Werk & Studie alle pijlers

een compagnon vinden

08-06-2010 20:17 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben al een tijdje aan het nadenken over het opzetten van een onderneming. Ik denk dat mijn plannen haalbaarder zijn als ik samen met een compagnon zou starten. Maar hoe vind ik iemand? Google levert mij vooral vage vacaturesites op en een site, pro-partner, die niet veel voor mij kunnen betekenen. Ook heb ik gekeken op de site van de Kamer van Koophandel maar daar tref ik een schamele Vraag en Antwoord pagina met een klein handjevol profielen.

In mijn omgeving ken ik niemand met wie ik een onderneming kan starten en ik ben benieuwd naar ervaringen van leden die ook eerst een compagnon hebben gezocht (en gevonden ) en vervolgens een onderneming zijn begonnen.

Alvast bedankt voor tips, suggesties en ervaringen!
misschien via twitter, hyves of zoiets? of een forum van je beroepsvereniging ofzo?
Ik deed veel zaken met iemand, die begon een onderneming en toen deed ik mee. Kortom, uit het netwerk.

Wat ga je doen?
bedankt voor de reacties alvast. Ik zal even een zo kort mogelijke uiteenzetting geven van mijn plannen.

In de gouden jaren heb ik overwaarde opgebouwd (goedkoper gaan wonen) en de opbrengst staat nu weinig rente te trekken.

Dat voor wat betreft de herkomst van mijn startkapitaal. Mijn plan is om een BV op te zetten met als doel (een) beleggingspand(en) te kopen, die op te knappen en weer door te verkopen.

Ik zoek dus een compagnon met eigen middelen en iemand die bij voorkeur een ervaring heeft in vastgoed, projectontwikkeling of ervaring in/met bouwbedrijven.

Het gaat in dit geval dus niet om een bedrijf waar brancheverenigingen actief zijn of franchiseformules voor bestaan. En derhalve, voor mij althans, moeilijk om uit een netwerk te putten.

Ik vraag mij af of er een soort algemeen platform is waar potentiele compagnons, investeerders etc elkaar (virtueel) kunnen treffen; of een soort bemiddelaar die partijen bij elkaar brengt?
Startersdagen van de Kvk? Via je bank?
..
Voordat je al je geld in zoiets steekt, wil ik je een paar overwegingen meegeven:

- Heb je al onderzocht of hier wel een markt voor is? De OG markt ligt momenteel behoorlijk op zijn gat en met name in bepaalde prijsklasses/omgevingen wordt weinig verkocht en staan woningen lang te koop (terwijl voor deze business snelle verkoop juist rendement oplevert, terwijl onverkochte objecten geld kosten (denk aan verzekeringen e.d., g/w/l, belastingen, misgelopen rente, verkoopkosten, en in het ergste geval zelfs overdrachtsbelasting),

- wat breng je zelf in aan know-how? De meeste compagnons zijn niet bereid geld en kennis te investeren als de ander alleen geld wil investeren,

- heb je ervaring in OG, in elk geval voldoende om miskopen te kunnen herkennen? Het is onverstandig om volledig op een compagnon te vertrouwen, zeker als deze ook andere belangen bij het project heeft (zoals bijv het aannemen van de klus),

- heb je al een ondernemingsplan opgesteld? En zo ja, heb je dan vooral ook gekeken naar hoe je de financiën gaat regelen? (Denk niet alleen aan "wie investeert wat" maar ook aan "hoe worden de kosten beheerst, welke controle mechanismen zullen er in werking worden gesteld, etc. Ook hier kun je niet op je compagnon vertrouwen, je moet zelf voldoende kennis hebben om eventuele wantoestanden direct te signaleren)
bedankt nummezoveel voor je zeer verhelderende vragen. Ik zal hier morgen uitgebreider op reageren; ik wordt nu helaas verbannen van de PC
op 't forum van higherlevel misschien?
Beste nummerzoveel,

fijn dat je kritische vragen heb gesteld t.a.v. mijn bedrijfsplannen.

De huidige ontwikkelingen op de vastgoedmarkt zie ik op het moment ook als grootste struikelblok. Hoewel dit een goede tijd is om scherp te kopen ben ik ook bang te blijven zitten met een pand dat niets oplevert maar wel geld kost.

Ik ben al een jaar of 3 nu met dit plan aan het fantaseren en inmiddels ben ik wel zoveel wijzer geworden dat ik weet dat ik met alleen mijn eigen middelen gewoon niet de panden kan financieren waarvan ik geloof dat die rendabel zijn. Ik zou bijvoorbeeld een gezinswoning in een uitgestorven hoek van Groningen kunnen kopen, maar dan weet ik dat ik die over 5 jaar nog steeds niet verkocht heb. En voor een goed appartement in Den Haag of Amsterdam waar nog steeds vraag naar is heb ik dan weer de middelen niet.

Als ik verderga met dit plan wil ik een analyse maken van de trends in vastgoed, oa door gegevens op te vragen bij het Kadaster. Bijvoorbeeld de omloopsnelheid per type pand, per prijsklasse, per regio etc. Welk soort pand en in welke prijsklasse wisselt, ook in deze tijd, nog steeds relatief snel van eigenaar; daar wil ik mee beginnen om dat helder te krijgen.

Ik ken mijn beperkingen. Ik ben weliswaar teschnisch geschoold en heb genoeg inzicht om tekeningen te lezen, te beoordelen en om bouwplannen te formuleren en daar een tijd-en kostenplaatje van te maken, maar voor het echte reken en tekenwerk zou ik beslist iemand moeten inhuren.

In zoverre breng ik dus maar beperkt technische baggage in. Evenmin heb ik gegronde kennis van de vastgoedmarkt. Ik weet evenveel van vastgoedontwikkelingen als ieder ander die regelmatig de krant leest. Niet meer en niet minder, maar ik wil wel investeren in die kennis (bijvoorbeeld via het Kadaster, ontwikkelingsplannen van gemeenten, het CBS etc).

Ik heb kleinschalige ervaring op het gebied van verbouwen. Ik heb niet voor ogen een renovatiepand geheel zelf op te knappen; constructiewerk/elektra/loodgieten is in ieder geval iets wat ik niet zelf zou aanpakken maar ik wil mij wel meer scholen op het gebied van klein timmerwerk (wandjes plaatsen, kozijnen vervangen, aftimmeren) ,tegelwerk, vloeren leggen, keuken monteren (maar het omleggen van gas en elektra dan weer niet).

Dan je terechte opmerking over de nadelen/risico's van compagnonschap. Als ik alleen geld inbreng en mijn compagnon alleen manuren en/of materiaal bijvoorbeeld; hoe gaan we daar dan mee om bij de verdeling van de overwaarde, hoe voorkom ik dat mijn compagnon ineens met de noorderzon vertrekt en mij achterlaat met een leeggetrokken bedrijfsrekening enzovoorts. Is de rechtsvorm die ik nu voor ogen heb (een B.V.) wel de juiste keuze? Allemaal vragen waar ik zelf ook nog mee zit. Voor die zaken wil ik in een verder stadium gaan praten met de KvK, misschien met de bank of met een notaris.

En tenslotte; het fingerspitzengefuhl, want dat zal toch het verschil betekeken tussen winst maken en het schip in gaan. Ik zou een perfecte marktanalyse kunnen maken met gegevens van het kadaster en toch een verkeerd pand kiezen of verkeerde keuzes maken in de uitvoering. Voor mij is het nieuw terrein maar ik geloof wel in het volgende: ik zie in rommelige en verwaarloosde panden wel hoe het zou kunnen worden. Ik kan door lelijke en vervallen meuk heenkijken en mooie dingen bedenken; mijn valkuil zou kunnen zijn dat ik die plannen niet binnen een gesteld budget kan realiseren en daarmee alle potentiele winst weer laat verdampen.

Ik hoor graag meer kritische vragen; het helpt me realistischer naar mijn plannen te kijken en maakt valkuilen inzichtelijk; waarvoor dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven