Gezondheid alle pijlers

Cyclus vraag

11-06-2010 13:17 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een onregelmatige cyclus. De laatste 2 keer ging het om een cyclus van 40 dagen. Vrij lang dus. Vaak kan ik voelen wanneer ik mijn ongeveer mijn eisprong heb (lage buikpijn aan één kant).. Vaak ik krijg ik na zo'n dagje buikpijn zere tepels/borsten. Die zere borsten blijven totdat ik ongesteld word.

Dat wordt natuurlijk veroorzaakt door hormonen, dat snap ik.

Mijn cyclussen varieren van 32-48 dagen. Maar zoals bijvoorbeeld de laatste 2 cyclussen van 40 dgn waarin in geen enkele klacht van buikpijn/zere borsten had (wel een verschrikkelijk humeur vlak voor ik ongesteld werd maar goed), is het dan aannemelijk dat ik dan geen eisprong heb gehad? Of kan het zijn dat je deze dan gewoon niet voelt? Aangezien ik dus wel ongesteld word zou er toch wel sprake geweest moeten zijn van een eisprong, anders zou ik toch een maand overslaan zeg maar? Of zijn mijn hormonen dan gewoon in de war? Ik ben enigszins medisch onderlegd maar hier snap ik nog steeds geen fluit van. Is er geen gyn aanwezig op dit forum die me dit uit kan leggen?

Ik vind het zo irritant dat ik altijd moet 'gokken' wanneer ik ongesteld word. En vaak gok ik nog verkeerd ook, ik kan er gewoon geen pijl op trekken en het irriteert me soms mateloos. Het is natuurlijk geen ramp.. dat weet ik wel. Maar mocht ik bijvoorbeeld ooit in de toekomst zwanger willen raken dan lijkt me dat best ingewikkeld worden. Of is dat een onjuiste conclusie?

Ff for the record. Hormonale anticonceptie mag ik niet gebruiken vanwege trombose verleden en Factor V Leiden. Dus ik kan niet met de pil mijn cyclus gaan regelen zeg maar of een mirena laten plaatsen. Ik heb een koperspiraal.

Naja gewoon even een kleine frustratie. Wie weet herkent iemand zich erin of heeft iemand een duidelijk antwoord. Gerne

Alvast bedankt!
Gewoon net als ik standaard een verbanddoos in je tas steken. Ben je in ieder geval voorbereid op onverwachte menstruaties.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Heb natuurlijk altijd tampons bij me. Maar het gaat me met name om het lichamelijke/hormonale aspect.
Bij mij is het al een paar jaar heel onregelmatig, na het stoppen met de pil. Bleek ik op 37-jarige leeftijd in d eovergang. Wil je niet bang maken hoor
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nou ik ben 26, mag niet hopen dat het om de overgang gaat want sinds ik ongesteld werd op mijn 12e is het onregelmatig geweest. Wel van mijn 14de tot en met 20ste daarom een tijd aan de pil geweest. Ik kreeg een trombosebeen toen ik 20 was dus nu al 6 jaar een eigen cyclus.
Ik dacht ook altijd dat ik mijn eisprong kon voelen, en heb ook weleens 3 maanden niets gevoeld, dus dacht dat ik dan vast geen eisprong had.

Afgelopen maanden is mijn cyclus gevolgd in de fertiliteitskliniek. Ik dacht dat ik geen 1x een eisprong had gehad, want niks gevoeld. Toen kreeg ik vorige week de uitslagen: Keurig een eisprong gehad elke maand

Dus maak je er niet te druk over, wat je wel of niet voelt, want dit is niet altijd juist.
quote:Enigme schreef op 11 juni 2010 @ 13:17:

Maar zoals bijvoorbeeld de laatste 2 cyclussen van 40 dgn waarin in geen enkele klacht van buikpijn/zere borsten had (wel een verschrikkelijk humeur vlak voor ik ongesteld werd maar goed), is het dan aannemelijk dat ik dan geen eisprong heb gehad? Of kan het zijn dat je deze dan gewoon niet voelt?

Het kan inderdaad heel goed dat je hem gewoon niet voelt.

quote:Aangezien ik dus wel ongesteld word zou er toch wel sprake geweest moeten zijn van een eisprong, anders zou ik toch een maand overslaan zeg maar?

Nee hoor, je kunt ook best een bloeding hebben zonder eisprong. Echter, de frequentie waarmee jij ongesteld wordt, wijst niet direct op een afwezigheid van de eisprong. Het zou natuurlijk wel kunnen, maar 32-40 dagen is nog vaak genoeg voor een cyclus met eisprong.

quote:Of zijn mijn hormonen dan gewoon in de war?

Nee hoor, blijkbaar doet jouw lichaam het gewoon op deze manier. Een regelmatige cyclus is praktisch, maar niet noodzakelijk voor de vruchtbaarheid. Ook met een onregelmatige cyclus kan je lichaam nog steeds prima functioneren.

quote:Maar mocht ik bijvoorbeeld ooit in de toekomst zwanger willen raken dan lijkt me dat best ingewikkeld worden. Of is dat een onjuiste conclusie?

Dat is een onjuiste conclusie. Gewoon seks hebben werkt nog steeds het beste als je zwanger wil worden. Ondanks dat jij je eisprong voelt, kan het prima dat hij toch eens op een ander moment komt. Het komt zelfs voor dat de bevruchting pas dagen later plaatsvindt dan je zou denken

Het wordt pas ingewikkeld als zwanger worden niet lukt, maar dan is het toch al ingewikkeld, en een onregelmatige cyclus is dan niet het ingewikkeldste.

quote:Naja gewoon even een kleine frustratie. Wie weet herkent iemand zich erin of heeft iemand een duidelijk antwoord. Gerne

Als het je troost: ik heb ook zo'n cyclus. Meer neigend naar 40 dagen dan naar 32, maar er zijn wel eens uitschieters naar beneden. Het is onpraktisch met ongesteldheid, gelukkig voel ik het meestal wel aankomen.

Zwanger worden was geen probleem. De vierde ronde was het raak. Succes!
Ik ben net van de week naar een gynaecoloog geweest met soortgelijke vragen. Ik speel dus wel even de gynaecoloog door te herhalen wat hij zei.

Mijn huisarts had mij verteld dat je met een cyclus van 35 of meer dagen hoogstwaarschijnlijk geen eisprong hebt. Ik had de afgelopen maanden nav een curettage cycli van 52-38-41 dagen. Bij de controle bij de gyn bleek ik gelukkig wel een eisprong te hebben. Dat is dus mijn persoonlijke ervaring. Wat hij in zijn algemeenheid zei:

- Je kunt met een lange cyclus wel een eisprong hebben

- over het algemeen is het volgens hem zo dat als je géén eisprong hebt, je menstruatie wat rommelig is; veel bloed en langdurig

- Als je wel follikels eicellen aanmaakt, maar deze springen niet en blijven te lang zitten, dan krijg je ook rare menstruatie, met doorbraakbloedingen enzo.

- Over het algemeen stelde hij dat zolang je menstruatie normaal is en niet afwijkt van andere keren, de kans groter is dat je wel een eisprong hebt

Uiteraard is dit allemaal kansberekening, dus van op aan kun je nooit. wil je echt zeker weten dat je ovuleert, omdat je een kinderwens heb, dan moet je dat toch op individuele basis onderzoeken
Wat AlettaJacobs zei dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven