Geld & Recht alle pijlers

Ontslag tijdens proeftijd, uitkering?

07-06-2010 12:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pffff dan denk je een leuke nieuwe baan te hebben gevonden! Maar helaas hebben ze de functie in de sollicitatiegesprekken iets mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is. Bij mijn vorige baan had ik een onbepaaldetijdcontract. Deze heb ik opgezegd doordat ik moeite had met de hoge werkdruk. Dit kwam door onderbezetting waardoor ik 3 banen uitvoerde ipv 1. Ik dacht echt mijn droomfunctie te hebben gevonden. Natuurlijk is het een risico om een onbepaaldetijdcontract op te zeggen maar ik kreeg bij m'n nieuwe werkgever een jaarcontract met de toezegging dat deze daarna verlengd zou worden met een onbepaaldetijdcontract. Vandaar dat ik het risico heb genomen.

Nu blijkt dat m'n nieuwe werkgever een inschattingsfout heeft gemaakt. De functie is voor 95% administratief en ik ben voornamelijk aan het archiveren. Hierdoor werk ik zwaar onder mijn niveau en ik vind het eigenlijk ook niet leuk. Daarom ben ik het gesprek aangegaan om te kijken of ik geen andere werkzaamheden op kan pakken. Dit is ook niet zoals geschetst in de sollicitatiegesprekken of in de functie-omschrijving. Dat is alleen niet mogelijk. Er komen wel wat werkzaamheden bij maar administratie is de hoofdtaak. Morgen heb ik een gesprek met een teamleider maar ze hebben al aangegeven dat we gaan kijken naar beïndiging vanuit de werkgever.

Nu vind ik dat opzich niet erg maar ik heb volgens mij geen recht op een UWV uitkering. Ik heb namelijk zelf het risico genomen door een vast contract op te zeggen. Er zijn wel verlichtende factoren maar het UWV kan niet van te voren zeggen of ik ergens recht op heb. Zijn er hier mensen die wel een uitkering hebben gekregen bij ontslag tijdens de proeftijd? Daar ben ik even benieuwd naar.

Groetjes,

Kussss
Volgens mij behoor je gewoon ww te krijgen hoor.

Je neemt toch niet zelf ontslag?
Normaal als je ontslagen wordt, krijg je gewoon ww uitkering; mits je minimaal 52 weken vantevoren gewerkt hebt.
In principe (als je aan de voorwaarden voldoet) krijg je gewoon een WW-uitkering.

Als dat op voorhand niet zo zou zijn, zou er toch nooit meer iemand van baan veranderen?
Tegenwoordig wordt bijna ieder geval individueel bekeken bij het UWV. Het beste kun je ze dus even benaderen met deze vraag, en wat je nu kunt doen om er zo goed mogelijk van af te komen. Zonder dat je nog een jaar onder je kunnen moet werken.

Succes.
Zolang het ontslag vanuit de werkgever is, heb jij wel recht op WW. je eerdere baan is wel relevant voor vststellen van de hoogte van de uitkering, maar het feit dat je die baan hebt opgezegd om aan een nieuwe te beginnen, kan niet tegen je gebruikt worden in deze context.
Even lezen op de site van het UWV:

ontslag in proeftijd, recht op een uitkering??

De uiteindelijke beoordeling zal gemaakt worden door het UWV, daar kan niet veel van worden gezegd. In principe heb je recht op WW als er geen verwijtbare factoren zijn.

Voor de zekerheid zou ik toch kijken wat je op papier hebt over je functieomschrijving.

quote:Maar helaas hebben ze de functie in de sollicitatiegesprekken iets mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is.quote:Nu blijkt dat m'n nieuwe werkgever een inschattingsfout heeft gemaakt. De functie is voor 95% administratief en ik ben voornamelijk aan het archiveren. Hierdoor werk ik zwaar onder mijn niveau en ik vind het eigenlijk ook niet leuk.

En is er geen mogelijkheid dat je voorlopig dit werk blijft doen en intussen op zoek gaat naar ander werk? Dan maar een tijdje minder leuk werk onder je niveau. Dit zou je dan wel vast moeten leggen in het jaarcontract (tussentijds beïndigen) of eventueel een ander contract aangaan voor kortere tijd.

quote:Daarom ben ik het gesprek aangegaan om te kijken of ik geen andere werkzaamheden op kan pakken. Dit is ook niet zoals geschetst in de sollicitatiegesprekken of in de functie-omschrijving.

Wat bedoel je daarmee?

quote:Er komen wel wat werkzaamheden bij maar administratie is de hoofdtaak.

Waarom stel je niet voor dit zolang aan te pakken en intussen verder te zoeken? Hoef je ook geen uitkering aan te vragen (staat altijd beter op je CV).

Daarbij hebben jij én je werkgever tijd gestoken in het rondbreien van deze sollicitatie, in principe kan je het werk prima uitvoeren maar je vindt het niet leuk.
Bedankt voor de reacties!

Volgens mij is het alleen niet zo makkelijk. Volgens het UWV heb ik een risico genomen door een onbepaaldetijdcontract op te zeggen. Ik heb zelf voor een onzekere toekomst gekozen en heb daardoor niet automatisch recht op een uitkering. Hierover heb ik het UWV gebeld en dit wordt ook door hun bevestigd. Ze kunnen er alleen niets concreets over zeggen omdat het individueel bekeken wordt. Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Dat stukje over verwijtbare factoren kan ik wel iets mee. M'n werkgever kan een ontslagbrief opstellen waarin ze aangeven dat ik hier geen schuld aan heb.

Ik heb deze week al een aantal sollicitatiegesprekken gepland staan maar ik wil even weten of ik eventueel op het UWV kan terugvallen. Hoop natuurlijk dat het niet nodig is ;)

Blijven werken wordt lastig. Ik ben te zwaar voor de functie en binnen de organisatie zijn lichtere medewerkers die overtallig zijn. Ik verwacht dat ze deze op de functie zetten ipv een dure kracht aan te houden.

Kussss
Als je een contract onbepaalde tijd opzegt heb je naar ik meen pas weer recht op WW als je bij de nieuwe werkgever minimaal weer 26 weken gewerkt hebt; oftewel bij je nieuwe werkgever weer aan de wekeneis voldoet.
Maar e.e.a. ligt idd ook aan de specifieke omstandigheden, zoals de verwachte duur van het nieuwe contract bij aanvang van de nieuwe werkzaamheden, de reden van beeindiging van de nieuwe werkzaamheden en of er nog doorwerking van kracht is. Hier een paar voorbeelden: http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitker ... erband.htm
Kuss, je hebt gelijk. Het is niet zo eenvoudig wat betreft ww-uitkering. Ik weet ook niet beter dan dat ze per individu bekijken en dat je dus niet zomaar WW krijgt. Over de weken eis van Brawnen heb ik ook gelezen.

Probeer zoveel mogelijk op schrift te krijgen van je werkgever. Misschien kunnen ze er wat mee bij het UWV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven