Gerookte zamforel, wat moet ik ermee?

07-06-2010 19:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Van een vriend die vaak vist bij een forellenvijver heb ik een gerookte zalmforel gekregen, maar ik weet niet wat ik ermee moet...

Moet ik die warm of koud eten? Ergens in verwerken misschien?

HELP!
The time is now
Lekker op versgebakken stokbrood :-)
Zalmforel... mijn favoriete vis, alleen gerookt heb ik die nog niet op.

Lekker bakken in de koekenpan. Heeft van zichzelf al zoveel smaak dat er niet zoveel bij hoeft.

Gerookt op een toastje, boterham, door een salade, uit de hand.

Niet warm maken zou ik zeggen.
Gerookt kan hij gewoon koud. Als hoofdgerecht, met garnituren erbij (aardappelen, groente, verzin iets)

Of op brood.

Of als je in de buurt woont, wil ik wel langs komen

Ik zou hem niet opbakken. Gerookt alleen is al voldoende.
Inderdaad niet warm eten. Wel de gerookte zalmforel tijdig uit de koelkast halen, zodat ie op kamertemperatuur is (net als dat je met paling moet doen om de smaak optimaal te krijgen).

Hihi als je hulp nodig hebt met opeten...;-)
Ook een van mijn favo visgerechten. Beetje peper/zout, bakken in ruim boter, bakvet afgieten en even afblussen met scheutje wodka of cointreau en wat plakjes champignogs als het verse zalmforel is.

Bij gerookt (en gaar) lekker in koude pastasalade (met evt. stukje (gegrilde) avocado, pijnboompitten en wat lichte dressing of op geroosterd brood evt. met beetje remouladesaus of tonijnmayo of 'mengsel van wat ansjovispasta met beetje mierikswortelpasta'.

Grinn, vist ie ook voor medeforummers ?
Bedankt voor de tips. Hoe lang van te voren moet ik hem uit de koelkast halen? Als ik hem morgenavond wil eten?

Oh en hulp bij het opeten is niet nodig hoor
The time is now
Haha, veel meerdere langs-willen-komers dus
Halfuurtje voordat je de vis gaat eten is lang genoeg.
lekker op toastjes, met een beetje roomkaas eronder.

eventueel een uitje snipperen, en door de roomkaas doen.

smaakt ook lekker bij gerookte zalm.
domme vraag: is zalmforel het zelfde als zalm? of wat is het verschil?

heb een receptje liggen met zalmforel
Nee, is een andere vis. Als ik het goed heb is het een andere naam voor regenboog forel. De vis is uitwisselbaar met forel maar niet in elk recept met zalm.
Een heerlijke gerookte vis, erg weinig calorien en bijna net zo lekker als gerookte paling, alleen veel minder vet. Ik eet het regelmatig met frisse sla en gebakken aardappeltjes gewoon op kamertemperatuur. mmmmmmmmmmmmmm
quote:cevree schreef op 07 juni 2010 @ 22:05:

domme vraag: is zalmforel het zelfde als zalm? of wat is het verschil?

heb een receptje liggen met zalmforel

cevree, volgens mij is zalmforel forel gevoed met voeding/zalm zodat de forel de kleur van zalm krijgt maar wel forel blijft, niet natuurlijk dus maar kweekvijfers. Geen zalm dus, maar meer rose forel.

En, volgesns mij dus niet zaligmakend , als je ergens forel eet, bijv. uit folie met amandelen is het echte/gewone forel, maar ook wel erg lekker!
Als ik hier kijk:

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Vis/vissoorten.html

Dan heb je gelijk.

Als ik elders ga googlen kom ik, zeker bij die visvijvers, vissen tegen die meer op regenboogforel lijken.

Anyway, bereiden als forel dus. En zeker bijna net oz lekker als paling alleen goedkoper, veel minder bedreigd en minder vet.
quote:thee schreef op 08 juni 2010 @ 01:14:

[...]

cevree, volgens mij is zalmforel forel gevoed met voeding/zalm zodat de forel de kleur van zalm krijgt maar wel forel blijft, niet natuurlijk dus maar kweekvijfers. Geen zalm dus, maar meer rose forel.

En, volgesns mij dus niet zaligmakend , als je ergens forel eet, bijv. uit folie met amandelen is het echte/gewone forel, maar ook wel erg lekker!

Je hebt gelijk dat het gewoon een gekweekte forel is maar die kleur komt niet doordat ze zalm gevoerd krijgen.. (zou wat zijn, dure zalm aan een forel gaan voeren voor de kleur...). De naam is een verzonnen naam voor een regenboogforel die door voeding anders kleurt.

Kleur komt van voeding die wordt gemaakt van vismeel, (afgeschreven) garnaaltjes en kleurstof...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven