Ex wil dat dochter bij hem woont
zaterdag 12 juni 2010 om 12:43
Goedemiddag allemaal,
Een tijd terug heb ik geschreven over de ruzies met mijn ex en dat hij woedend voor de deur stond. Sinds die tijd is er via de rechter een omgangsregeling bepaalt waar ik me trouw aan hou. Mijn ex ziet onze dochter twee keer per week op woensdag en zaterdag en eens in de drie weken drie dagen. Elke week bellen we om te overleggen.
Nu is het geval dat hij twee weken naar het buitenland is geweest en die dagen in omgang wil compenseren. Dit is prima, maar wel in overleg. Hij wil niet oberleggen, maar de dagen dat het hem uitkomt er doorheen drukken.
Inmiddels heeft hij de rechtbank verzocht te bepalen dat onze dochter van 1 jaar bij heem te laten wonen, de redenen zijn leugens en dit geeft hij ook aan mij toe.
Mijn advocaat maakt zich geen zorgen, maar toch heb ik pijn in mijn buik ervan en wordt er bang van.
Heeft iemand hier ervaring mee of advies voor me?
Super bedankt ik lees wel altijd mee maar reageer bijna nooit, sorry hiervoor.
Groeten samsel
Een tijd terug heb ik geschreven over de ruzies met mijn ex en dat hij woedend voor de deur stond. Sinds die tijd is er via de rechter een omgangsregeling bepaalt waar ik me trouw aan hou. Mijn ex ziet onze dochter twee keer per week op woensdag en zaterdag en eens in de drie weken drie dagen. Elke week bellen we om te overleggen.
Nu is het geval dat hij twee weken naar het buitenland is geweest en die dagen in omgang wil compenseren. Dit is prima, maar wel in overleg. Hij wil niet oberleggen, maar de dagen dat het hem uitkomt er doorheen drukken.
Inmiddels heeft hij de rechtbank verzocht te bepalen dat onze dochter van 1 jaar bij heem te laten wonen, de redenen zijn leugens en dit geeft hij ook aan mij toe.
Mijn advocaat maakt zich geen zorgen, maar toch heb ik pijn in mijn buik ervan en wordt er bang van.
Heeft iemand hier ervaring mee of advies voor me?
Super bedankt ik lees wel altijd mee maar reageer bijna nooit, sorry hiervoor.
Groeten samsel
zaterdag 12 juni 2010 om 13:02
Altijd naar hoe het rechtsysteem misbruikt kan worden door rancuneuze exen... Als jij goed voor je kind zorgt dan hoef je je verder geen zorgen te maken. Hij kan wel van alles roepen, maar zo'n rechter is ook niet achterlijk natuurlijk. Hij heeft zich gewoon aan de omgangsregeling te houden, en als hij op vakantie gaat dan kiest hij daar zelf voor. In goed overleg kun je dan zeggen dat ze een dag langer bij m is (blijft ze eigenlijk wel eens logeren?) maar dat kan hij niet zomaar afdwingen.
Vervelend dat hij zo dwingerig zijn zin door wil drijven...
Vervelend dat hij zo dwingerig zijn zin door wil drijven...

zaterdag 12 juni 2010 om 13:52
Ik ben geen rechter, maar ik zou bij zo'n verzoek mijn wenkbrauw toch wel even optrekken. Hoe ziet hij dat in vredesnaam voor zich? Hoe denk hij dat dit ooit in het belang van een kind kan zijn? Kinderen zijn gebaat bij duurzame oplossingen, aan structuur en aan weten hoe die structuur eruit ziet/gaat zien. Het egocentrisme spat er werkelijk vanaf.
Naar voor je dat je er zo door geraakt bent (en begrijpelijk). Gaan jullie (jij + advocaat) iets ondernemen, of wacht je de loop der dingen even af?
Naar voor je dat je er zo door geraakt bent (en begrijpelijk). Gaan jullie (jij + advocaat) iets ondernemen, of wacht je de loop der dingen even af?
zaterdag 12 juni 2010 om 14:12
Gelukkig heb ik het gesprek van anochtend opgenomen, dus bewijs genoeg voor een rechter lijkt me. Ex blijft me alleen dwarszitten. Mijn advocaat gaat een verweerschrift opstellen. Inmiddels lopen de kosten zo hoog op omdat onderling overleg niet mogelijk lijkt te zijn en alles via advocaten moet helaas. Verstandelijk weet ik wel dat een rechter niet zomaar meegaat in zo'n verzoek, maar gevoelsmatig heb ik er erg veel verdriet van. Bedankt voor jullie reacties.
zaterdag 12 juni 2010 om 15:44
Onze dochter is pas 1 geworden. mijn ex woont op een half uur afstand met de auto. Ze heeft daar nog niet geslapen omdat hij geen eigen woning heeft en bij zijn ouders woont. Zijn moeder is alcoholist en dat vind ik geen goede omgeving voor mijn dochter om te overnachten. Ex is namelijk altijd erg makkelijk geweest en de verzorging kwam altijd op mij neer.
zaterdag 12 juni 2010 om 16:52
Helaas veel ervaring waar ik niet verder over wil hebben, maar neem alles op etc. maar zo slim was je al.
Verder is het zo in Nederland dat er echt rechters tussen zitten die wel dom zijn, helaas. Dus ga niet achterover leunen en denken omdat je de moeder bent alles wel goed komt. Ook ik ben een moeder en al 8 jaar aan het vechten tegen rechters, advocaten en vooral tegen mijn ex die met zijn mooie praatjes iedreen voor zich wint, terwijl ik de bewijzen heb van wat hij mijn dochter en mij heeft aangericht.
Succes
Verder is het zo in Nederland dat er echt rechters tussen zitten die wel dom zijn, helaas. Dus ga niet achterover leunen en denken omdat je de moeder bent alles wel goed komt. Ook ik ben een moeder en al 8 jaar aan het vechten tegen rechters, advocaten en vooral tegen mijn ex die met zijn mooie praatjes iedreen voor zich wint, terwijl ik de bewijzen heb van wat hij mijn dochter en mij heeft aangericht.
Succes
zaterdag 12 juni 2010 om 23:45
Als hij leugens als redenen opvoert, denk ik dat hij geen poot heeft om op te staan. Een rechter gaat het leven van een eenjarig meisje niet op zijn kop zetten zonder daar een gegronde reden voor te hebben. Die gegronde reden moet je ex aanvoeren en onderbouwen. Dat kan hij niet.
Probeer de emotie niet te veel te laten meespelen. Het kan zijn dat de leugens betrekking hebben op jouw moederschap en dat kan heel pijnlijk zijn. Hou dan voor ogen wat hij wil en dat is jou dwingen je aan hem aan te passen. Goed dat je daar niet aan toegeeft: flexibiliteit is prima maar dan van twee kanten en altijd in het belang van dochter. Te veel of eenzijdige flexibiliteit kan op lange termijn problemen geven voor je dochter, omdat ze dan niet weet waar ze op kan rekenen.
Probeer de emotie niet te veel te laten meespelen. Het kan zijn dat de leugens betrekking hebben op jouw moederschap en dat kan heel pijnlijk zijn. Hou dan voor ogen wat hij wil en dat is jou dwingen je aan hem aan te passen. Goed dat je daar niet aan toegeeft: flexibiliteit is prima maar dan van twee kanten en altijd in het belang van dochter. Te veel of eenzijdige flexibiliteit kan op lange termijn problemen geven voor je dochter, omdat ze dan niet weet waar ze op kan rekenen.
Ga in therapie!
zondag 13 juni 2010 om 13:33
De twee voornaamste redenen die ex aangeeft om onze dochter bij hem te laten wonen zijn: dat zij op zou groeien in een rokerige omgeving en dat de oppas (oma), mijn moeder, die al vanaf het begin heeft opgepast slecht ter been zou zijn. Deze twee zaken zijn absoluut niet waar. Ik acht zijn kans van slagen ook zeker klein, maar het onderbuik gevoel zit me niet lekker. Waarom? We kunnen toch als volwassenen overleggen?

zondag 13 juni 2010 om 21:16
quote:dutskop schreef op 13 juni 2010 @ 13:31:
Co-ouderschap kan alleen als beide partijen dat willen. Als een partij het niet wil, gaat het niet door.Echt? Lijkt mij een rare situatie. Als het dan niet door gaat omdat een partij het niet wilt, waar gaat het kind dan naar toe? Dan hebben moeders toch helemaal een monopoly positie?
Co-ouderschap kan alleen als beide partijen dat willen. Als een partij het niet wil, gaat het niet door.Echt? Lijkt mij een rare situatie. Als het dan niet door gaat omdat een partij het niet wilt, waar gaat het kind dan naar toe? Dan hebben moeders toch helemaal een monopoly positie?
zondag 13 juni 2010 om 21:16
quote:dutskop schreef op 13 juni 2010 @ 13:31:
zondag 13 juni 2010 om 21:49
Jippertje, als ouders het niet eens worden over co-ouderschap, wordt het kind meestal toegewezen aan de ouder die tijdens het huwelijk voornamelijk voor het kind heeft gezorgd. Tegenwoordig is dat nog steeds vaak de moeder. Als vaders de zorg vaker op zich nemen, zal dat ook weerspiegeld worden in de zorg na de scheiding.
Overigens kan de vader dan wel vragen om omgang op doordeweekse dagen en is het niet per se zo dat er dan een regeling van een weekend-in-de-twee-weken en de helft van de vakanties wordt vastgesteld.
Samsel, hij zal moeten aantonen dat er inderdaad sprake is van een rokerige omgeving (hoe komt hij daarbij?) en van een ongeschikte oppas (ben je ongeschikt als je slecht ter been bent?). Vervolgens zal hij ook moeten aantonen dat hij (zo nodig) wel geschikte opvang heeft geregeld.
Overigens kan de vader dan wel vragen om omgang op doordeweekse dagen en is het niet per se zo dat er dan een regeling van een weekend-in-de-twee-weken en de helft van de vakanties wordt vastgesteld.
Samsel, hij zal moeten aantonen dat er inderdaad sprake is van een rokerige omgeving (hoe komt hij daarbij?) en van een ongeschikte oppas (ben je ongeschikt als je slecht ter been bent?). Vervolgens zal hij ook moeten aantonen dat hij (zo nodig) wel geschikte opvang heeft geregeld.
Ga in therapie!
maandag 14 juni 2010 om 22:19
Zoals het er nu voor staat lijkt het toch prima te werken? Je ex ziet zijn kind zeer regelmatig en er is een duidelijke omgangsregeling. Een rechter zal daar niet zo snel iets aan veranderen als het tot nu toe goed is gegaan en de vader ook echt omgang heeft met het kind (zoals bij jullie). Een rechter kijkt naar het belang van jullie dochter en niet naar dat van de ouders. Uitgangspunt daarbij is wel dat het in het belang van het kind is om omgang te hebben met beide ouders.
Als de rechter nog onduidelijkheden heeft kan hij een onderzoek door de raad voor de kinderbescherming laten uitvoeren. Daarbij kan het van belang zijn dat je ex geen eigen woning heeft en ver bij jullie vandaan wonen. Maak je niet teveel zorgen en wacht de rechtszaak af.
Als de rechter nog onduidelijkheden heeft kan hij een onderzoek door de raad voor de kinderbescherming laten uitvoeren. Daarbij kan het van belang zijn dat je ex geen eigen woning heeft en ver bij jullie vandaan wonen. Maak je niet teveel zorgen en wacht de rechtszaak af.