Gezondheid alle pijlers

Gebroken elleboog

24-03-2010 05:04 191 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was onderweg naar het koor toen de tas met mijn muziekmap tussen mijn linkerbeen en het stuur kwam. Ik kwam ten val en mijn linkerarm deed ontzettend zeer. Ik liep terug naar huis en ik schakelde de begeleiding in. Die bracht me naar de Eerste Hulp. Röntgenfoto's wezen uit, dat een botje afgebroken was, en die moet met een operatie worden teruggezet. Eerst gaat mijn linkerarm in het gips.

Van werken zal voorlopig geen sprake zijn.

Ik tikte het bericht met alleen mijn rechterarm die ik gewoon kan gebruiken. Het heeft me uit de slaap gehouden, daarom tik ik dat bericht op een vreemde tijd in.
World of Warcraft: Legion
quote:Kleefje schreef op 29 mei 2010 @ 22:00:

Ik heb nu 3 keer per week fysio, wat ik ontzettend pijnlijk vind.

Heb jij ook nog steeds fysio?

Ik heb tijdelijk geen fysio, maar ik moest wel doorgaan met de oefeningen. Fysio is niet erg pijnlijk. De oefeningen geven - vooral als ze nieuw zijn - in het begin wat pijn of onprettig gevoel. Maar nadat ik ettelijke dagen de oefeningen heb gedaan veroorzaken ze geen pijn meer. Mogelijk komt dat omdat de spieren leniger worden en er niet geforceerd hoeft te worden. De pijngrens wordt niet bereikt. Dan denk ik dat er een zekere stilstand of zeer langzame vooruitgang is. Al met al ben ik erg positief en geduldig. De eerste paar weken na de breuk ben ik erg gespannen en zenuwachtig. Daarna voelde ik me meer ontspannen, en nu voel ik me bijna net zo als voor de breuk.

quote:Ik kan nog niet strekken, buigen en vooral het kantelen van mijn hand lukt niet. Hierdoor is het werken voor mij heel lastig omdat ik veel achter de pc zit. Ik werk nu 2 keer per week 2,5 uur maar mijn arm is dan ontzettend moe.

Strekken gaat tot ongeveer 170 graden schat ik. Ik probeer in gedachten een grote geo-driehoek op mijn arm te leggen met het midden daar waar de elleboog scharniert. Buigen moet ik niet doen. Ik kon redelijk buigen tot ongeveer 50 % maar de buigcapaciteit is weer afgenomen (strikt genomen) een achteruitgang, omdat de chirurg mij het buigen sterk afgeraden heeft. Ik werk 5 dagen per week, 2 uur per dag. In het begin was mijn arm moe, maar de laatste tijd niet meer. Als ik thuiskom is mijn arm nog "fit" genoeg om boodschappen te halen, te koken, af te wassen, te forummen en te gamen (World of Warcraft). Met dit in mijn achterhoofd overweeg ik komende maandag 4 uur te werken.

quote:Eind juni moet ik weer voor controle naar de chirug. Jij begin juni toch?

En hoe gaat het werken?

Werken gaat goed. Ik zit achter de computer en soms achter het kopieerapparaat. Het verzorgen van post doe ik lopend, en ik kan een beperkte hoeveelheid meenemen.

Samengevat: het gaat erg goed met mijn elleboog. Allerlei beperkingen (op het volledig strekken en buigen na) zijn verdwenen.
Vandaag foto's laten maken en een gesprek gehad met de chirurg.

Het is onvoldoende genezen, dus de pinnen blijven er nog twee maanden inzitten. Ik heb het mijn collega's laten weten. Vanmiddag bel ik mijn ouders, mijn begeleiding en de fysiotherapeut op. 28 juli moet ik weer terugkomen en dan worden er nieuwe foto's gemaakt en volgt er weer een gesprek.
vervelend Hans! Ik hoop dat over 2 maanden alles wel goed geheeld is.
Het is niet anders. De kans is erg groot dat het dan wel geheeld is. Er is wel duidelijk sprake van genezing (normale "geneessnelheid") maar het is nog onvoldoende. Op de röntgen-foto is de breuk - ook voor mij als leek - duidelijk zichtbaar, toen de chirurg met zijn pen naar zijn beeldscherm wees.
quote:hans66 schreef op 02 juni 2010 @ 12:11:

Vanmiddag bel ik [...] de fysiotherapeut op.Maar dat zal dan vandaag, donderdag, worden. Ik moest erg veel mensen laten weten hoe het is, en ik ben de fysiotherapeut vergeten. De achterstand die ontstond door mijn afwezigheid, probeer ik weg te werken. Dat is vooral typwerk achter de computer, en dat is nooit een probleem geweest.
hoi hans,wat vervelend dat het niet vooruit gaat! veel sterkte ermee. djinnie
Het gaat wel vooruit, maar langzamer dan ik had gedacht, en een klein beetje had gehoopt. De genezing heeft het normale tempo, is niet vertraagd of afwezig of zo.

Ik ben nog steeds optimistisch, en mijn humeur of stemming is niet veel anders dan zonder deze situatie.
Hi Hans,

Balen dat je nog even moet wachten. Merk jij ook met bepaalde bewegingen dat de pinnen je beperken?

Ik voel bijv. bij het kantelen dat ik niet verder kan. Dit komt volgens de fysio doordat het vrij lange pennen zijn.

En hoe is het werken gegaan?

Ook bij mij gaat het herstel langzaam. Het gaat wel steeds iets beter maar we zullen vooral geduld moeten hebben!

Het beste,

Kitty
Die pennen prikken als ik de elleboog wil strekken, alleen als ik de arm horizontaal houd. Als ik de arm naar boven houd, dus langs mijn hoofd omhoog, doet het strekken niet zeer, d.w.z. ik leg mijn onderarm op mijn hoofd en ik strek dan mijn elleboog waarbij ik de onderarm verticaal houd. In die situatie doet het strekken niet pijn. Morgen heb ik een afspraak met de fysio, en ik vertel aan hem het bovenstaande verhaal. Ik vermoed dat de zwaartekracht een probleem geeft.

Wat bedoel je met kantelen? Het draaien van de hand? Dat was in het begin beperkt door spierstijfheid, maar die beperking is volledig verdwenen. Ook had ik een stijve schouder en een stijve pols. Ook die zijn niet stijf meer, en beperken mij niet in het bewegen.
quote:hans66 schreef op 03 juni 2010 @ 22:17:

Die pennen prikken als ik de elleboog wil strekken, alleen als ik de arm horizontaal houd. Als ik de arm naar boven houd, dus langs mijn hoofd omhoog, doet het strekken niet zeer, d.w.z. ik leg mijn onderarm op mijn hoofd en ik strek dan mijn elleboog waarbij ik de onderarm verticaal houd. In die situatie doet het strekken niet pijn. Morgen heb ik een afspraak met de fysio, en ik vertel aan hem het bovenstaande verhaal. Ik vermoed dat de zwaartekracht een probleem geeft.

Wat bedoel je met kantelen? Het draaien van de hand? Dat was in het begin beperkt door spierstijfheid, maar die beperking is volledig verdwenen. Ook had ik een stijve schouder en een stijve pols. Ook die zijn niet stijf meer, en beperken mij niet in het bewegen.

Ja, met kantelen bedoel ik het draaien van de hand. Ik kan dat nog totaal niet. Een heel klein beetje maar dan houdt het ook op. Daardoor is typen voor mij heel vermoeiend!

Strekken kan ik zelf nog niet, wel met hulp van de fysio.

Buigen is bij mij het grootste probleem. Ik kan nog maar een klein stukje buigen en daar zit niet echt schot in.

Ik kan hierdoor nog steeds niets met links eten, tanden poetsen, koffie drinken etc. Ik ben namelijk links!

Ook fiets ik nog niet en mag ik nog niet autorijden.

Succes verder!
Hoe lang was het geleden dat je de pinnen erin kreeg? Bij mij was dat 26 maart. Op 8 april werd er verteld dat ik mijn linkerarm mocht bewegen, en ik had toen flink wat schaafwonden, vermoedelijk een gekneusde rib en in het been een verrekte spier. Dat is allemaal genezen of verdwenen op de gebroken elleboog na.

Het feit dat je links bent, en dat uitgerekend je linker arm niet kunt gebruiken lijkt me extra lastig, lastiger dan de situatie waarin ik zat.

Ik was gewend om tijdens de hoofdmaaltijd met mes in rechterhand het eten op de vork te schuiven en dan met linkerhand naar de mond brengen. Dat heb ik omgedraaid. Met links houd ik het mes vast, en met rechts breng ik het eten naar de mond. Vlees snijden kon ik in het begin niet; nu kan ik dat op een normale manier. Dus vork in de linker hand en het vlees op de plaats houden en met rechts zagen. Dus een stuk kipfilet snijd ik eerst in stukjes en dan verwissel ik mes en vork, en ik eet dan die stukjes kipfilet op.

Schrijven lijkt me heel lastig voor jou. Met computer en printer kun je misschien notities maken, die je anders met je linkerhand zou maken.
Hi Hans,

Ik ben 26 april jl. gevallen en 2 dagen later op 28 april geopereerd.

Het is voor mij inderdaad lastig dat het mijn linkerarm is en ik links ben. Inmiddels ben ik aardig handig geworden met rechts!

Schrijven is inderdaad een ramp, vooral omdat ik mijn hand nog niet goed kan draaien.

We blijven volhouden en moeten gewoon geduld hebben!
Vandaag naar de fysio geweest en hem verteld wat ik gisteren hier verteld heb (zie bericht van 22:17). Ik mocht een oefening die stekende pijn is gaan veroorzaken door een andere oefening vervangen. Ik moest een gewichtje van 200 gram in de linkerhand vasthouden, en met de arm buigen en strekken. De schouder en de elleboog scharnieren, de bovenarm draait, maar de onderarm blijft verticaal. De vuist met het gewichtje erin, wijst naar boven. Lastig om een oefening te beschrijven, aangezien dit forum tekstueel is.

Ik zie grote overeenkomsten tussen fysiotherapie en fitness. Mijn fysiotherapeut geeft ook hulp en aanwijzingen bij fitness aan hen die zich daarvoor interesseren. Ik ben geneigd om dit fysiotherapeutische of medische fitness te noemen. Anderen doen fitness omdat ze aan sport willen doen, of om sociale contacten te hebben met anderen die fitnessen.

Verder gaat het in fysiotherapeutische zin de goede kant op. Ik kan de elleboog meer strekken sinds de 2 weken dat ik wel geoefend heb, maar niet bij de fysio ben geweest. Dat viel hem, maar ook mij op. Fysiotherapeutisch (bruikbaarheid van de linker arm) zijn de vorderingen duidelijker dan medisch (genezing van de breuk).
Vandaag gefietst, en ook genoten van het warme weer. Ik heb een klein stukje gefietst, langzamer dan ik normaal doe (normaal fiets ik behoorlijk hard, maar dat zou nu zeer onverstandig zijn). Ik schat dit stukje 1 km.

Dat ging goed. Maandag ga ik met de trein naar mijn ouders. Ik pak de fiets en ik fiets van daaruit naar mijn werk. Ik schat dat dat ongeveer 2 km is.
Wat fijn dat je hebt kunnen fietsen!

Ik kan ook niet wachten tot ik weer kan fietsen, autorijden etc.

Helaas een paar rotdagen gehad, had ontzettend veel last vanaf woensdag. Ik denk toch door de fysio, iets te enthousiast geweest!
Ik had, sinds dat de elleboog geslonken is, een erg gevoelige elleboog gehad, op de plek waar de pin zit. Ik vertelde dat aan de fysiotherapeut. Hij hield mijn linkerarm omhoog en drukte op de pin. Dat was erg pijnlijk. Toen de pijn wegtrok, was de elleboog ineens minder gevoelig. Kennelijk heeft hij iets verschoven. Hij zei van te voren: "Nou, ik denk dat iets steeds over de pin gaat"...
Weinig nieuws te melden. Ik denk dat er de komende weken geen bijzonderheden zullen zijn, alleen langzame vooruitgang (vooral in fysiotherapeutisch opzicht). Eind juli weet ik meer, maar dan zijn we al weer 6,5 week verder.
Ook hier niet zoveel nieuws. Ik heb een weekje geen fysio omdat hij met vakantie is. Ik vind het wel even lekker hoor, doe uiteraard wel dagelijks mijn oefeningen. Heb nu ook zo'n catrol voor aan de deur net als jij gekregen!

Ik merk dat het steeds iets beter gaat, alleen is het buigen, strekken en kantelen van mijn hand een probleem. Eind juni hoop ik meer te weten!
Vandaag bij de fysio geweest. Niet veel bijzonderheden. De arm niet te veel buigen omdat de pinnen de huid kunnen gaan irriteren (dan heb ik er twee dagen er last van, en daarna verdwijnt de irritatie). Fysio zei dat het goed ging. Voorlopig geen bezoeken meer aan de fysiotherapeut.

Ik zou maandag 16 augustus hem weer opbellen en zeggen wat de chirurg mij op 28 juli om 10:00 tegen mij zei. Ter herinnering: Ik moet om 9:30 foto's laten maken die dan om 10:00 door de chirurg beoordeeld wordt. Dan zijn er opnieuw twee scenario's:

- het bot is voldoende genezen en dan komt er een afspraak voor de operatie (volgens de chirurg meest waarschijnlijk);

- het bot is onvoldoende genezen en dan moet ik de pinnen weer blijven dragen (volgens de chirurg onwaarschijnlijk).

Het eerste scenario is waarschijnlijker dan het tweede, omdat de chirurg weet hoe snel het geneest, en dus een inschatting kan maken hoe het ellebooggewricht op 28 juli eruit gaan zien.

Ik ben vrijwel niet meer gehandicapt, althans ik voel dat niet meer zo.
Fijn dat je je in elk geval niet meer zo gehandicapt voelt. Persoonlijk lijkt het me toch naar om weer een operatie te moeten ondergaan en niet echt te weten hoe je daar uit komt, en hoe lang het dan weer duurt voordat je beter bent. Maar goed, het is niet anders.
Nou, ik denk dat die operatie niet veel voorstelt. Er wordt een kleine snede gemaakt in de elleboog. De pin wordt eruitgehaald en de wond wordt weer gehecht. Later gaan de hechtingen eruit. Voor mij een piece of cake.

Toen mij 23 maart werd verteld dat ik geopereerd moest worden, schrok ik. Maar door de plaatselijke verdoving en roes voelde ik me direct prima, en viel het me mee. Ik was gespannen achteraf, maar dat kwam door de hele situatie. De operatie is daar maar een klein deel van. Later zag ik dat er een flinke operatiewond werd gemaakt om de pin in het bot te krijgen. Nu kan het alleen maar meevallen.
Ik ben vandaag voor controle naar de chirurg geweest en hij was tevreden. Hij kon nog niet zeggen wanneer de pinnen en plaat eruit gaan. Ik moet over 6 weken terug en dan kan er misschien een datum voor de operatie gepland worden. Dit gaat bij mij overigens onder algehele narcose en volgens de fysio moet ik toch daarna weer even herstellen. Zeker omdat ik nu door de pinnen niet alle bewegingen kan doen.

Het goede nieuws is wel dat ik weer mag autorijden en fietsen!
wat vervelend dat je toch geopereerd moet worden. weet je al hoe lang je dan weer uit de running bent? alvast veel sterkte voor de operatie! djinnie
quote:djinnie schreef op 29 juni 2010 @ 00:00:

wat vervelend dat je toch geopereerd moet worden. weet je al hoe lang je dan weer uit de running bent? alvast veel sterkte voor de operatie! djinnieIk heb geen idee hoe lang ik uit de running ben, maar dat zal niet heel lang zijn vermoed ik. Ik ben nu inmiddels al 9 weken aan het revalideren en ben er helaas nog niet. Ik ga zeker vooruit, maar heb nog steeds beperkingen. Ik hoop dan ook dat ik na de operatie snel opknap en het eindelijk eens achter me kan laten!
quote:djinnie schreef op 29 juni 2010 @ 00:00:

wat vervelend dat je toch geopereerd moet worden. weet je al hoe lang je dan weer uit de running bent? alvast veel sterkte voor de operatie! djinnieEcht Djinnie, ik maak me echt helemaal geen zorgen om die operatie. Ik zou blij zijn als die dag daar eenmaal is. Een beetje gespannen zal ik wel zijn, maar niet zo erg als ik ben geweest. De operatie waarbij de pin in de elleboog werd geplaatst is veel ingrijpender, maar viel mee. Het maakt echt uit of je narcose krijgt, of plaatselijke verdoving met roes. Bij mij was het tweede het geval.

De pinnen geven steeds minder irritatie. Vaak voel ik er niets van; wat ik ook doe. Ik denk dat het gewenning is. Waarschijnlijk ook, omdat het omliggende weefsel aan de pinnen went. Het enige wat ik niet moet doen is op de elleboog steunen. Ik kan wel op de linker onderarm steunen en wat kracht zetten, maar op de pin steunen is erg pijnlijk.

Hoe is het verder met jou? Normaal vraag ik dat op jouw topic, waarin je vertelde dat je je vriend aan kanker verloren hebt, en waar je veel medeleven krijgt. Maar nou tref ik jou hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven