Werk & Studie alle pijlers

Studeren: welke stad?

07-06-2010 14:28 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke stad is het leukst om te studeren?

En bij een studentenvereniging?

Graag jullie mening en de reden! Ben benieuwd (naar jullie ervaringen).
Hmja, het ligt er ook aan hoe je zelf bent. Amsterdam en Leiden zijn tegenovergesteld, al heb je in Amsterdam ook een groot verenigingsleven hoor.

Amsterdam is non-conformistisch, vrijheid blijheid, internationaal en cosmopoliet. Je kan alle hobbies en sporten uitproberen die je maar kan bedenken. Maar ook: veel drugsgebruik (cocaine) onder studenten, veel uitgaan in discotheken en veel studenten wonen niet in Amsterdam.

Leiden is klein, je komt altijd mensen tegen die je kent, en niets is ver weg. Leiden heeft veel meer goedkopere en leukere barretjes en restaurants. Maar ook: Veel gepoch en gebral over rijke pappa's, kansloos slettebakkengedrag in te kleine, drukke kroegen/verenigingen met foute muziek, 20% mannen t.o. 80% vrouwen.

Als ik het over mocht doen, was ik verder weg gaan studeren (buitenland, Nijmegen, Groningen, Maastricht) omdat het goedkoper is om te wonen en niet zo'n kriem is om huisvesting te vinden.
@strik in post op 15.54uur: ik ben nu zo'n 6 jaar als student in Groningen en vind het als verenigingenstad gigantisch meevallen hoor. Er zijn er idd een heleboel zoals er al eerder is opgemerkt, maar je kan prima je plek vinden als je niet bij een vereniging zit.

@TO: wat vind je belangrijker de juiste studie of de de juiste plaats?
quote:AlettaJacobs schreef op 07 juni 2010 @ 14:42:

Delft is saai, door zijn bijzonder onevenwichtige genderverdeling.

Dat trekken ze wel recht door regelmatig naar Leiden te trekken en andersom

Delft is wel een mooie stad, maar ja, daar zit de TU, en als je geen TU-studie gaat doen, zou ik lekker in Leiden komen studeren.
quote:Fyrin schreef op 07 juni 2010 @ 16:02:

Lees net dat je ex (me ex??) bij Minerva zit. Je gaat toch niet naar Leiden om weer bij hem in de buurt te zijn? Slechte motivatie denk ik.Sorry bedoelde mijn ex. Nee, niet voor dat. Leiden vind ik zelf een super stad. Delft ook. Amsterdam ook. Leuke grachtjes. We zijn nu een tijd al vrienden en dat hij daar ook zit vind ik opzich wel leuk hoor. Maar niet voor hem in eerste instantie...
lol, wat zwup zegt gus
De juiste plaats. Ik vind het niet erg als ik heen en weer moet reizen. Vrije universiteit van Amsterdam staat namelijk op mijn 1e plek. Maar Amsterdam zelf ook weer niet. Nog geen één stad.
@Neerlandaise: dat gepoch herken ik toch echt niet, ligt er maar net aan waar je komt volgens mij. Heb er met veel plezier gestudeerd en ben blijven plakken.
Ik zou zeker voor Groningen kiezen. Ook als je niet bij een vereniging gaat is dit gewoon een hele leuke stad. De meeste studies hier hebben ook een hele actieve studievereniging... Iets vrijblijvender dan een studentenvereniging, maar ook ideaal als je een commissie wil gaan doen en heel erg gezellig! Psychologie in Groningen heeft ook echt zo'n actieve vereniging (VIP). Heeft mijn studievereniging wel eens een feest mee gehad...

Verder is Groningen echt een gezellige stad, met veel terrasjes en je kunt er lekker stappen. Ow en als je hier gaat studeren, zou ik zeker meedoen aan de KEI-week. Dan leer je meteen de hele stad kennen en veel houden er ook leuke vrienden aan over. Je voelt je dan meteen helemaal thuis in het studentenleven.
Ik zou toch echt eerst een studie kiezen. Dus kijken waar die studie aangeboden wordt en dan de uni kiezen die het beste aangeschreven staat op dat gebied (en ook kijken naar welke afstudeertrajecten/buitenlandmogelijkheden/stages er zijn). Ik vind het een beetje gek om eerst een stad te kiezen (op basis van studentenleven) en dan een studie. Komt nogal ongemotiveerd over. Waarom ga je eigenlijk studeren?
quote:Beio schreef op 07 juni 2010 @ 16:10:

De juiste plaats. Ik vind het niet erg als ik heen en weer moet reizen. Vrije universiteit van Amsterdam staat namelijk op mijn 1e plek. Maar Amsterdam zelf ook weer niet. Nog geen één stad.Ga dan vooral naar open dagen van je studie/de universiteiten. Dan proef je de sfeer en weet je wat de mogelijkheden van de studie zijn. Dat laatste heeft bij mij de doorslag gegeven om naar Leiden te gaan en niet naar Utrecht, daar wilde ik heen vanwege de stad en ik ben vanwege de studie naar Leiden gegaan. Geen spijt van gehad.
Waarom ik ga studeren? Ja het is nog niet helemaal zeker hoor, ik ga misschien ook paar maanden werken en dan paar maanden naar het buitenland. Maar ik moet het allemaal nog zien! Ik zit vandaag namelijk in de mood om duidelijker een leuke stad alvast in gedachten te hebben..
quote:Soep schreef op 07 juni 2010 @ 16:10:

@Neerlandaise: dat gepoch herken ik toch echt niet, ligt er maar net aan waar je komt volgens mij. Heb er met veel plezier gestudeerd en ben blijven plakken.Wat voor studie heb jij gedaan (rechten, letteren, beta, geneeskunde)? Maakt wel uit denk ik. Op een vereniging gezeten?
Tilburg!
neerlandaise:

Letteren en bij een van de vijf gezelligheidsverenigingen gezeten. Maakt zeker uit welke studie je doet, da's waar.
quote:Fyrin schreef op 07 juni 2010 @ 16:00:

Ik was lid van Quintus, dat is niet het corps, maar vergelijkbaar met bijvoorbeeld Virgiel in Delft of Lanx in Amsterdam. Is een vereniging met disputen, die ik zelf (maar goed, ieder zijn ding) erg prettig vond. Minder eenheidsworst, mengeling van studenten die al een tijdje meelopen en jonkies en handig omdat er altijd wel mensen zijn met dezelfde studie, alleen wat verder.Wel even melden dan, dat er wel sprake is van een ontgroening. Of doen ze daar tegenwoordig niet meer aan bij Quintus?...
.
quote:Soep schreef op 07 juni 2010 @ 16:14:

neerlandaise:

Letteren en bij een van de vijf gezelligheidsverenigingen gezeten. Maakt zeker uit welke studie je doet, da's waar.Ja. En het maakt ook uit of je bij Minerva of Catena zit..
quote:Madieken schreef op 07 juni 2010 @ 15:48:

[...]

Sluit ik me volledig bij aan! Heerlijke stad, wil er nooit meer weg. Voor de die-hard verenigingsmensen misschien minder geschikt, want er is geen corps. Maar in Nijmegen heb je ook niet echt een vereniging nodig: iedereen kent elkaar toch wel, en vrienden maken doe je ook op de campus, het sportcentrum, de studievereniging of in de kroeg. (alhoewel Diogenes node gemist wordt natuurlijk!) Daarbij is er een goede universiteit met kleinschalig onderwijs, ook bij 'grote' studies als psychologie.Ben jij ook van de tijd dat Dio er nog was? Wat een gemis he, toen dat dicht ging. Heb je ook nog ouderwetsch in de rij gestaan op de laatste avond?
quote:LaNeerlandaise schreef op 07 juni 2010 @ 16:16:

[...]

Ja. En het maakt ook uit of je bij Minerva of Catena zit..Absoluut! Is allebei wel een beetje brrr, overigens.
.
ik zou zeggen de stad waar de opleiding het meest aansluit op je wensen en ambities? zit zelf in utrecht. maar heb niet echt een wild studentenleven dus kan je niks vertellen over verenigingen etc. wel leuk aan utrecht is dat je midden in het land zit en dus weinig steden echt ver weg zijn.
en je hebt dit jaar examen gedaan???
Veel mensen kiezen toch ook zeker wel voor een bepaalde stad, en zoeken daar een studie bij, dus zo raar is dat niet.

in Groningen studeren duidelijk meer noorderlingen, net zo als er in Nijmegen vast meer zuiderlingen zullen zijn, in Amsterdam meer internationale studenten en in Leiden of Delft vast meer corpsgericht.

Ook daar kies je voor, je woont er tenslotte wel 4 jaar of langer.
Ik zou zelf gaan wonen daar waar je wilt studeren. Anders zit je bij ieder feestje of borrel te checken wanneer de trein gaat, en zo leuk is de trein nou ook weer niet. Mocht je in Amsterdam gaan studeren en wonen en het bevalt niet, dan kun je altijd nog na je eerste jaar overstappen; ik ben zelf ook overgestapt en als je zorgt dat je voldoende vakken hebt afgerond kost je dat ook niet te veel tijd. Verder lijkt A'dam nu misschien groot maar als je er woont zul je merken wat een compacte stad het is. Heb zelf in Parijs gewoond, dat is een stuk groter & moeilijker doorkruisbaar. Amsterdam is net als alle andere NL steden een mooie makkelijke fietsstad met de grachten, de parken en vooral heeel veel te doen!
quote:Soep schreef op 07 juni 2010 @ 16:17:

[...]

Absoluut! Is allebei wel een beetje brrr, overigens.Niet voor jullie weggelegd dus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven