ¤400 heb je niet veel als je zoveel moet reizen dat je nergens meer tijd voor hebt verder, en als je ook niks aan de werkervaring hebt omdat je toch uit dat vakgebied wilt, heb je er op de langere termijn ook niks aan.
lees net dat je weg wilt van het vakgebied van optie 1, nou dan ga je toch fijn naar optie 2
Ik zou ook kiezen voor baan 2 (denk ik). Vooral omdat het in de richting is waar je werkzaam wil zijn. Verder is er een kans dat je een contract kan krijgen na die 6 maanden.

En 0,5 uur reistijd klink veel aantrekkelijker dan 1,5 uur reistijd.
Baan 2 natuurlijk! Het is maar een half uur reizen, het brengt je dichterbij waar je wilt komen en je kunt wellicht langer blijven.

Ik zie, behalve hoger loon, alleen maar nadelen aan baan 1 kleven...

Succes met een beslissing maken!
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Voor 1400 euro (na belasting) ga je toch niet een baan kiezen die verder alleen maar nadelen heeft?
.
Ik zat vorig jaar ook in een situatie met keuze tussen 2 banen. Ik heb mijn gevoel gevolgd en nog geen dag spijt van gehad.
Ik zou voor baan 2 gaan!
Ik zou ook voor baan 2 gaan:

- geld is niet altijd alles

- reizen, vooral 3 uur per dag, kost heel veel energie; onderschat dat niet

- baan 1 is een vakgebied waar je uit wilt

- baan 2 is MBO, maar wel in het vakgebied waar je naar toe wilt

- baan 2 biedt een mogelijkheid tot langer blijven, en baan 1 niet

De keuze lijkt mij niet zo moeilijk.
Lastig keuze, omdat je toch altijd het beste voor werk kunt kiezen op je niveau. Een stap terug is (en dat blijkt ook uit onderzoek) moeilijk weer omhoog te trekken naar je huidige niveau. Tenzij je al heel veel werkervaring op dat niveau hebt. Als je echt zeker weet dat je een andere richting op wilt, dan zou je daar met baan 2 een eerste stap mee kunnen nemen. Maar is dat echt de enige kans, die je ooit zal krijgen om die andere richting in te slaan? Kun je na zes maanden baan 1 niet misschien iets vinden in de richting waar je op zou willen, maar dan wel op HBO-niveau?

Wat vind je zelf belangrijk, dat je geen stap terug doet in werkniveau, zodat er 1 stijgende lijn blijft in je CV? Of heb je geen moeite met een stapje terug en dat het dan langer duurt, voordat je weer terug bent je oude niveau.

Mijn voorkeur voor mijzelf zou uitgaan naar een stijgende lijn, ik zou geen functie-niveau stap terug doen (zeker niet zo'n grote stap) en gaan voor de werkervaring voor baan 1 en dan verder zoeken naar een goede baan, in de richting waar ik naar toe wil ontwikkelen.

Nogmaals, het is ook goed om jezelf af te vragen of baan 2 De Enige Unieke kans is om die andere kant op te gaan, of de je meer kansen kunt creeren op dat gebied (en dan op eigen niveau).
Baan 2 omdat ik hier hele goeie argumenten voorbij heb zien komen!

Ik weet zeker dat de reistijd je erg tegen gaat staan.
lgoneh, je hebt zeker een punt, maar het gaat om een baan van een half jaar... Voordat ze je naam weten, is het half jaar alweer voorbij.
quote:zonnestraaltje71 schreef op 31 mei 2010 @ 16:43:

lgoneh, je hebt zeker een punt, maar het gaat om een baan van een half jaar... Voordat ze je naam weten, is het half jaar alweer voorbij.Het is toch een ervaring, die op je CV komt te staan en (dat is het belangrijkste) waarin je jezelf weer ontwikkelt. Als je veel kan leren in een half jaar, omdat je zelfstandig kan werken, verantwoordelijkheid krijgt, dan is dat voor een half jaar best waardevol. Het is allemaal zo afhankelijk van de inhoud van de functie, wat vind je belangrijk voor jezelf en je toekomst? Brand er echt een vurig verlangen om snel die nieuwe weg in te slaan, dan zeg ik baan 2. Maar anders, zou ik er nog eens goed over nadenken als ik TO was. En dan doet ze dus al, anders opent ze er geen topic over
Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar waarom ga je weg bij je huidige baan? Wordt je contract niet verlengd of heb je zelf besloten op te stappen en zo ja, waarom?

Als ik puur en alleen op de openingspost afga, dan zou ik persoonlijk voor baan 1 gaan. Waarom? Al is de baan "maar" voor een half jaar, weet je wel hoe lang een half jaar kan duren als je beneden je niveau werkt? Ik zou dus voor uitdaging gaan, zeker ook omdat je aangeeft dat de werkzaamheden je wel leuk lijken.

Daarnaast kan je, terwijl je reist, ook deels ontspannen als je met de trein reist.

Ik wens je veel succes in ieder geval
Als jij je beste vriendin zou zijn, wat zou je jezelf dan adviseren?

Als je over een half jaar klaar bent met je baan, wat wil je er dan van kunnen zeggen?
quote:loisnvt schreef op 31 mei 2010 @ 18:43:

Als ik puur en alleen op de openingspost afga, dan zou ik persoonlijk voor baan 1 gaan. Waarom? Al is de baan "maar" voor een half jaar, weet je wel hoe lang een half jaar kan duren als je beneden je niveau werkt? Ik zou dus voor uitdaging gaan, zeker ook omdat je aangeeft dat de werkzaamheden je wel leuk lijken.

Daarnaast kan je, terwijl je reist, ook deels ontspannen als je met de trein reist.

Helemaal mee eens! Ik werk zelf nu onder mijn niveau en m'n dagen duren nu echt lang. In het begin was het erg afwisselend werk, maar nu is alles standaard/simpel en heb ik echt moeite om de dag door te komen. Binnenkort een andere baan, met meer uitdaging (denk ik )

Hoeveel reistijd heb je nu trouwens? En is 1,5 uur met OV of auto (met/zonder files)? Zou voor mij ook nog wel een rol spelen met het maken van een keuze...

Succes met je keuze en straks met je nieuwe baan! Laat je ons weten wat het is geworden?
Baan 1 zou zijn 1,5 uur met openbaar vervoer, maar wel met telkens 5minuten overstaptijd, dus als er maar een klein beetje vertraging inzit, zou ik meteen een half uur te laat zijn. En daarbij moet ik iets van 3x overstappen, dus relaxed zitten is er ook niet bij..

Baan 2 is een 20min/half uur op de fiets.

Bij mijn huidige baan moet ik weg, bezuinigingen, en dat was 15min fietsen.

Ik heb er goed over nagedacht en jullie opmerkingen gelezen.

Ik denk dat ik toch voor baan 2 ga. bij baan 2 is het een dubbelfunctie, 2 parttimers gaan daar weg, op verschillende functies en daar willen ze een fulltimer voor terughebben. En het is MBO werk, maar het is wel werk dat ik nog nooit heb gedaan. Stel dat ik daar na n half jaar niet kan blijven, heb ik wel een half jaar ervaring in die richting en kan ik een stapje hoger proberen.

Ik vind mijn privetijd erg belangrijk, en als ik iedere dag pas rond 19u thuis zou zijn, dan kan je helemaal niks meer doen.

Zoals iemand hier ook zei, baar 1 zou dan alleen voor het geld zijn. Terwijl het salaris van baan 2 ook erg goed is voor een MBO functie (aangezien zij weten dat ik nog ergens anders aan de slag kan).

Dus ik ga voor baan 2. Die geeft mij veel meer vrijheid in mijn prive-leven, een opstapje naar een hogere baan in de richting die ik uit wil en voldoende salaris. En wellicht doorgroeimogelijkheden.

Bedankt voor het meedenken!!
Als ik het goed begrijp, dan geeft je eigenlijk jezelf al antwoord op je dilemma :o)

Optie 1: is in mijn beleving voor jou alleen maar verspilde energie/tijd. Welliswaar meer geld, maar volgens mij wegen de kosten (energie/tijd) niet op tegen de baten....

Nog gefeliciteerd met dit dilemma.. haha :o) tof, hoor!!
Sparkle, lijkt me een goede afweging. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven