Afschrijving "vreemd" bedrijf
vrijdag 26 december 2025 om 12:40
Hallo,
Ik zat gisteren in de bank app even te kijken welke incasso' s er gepland stonden.
Ik zag daar een bedrijf tussen staan waar ik helemaal niks mee te maken heb, met een bedrag van onder de 5 euro wat zou worden afgeschreven binnenkort.
Ik heb ingesteld dat deze incasso niet gaat gebeuren. Maar nu vraag ik mij af, hoe kan dit eigenlijk zomaar opeens?
Ik heb nog nooit eerder zoiets meegemaakt.
Het bedrijf bestaat wel echt volgens Google.
Het is geen mega probleem, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dit weleens meegemaakt hebben en of jullie weten waar dat dan door kwam? Foutje van het bedrijf in de administratie?
En heeft iemand dan contact opgenomen met dat bedrijf? Ik ben dat niet van plan eigenlijk.
Ohja, ja, ik weet 100% zeker dat ik niks heb afgesproken met dit bedrijf.
Alvast bedankt!
Ik zat gisteren in de bank app even te kijken welke incasso' s er gepland stonden.
Ik zag daar een bedrijf tussen staan waar ik helemaal niks mee te maken heb, met een bedrag van onder de 5 euro wat zou worden afgeschreven binnenkort.
Ik heb ingesteld dat deze incasso niet gaat gebeuren. Maar nu vraag ik mij af, hoe kan dit eigenlijk zomaar opeens?
Ik heb nog nooit eerder zoiets meegemaakt.
Het bedrijf bestaat wel echt volgens Google.
Het is geen mega probleem, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dit weleens meegemaakt hebben en of jullie weten waar dat dan door kwam? Foutje van het bedrijf in de administratie?
En heeft iemand dan contact opgenomen met dat bedrijf? Ik ben dat niet van plan eigenlijk.
Ohja, ja, ik weet 100% zeker dat ik niks heb afgesproken met dit bedrijf.
Alvast bedankt!
vrijdag 26 december 2025 om 12:49
Als een bedrijf een incasso uitvoert, controleert de bank niet of de rekeninghouder daarvoor een machtiging heeft gegeven.
Bedrijven bewaren de machtigingen (als het goed is) zorgvuldig, ze sturen die niet op naar de bank.
Dus een bedrijf kan gewoon een fout hebben gemaakt.
(het kan ook een poging tot fraude zijn, maar dan zal zo'n bedrijf niet lang meer incasso's mogen uitvoeren).
Bedrijven bewaren de machtigingen (als het goed is) zorgvuldig, ze sturen die niet op naar de bank.
Dus een bedrijf kan gewoon een fout hebben gemaakt.
(het kan ook een poging tot fraude zijn, maar dan zal zo'n bedrijf niet lang meer incasso's mogen uitvoeren).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 26 december 2025 om 12:58
vrijdag 26 december 2025 om 12:59
Is het geen ding via Molly, Ayden, Klarna of ander tussenpersoon? Heb je ergens een abonnementje op? Kijk anders eens naar een jaar (maand, kwartaal) geleden. Wat staat er in de omschrijving? In mijn werk puzzel ik het regelmatig met klanten uit als ze een afschrijving of incasso niet kunnen verklaren. Heel vaak is het zo iets en is er compleet niets mis mee. Maar het voordeel van een incasso is dat je kunt tegenhouden of terugdraaien. Mocht het toch iets zijn wat je had moeten betalen dan piept er van zelf iemand dat de incasso mislukt is...
vrijdag 26 december 2025 om 12:59
Ja, heb zoiets weleens gehad inderdaad. Dat je denkt huh? Wat is dit?!
Maar dan herinner ik me altijd nog wel waar het van was.
vrijdag 26 december 2025 om 13:00
Noop. Dat is het niet.MrsDuck schreef: ↑26-12-2025 12:59Is het geen ding via Molly, Ayden, Klarna of ander tussenpersoon? Heb je ergens een abonnementje op? Kijk anders eens naar een jaar (maand, kwartaal) geleden. Wat staat er in de omschrijving? In mijn werk puzzel ik het regelmatig met klanten uit als ze een afschrijving of incasso niet kunnen verklaren. Heel vaak is het zo iets en is er compleet niets mis mee. Maar het voordeel van een incasso is dat je kunt tegenhouden of terugdraaien. Mocht het toch iets zijn wat je had moeten betalen dan piept er van zelf iemand dat de incasso mislukt is...
Ik denk echt dat dit een foutje is.
vrijdag 26 december 2025 om 13:04
justagirly schreef: ↑26-12-2025 12:58Bedankt voor de reacties!
Nee het is niet zo' n bedrijf van achteraf betalen oid, dat had ik er nog wel even bij kunnen zetten.
Het gaat om purestroom.bv.
Heb je de melding gezien die op hun website staat: https://pure-stroom.nl/
Wij krijgen meldingen van mensen die onrechtmatige afschrijvingen krijgen van Pure-Stroom. Wij willen u erop attenderen dat dit niet door ons wordt gedaan, maar via een buitenlandse rekeninghouder die onze naam gebruikt.
Indien u een foutieve afschrijving heeft ontvangen, kunnen wij u hier niet verder mee helpen.
Hiervoor dient u aangifte te doen bij de politie.
I'm finally old enough to don't give a fuck
vrijdag 26 december 2025 om 13:06
O!nerdopviva schreef: ↑26-12-2025 13:04Heb je de melding gezien die op hun website staat: https://pure-stroom.nl/
Wij krijgen meldingen van mensen die onrechtmatige afschrijvingen krijgen van Pure-Stroom. Wij willen u erop attenderen dat dit niet door ons wordt gedaan, maar via een buitenlandse rekeninghouder die onze naam gebruikt.
Indien u een foutieve afschrijving heeft ontvangen, kunnen wij u hier niet verder mee helpen.
Hiervoor dient u aangifte te doen bij de politie.
Nee!
Dank je wel!
Jij hebt de hoofdprijs gewonnen vandaag haha
Wat erg voor dat bedrijf!
vrijdag 26 december 2025 om 13:07
Als je naar purestroom.nl gaat krijg je de volgende melding te zien...justagirly schreef: ↑26-12-2025 12:58Bedankt voor de reacties!
Nee het is niet zo' n bedrijf van achteraf betalen oid, dat had ik er nog wel even bij kunnen zetten.
Het gaat om purestroom.bv.
''Wij krijgen meldingen van mensen die onrechtmatige afschrijvingen krijgen van Pure-Stroom. Wij willen u erop attenderen dat dit niet door ons wordt gedaan, maar via een buitenlandse rekeninghouder die onze naam gebruikt.
Hiervoor dient u aangifte te doen bij de politie.''
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 26 december 2025 om 13:12
Verschrikkelijk inderdaad voor hun.justagirly schreef: ↑26-12-2025 13:06O!
Nee!
Dank je wel!
Jij hebt de hoofdprijs gewonnen vandaag haha![]()
Je kunt dit melden bij fraudehelpdesk. Het ".bv" is een bekende als het gaat om acquisitiefraude.
vrijdag 26 december 2025 om 13:13
Ga ook gelijk even kijken maar een foute incasso kan je toch zelf storneren?justagirly schreef: ↑26-12-2025 13:06O!
Nee!
Dank je wel!
Jij hebt de hoofdprijs gewonnen vandaag haha![]()
vrijdag 26 december 2025 om 13:20
Ja, dat kan.
En dat had ik ook zeker gedaan, maar deze was nog niet eens afgeschreven, maar de incasso stond wel op de planning.
Ik moet de volgende keer ook even op de site van het bedrijf zelf kijken dus.
Ik had nu alleen gegoogled en zo zag ik wel aan een hele lijst van purestroom dat het bestond, maar deze melding zag ik dus niet want ben niet naar hun website gegaan. (Beetje dom misschien).
Bedankt allen!
Mooie 2e kerstdag gewenst!
En dat had ik ook zeker gedaan, maar deze was nog niet eens afgeschreven, maar de incasso stond wel op de planning.
Ik moet de volgende keer ook even op de site van het bedrijf zelf kijken dus.
Ik had nu alleen gegoogled en zo zag ik wel aan een hele lijst van purestroom dat het bestond, maar deze melding zag ik dus niet want ben niet naar hun website gegaan. (Beetje dom misschien).
Bedankt allen!
Mooie 2e kerstdag gewenst!
vrijdag 26 december 2025 om 13:34
Dan snap ik niet dat Purestroom dit niet gewoon op hun website bij de waarschuwing zet.justagirly schreef: ↑26-12-2025 13:20Ja, dat kan.
Het klinkt zo makkelijk "Wij kunnen er niets aan doen"
vrijdag 26 december 2025 om 13:36
Zou het ook melden bij de bank, vandaag nog.
Het schijnt moeilijk te zijn, waarom is mij een raadsel, om te achterhalen wie de rekeninghouder is. Ook niet bij NL banken terwijl je je altijd moet legitimeren bij openen van een rekening. Ik ben op de hoogte van valse paspoorten maar het zou niet moeten kunnen.
En een bank zou bevoegd moeten kunnen zijn om alle incasso's terug te kunnen draaien bij fraude als deze.
Het schijnt moeilijk te zijn, waarom is mij een raadsel, om te achterhalen wie de rekeninghouder is. Ook niet bij NL banken terwijl je je altijd moet legitimeren bij openen van een rekening. Ik ben op de hoogte van valse paspoorten maar het zou niet moeten kunnen.
En een bank zou bevoegd moeten kunnen zijn om alle incasso's terug te kunnen draaien bij fraude als deze.
vrijdag 26 december 2025 om 13:39
Wat moeten ze dan doen? Alles wat er teveel wordt bijgezet kan vragen oproepen en snap dat dit bedrijf er niet op zit te wachten.
vrijdag 26 december 2025 om 13:39
Dank je wel! Ik heb gelijk mijn rekeningen gechecked en er stond niks geks bij!justagirly schreef: ↑26-12-2025 13:34Tuurlijk, ik heb nog even gekeken.
Het zou 29 december worden afgeschreven!
vrijdag 26 december 2025 om 13:42
Het is toch ook niet hun verantwoordelijkheid. Ze kunnen er verder ook gewoon niks aan doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 26 december 2025 om 14:04
Kijk even op Pure stroom website, duidelijker kunnen ze het echt niet vermelden.
Er verder kunnen ze er inderdaad niets tot bijna niets mee.
vrijdag 26 december 2025 om 14:05
Het is een een buitenlands bedrijf verwacht ik, dat kan TO zien aan het IBAN. Fraudeurs weten hun wegen wel te vinden.margreetder schreef: ↑26-12-2025 14:01Je zou toch verwachten dat banken controleren met wie zij een incassocontract afsluiten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in