samen slapen
dinsdag 1 juni 2010 om 13:45
Onze dochter van 14 maanden slaapt tussen ons in. Wij vinden het niet erg en zij vind het ook heerlijk om tussen ons in wakker te worden.
Toch zijn er veel mensen in onze omgeving die dit raar vinden. Ze moet toch leren om in d'r eigen bedje te slapen? Maar waarom moet dat dan? Tja gewoon omdat ze dat later ook moet toch? antwoorden ze dan vaak.
Ik denk zelf dat meer mensen het zouden moeten doen en dat het goed is voor een kind. Hoe komt het dat er in Nederland zoveel ouders hun baby vanaf dag 1 op een eigen kamer in een eigen bedje laten slapen?
En waarom zou je dit doen?
Ben erg benieuwd naar meningen hierover en hoe doen jullie het met slapen en waarom?
Toch zijn er veel mensen in onze omgeving die dit raar vinden. Ze moet toch leren om in d'r eigen bedje te slapen? Maar waarom moet dat dan? Tja gewoon omdat ze dat later ook moet toch? antwoorden ze dan vaak.
Ik denk zelf dat meer mensen het zouden moeten doen en dat het goed is voor een kind. Hoe komt het dat er in Nederland zoveel ouders hun baby vanaf dag 1 op een eigen kamer in een eigen bedje laten slapen?
En waarom zou je dit doen?
Ben erg benieuwd naar meningen hierover en hoe doen jullie het met slapen en waarom?
dinsdag 1 juni 2010 om 13:48
Al gehoord van Attachment Parenting? Ik denk dat je ook veel aan een site als www.dragen-en-voeden.nl zult hebben.
Zelf vind ik een groot verschil zitten tussen vanaf dag 1 op eigen kamer of met 14 maanden nog.
Timanni heeft de eerste 6 weken lekker bij ons op de kamer geslapen in zijn comfortabele wieg naast ons bed. Omdat we over en weer onrustig van elkaar werden qua slapen, hebben we de wieg op zijn eigen kamer gezet, 4 meter van ons vandaan. Is ons alledrie een stuk beter bevallen. Bij de eerste kik zijn we ter plaatse en daartussendoor slapen we alledrie nu weer lekker.
Een co-sleeper had ik achteraf ook wel een optie gevonden, de wieg was echter een familiestuk en dat vonden we ook fijn.
Zelf vind ik een groot verschil zitten tussen vanaf dag 1 op eigen kamer of met 14 maanden nog.
Timanni heeft de eerste 6 weken lekker bij ons op de kamer geslapen in zijn comfortabele wieg naast ons bed. Omdat we over en weer onrustig van elkaar werden qua slapen, hebben we de wieg op zijn eigen kamer gezet, 4 meter van ons vandaan. Is ons alledrie een stuk beter bevallen. Bij de eerste kik zijn we ter plaatse en daartussendoor slapen we alledrie nu weer lekker.
Een co-sleeper had ik achteraf ook wel een optie gevonden, de wieg was echter een familiestuk en dat vonden we ook fijn.
dinsdag 1 juni 2010 om 13:49
Ik zou er NIET aan moeten denken.............
Die van mij sliep na 2 weken op zijn EIGEN kamer, en in zijn EIGEN bed.
Hij is het gewend en is nu bijna 1 en weet niet beter.
Alleen in het weekend mag hij bij papa en mama kroelen sochtends in het ''grote"' bed.
En waarom ik dat zo heb gedaan?
Omdat ik naast mijn man wil liggen snachts en niet naast mijn kind....
Die van mij sliep na 2 weken op zijn EIGEN kamer, en in zijn EIGEN bed.
Hij is het gewend en is nu bijna 1 en weet niet beter.
Alleen in het weekend mag hij bij papa en mama kroelen sochtends in het ''grote"' bed.
En waarom ik dat zo heb gedaan?
Omdat ik naast mijn man wil liggen snachts en niet naast mijn kind....
dinsdag 1 juni 2010 om 13:50
Ben je ook niet bang dat één van jullie per ongeluk op haar gaat liggen in de slaap?
En ik heb als kind ook heel lang nog gezellig bij mijn ouders in bed gelegen. 'sNachts wakkerworden en op blote voetjes naar papa en mama toe, lekker warm tussen ze in. Ik heb er alleen maar goede herinneringen aan. Maar of ook tussen ze inlag toen ik nog zo klein was, dat weet ik niet.
En ik heb als kind ook heel lang nog gezellig bij mijn ouders in bed gelegen. 'sNachts wakkerworden en op blote voetjes naar papa en mama toe, lekker warm tussen ze in. Ik heb er alleen maar goede herinneringen aan. Maar of ook tussen ze inlag toen ik nog zo klein was, dat weet ik niet.
Nope
dinsdag 1 juni 2010 om 13:53
Wij slapen ook samen. Nu met onze 3 weken oude Dennis en voorheen met onze bijna 2-jarige Mini. Laatste komt nog steeds tussen ons in als ze 's nachts wakker wordt en dan verhuist Dennis naar de armen van Smolman of mij. We hebben een cosleeper aan ons bed vast, maar dat vindt hij te ver weg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 1 juni 2010 om 13:53
Collega's van mij hebben er nog problemen mee dat hun kind (inmiddels is de oudste 10 jaar!) 's nachts bij hun komt en tussen hun in gaat liggen. Alles prima, maar daar heb ik echt geen zin in hoor! Mijn kinderen liggen vanaf week 1 in hun eigen bedje en dat bevalt me prima...hun ook trouwens. Kwestie van gewenning, maar dat werkt dus beide kanten op.
dinsdag 1 juni 2010 om 13:55
Pff onze dochter heeft het ook gehad nadat ze flink ziek is geweest. Toen heeft ze nog een hele poos bij ons geslapen.
Gelukkig hebben we haar daarna snel weer in haar eigen bed gekregen. Koste wat moeite, maar goed. We hadden daar verschillende redenen voor:
- een kind slaapt volgens mij zelf ook onrustiger met het
gedraai van ouders
- ik werd zelf gek van de benen in mijn rug van mijn dochter
- je liefdesleven wordt er ook niet beter op volgens mij
Daarbij vind ik ook dat iedereen zijn eigen slaapplek heeft. Veel rustiger.
Gelukkig hebben we haar daarna snel weer in haar eigen bed gekregen. Koste wat moeite, maar goed. We hadden daar verschillende redenen voor:
- een kind slaapt volgens mij zelf ook onrustiger met het
gedraai van ouders
- ik werd zelf gek van de benen in mijn rug van mijn dochter
- je liefdesleven wordt er ook niet beter op volgens mij
Daarbij vind ik ook dat iedereen zijn eigen slaapplek heeft. Veel rustiger.
dinsdag 1 juni 2010 om 13:57
mijn kind ligt in haar eigen bedje
de Co sleeper. een bedje aan mijn bedzijde vast.
krijg ook regelmatig commentaar dat ze in een eigen bed op een eigen kamer moet slapen.
Maar met de BV en de nachtvoeding is dit gewoon supermakkelijk. ik hoef mn bed niet uit.
Zij hoeft mij niet wakker te brullen, dus zo slapen we allebei veel gemakkelijk weer verder. Sterker nog, ik hoef niet eens meer wakker te worden voor een voeding. ze vind het zelf wel
Daarbij vind ik het samen slapen goed voor de hechting tussen ouder en kind. en kun je optimaal reageren op de signalen van je kind.
ieder zijn "methode", en een co sleeper werkt het beste voor ons.
de Co sleeper. een bedje aan mijn bedzijde vast.
krijg ook regelmatig commentaar dat ze in een eigen bed op een eigen kamer moet slapen.
Maar met de BV en de nachtvoeding is dit gewoon supermakkelijk. ik hoef mn bed niet uit.
Zij hoeft mij niet wakker te brullen, dus zo slapen we allebei veel gemakkelijk weer verder. Sterker nog, ik hoef niet eens meer wakker te worden voor een voeding. ze vind het zelf wel
Daarbij vind ik het samen slapen goed voor de hechting tussen ouder en kind. en kun je optimaal reageren op de signalen van je kind.
ieder zijn "methode", en een co sleeper werkt het beste voor ons.
dinsdag 1 juni 2010 om 14:00
Ik vind het trouwens altijd zo interessant dat zodra het gaat over samen slapen met je kind het gaat over je sexleven. Ik dacht altijd dat viva vrouwen sextechnisch crea en vooruitstrevend waren, maar blijkbaar liggen we en masse in bed te missionarissen.
Edit: met het licht uit onder de dekens.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 1 juni 2010 om 14:04
quote:Supersmollie1 schreef op 01 juni 2010 @ 14:00:
Ik vind het trouwens altijd zo interessant dat zodra het gaat over samen slapen met je kind het gaat over je sexleven. Ik dacht altijd dat viva vrouwen sextechnisch crea en vooruitstrevend waren, maar blijkbaar liggen we en masse in bed te missionarissen.
dinsdag 1 juni 2010 om 14:10
dinsdag 1 juni 2010 om 14:12
Met ons seksleven gaat het uitstekend hoor. Genoeg plekken hier in huis om het te doen...
Ik denk dat het heel goed is voor de hechting tussen ouder en kind. Een kind geeft zelf aan wanneer hij/zij naar een eigen kamer wil verhuizen.
Je kind na 2 weken al op een eigen kamer in een eigen bedje zonder de warmte van de vader of moeder? Dat vind ik persoonlijk erg zielig maar ieder zijn eigen ding.
Ik denk dat het heel goed is voor de hechting tussen ouder en kind. Een kind geeft zelf aan wanneer hij/zij naar een eigen kamer wil verhuizen.
Je kind na 2 weken al op een eigen kamer in een eigen bedje zonder de warmte van de vader of moeder? Dat vind ik persoonlijk erg zielig maar ieder zijn eigen ding.