
Verkeerd geprijsd artikel in webshop
zondag 13 juni 2010 om 21:24
Is een webshop verplicht een verkeerd geprijsd artikel tegen de verkeerde prijs te leveren?
Ik heb zojuist 3 artikelen besteld bij een webshop.
Toen ik al 2 artikelen van 4,95 per stuk in mijn winkelkarretje had zag ik een vergelijkbaar artikel voor 0,00. Dit heb ik erbij genomen en toen heb ik mijn bestelling afgerond.
Na een paar uur ontving ik een mailtje van de eigenaar van de webshop dat het artikel van 0,00 eigenlijk 15 euro kost en dat het verkeerd geprijsd is in de webshop. Of ik het totaal bedrag even over wil maken.
Ik heb wel eens gehoord dat webshops (o.a. in scandinavische landen) verplicht zijn hun artikelen te leveren tegen de prijs op de site, ook als deze per ongeluk niet klopt. Geldt deze regel ook in Nederland? Het gaat maar om een klein bedrag, maar ik heb eigenlijk geen zin om te betalen voor een prulletje wat ik nooit besteld had als het niet gratis was geweest.
Ik heb zojuist 3 artikelen besteld bij een webshop.
Toen ik al 2 artikelen van 4,95 per stuk in mijn winkelkarretje had zag ik een vergelijkbaar artikel voor 0,00. Dit heb ik erbij genomen en toen heb ik mijn bestelling afgerond.
Na een paar uur ontving ik een mailtje van de eigenaar van de webshop dat het artikel van 0,00 eigenlijk 15 euro kost en dat het verkeerd geprijsd is in de webshop. Of ik het totaal bedrag even over wil maken.
Ik heb wel eens gehoord dat webshops (o.a. in scandinavische landen) verplicht zijn hun artikelen te leveren tegen de prijs op de site, ook als deze per ongeluk niet klopt. Geldt deze regel ook in Nederland? Het gaat maar om een klein bedrag, maar ik heb eigenlijk geen zin om te betalen voor een prulletje wat ik nooit besteld had als het niet gratis was geweest.

zondag 13 juni 2010 om 21:31
zondag 13 juni 2010 om 21:31
Dan annuleer je het toch gewoon? Of kan dat ook niet?
Dan zou ik er iets voor uitzoeken wat je wel leuk vind voor 15 euro. Is dat er ook niet, tja dan heb je pech.
Maar had je redelijkerwijs kunnen bedenken dat het 15 euro zou kosten of niet? Ik vind aktie voeren met een artikel van 15 euro wat ineens gratis is niet een hele rare aktie ofzo. Ik vind het dus een beetje een randgeval.
Dan zou ik er iets voor uitzoeken wat je wel leuk vind voor 15 euro. Is dat er ook niet, tja dan heb je pech.
Maar had je redelijkerwijs kunnen bedenken dat het 15 euro zou kosten of niet? Ik vind aktie voeren met een artikel van 15 euro wat ineens gratis is niet een hele rare aktie ofzo. Ik vind het dus een beetje een randgeval.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen

zondag 13 juni 2010 om 21:46
quote:emmenn schreef op 13 juni 2010 @ 21:38:
Je ging er vanuit dat het een probeersel was van een ander artikel?
Stond het erbij?
Sinds wanneer biedt een webshop gratis artikelen aan?
Raar dat je dat denkt.
Sowieso als een vergelijkbaar artikel wel geld kost.Zo gek is dat niet, ik zie wel eens bij kledingwebshops dat als je voor een bepaald bedrag koopt, een gratis artikel mag meebestellen. Waarschijnlijk zijn dat dan overvoorraden of kleding van een vorig seizoen, maar het is dan wel degelijk gratis.
Je ging er vanuit dat het een probeersel was van een ander artikel?
Stond het erbij?
Sinds wanneer biedt een webshop gratis artikelen aan?
Raar dat je dat denkt.
Sowieso als een vergelijkbaar artikel wel geld kost.Zo gek is dat niet, ik zie wel eens bij kledingwebshops dat als je voor een bepaald bedrag koopt, een gratis artikel mag meebestellen. Waarschijnlijk zijn dat dan overvoorraden of kleding van een vorig seizoen, maar het is dan wel degelijk gratis.
zondag 13 juni 2010 om 21:49
quote:dangeensuus schreef op 13 juni 2010 @ 21:46:
De vraag is... wat moet je met drie badmutsen!
Zwemmen.
Ik zwem in open water en wil wat zichtbaarder zijn voor boten. Ik heb dus een knalgele en een knalroze badmuts besteld. (als de ene kapot gaat heb ik altijd nog de ander, zo lang gaan die dingen niet mee en ik heb geen zin om iedere keer op stel en sprong een ander te moeten bestellen. Bij sportzaken in de stad was donkerblauw de meest "aparte" kleur die er te krijgen was)
De gratis maar stiekem toch niet gratis badmuts was rood en van een nieuw soort materiaal stond in de beschrijving.
De vraag is... wat moet je met drie badmutsen!
Zwemmen.
Ik zwem in open water en wil wat zichtbaarder zijn voor boten. Ik heb dus een knalgele en een knalroze badmuts besteld. (als de ene kapot gaat heb ik altijd nog de ander, zo lang gaan die dingen niet mee en ik heb geen zin om iedere keer op stel en sprong een ander te moeten bestellen. Bij sportzaken in de stad was donkerblauw de meest "aparte" kleur die er te krijgen was)
De gratis maar stiekem toch niet gratis badmuts was rood en van een nieuw soort materiaal stond in de beschrijving.
zondag 13 juni 2010 om 21:55
quote:Avaeyebrow schreef op 13 juni 2010 @ 21:48:
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
Ik las in de krant dat ze niet verplicht waren om hem te leveren, maar dat ze het wel deden om gezeik van klanten te voorkomen. Het geintje heeft ze bijna 50.000 euro gekost.
Er waren overigens toch nog klanten die gingen zeuren omdat de tv's niet op tijd voor het WK geleverd konden worden, omdat Wehkamp niet kon voorzien dat er zoveel bestelling kwamen.
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
Ik las in de krant dat ze niet verplicht waren om hem te leveren, maar dat ze het wel deden om gezeik van klanten te voorkomen. Het geintje heeft ze bijna 50.000 euro gekost.
Er waren overigens toch nog klanten die gingen zeuren omdat de tv's niet op tijd voor het WK geleverd konden worden, omdat Wehkamp niet kon voorzien dat er zoveel bestelling kwamen.

zondag 13 juni 2010 om 22:08
Je kunt altijd mailen of je de badmuts voor 7-10 euro oid kunt kopen, is een goede tussenoplossing voor beiden. En als de verkoper echt heel strikt blijft in die 15 euro, dan zou ik afzien vd koop.
Er is een regel dat de webshop verplicht is om te leveren als het een reele prijs zou kunnen zijn, dus bv 5 ipv 10 euro voor een nagellakje oid. Een prijs van 0 euro is weinig reeel, ook al snap ik jouw uitleg wel. Ik vermoed dus dat je geen poot hebt om op te staan.
Er is een regel dat de webshop verplicht is om te leveren als het een reele prijs zou kunnen zijn, dus bv 5 ipv 10 euro voor een nagellakje oid. Een prijs van 0 euro is weinig reeel, ook al snap ik jouw uitleg wel. Ik vermoed dus dat je geen poot hebt om op te staan.
zondag 13 juni 2010 om 22:11
Of iemand verplicht is te leveren hangt af van de omstandigheden van het geval.
Als jij niet weet en niet kan weten dat een product een bepaalde prijs heeft, dan geldt dat de webshop je een aanbod heeft gedaan. Op het moment dat jij dat aanbod heb aanvaard is er een overeenkomst tot standgekomen en is de webshop verplicht tot levering over te gaan.
In dit geval is het artikel niet geprijsd of als zijnde gratis. Jij weet, althans behoort te weten dat die vlieger niet op ging en daarom is de webshop naar mijn mening niet verplicht het artikel gratis te leveren.
Als jij niet weet en niet kan weten dat een product een bepaalde prijs heeft, dan geldt dat de webshop je een aanbod heeft gedaan. Op het moment dat jij dat aanbod heb aanvaard is er een overeenkomst tot standgekomen en is de webshop verplicht tot levering over te gaan.
In dit geval is het artikel niet geprijsd of als zijnde gratis. Jij weet, althans behoort te weten dat die vlieger niet op ging en daarom is de webshop naar mijn mening niet verplicht het artikel gratis te leveren.
zondag 13 juni 2010 om 22:13
quote:Avaeyebrow schreef op 13 juni 2010 @ 21:48:
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
Lijkt op een verhaal van een paar jaar geleden, volgens mij ook Wehkamp, stond een LCD tv te koop voor 100 euro. Mensen als een gek bestellen, Wehkamp wil niet leveren, al die mensen zich verenigen en een rechtszaak aanspannen.
Uiteindelijk komt het er op neer: ieder weldenkend mens weet dat bepaalde producten een bepaalde prijs hebben en dat sommige dingen dus niet kloppen.
Daar is vast een juridische term voor, en die ken ik niet.
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
Lijkt op een verhaal van een paar jaar geleden, volgens mij ook Wehkamp, stond een LCD tv te koop voor 100 euro. Mensen als een gek bestellen, Wehkamp wil niet leveren, al die mensen zich verenigen en een rechtszaak aanspannen.
Uiteindelijk komt het er op neer: ieder weldenkend mens weet dat bepaalde producten een bepaalde prijs hebben en dat sommige dingen dus niet kloppen.
Daar is vast een juridische term voor, en die ken ik niet.
zondag 13 juni 2010 om 22:28
quote:Avaeyebrow schreef op 13 juni 2010 @ 21:48:
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
Dat was Neckermann
Ze zijn voor 50.000 euro het schip in gegaan.
Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.
Dat was Neckermann
Ze zijn voor 50.000 euro het schip in gegaan.