Wat nu met mijn katjes? Tips gevraagd

13-06-2010 15:56 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva lezers,

Bij deze zou ik graag jullie adviezen en tips willen vragen, want ik vind het erg moeilijk.

Ik ga voor mijn werk over 2 weken emigreren naar Ierland. In NL heb ik op dit moment 2 katjes, waar ik echt helemaal gek op ben. Alleen het probleem is nu om de katjes mee te nemen naar Ierland. Wist niet dat het zo streng was. De katten moeten in NL ingeënt worden tegen rabiës en vervolgens nog 6 maanden in NL blijven voordat ik ze kan vervoeren naar Ierland. En daar worden ze op alles streng gecontroleerd. Als iets niet klopt, dan zullen ze in quarantaine geplaatst worden voor 6 maanden of terug gestuurd naar NL.

Ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat ik moet doen. Moet ik een nieuwe huis voor ze vinden zodat ze samen kunnen blijven in NL of start ik de hele procedure dat ong. 7.5 maand duurt om ze vooralsnog naar Ierland te vervoeren? maar dan moet ik ook nog iemand vinden die dat wil doen.

Kortom, ik weet het gewoon niet meer. Wil het beste voor ze, en ga ze hoe dan ook ontzettend missen :-(((((

Heeft iemand hier ervaring met het vervoeren van dieren naar Ierland? Of hebben jullie misschien tips? Ik waardeer het enorm!

Liefs
Niet zo handig dat je dit niet eerder hebt uitgezocht. Kunnen je katten niet tijdelijk bij familie of vrienden terecht, nadat ze ingeënt zijn?
The time is now
Ik vind het nogal naief dat je zo gemakkelijk dacht over het invoeren van dieren naar een eiland. Ik neem aan dat je toch wel langer dan 2 weken van te voren weet dat je gaat emigreren? Ierland en Engeland staan er om bekend streng te zijn bij imigratie van dieren en met reden.

Maar goed, hoe op te lossen: wil je ze houden, ondanks dat je ze een half jaar niet zult zien of geef je ze liever weg?

Als het mijn katten waren, zou ik dat half jaar wel willen overbruggen en ze bij een familielid/kennis onderbrengen (gaat vaak makkelijker voor een bepaalde tijdsduur en als je ook de kosten voor voer en dierenarts ed verzorgt).

De kans dat ze niet toegelaten worden is behoorlijk klein, mits ze gezond zijn en jij zorgt dat de papierhandel dan wel in orde is.
Bedankt voor je reactie. Familie gaat op vakantie deze zomer voor een paar weken, dus die optie viel helaas gelijk weg. Heb het ook pas 3 dagen geleden vernomen dat ik aangenomen ben
Lekker dom dat je dat niet uitgezocht hebt. Het is toch wel redelijk bekent dat dieren naar een eiland zoals GB, Ierland, Australië ed moeten voldoen aan strenge invoereisen.

Ik zou zelf nu enten, onderbrengen bij familie en dan idd over een half jaar weer naar mij laten verschepen.
Als je familie op vakantie is zouden ze de katten naar een pension kunnen brengen.
The time is now
Hoe lang weet je al dat je gaat emigreren? Ben benieuwd waarom je niet eerder bent begonnen met de inentingen? Toen wij wisten dat we naar Engeland gingen verhuizen zijn we meteen gestart met de inentingen enzo. Gelukkig hebben we ze maar een maand moeten missen, om de 6 maanden te overbruggen.
Inderdaad niet handig dat je het niet eerder uitgezocht hebt, maar daar heb je nu niks meer aan. Weet je pas sinds 3 dagen dat je over 2 weken gaan emigreren? Das ook wel erg kort dag...

Wil je ze echt heel erg graag mee? Dan zou je kunnen rondvragen of er iemand voor die periode op je katjes wil passen. Daarnaast een dierenarts die bekend is met deze procedure vragen wat er precies moet gebeuren, zodat ze niet onverhoopt weer terug moeten naar NL of nog een half jaar in quarantaine geplaatst worden. Dat laatste lijkt me niet erg leuk voor de katten.

Moeten ze in NL in dat halve jaar ook binnen/in quarantaine? Dan zou ik me afvragen of je ze dat aan wil doen.
Nou, dat 'lekker dom' valt dus mee want ze weet het zelf net.

Helaas verder geen oplossingen voor je maar hoop wel dat je er 1 kunt vinden in korte tijd.
mosterd!
quote:thee schreef op 13 juni 2010 @ 16:06:

Helaas verder geen oplossingen voor je maar hoop wel dat je er 1 kunt vinden in korte tijd.Je weet toch van te voren dat je gaat solliciteren?
quote:thee schreef op 13 juni 2010 @ 16:06:

Helaas verder geen oplossingen voor je maar hoop wel dat je er 1 kunt vinden in korte tijd.

Nou ja, ik kan me voorstellen dat veel werkgevers ook best snappen dat je niet binnen 2 weken naar Ierland gaat emigreren. En bv over een maand of 3 daar pas gaat beginnen. Maar goed, zo zit het dus niet in elkaar.

Als je zo'n baan in de planning hebt en je hebt huisdieren, dan zou ik voor ik mijn brief op zou sturen al bedacht hebben dat je rekening moet houden met je dieren en dat dat weleens een probleem zou kunnen zijn. Ik verbaas me erover dat dat helemaal niet in TO gedachten is opgekomen, maar goed, het zij zo.
quote:Wintermuts schreef op 13 juni 2010 @ 16:10:

Als je zo'n baan in de planning hebt en je hebt huisdieren, dan zou ik voor ik mijn brief op zou sturen al bedacht hebben dat je rekening moet houden met je dieren en dat dat weleens een probleem zou kunnen zijn. Ik verbaas me erover dat dat helemaal niet in TO gedachten is opgekomen, maar goed, het zij zo.Dat bedoel ik dus.
Bedankt voor de reacties! Ik wist wel dat er strenge eisen waren, maar dat de katten verplicht in NL voor 6 maanden moesten blijven had ik niet verwacht Na 6 maanden is het zeker dat de katten geen rabiës hebben.

Ik heb ook de dierenarts gelijk gebeld en hij was bekend met de procedure. Hij zei dat het ong. 7.5 maanden zou duren (chippen, vaccinatie, bloedtest). Djieez, wat baal ik hiervan. Ik ben al dringend aan het kijken om ze ergens te plaatsen tijdelijk, want ik wil ze voor geen goud kwijt
Als je daar blijft wonen voor altijd, dan zeg ik procedure starten
Als je verwacht definitief te gaan emigreren (of in ieder geval voor langere tijd) dan zou ik nu de procedure ingaan, met als gevolg dat je ze een half jaar moet missen.

Als je verwacht dat je emigratie niet voor langere tijd is, dan zou ik zorgen dat je katten - al dan niet tijdelijk - samen een verblijf elders krijgen (al is dat misschien moeilijk omdat je al over twee weken weggaat.

Moeilijk lijkt me. Ik mis mijn meiden (2 poezekinders) al als ik een weekende wegga.
quote:Coco1980 schreef op 13 juni 2010 @ 16:03:

Bedankt voor je reactie. Familie gaat op vakantie deze zomer voor een paar weken, dus die optie viel helaas gelijk weg. Heb het ook pas 3 dagen geleden vernomen dat ik aangenomen ben Maar wil je familie wel je katten opvangen als ze niet op vakantie zijn? Dan kun je ze nog hopelijk snel in een kattenopvang voor de vakantie onderbrengen en daarna bij hen thuis. Wel snel bellen, want die vakantieplekken in asiels ed raken snel vol.
Lekker dom gaat wél op, want dit is iets wat je van tevoren kunt doen. Het is niet zo dat die dingen allemaal echt voor niks zijn als je toch niet gaat. Rabiësinjectie moeten ze eigenlijk toch hebben en chippen is ook niet onverstandig.

Als ik ook maar na zou denken over emigreren zou ik mijn katten al naar de dierenarts gebracht hebben.

Maar goed, dat is allemaal achteraf gezeik natuurlijk, want dat heb je allemaal niet gedaan en dus zit je er nu wel mee, dom of niet.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je serieus overweegt om je katten weg te doen, ik zou dat zelf namelijk echt niet kunnen.

Er moet toch wel iemand zijn die tijdelijk voor jouw katten wil zorgen? Desnoods betaal je ervoor....

En zó heftig is die procedure niet; jij gaat nu met je katten om een injectie, een chip en een dierenpaspoort en over een x-periode ga je nog eens om de bloedwaarden te laten controleren. Is dat allemaal gewoon ok, dan mogen je katten gewoon naar Ierland toe.
668, the neighbour of the Beast
Ja, mee eens, erg dom en naif van mij dat ik vanuit gegaan ben dat ik ze makkelijk kon vervoeren. Wat mijn baan betreft, het was echt niet te peilen van tevoren of ik aangenomen zou worden of niet, maar jullie hebben gelijk, had het een maand van tevoren moeten uitzoeken hoe en wat.
7,5 maand is volgens mij onzin. Als jij morgen naar de dierenarts gaat kunnen die katten over een half jaar gecontroleerd worden en kunnen ze dus over zeg zes maanden en twee dagen naar Ierland toe.
Niet een maand van tevoren, zodra je er over dacht om te gaan solliciteren. Je weet dan dat er huisdieren in het spel zijn die ook mee zullen moeten en ik dacht dat het algemeen bekend was dat Engeland, Ierland, Zweden, dat soort landen héél streng zijn als het om huisdieren gaat.

Maar goed, ik zeg al, da's allemaal achterafgepraat.
@ Marels, ja, dat ga ik ook doen. Ga maandag gelijk opvang bellen om te kijken hoe en wat en verder vragen aan vrienden en de katten gelijk naar de dierenarts om de procedure te starten. Er komt waarschijnlijk mijn ex-collega in mijn huis te wonen en zal ook aan hem vragen of hij tijdelijk voor ze zal zorgen.
Dat lijkt me de beste oplossing, dat ze in hun eigen huis kunnen blijven.
Ja, lijkt mij ook zeker het beste dat ze lekker samen blijven in mijn huis. Moet mijn collega en mijn huisbaas nog lief aankijken...
quote:Coco1980 schreef op 13 juni 2010 @ 16:24:

Ja, lijkt mij ook zeker het beste dat ze lekker samen blijven in mijn huis. Moet mijn collega en mijn huisbaas nog lief aankijken...Ze zijn wel heel cute op je avatar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven