Geld & Recht alle pijlers

een huis van 3 ton en 4000 netto per maand te doen?

12-06-2010 20:29 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is dat goed te doen?

We zitten ons een beetje te orienteren op wat we willen in de toekomst. Hebben nu een woning die we makkelijk kunnen dragen (180.000 en 3600 inkomen). De woning is prima, maar de wijk is niet zo best. Voor onze kinderen willen we op termijn ergens anders heen.

Ik had het erover met een vriendin en zij vond dat het dan krap zou worden. Zij en haar man zitten op 5000 netto met een huis van 3 ton en alles gaat schoon op. Nou is ons bestedingspatroon anders dan die van haar en haar man. Ze gaan wat vaker op vakantie en moeten voor hun werk 2 auto's hebben. Man en ik willen echter niet elk dubbeltje om moeten draaien om het huis te kunnen dragen.

Willen we echter een stap groeien qua woning, zullen we uitkomen op een huis in die prijsklasse.

Dus, wie heeft ervaring?
doe eens een adviserend gesprek bij de bank.

wat wil je??

alles aflossen? alleen rente betalen en niets aflossen.

kan je de rente van je huidige hypotheek nog meenemen?

zo ja hoelang??

hypotheekadviseur doet dit alle dagen, en kent alle trucjes.

succes!
Inclusief kinderbijslag, vakantiegeld en eindejaarsuitkering zitten wij net boven dat netto inkomen.

Onze hypotheek is 240.000 euro.

Qua maandlasten is het nu goed te doen, maar ik zou geen hogere maandlasten willen hebben.

Nou hebben wij inderdaad 2 auto's en houden van bourgondisch leven. Wij zijn al een vermogen kwijt aan de maandelijkse boodschappen, zeg maar.

Dus voor mij zou 3 ton te veel zijn.

Maar het hangt er natuurlijk ook van af wat voor hypotheek je hebt (hoeveel 'aflossingsvrij' bijvoorbeeld).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb samen met vriend een inkomen van 3600 ongeveer, geen kinderen en rondgekeken voor hypotheken en huizen. Mijn inkomen gaat de komende jaren nog fors stijgen btw. En toch, 3 ton vond ik vrij veel per maand. Nog geen huis gekocht omdat het onzeker is waar we de komende jaren gaan wonen trouwens.

Zeker als je kinderen hebt, zou ik alles goed uitrekenen. Het nibud heeft op zijn site een budgetcoach, die vond ik erg handig om een beetje een budget uit te rekenen. https://service.nibud.nl/pba/index.aspx

Op zich denk ik dat het wel kan hoor, as je niet al te luxe leeft. Maar reken alles uit en kijk wat jij een veilig bedrag aan woonkosten per maand vind en dan of je daar een hypotheek bij kan vinden.
Het ligt natuurlijk ook aan je uitgave patroon, heb je kinderen? Wil je evt. tzt kinderen en dan bijv. minder werken?
quote:germanwings schreef op 12 juni 2010 @ 20:35:

Het ligt natuurlijk ook aan je uitgave patroon, heb je kinderen? Wil je evt. tzt kinderen en dan bijv. minder werken?Inderdaad, het is voor iedereen verschillend. Én afhankelijk van of je in de toekomst minder gaat werken. En heb je al eens je uitgaven op een rijtje gezet? En dan rekening houdend met een hogere hypotheek, wellicht hogere stookkosten etc?
Hangt erg af van je uitgavenpatroon. Wij zitten net iets boven dat inkomen en iets onder de 3 ton hypotheek. Ons geld gaat goed op elke maand, maar we leven wel ruim. Vaak vakantie, uitjes, luxe artikelen. Als je dat minder doet (en nu ook al niet bv) dan moet het kunnen lijkt me.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:germanwings schreef op 12 juni 2010 @ 20:35:

Het ligt natuurlijk ook aan je uitgave patroon, heb je kinderen? Wil je evt. tzt kinderen en dan bijv. minder werken?Kinderen hebben we al. Ik zal niet minder gaan werken. De 4000 euro waar ik het dan over heb is zonder kinderbijslag, vakantiegeld, dertiende maand van mijn man en eindejaarsuitkering van mij. Op zich is het wel zo dat je uitgeeft wat je hebt, maar doordat we het huis nu bruto dragen, krijgen we 1x per jaar een flinke belastingteruggave. We sparen nu, inclusief die belastingteruggave zo'n 8000 euro per jaar en doen op zich wat we willen. Als ik uit eten wil met een vriendin ga ik ook zeg maar. Zou zoiets, in beperkte mate, ook wel willen houden. Verder is ons bestedingspatroon niet excessief vind ik.
quote:siesa schreef op 12 juni 2010 @ 20:39:

[...]

Inderdaad, het is voor iedereen verschillend. Én afhankelijk van of je in de toekomst minder gaat werken. En heb je al eens je uitgaven op een rijtje gezet? En dan rekening houdend met een hogere hypotheek, wellicht hogere stookkosten etc?Daar kan ik me dus niet goed een voorstelling van maken. Hoeveel hoger zullen die bedragen zijn? Heb wel een berekening van de hypotheekkosten laten maken, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
En als je echt twijfelt: leef een half jaar alsof je al in je duurdere woning zit: alle extra uitgaven zoals hypotheek, gemeentebelastingen, onderhoudskosten, energiekosten, evt extra reiskosten enz enz schrijf je van je huidige rekening af en zet je op een aparte spaarrekening.

Lukt dat en kun je leuk blijven leven, dan kun je je nieuwe huis betalen. En je hebt een leuk spaarpotje voor je nieuwe huis. En mislukt het, heb je ook nog een spaarpotje voor een kleiner huis
quote:krokusje schreef op 12 juni 2010 @ 20:47:

[...]

Daar kan ik me dus niet goed een voorstelling van maken. Hoeveel hoger zullen die bedragen zijn? Heb wel een berekening van de hypotheekkosten laten maken, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

veel van dit soort kosten staan in die nibudplanner. Allemaal kostenposten en inkomenposten waar je niet zo heel snel rekening mee houdt, staan erin. Berekend obv de prijs van je huis en de energiezuinigheid ed. Niet 100% betrouwbaar, maar ik vond het wel handig qua idee.

Je kun ook een bedrag voor uitgaan/uit eten gaan/vervanging elektrische apparaten/kleding enz enz invoeren. Heel veel in ieder geval

Wij hadden het gebruikt om te kijken hoe we met 2 auto's uit zouden komen, hoe met studeren van vriend en nog meer scenario's
quote:krokusje schreef op 12 juni 2010 @ 20:45:

[...]

Kinderen hebben we al. Ik zal niet minder gaan werken. De 4000 euro waar ik het dan over heb is zonder kinderbijslag, vakantiegeld, dertiende maand van mijn man en eindejaarsuitkering van mij. Op zich is het wel zo dat je uitgeeft wat je hebt, maar doordat we het huis nu bruto dragen, krijgen we 1x per jaar een flinke belastingteruggave. We sparen nu, inclusief die belastingteruggave zo'n 8000 euro per jaar en doen op zich wat we willen. Als ik uit eten wil met een vriendin ga ik ook zeg maar. Zou zoiets, in beperkte mate, ook wel willen houden. Verder is ons bestedingspatroon niet excessief vind ik.

Dat zijn goede tekenen.

Hebben jullie al eens uitgerekend wat jullie maandlasten zouden zijn met 3 ton hypotheek? (En vergeet dat ook de hogere eigenwoningforfait, gemeentebelastingen, waterschapbelasting, woningverzekering en stookkosten niet).

En wat is dan het verschil met jullie huidige maandlasten?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Wintermuts schreef op 12 juni 2010 @ 20:50:

[...]

veel van dit soort kosten staan in die nibudplanner. Allemaal kostenposten en inkomenposten waar je niet zo heel snel rekening mee houdt, staan erin. Berekend obv de prijs van je huis en de energiezuinigheid ed. Niet 100% betrouwbaar, maar ik vond het wel handig qua idee.

Je kun ook een bedrag voor uitgaan/uit eten gaan/vervanging elektrische apparaten/kleding enz enz invoerenOke, zal die site eens bekijken. Dank voor de tips.
quote:krokusje schreef op 12 juni 2010 @ 20:45:

[...]

Kinderen hebben we al. Ik zal niet minder gaan werken. De 4000 euro waar ik het dan over heb is zonder kinderbijslag, vakantiegeld, dertiende maand van mijn man en eindejaarsuitkering van mij.

Nou dan wist ik het wel hoor, wat een heerlijk inkomen!

Maar las ook de tip van nibud.nl, daar zou ik eens op kijken als ik jou was.
Wij zitten net onder dat inkomen (3850) en gaan een nieuw huis kopen waarvoor de benodigde hypotheek rond de 265.000 uitkomt. We hebben twee kinderen en hebben vooraf uit laten rekenen of het voor ons reëel is. Voor het maximale aan maandlasten was van belang, maar willen ook aflossen op het huis.

We sparen op dit moment een flink bedrag in de maand en daar gaat strak een groot deel op aan hypotheek.

Nog een aanvulling: we leven niet luxe, hebben maar 1 auto en zijn bereid om 1x per jaar op vakantie te gaan of een jaartje over te slaan voor dit (droom)huis.
anoniem_31133 wijzigde dit bericht op 12-06-2010 20:56
Reden: aanvulling.
% gewijzigd
quote:Broedkippetje schreef op 12 juni 2010 @ 20:51:

[...]

Dat zijn goede tekenen.

Hebben jullie al eens uitgerekend wat jullie maandlasten zouden zijn met 3 ton hypotheek? (En vergeet dat ook de hogere eigenwoningforfait, gemeentebelastingen, waterschapbelasting, woningverzekering en stookkosten niet).

En wat is dan het verschil met jullie huidige maandlasten?Heb dus alleen de hypotheek berekent. Kan me niet goed een voorstelling maken van de rest. Die 4000 euro is het inkomen wat we over een jaar of 3 verwachten te hebben. Daar zit ook nog groei in (ivm jaarlijkse trede enz). Kinderen worden echter ook duurder.
quote:bertje_ schreef op 12 juni 2010 @ 20:55:

Wij zitten net onder dat inkomen (3850) en gaan een nieuw huis kopen waarvoor de benodigde hypotheek rond de 265.000 uitkomt. We hebben twee kinderen en hebben vooraf uit laten rekenen of het voor ons reëel is. Voor het maximale aan maandlasten was van belang, maar willen ook aflossen op het huis.

We sparen op dit moment een flink bedrag in de maand en daar gaat strak een groot deel op aan hypotheek.

Nog een aanvulling: we leven niet luxe, hebben maar 1 auto en zijn bereid om 1x per jaar op vakantie te gaan of een jaartje over te slaan voor dit (droom)huis.Beetje dezelfde situatie dus. Over een jaar of 3 schat ik dat we zo'n 25000 spaargeld hebben wat we willen gebruiken voor een nieuw huis. Het streven is ook een hypotheek van zo 275000
Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?
Hier komst er samen ook ongeveer 4k binnen. Exclusief toeslagen etc. (Op de meeste hebben we geen recht en we hebben geen kinderen). We hebben een hypotheek van 250k.

Dat hebben we bewust gedaan. We kunnen nu ruim leven. We storten allebei 875 euro op een gezamenlijke rekening en daar betalen we alles van (hypotheekrente, verzekeringen, auto, boodschappen etc.). Zelf nemen we dan nog onze mobiele telefoonrekening, ziektekostenverzekering et.c voor onze rekening. En van de rest sparen we en doen we leuke dingen.

Met een lening van 3 ton zou het allemaal wat krapper zijn, maar ook nog wel te doen. Elke 10k kost ong. 50 euro per maand, moet je rekenen. Dan zouden wij bij 50k meer nog 250 meer moeten bijstorten, bij wijze van.
quote:krokusje schreef op 12 juni 2010 @ 20:58:

[...]

Beetje dezelfde situatie dus. Over een jaar of 3 schat ik dat we zo'n 25000 spaargeld hebben wat we willen gebruiken voor een nieuw huis. Het streven is ook een hypotheek van zo 275000

Denk je ook aan de kosten koper of inrichtingskosten bij een eventuele nieuwbouwwoning? Of eventuele dubbele lasten?

Wij gaan naar een nieuwbouwwoning en zullen de kosten tijdens het bouwen iedere maand betalen en niet meefinancieren. Dat moet lukken (de aftrek is dan ook hoger en de kinderopvangtoeslag ook)
quote:Wintermuts schreef op 12 juni 2010 @ 20:59:

Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

3,5 en 7 maanden. Betalen nu zo ongeveer 400 per maand aan kinderopvang. Dat zal tegen die tijd ook minder worden omdat onze werktijden zo zijn dat ze maar 2 dagen naar de naschoolse opvang zullen hoeven (ervan uitgaand dat onze werksituatie hetzelfde is). Ik werk 28 uur, mijn man 35.

Ik realiseer me ineens dat ik over een paar weken naar 32 uur op contract ga en dat ik dat extra geld niet meegerekend heb. Ik weet nog niet of dit blijvend is. Mag dit zelf beslissen.
Wij hebben een hypotheek van anderhalve ton, de rest is betaald van spaargeld, overwaarde en inkomen/vakantiegeld. Wij zitten al met al dus ook in die prijsklasse. Vergeet niet dat niet alleen de kosten van de hypotheek hoger worden, maar waarschijnlijk ook je gas- en electriciteitsrekening. Je afval (want waarschijnlijk meer tuin), je gemeentelijke belastingen en nog zo wat dingen.

Ik denk dat het krap wordt. Wij gaan max 1x per jaar op vakantie (en de afgelopen 5 jaar zijn we niet geweest), hebben wel 2 auto´s, maar we doen geen gekke dingen, we roken niet, drinken geen alcohol, eten geen liflafjes en kopen veel bij Aldi/Lidl, letten op aanbiedingen en dragen geen merkkleding.
Het ligt misschien aan mij maar ik kan me niet voorstellen dat het echt krap hoeft te worden?? Het is excl vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand! dus daar kun je al je vakantie van betalen en evt extra aanschaffen (bestaat dat woord??) van betalen. Ik zou het wel eens berekenen natuurlijk maar in eerste reactie denk ik echt dat dat moet kunnen. Laat ik het zo zeggen.. ik zou het erg vinden als het níet zou kunnen.
quote:siesa schreef op 12 juni 2010 @ 21:28:

Het ligt misschien aan mij maar ik kan me niet voorstellen dat het echt krap hoeft te worden?? Het is excl vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand! dus daar kun je al je vakantie van betalen en evt extra aanschaffen (bestaat dat woord??) van betalen. Ik zou het wel eens berekenen natuurlijk maar in eerste reactie denk ik echt dat dat moet kunnen. Laat ik het zo zeggen.. ik zou het erg vinden als het níet zou kunnen.Dat is inderdaad ook mijn beleving. Maar omdat die vriendin dat zo stellig zei, realiseerde ik me wel dat ik puur kijk naar de hypotheeklasten die hoger zullen zijn, en dat kunnen we inderdaad makkelijk dragen. Hoeveel hoger die andere kosten zijn heb ik geen idee van.
Ik heb een hypotheek van 280.000 maar betaal lang niet zo veel als je nu zou betalen, wij zitten netto op 750,- en een inkomen van nu rond de 4200 netto.

Maar toen we dit huis kochten was ons inkomen veel lager, ik denk dat dat 3000,- was en toen redde wij het makkelijk iig.

Nu verdienen we veel meer maar komen moeilijker uit

(het is waar, hoeveel er binnen komt hoe makkelijk het er uitvliegt, maar dat is dus iets om op te letten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven