Werk & Studie alle pijlers

Hoe word je decaan?

27-05-2010 23:41 24 berichten
Ik heb de ambitie om decaan te worden bij een HBO- of WO-onderwijsinstelling.

Natuurlijk heb ik al gegoogled, maar ik hoor graag van een ervaringsdeskundige hoe je decaan/studieadviseur wordt. Anyone?

Online kwam ik een post-HBO opleiding tot 'begeleider in het onderwijs' tegen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke opleiding?
Decaan is de hoogst leidinggevende van een hoge school instelling, universiteit en de faculteiten. Je doelt denk ik echt op studie-begeleider en studenten decanen?

De twee mensen die ik ken hebben op een vacature gesolliciteerd na hun afstuderen, dat ze bekend waren met de onderwijs secretariaten hielp wel.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk niet helemaal jouw richting, maar ken wel iemand die de opleiding voor beroepskeuzeadviseur heeft gedaan. Heeft er later een andere studie bij gedaan en dat was voor personeelsfunctionaris, maar heeft heel andere dingen gedaan.

Heb je daar al op gegoogled?
Om decaan te worden moet je prof.dr. zijn. Ik neem aan net als igoneh dat je studenten wil begeleiden. De studieadviseur van mijn studie op de uni was ook een universitair docent. Bij mij op de uni zou je functie dus studiekeuze- en loopbaanadviseur en/of studiecoach/-trainer heten.
Igoneh: Je hebt gelijk, ik bedoel studentendecaan.

Small foot: Nee, maar dat zal ik doen.

Ik heb geen zin in nog eens een volledige studie (heb reeds een WO- en HBO-studie afgerond) en hoop op een goede tip qua bijscholing.
Wat voor opleidingen heb je gedaan? Je maakt meer kans met Psychologie of Pedagogiek dan met Rechten of Bouwkunde...
En wat voor werkervaring heb je?
quote:littlemissvixen

Wat voor opleidingen heb je gedaan? Je maakt meer kans met Psychologie of Pedagogiek dan met Rechten of Bouwkunde...De studentendecanen aan de faculteit rechtsgeleerdheid van mijn Alma Mater zijn afgestudeerd in rechten.
quote:rtie schreef op 28 mei 2010 @ 07:40:

[...]

De studentendecanen aan de faculteit rechtsgeleerdheid van mijn Alma Mater zijn afgestudeerd in rechten. Haha, je hebt helemaal gelijk, aansluiten bij de studie welke je wilt 'begeleiden' kan natuurlijk ook!
@ Little Miss: Ik heb een alfa studie gedaan en de kunstacademie. En wat werkervaring betreft: ik ben coordinerend medewerker op de studentenadministratie van een onderwijsinstelling (HBO).

Websites als bijvoorbeeld academic transfer houd ik in de gaten en daar wordt inderdaad geregeld affiniteit of bekendheid met de studie gevraagd. Maar een aanvullende opleiding tot studentendecaan oid wordt dan niet genoemd

Is iemand bekend met de opleiding Begeleidingskunde?
Ik ben studentenbegeleider en inderdaad bestaat hier geen speciale opleiding voor. Wel professionaliseringscursussen, maar dat is weer wat anders. Ik heb een wo opleiding in Filosofie en een achtergrond in begeleiding en counselling. In het werk 'gerold' doordat de uni mij al kende.
Klinkt goed (en benijdenswaardig!), Friezin.
quote:Zoete schreef op 28 mei 2010 @ 22:52:

Klinkt goed (en benijdenswaardig!), Friezin.

Het is erg leuk werk, ik ben er iig heel blij mee :-)

Heb je contacten binnen een universiteit of HBO-instelling? Heb je ook gedacht aan het MBO? Ook daar zitten (loopbaan)adviseurs, coaches en begeleiders.
quote:Zoete schreef op 28 mei 2010 @ 19:48:

@ Little Miss: Ik heb een alfa studie gedaan en de kunstacademie. En wat werkervaring betreft: ik ben coordinerend medewerker op de studentenadministratie van een onderwijsinstelling (HBO).

Qua werkervaring zit je iig in de goede hoek. Heb je al eens geinformeerd binnen je eigen instelling? Even een kopje koffie doen met de decaan/studiebegeleider daar kan geen kwaad!
quote:littlemissvixen schreef op 29 mei 2010 @ 13:12:

[...]

Qua werkervaring zit je iig in de goede hoek. Heb je al eens geinformeerd binnen je eigen instelling? Even een kopje koffie doen met de decaan/studiebegeleider daar kan geen kwaad!

Dat heb ik een maand of wat geleden eens gedaan. Maar drie keer raden wat ik morgen weer ga doen...

En ook binnenkort eens babbelen met mijn leidinggevende.

Ik houd jullie op de hoogte!
Leidinggevende gesproken vandaag en zij was enthousiast. Erg blij mee!
You go girl! Stoer!
Een van mijn vriendinnen is decaan. Zij heeft de opleiding Personeel en Arbeid gedaan richting keuzebegeleiding ofzo...

Succes!
Overigens is er een vacature in Eindhoven en 1 in Amsterdam. Dus mocht je daar in de buurt wonen...
Friezin, heb je svp een linkje naar de advertentie?
OH, en het gerucht gaat dat ze in Delft aan de TU binnenkort ook iemand zoeken
Ai, deadline is al voorbij, sorry Amsterdam

Eindhoven
Friezin, dankjewel voor het meedenken. Daar ben ik heel blij mee.
Ha Zoete, ook in Den Haag zoeken ze een studentendecaan. Vacature vind je hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven