Gezondheid alle pijlers

Onrustige moedervlekken

09-06-2010 09:46 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik heb heel veel moedervlekken, echt heel veel. Nu deert mij dit niet zo en weet ik niet beter. Mijn ex zei altijd dat ik naar de huisarts moest gaan om ze te laten controleren en om ze in de gaten te laten houden. Zeker omdat ik er ook een heleboel op mijn rug hebt.

Nu heb ik dit nooit gedaan, had altijd een instelling van:"Dit gebeurt mij niet". Totdat wij uit elkaar gingen, hij me nog een keer op het hart drukte om echt naar de huisarts te gaan. Dit heb ik uiteindelijk toch maar gedaan en de huisarts vond het erg slim

Omdat ik er zoveel heb heeft hij me door verwezen naar de dermatoloog. Ik heb geloof ik nog een half jaar met die verwijskaart in mijn tas gelopen(ik ben echt zo erg met afspraken maken, beetje laks zeg maar).

Nou, na een half jaar eindelijk een afspraak gemaakt met de dermatoloog. Toen ze mij zag schrok ze wel een beetje, zoveel had ze er nog nooit gezien op 1 persoon(voelde me meteen zo'n freak!). Ik word nu ook liefkozend "gatenkaas-meisje" door haar genoemd(daar kan ik dan weer wel om lachen).

Uiteindelijk heeft ze in een paar sessies 30(!) dikkere moedevlekken weggehaald en foto's van mijn lichaam genomen. Die dikkere zijn overigens weggehaald omdat ik ze niet mooi vond en dat kon ze goed begrijpen. Die heeft ze ook niet laten testen trouwens.

Alleen nu moest ik gister weer bij haar zijn en nu blijk ik dus 2 onrustige moedervlekken op mijn rug te hebben en moet over 2 weken terug komen om ze te laten verwijderen op de behandel poli. Ik moest eigenlijk eerder terug komen, volgende week al, maar dit werd een beetje lastig ivm schoolreisje van de kinderen, helpen op school enz.

Ik schrik hier toch een beetje van, het ging zo snel, ze bekijkt mijn rug, smoest met haar assistent. Assistent kijkt ook nog een keer, dan de dermatoloog weer en het enige wat ik opvang is dat er 1 veelste groot en donker is geworden en dat de ander "witte vlekken" heeft. Vervolgens hard op tegen mij, kom volgende week maar terug dan gaan we 2 onrustige moedervlekken weg halen op de behandel poli. Nou en toen kon ik weer gaan

Pfffff.... vind het lastig en even is mijn disney wereld niet zo disney meer en dan mankeer ik nog niks! Maar een klein beetje angst heb ik wel. Wat kan ik nou allemaal verwachten dan?
je zegt zelf dat je niet eerder kan, dan moet je gewoon wachten of toch een plekje zien te vinden. Uiten dat je je zorgen maakt en vragen wat ze ervan denken.

Ik snap trouwens niet dat je dat niet direct gevraagd hebt?
Bel je dermatoloog even met deze vraag. Zij kan je het juiste antwoord geven.
Kun je geen vervanging regelen voor het schoolreisje en het helpen op school?

Jouw lijf/ gezondheid lijkt mij nu veel belangrijker.
@mimootje: Ik sta vaak met mijn mond vol tanden, weet dan niet goed wat ik moet zeggen. Ook met het maken van die afspraak heb ik eigenlijk gewoon heel praktisch gedacht. Net of je een afspraak bij de tandarts maakt, snap je?

@mips: Ja misschien toch maar even doen dan...

@emmenn: Ja het schoolreisje, dit jaar is het een jubileumjaar van school en nu mogen de ouders voor het eerst mee. Normaal help ik nooit mee op school omdat ik vier dagen werk. Nu is het aanstaande maandag ook WK-feest op school en ja, toen de kinders vroegen of ik mee wilde helpen omdat ik toch altijd vrij ben op maandag heb ik toegezegd. Vind het dan weer zielig om af te zeggen. Je hebt wel gelijk overigens.

Bedankt voor de snelle reacties allemaal, ga ik zo toch maar even bellen...
quote:@mimootje: Ik sta vaak met mijn mond vol tanden, weet dan niet goed wat ik moet zeggen. Ook met het maken van die afspraak heb ik eigenlijk gewoon heel praktisch gedacht. Net of je een afspraak bij de tandarts maakt, snap je?

@mips: Ja misschien toch maar even doen dan...

Als je bang bent met je mond vol tanden te staan maak je NU een lijstje met vragen "Wat kan ik verwachten?":

Doet de ingreep pijn?

Hoe lang duurt de ingreep?

Plaatselijke verdoving? Hoe lang last van verdoving?

Wordt het weefsel onderzocht?

Wat zijn mogelijke uitslagen?

Wat kan dit betekenen voor verder onderzoek?

Is het nodig dat de afspraak eerder gepland wordt, raad u me aan dit schoolreisje af te zeggen zodat ik eerder kan komen?

Ik maak me zorgen, kunt u mij gerust stellen met feitelijk informatie?

etc etc

Verder: niet misschien even gaan bellen. NU de telefoon pakken en je vragen stellen.

Waarom zo dralen en op een forum je ongerustheid uiten terwijl je eigen arts al je vragen kan beantwoorden???

En waarom zou je zo'n afspraak uitstellen voor een schoolreisje? Die kinderen hebben missen je echt niet die dag en de wereld draait ook door. Die snappen ook dat mama's gezondheid voor gaat. En van een beetje teleurstelling houden ze ook geen trauma over. Wat is nu belangrijker, je gezondheid of een dagje uit met school??? Dat begrijp ik werkelijk waar helemaal niet.
mips je hebt helemaal gelijk gelijk... Ik ga nu een lijstje maken en dan meteen bellen!
Mirrimpie, ik snap dat het je wat rauw op je dak viel, maar je moet dit heel serieus nemen! Je hebt hartstikke mazzel gehad dat er nooit eerder (toen je het niet liet controleren) eentje kankercellen heeft ontwikkeld. Daar moet je namelijk echt in een vroeg stadium bij zijn, weet ik helaas uit nabije ervaring.

Het klinkt alsof dat nu het geval is. Wat je kan verwachten is dat ze ze weg halen en laten testen. Mochten er daarbij onrustige cellen worden aangetroffen, kan het dat ze daarna nog een keer 'ruimer' de huid wegsnijden.

Fijn dat je een goede dermatloog hebt en het goed met haar kan vinden. Vraag haar gewoon hoe vaak je vanaf nu op controle moet komen en houd je daar ook aan, dan komt het vast alemaal goed!

Sterkte alvast.
Nou heb gebeld. Kreeg gewoon de assistent aan de lijn.

Ze gaan ze idd weg snijden, ietsjes ruimer, en daarna onderzoeken. Mocht het idd zo zijn dat er onrustige cellen worden gevonden dan wordt het litteken weg gesneden met een kleine marge daarbuiten(lag er aan hoe onrustig, begreep ik) Het is gewoon onder plaatselijke verdoving en de verdoving zal gemeen zijn(nou ja dat weet ik idd). Tevens vroeg ik waarom ik speciaal naar de behandel poli moest, omdat het voorheen gewoon bij haar zelf was. Dit was standaard voor het weghalen van onrustige moedervlekken. Ik hoefde me niet al te druk te maken. De moedervlekken zijn idd onrustiger dan normaal en het is gewoon beter dat ze weg zijn voor dat ze echt problemen gaan opleveren. Of het noodzakelijk was dat ik eerder kwam kon ze me zo niet vertellen, ze zou dit gaan navragen en me later op de dag terugbellen.

Nou, voel me wel iets geruster, maar ik vind het nog steeds spannend. Komt waarschijnlijk omdat ik nooit wat mankeer;-)

Zappie, bedankt voor je berichtje!
quote:Mirrimpie schreef op 09 juni 2010 @ 10:23:

mips je hebt helemaal gelijk gelijk... Ik ga nu een lijstje maken en dan meteen bellen!

goed zo Mirrimpie, ik hoop dat je arts je gerust kan stellen. En als ze er zelf niet is kan je vragen naar een andere arts of eventueel een assistent.

Heel veel succes met bellen, ik hoop dat ze je wat gerust kan stellen en ik hoop dat alles goed gaat met de onderzoekjes en het verwijderen!

ps en de volgende keer gewoon bellen, ook al ben je net geweest. Zo'n arts heeft als taak je te behandelen en informeren over de behandeling en je vragen beantwoorden horen daar gewoon bij. Vinden ze ook helemaal niet erg!
Haha, post zijn gekruist mirrimpie!

Goed dat je hebt gebeld en fijn dat je nu beter weet wat je te wachten staat.

Dat het spannend is, is helemaal normaal. Zou ik ook spannend vinden. Gelukkig zegt de arts(assistent) dat het vooral preventief is. Ik vind dat je goede vragen hebt gesteld trouwens!!

sterkte en niet teveel piekeren hoor!
Thnx mips!

Ik ben soms zo'n doos!

We gaan het zien, is idd meer preventief, dus dat scheelt al een hoop in mijn gemoedsrust zeg maar!
Ach welnee je bent geen doos (een klein doosje dan ), je hebt nu toch meteen actie ondernomen. Niet teveel zorgen maken en niet op internet spook- en horrorverhalen gaan lezen. Dat is niet goed voor je gemoedsrust.
Mijn zus heeft ook heel erg veel moedervlekken, men noemt dit dysplastische naevi. Alle grootten, diktes en kleuren zeg maar. Zij is al vanaf een jaar of 14 onder jaarlijkse controle bij de dermatoloog om alles in de gaten te houden en er is al heel wat weggehaald omdat het ofwel op ene onhandige plek zat, zij het niet mooi vond of omdat het ietwat verdacht was. Ik wil je geruststellen; in de meeste gevallen is een onrustige moedervlek niets ernstigs, dat kan hij alleen wel worden in de toekomst dus het is gewoon beter om het te laten verwijderen. Maak je niet nodeloos ongerust!
Hier een familie met moedervlekken

Sommigen werden krentenbolletjes genoemd (vind ik pers leuker als gatenkaas-meisje

Maar het is inderdaad heel goed dat je onder controle bent
Thnx lieve! Voelde me al ene beteje geruster nu helemaalX-D

Mips, ik ben idd niet op internet gaan lopen zoeken, denk dat ik dan depri mijn bed moet in kruipen!
Goed dat je even heb gebeld.

Het laten weghalen van een moedervlek stelt niks voor. Het wachten op een uitslag is dan weer een hele andere zaak.

Ik vind het erg goed van je dermatoloog dat ze direct een ruime snijrand nemen.

Mocht het een onrustige moedervlek zijn is er niks aan de hand. Dan ben je er nog mooi op tijd bij.

Mocht het een melanoom zijn, is het geheel afhankelijk van hoe de moedervlek eruit ziet (hoe diep de tumor naar binnen gaat).

Hier zijn echt enorme verschillen. Ik geloof dat 80% van de melanomen ook niet echt "ernstig" zijn.

Ik weet als geen ander dat je je nu (en afhankelijk van het resultaat ook later) gaat afvragen of je niet volgende week toch even plaats moet maken, maar uiteindelijk maakt die ene week echt ook niks uit.

Heel erg veel sterkte en ik ga duimen voor een goed resultaat!
Mijn zus heeft een melanoom gehad. Het hangt af van de 'diepte' hoe gevaarlijk die zijn.

Is al jaren geleden, verder nooit meer iets aan de hand geweest!
Fijn voor je zus dat er verder nooit meer iets aan de hand was.

Bij een dunne melanoom heb je ook een 5 jaar overlevingskans van bijna 100%.

Helaas is het bij mij geheel anders. Vandaar dat ik het belangrijk vind dat mensen naar dermatologen gaan en vooral ook laten controleren.

Als je zelf het idee hebt dat een moedervlek onrustig is moet je erop staan dat hij wordt weggehaald. Beter een keer te veel dan te weinig.
Hey Swissie,

Ik heb je verhaal gelezen... Ben er helemaal stil van.... Wat een ellende maak jij mee, heel je leven overhoop....

De assistent had gister mij nog terug gebeld. Als ik eerder wil komen mag dat. 1 week zal niet veel uitmaken. Voor de zekerheid moeten ze gewoon weg. Voor het geval dat. Ik voel me niet zo ongerust als gister meer en laat mijn afspraak gewoon voor de 22ste staan.

Swissie ik las dat jij idd zelf had aangegeven dat de moedervlek weg moest. Goed van je dat je erop gestaan heb.

Ik heb er zoveel en ook zoveel op mijn rug dat ik met de dermatoloog vorig jaar afgesproken heb om gewoon elk half jaar langs te komen. Ze heeft toen ook foto's gemaakt van mijn lichaam. Moet je nagaan, een half jaar geleden heeft ze alleen foto's gemaakt en een hoop lelijke, dikke weg gehaald omdat ze of in de weg zaten of omdat ze gewoon op een prominente plek zaten. Toen heeft ze me ook helemaal nagekeken en toen waren er geen vlekken onrustig. Nu na een half jaar vond ze er twee toch onrustiger op geworden. Dus al met al redelijk snel. En ik weet van haar dat ze erg strikt is. Al is er ook maar een kleine kans dat een vlek onrustig is dan wordt die gewoon weggehaald. Zekerheid voor alles.

Swissie hoe is het nu met jou dan?
Fijn hoor, een goede dermatoloog is echt veel waard.

En het maken van foto's en vergelijken is echt een goede manier van controleren.

Een week maakt echt niet uit. Het is denk ik beter dat je gewoon even tijd hebt. Ze snijden natuurlijk toch wel een stukje weg, dus het is ook wel handig als je daarna niet direct weer moet rennen en vliegen.

Ik heb zelf een aantal atypische moedervlekken op mijn benen (waar ook mijn melanoom is weggehaald), die worden gewoon elke 3 maanden gecontroleerd. Tot nu toe is er bij mij verder niks weggehaald.

Met mij gaat het wel goed. Beetje met ups en downs (zowel lichamelijk als ook geestelijk), maar ik mag niet klagen.

Ik heb vorige week weer aan het infuus gelegen voor mijn trial medicament en ben nu voornamelijk weer erg moe.

Maar ja, als dat alles is!?!?

Het is gewoon heel vreemd dat een heel klein moedervlekje zo'n impact kan hebben. En dat terwijl melanoomkanker zo goed te behandelen is als men er op tijd bij is!
Wat ik me afvraag, waarom worden die atypische moedervlekken dan niet weg gehaald? Heeft dat een speciale reden?
Een atypische moedervlek hoeft absoluut niet in kankercellen te veranderen. Als er iets verandert in de onderliggende cel-structuur halen ze hem wel weg, maar eerder is het niet nodig.

Nou moet ik erbij zeggen dat moedervlekken die eventuele melanomen zijn echt mijn minste angst is. Ik heb een veel grotere kans dat er nieuwe uitzaaiingen in mijn lichaam komen, en dan voornamelijk in de organen. En dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Mag ik even tussendoor iets vragen?

Je schrijft dat er zo'n 30 dikkere moedervlekken zijn weggehaald ter plekke bij de dermatoloog. Hoe is dat gebeurd? En zie je daar duidelijke littekens van?
Swissie ik ga heel hard voor jou duimen dat er geen nieuwe uitzaaiingen meer komen, vind het zo erg voor je...

Lizettetje, dit is gebeurd dmv coagulatie(hoop dat ik het goed schrijf). Ze heeft ze als het ware uit mijn huid geschept. Daar had ik in het begin putjes van en nu zijn ze mooi vlak. Omdat ik erg licht van huidskleur ben zie je mijn littekens nog wel maar niet zo heel erg. Ik heb er 1 op mijn hals en op mijn schouder ook weg laten halen en die heeft ze gehecht en dat zijn twee streepjes nu, beetje roze, maar dat ben ik ook
anoniem_65642 wijzigde dit bericht op 10-06-2010 14:44
Reden: spelfoutje
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven