Gezondheid alle pijlers

Onrustige moedervlekken

09-06-2010 09:46 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik heb heel veel moedervlekken, echt heel veel. Nu deert mij dit niet zo en weet ik niet beter. Mijn ex zei altijd dat ik naar de huisarts moest gaan om ze te laten controleren en om ze in de gaten te laten houden. Zeker omdat ik er ook een heleboel op mijn rug hebt.

Nu heb ik dit nooit gedaan, had altijd een instelling van:"Dit gebeurt mij niet". Totdat wij uit elkaar gingen, hij me nog een keer op het hart drukte om echt naar de huisarts te gaan. Dit heb ik uiteindelijk toch maar gedaan en de huisarts vond het erg slim

Omdat ik er zoveel heb heeft hij me door verwezen naar de dermatoloog. Ik heb geloof ik nog een half jaar met die verwijskaart in mijn tas gelopen(ik ben echt zo erg met afspraken maken, beetje laks zeg maar).

Nou, na een half jaar eindelijk een afspraak gemaakt met de dermatoloog. Toen ze mij zag schrok ze wel een beetje, zoveel had ze er nog nooit gezien op 1 persoon(voelde me meteen zo'n freak!). Ik word nu ook liefkozend "gatenkaas-meisje" door haar genoemd(daar kan ik dan weer wel om lachen).

Uiteindelijk heeft ze in een paar sessies 30(!) dikkere moedevlekken weggehaald en foto's van mijn lichaam genomen. Die dikkere zijn overigens weggehaald omdat ik ze niet mooi vond en dat kon ze goed begrijpen. Die heeft ze ook niet laten testen trouwens.

Alleen nu moest ik gister weer bij haar zijn en nu blijk ik dus 2 onrustige moedervlekken op mijn rug te hebben en moet over 2 weken terug komen om ze te laten verwijderen op de behandel poli. Ik moest eigenlijk eerder terug komen, volgende week al, maar dit werd een beetje lastig ivm schoolreisje van de kinderen, helpen op school enz.

Ik schrik hier toch een beetje van, het ging zo snel, ze bekijkt mijn rug, smoest met haar assistent. Assistent kijkt ook nog een keer, dan de dermatoloog weer en het enige wat ik opvang is dat er 1 veelste groot en donker is geworden en dat de ander "witte vlekken" heeft. Vervolgens hard op tegen mij, kom volgende week maar terug dan gaan we 2 onrustige moedervlekken weg halen op de behandel poli. Nou en toen kon ik weer gaan

Pfffff.... vind het lastig en even is mijn disney wereld niet zo disney meer en dan mankeer ik nog niks! Maar een klein beetje angst heb ik wel. Wat kan ik nou allemaal verwachten dan?
Coaguleren is toch wegbranden?

En er zijn alleen dikke moedervlekken (die op de huid liggen) weggehaald of ook platte vlekjes?
Alleen dikke moedervlekken, daar had ik ook het meeste hinder van(bh bandjes, broek band, brilpootje bij mijn oor enz). Platte moedervlekken zullen weg gesneden worden denk ik. Waarom wil je dat weten? Heb je zelf ook een moedervlek waar je je druk om maakt? Nu worden er 2 bij mij weg gehaald die onrustig zijn, 1 is plat en vertoont meerdere kleuren en de ander is dikker geworden en bijna zwart van kleur.
Ik ben gewoon benieuwd, ik heb zelf ook redelijk wat moedervlekken en heb er ooit een paar weg laten laseren.

Maar ik snap dat coaguleren dan niet? Dat is toch wegbranden?
quote:lizettetje schreef op 10 juni 2010 @ 16:54:

Ik ben gewoon benieuwd, ik heb zelf ook redelijk wat moedervlekken en heb er ooit een paar weg laten laseren.

Maar ik snap dat coaguleren dan niet? Dat is toch wegbranden?

Is meer cosmetisch, bij twijfel of een risico moedervlek is ruim wegsnijden een veel betere oplossing.

Ik heb dit jaar zes moedervlekken laten wegbranden, ging goed, drie andere werden zwarte plekken, zijn alsnog weggesneden.

Die laatst drie lagen ook dieper in mijn huid, zal wel de oorzaak zijn van het niet goed lukken middels coagulatie.
Kan een eenmaal weggebrande moedervlek geen kwaad meer doen in de toekomst?

En ik neem aan dat ze verdachte moedervlekken nooit zomaar wegbranden? (maar wegsnijden en onderzoeken?)
Verdachte moedervlekken worden altijd weggesneden. Dit om de moedervlek nog te kunnen onderzoeken. Wegbranden zorgt er (geloof ik) voor dat de moedervlek niet meer bruikbaar is voor onderzoek en daarom wordt deze dus alleen gebruikt voor cosmetische oogpunt.
Omdat mijn vader is overleden aan huidkanker krijg ik jaarlijks controle en ben ook al van top tot teen gefotografeerd om goed te kunnen vergelijken. Er zijn er inmiddels drie weggehaald die a-typisch waren maar waarvan de arts zich geen zorgen maakte, ik ben ook een beetje a-typisch ;).

Het weghalen laat best een behoorlijk litteken achter en het duurt twee weken tot er uitslag is. Bij mij groeiden de moedervlekken wel harder tijdens mijn zwangerschappen dus was ik wel wat ongerust, ook donker maar er bleek niets aan de hand. Het is gewoon hartstikke goed dat je onder controle staat, probeer zelf ook het wat meer in de gaten te houden (op je rug natuurlijk lastig) en ga bij twijfel altijd even langs de arts. Als het echt foute boel is kun je er maar beter zo vroeg mogelijk bij zijn. Ik blijf trouwens lastig vinden wat een 'verdachte' moedervlek is en wat niet. Er zijn wel dingen waar je op moet letten, kring eromheen, donker, verschillende kleuren maar zo zien ze er bij mij dus allemaal uit.

Ik krijg mijn arts trouwens niet zo ver dat ze ook lelijke moedervlekken wegsnijdt, er zit er een op mijn been die ik echt weg wil hebben maar aan de foto's kunnen ze zien dat die niet verandert dus doen ze er ook niets aan. Dat vind ik wel jammer. Littekens vind ik namelijk minder erg dan zo'n lelijke grote moedervlek...Als het aan mij lag haalden ze ze er allemaal uit.

Sterkte in ieder geval.
Ik zit ook ónder de moedervlekken. Ik denk weleens: als je al mijn moedervlekken weghaalt en dan weer gelijkmatig uitsmeert over mijn lichaam, dan ben ik gelijk een paar tinten donkerder, haha.

Ik word één keer per jaar gecontroleerd en dan worden al mijn moedervlekken bekeken. Ook zijn er al meerdere weggehaald waaronder één onrustige maar gelukkig was er niets aan de hand. De onrustige moedervlek zat op mijn kuit en daar heb ik wel een vrij lelijk litteken aan overgehouden (vanwege de spierspanning is het litteken vrij groot geworden). Maar ja, de moedervlek was bijna zwart dus dat was ook lelijk.

Mirrimpie, goed dat je je vanaf nu laat controleren!
Ik heb ook onrustige moedervlekken. Nu zijn er al een paar weggebrand en een paar weggesneden. en onderzocht, volgens mij kreeg ik de uitslag, onrustig, pas nadat ze op kweek waren gezet (duurde een week voordat ik de uitslag kreeg).

Bij het wegbranden word je dmv. een soort armband geaard.en worden de moedervlekken weggebrand. Dit stinkt, maar is niet pijnlijk, want je wordt verdoofd. degenen waarvan ze vermoeden dat ze onrustig zijn worden weggehaald met (ja zo noem ik het) een soort appelboor. Ik moet zeggen dat ik er geen last van heb gehad en de littekentjes zijn mooi genezen.

Nu laat ik ze ook iederjaar controleren. dmv foto's en speciaal soort vergrootglas..
Mijn vriendin zit ook onder de moedervlekken. Vooral op de rug zitten hele groten en ook heel veel. Ook veel kleintjes op benen en armen. Die kleintjes vindt ze niet erg, die groten op de rug wel. Vooral nu de zomer eraan komt, een bikini kan ze (vindt ze) niet dragen, Er zijn er bij haar verschillende weggesneden. Een paar die op een vervelende plek zaten en een paar die er raar uitzagen, maar achteraf gelukkig goed waren.

Vraagje voor degenen die ook veel moedervlekken hebben: zit het bij jullie in de familie? Bij mijn vriendin heeft haar moeder wel moedervlekjes, maar kleintjes, Zij is dus de enige met heel veel grote vlekken.

Zoals ze zelf altijd zegt: ik ben een halve neger, hahaha.

Wel heel belangrijk: regelmatige controle door een dermatoloog.
He Hazelnoot, ja bij mij zit het wel in de familie.

Zowel mijn vader als mijn tante hebben veel moedervlekken, hoewel ik wel de kroon span. is jouw vriendin als kind veel in de zon geweest? Ik wel, en volgens mij is het daar wel erger van geworden.

Iemand schreef hier ook over het toenemen van moedervlekken tijdens de zwangerschap. Ik ben één keer zwanger geweest maar dat is een miskraam geworden met 8 weken. In die periode heb ik er twee moedervlekken bijgekregen die, heel gek, weer verdwenen na de miskraam. En het ware échte moedervlekken! Zelfs de dermatoloog was een beetje verbaasd.

Oh ja, Mirrimpie, bij mij is de onrustige moedervlek ook weggesneden waarbij ik eerst een verdovingsprikje kreeg maar dat deed echt helemaal geen zeer.
Ik ben wat alerter op mijn moedervlekken sinds een collega (37) in de medische molen zit nadat een moedervlek is gaan groeien en bloeden, en na onderzoek bleek dat het helemaal fout zat. Ik heb er niet veel maar ik let nu beter op evt. veranderingen.
Wat ik me afvraag;

Ik lees hier heel veel mensen die zich regelmatig (jaarlijks?) laten controleren door de dermatoloog. Kan dat zomaar?

En wat voor indicatie moet er voor zijn? (Moet je bijv. al een keer onrustige moedervlekken gehad hebben? Moet het in de familie zitten? Moet je er gewoon heel veel hebben?) En is het gebruikelijk foto's te maken?

Ik heb wel veel moedervlekken in allerlei soorten, kleuren en maten en heb ze ook wel eens bij een dermatoloog laten bekijken, toen ik daar voor iets anders onder behandeling was. Ook heb ik er wel eens een paar laten bekijken door de HA, maar er was niets vreemds verder.

Toch zou ik het best fijn vinden om mijn lichaam bijv. elk jaar eens te laten checken, maar ik vraag me af of dat zomaar kan?
quote:Jala5 schreef op 11 juni 2010 @ 15:49:

degenen waarvan ze vermoeden dat ze onrustig zijn worden weggehaald met (ja zo noem ik het) een soort appelboor. Ik moet zeggen dat ik er geen last van heb gehad en de littekentjes zijn mooi genezen.

Is die appelboor methode alleen geschikt voor kleinere moedervlekken? En zit er dan naderhand geen gat? Hoe geneest dat en moet het niet gehecht worden?
Bij mij in de familie heerst het ook veel moedervlekken. Mijn moeder en broertje hebben er ook zeer veel. Ook ik span hier de kroon. Tijdens mijn zwangerschappen heb ik er eigenlijk niet echt opgelet of ik er meer kreeg. Zit al helemaal onder, dus die paar erbij vielen niet echt op.

Ik heb ook het idee dat ik langzaam neger wordt

Ik ben toen naar de huisarts geweest en ik heb gewoon gezegd dat ik er erg veel heb en dat ik graag een soort controle wilde omdat ik ze onmogelijk allemaal zelf in de gaten kon houden. Toen kreeg ik gewoon een verwijskaart. Eenmaal bij de dermatoloog vond zij het verstandig om er foto's van te maken om een goed beeld te krijgen of er veranderingen op traden. En om de check-up gewoon half jaarlijks te doen voorlopig.

Ik heb ook twee moedervlekken, die doormiddel van zo'n appelboor zijn verwijderd. 1 op mijn schouder en 1 in mijn hals. Geen idee waarom ze toen op die manier zijn weggehaald. Die werden idd gehecht(2 steekjes geloof ik). Die zien er nu ook netjes uit.

Laika3, die verdoving, is dat gewoon dezelfde verdoving die je krijgt bij het wegbranden? Die vond ik best gemeen nl. Lag er ook een beetje aan waar ze prikte. Waar amper vet zat deed het wel een beetje pijn(ik ben wel een aansteller hoor, dat ik 2 kinderen op de wereld heb gezet is echt een wonder).

Die ene die onrustig is, zit net naast mijn ruggegraat. en is redelijk groot. Dus ik verwacht wel dat de verdoving niet aangenaam zal zijn
quote:lizettetje schreef op 11 juni 2010 @ 12:14:

Kan een eenmaal weggebrande moedervlek geen kwaad meer doen in de toekomst?

En ik neem aan dat ze verdachte moedervlekken nooit zomaar wegbranden? (maar wegsnijden en onderzoeken?)

Een verdachte moedervlek moet altijd onderzocht worden en dus weggesneden worden. Wegbranden kan alleen met moedervlekken die op de huid liggen.

Melanoomkanker is een sluipmoordenaar. Als je er op tijd bij bent is het gelukkig goed te genezen, maar zodra het uitgezaaid is, dalen je overlevingskansen enorm. Mijn vader is bijna 4 jaar geleden aan deze afschuwelijke ziekte overleden en vorig jaar bleek ik zelf een melanoom te hebben. Momenteel loopt er een genetisch onderzoek, maar ik kan, eigenlijk net als Swissie, niet genoeg benadrukken dat mensen zich moeten laten onderzoeken als ze iets niet vertrouwen.

Swissie, ik heb je topic gelezen en ik wil je eigenlijk gewoon veel sterkte wensen . Ik weet hoe moeilijk het is.....
Hoe halen ze dan moedervlekken weg (geen onrustige) die vlak in de huid liggen aangezien deze blijkbaar niet weggebrand kunnen worden?
@Mirrimpie;

Maar jij hebt er dus echt veel? Ik heb geen idee of ik hiervoor een doorverwijzing zou krijgen. Ik heb ook wel veel moedervlekken, maar hoeveel is veel?

En is als er geen echte aanleiding bij jou was (jij kreeg je doorverwijzing tochniet op basis van een onrustige moedervlek?) dan was het aantal moedervlekken blijkbaar voldoende om een doorverwijzing te krijgen?
Jeetje hatseklats, wat een verhaal! Dus je hebt nu ook nog kans dat het misschien genetisch is? Ik wil je veel succes wensen. Omdat je vader overleden is hieraan, zal je toch zeker wel strenger onder controle blijven? En zeker omdat jezelf ook al een melanoom hebt gehad!

@lizettetje, ik heb even mijn moedervlekken alleen op mijn rechteronderarm geteld en dat zijn er rond de veertig, dit zijn kleintjes maar ook iets grotere. Zo ziet mijn hele lichaam er uit. Even ter indicatie. Op romp(rug en buik) zitten er ook gewoon erg veel, maar dan ook nog eens grotere. Toen ik 8 was en bij mijn nichtje bleef slapen heeft zij ze eens voor de lol geteld voor me, bij honderd stopte ze en had ze geen zin meer

In de loop der jaren zijn er natuurlijk nog veel meer bij gekomen!

Moedervlekken die gewoon vlak zijn zullen ze denk ik wegsnijden of met zo'n appelboor doen. Geen idee of ze die om cosmetische redenen zullen weghalen.
He Mirrimpie, ik ben bang dat het inderdaad dezelfde verdoving is...Ik voelde er weinig van maar ja, dat is bij iedereen, en bij elke plek, anders.

Door alle verhalen hier blijkt maar weer hoe ontzettend belangrijk het is om je te laten controleren!

Lizettetje, ik laat mij jaarlijks controleren maar ik krijg er geen oproep voor. Ik moet gewoon zelf een verwijsbriefje halen en dan maak ik daarna een afspraak. Dat vinden mijn huisarts en dermatoloog allebei prima zo. Ik ben geen direct risicogeval maar het is meer een kwestie van 'better safe than sorry'.
quote:Laika3 schreef op 13 juni 2010 @ 00:58:

He Mirrimpie, ik ben bang dat het inderdaad dezelfde verdoving is...Ik voelde er weinig van maar ja, dat is bij iedereen, en bij elke plek, anders.

Door alle verhalen hier blijkt maar weer hoe ontzettend belangrijk het is om je te laten controleren!

Lizettetje, ik laat mij jaarlijks controleren maar ik krijg er geen oproep voor. Ik moet gewoon zelf een verwijsbriefje halen en dan maak ik daarna een afspraak. Dat vinden mijn huisarts en dermatoloog allebei prima zo. Ik ben geen direct risicogeval maar het is meer een kwestie van 'better safe than sorry'.Maar jouw indicatie om door verwezen te worden is dan dat je er veel hebt?
Mirrimpie, met welke leeftijd begon je ze te krijgen dan want van mijn vriendin hoorde ik dat ze bij haar pas rond haar 8e jaar begonnen te komen, daarvoor dus helemaal niets.

En inderdaad in de loop der jaren werden het er steeds meer, gek he?
ik heb een neavus/ moedervlek zie topic angsten.

volgens huisarts nu nog geen kwaadaardig of afwijkingen maar moet hem in d egaten houden.

direct besloten dat dat plekje van 2-3 mm donderdag weggehaald word. want het zou een vooloper kunnen worden van een melanoom omdat hij donkerder is dan mijn andere moedervlekken.

wat een angst heb ik erover. word er gestresst van. iemand nog tips?
Hey Hazelnoot,

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ik ze kreeg. Ik ben er niet mee geboren. Ze zijn wel later pas gekomen, maar gewoon in grote getallen.

Nou droppie, ik heb geen tips voor je! Ik heb zelf dus 2 onrustige moedervlekken die de dermatoloog graag verwijderd ziet. Dus die gaan volgende week dinsdag er af. Ik schrok er een beetje van toen de dermatoloog dat zei maar goed, ze kan ze maar beter weghalen dan. Ik ben nu niet meer ongerust, dat zal dalijk wel komen als ik op de uitslag moet gaan wachten.

Kijk jij vertrouwt die moedervlek niet, dan is het gewoon goed dat je hem weg laat halen. En volgens de dokter was er nog niks aan de hand. Denk gewoon dat je er goed aan doet om hem weg te halen. En donderdag wordt hij toch al weg gehaald? Sterkte in ieder geval.
Droppie, goed dat je hem weg laat halen!

Helaas heb ik ook geen tips voor je angst. Probeer er niet teveel over na te denken (makkelijker gezegd dan gedaan). Het duurt helaas een aantal weken voordat ze de resultaten hebben.

Gelukkig is het vaker niks dan wel iets. En je laat het weghalen nu het aan het veranderen is, dus zelfs als het niet goed is, is het hopelijk in een voorstadium.

Mirrimpie, hoe gaat het met al je bezigheden deze week? Lukt het rennen en vliegen een beetje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven