Werk & Studie alle pijlers

Studeren: welke stad?

07-06-2010 14:28 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke stad is het leukst om te studeren?

En bij een studentenvereniging?

Graag jullie mening en de reden! Ben benieuwd (naar jullie ervaringen).
Cafe Samson voor de biertjes, verder ging ik graag naar de Compagnie, Daen en Malle Babbe. Later naar het Bascafe en terrassen bvk op de grote markt. Was jij in Dio dan vooral in de kelder te vinden?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 07 juni 2010 @ 18:14:

[...]

Vind je echt dat Groningen een verenigingenstad is? Ik heb er gestudeerd en vond het heerlijk, was geen lid van een gezelligheidsvereniging, maar wel actief bij de studievereniging en een sportvereniging. Ik vind het voordeel van Groningen juist dat er heel veel dingen zijn waar je actief in kunt participeren om mensen te leren kennen zonder dat je perse lid hoeft te worden van een gezelligheidsvereniging.

Ja ik vind dat wel. Maar heb hier al gelezen dat niet veel mensen het met me eens zijn . Ik zeg niet dat Groningen niet leuk is zonder vereniging hoor! Maar veel mensen die niet uit Groningen komen gaan bij een vereniging (welke soort dan ook) om zo meer mensen te leren kennen. Omdat je er toch véél minder mensen kent dan in een studiestad dichter bij het ouderlijk huis. Volgens mij zijn we het best met elkaar eens alleen hebben we een andere definitie van vereniging, ik bedoel daar naast gezelligheidsverenigingen ook studie- en sportverenigingen mee. De mensen die ik in in Groningen ken die ook hier uit de buurt komen zitten niet bij een vereniging, omdat ze de stad al kennen/genoeg vrienden hier en in de omgeving hebben etc.

Verder ben ik het sowieso met je eens dat Groningen een hele leuke stad is juist omdat het zo compact is!
Owh okay jij bedoelt verenging wat ruimer dan ik dacht.

Ik vind dat dit niet exclusief voor Groningen geld. Elke stad is leuker om te studeren als je ergens actief bent! En juist de Universiteit en Hogeschool van Groningen investeren veel in het verenigingsleven (in ruime zin). Daardoor zijn er gewoon heel veel mogelijkheden.
quote:Madieken schreef op 07 juni 2010 @ 20:42:

[...]

Ik was van het alternatieve, dus Roosje of de Gonzo (en nu dateer ik mezelf helemaal! Heet al weer een hele tijd ndrgrnd!) Studeerde rechten, dus TIS feesten in de Drie Gezusters. En eindeloze zomeravonden op het terras op het Koningsplein. Bij de Deut kwam ik vaak genoeg dat ik er op mijn verjaardag appeltaart kreeg... Goede kans dat we elkaar wel eens zijn tegengekomen: zo groot is Nijmegen niet, en bij Dio kwamen naar mijn idee altijd dezelfde mensen.

En jij?

Ha leuk: Diogenes tot laat in de nacht. Maar ik wist niet, dat het niet meer bestond. Wat een gemis voor alle studenten van nu! Ik ging uit in de HBO-soos. Of in cafe de Fiets. Ik woonde midden in het centrum op de Burchtstraat.

Nijmegen is de allerleukste studentenstad (maar mijn kinderen studeren nu in Amsterdam en vinden het daar ook leuk).
Begin je nou weer? Studeren doe je daar waar de beste opleiding wordt geboden.

Door dit soort topics te blijven plaatsen krijg je je vriendje niet terug hoor.
quote:Notebook schreef op 08 juni 2010 @ 17:57:

Begin je nou weer? Studeren doe je daar waar de beste opleiding wordt geboden.

Door dit soort topics te blijven plaatsen krijg je je vriendje niet terug hoor.Komt er misschien in je op dat ik meningen van andere wil horen over hem of haar favoriete studentenstad?
quote:Twister2010 schreef op 07 juni 2010 @ 16:35:

[...]

Eens! We noemden onze jaarclub in het begin voor de grap weleens de outcast van het corps. Er zitten daar echt niet alleen maar onwijze corpstrutjes met rijke papa's.

Hee, ben jij van de club?

@TO: Ik heb in Utrecht gestudeerd, en echt een supermooie tijd gehad! Ik ben lid geweest van een vereniging, en heb daar echt geen seconde spijt van gehad. De feesten/borrels, de jaarcub, het wereldje, ik heb er enorm van genoten, en er heel veel contacten aan over gehouden. Ik moet zelfs heel eerlijk bekennen dat ik uiteindelijk getrouwd ben met mijn studentenvriendje, dit lid was van de vereniging tegenover die van mij.

Wbt de ontgroening; Het is idd echt totaal niet leuk op het moment zelf (ik herrinner mij nog een traumatische huisontgroening die een blijvende indruk heeft gemaakt), maar achteraf kan ik er hartelijk om lachen. Het is één groot spel, wat zeker bij de grote verenigingen echt van minuut tot minuut gepland is en vastgelegd ligt in een draaiboek. En gezien het feit dat veel verenigingen subsidies krijgen van de uni, kun je er ook van uit gaan dat er zich tegenwoordig echt geen levensgevaarlijke excessen meer voor doen. Drank bijvoorbeeld, is tijdens de kmt (kennismakingstijd) van de vereniging waar ik lid geweest ben, niet toegestaan voor novieten.

De meeste grote steden organiseren voor nieuwe studenten een introductie week (zoals de UIT in Utrecht, El-CID in leiden en de Eureka week in Rotterdam). Sowieso is dit eeen super gelegenheid om alvast wat mensen te leren kennen, en een indruk te krijgen van de stad, maar ook de verschillende verenigingen organiseren een hoop activiteiten en vaak rondleidingen. Handig bij het maken van een keuze dus.

De verplichtingen zijn natuurlijk bij elke vereniging anders, maar ik heb wel het idee dat het in de praktijk allemaal wel mee valt. Vaak is er 1 x per week jaarclubeten, en een borrel op een bepaalde dag (die niet verplicht is), en verder hangt het er erg van af wat je ambities zijn. Als je actief wilt zijn in een commissie kost je dat vanzelfsprekend veel meer tijd dan als je aan je jaarclub genoeg hebt. De eerste paar maanden tijdens het jaarclubvormen zijn wat intensiever, maar dat is ook wel een beetje logisch, aangezien je toch een leuke jaarclub moet overhouden met meisjes die je leuk vindt. Daarna is het echt een beetje wat je er zelf van maakt.
Dankje voor je reactie. Was laatst in Utrecht, vond het wel leuk maar niet om daar te gaan studeren. Ik wil toch in iets kleiners (Delft of Leiden, óf Amsterdam, daar zit alleen een universiteit die ik fijn vind maar als ik kijk naar de stad zelf, ga ik toch liever naar Leiden of Delft).

Heel leuk om jou ervaringen te horen. Hoe oud waren jullie toen jullie iets kregen? Tof zeg.

Ik moet er nog eventjes over nadenken, maar ik zal zeker wel met één van de intro-weken meedoen!
quote:Beio schreef op 10 juni 2010 @ 14:27:

Dankje voor je reactie. Was laatst in Utrecht, vond het wel leuk maar niet om daar te gaan studeren. Ik wil toch in iets kleiners (Delft of Leiden, óf Amsterdam, daar zit alleen een universiteit die ik fijn vind maar als ik kijk naar de stad zelf, ga ik toch liever naar Leiden of Delft).

Heel leuk om jou ervaringen te horen. Hoe oud waren jullie toen jullie iets kregen? Tof zeg.

Ik moet er nog eventjes over nadenken, maar ik zal zeker wel met één van de intro-weken meedoen!

Grappig dat je dat zegt, dat je iets kleiners wilt. Ik heb Utrecht nl juist altijd als klein en gemoedelijk ervaren. Er zijn een paar kroegen waar de meeste studenten heen gaan, de binnenstad is relatief klein en ik had op een gegeven moment het gevoel dat ik iedereen persoonlijk kende.

En we hebben elkaar leren kennen toen ik 21 was en hij 23.
Als je voor iets kleins gaat, is Wageningen de optie. Maar daar heb je dan weer geen psychologie en niet de typjes die jij opzoekt in Delft en Leiden. Delft vind ik helemaal niet klein (van Leiden heb ik nog nooit meer gezien dan het treinstation dus dat kan ik niet vergelijken).
Hihi, dit onderwerp geeft me wel telkens een enorme deja-vu. Jeez... ik word oud..

Introductieweek, doen!!

Wageningen vind ik persoonlijk niets.. echt te platteland voor mij.
Leiden!!
quote:Maudi01 schreef op 13 juni 2010 @ 11:19:

Leiden!!Eh, jij hebt net een topic geopend waarin je aangeeft dat je nog op het VWO zit. Dan heb je toch helemaal geen ervaring met studeren aan de uni van Leiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven