Geld & Recht alle pijlers

Verkeerd geprijsd artikel in webshop

13-06-2010 21:24 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is een webshop verplicht een verkeerd geprijsd artikel tegen de verkeerde prijs te leveren?

Ik heb zojuist 3 artikelen besteld bij een webshop.

Toen ik al 2 artikelen van 4,95 per stuk in mijn winkelkarretje had zag ik een vergelijkbaar artikel voor 0,00. Dit heb ik erbij genomen en toen heb ik mijn bestelling afgerond.

Na een paar uur ontving ik een mailtje van de eigenaar van de webshop dat het artikel van 0,00 eigenlijk 15 euro kost en dat het verkeerd geprijsd is in de webshop. Of ik het totaal bedrag even over wil maken.

Ik heb wel eens gehoord dat webshops (o.a. in scandinavische landen) verplicht zijn hun artikelen te leveren tegen de prijs op de site, ook als deze per ongeluk niet klopt. Geldt deze regel ook in Nederland? Het gaat maar om een klein bedrag, maar ik heb eigenlijk geen zin om te betalen voor een prulletje wat ik nooit besteld had als het niet gratis was geweest.
quote:layla1969 schreef op 13 juni 2010 @ 21:55:

[...]

Ik las in de krant dat ze niet verplicht waren om hem te leveren, maar dat ze het wel deden om gezeik van klanten te voorkomen. Het geintje heeft ze bijna 50.000 euro gekost.

Er waren overigens toch nog klanten die gingen zeuren omdat de tv's niet op tijd voor het WK geleverd konden worden, omdat Wehkamp niet kon voorzien dat er zoveel bestelling kwamen.Oooooh gadverdamme, dáár gaan mn haren echt recht van overeind staan. Voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, dan is het bedrijf nog zou coulant om de fout te erkennen en jou die belachelijke prijs te laten betalen en dan ga je nog eisen lopen stellen ook. Stelletje zeikerds.
quote:Wintermuts schreef op 13 juni 2010 @ 22:08:Er is een regel dat de webshop verplicht is om te leveren als het een reele prijs zou kunnen zijn, dus bv 5 ipv 10 euro voor een nagellakje oid. Een prijs van 0 euro is weinig reeel, ook al snap ik jouw uitleg wel. Ik vermoed dus dat je geen poot hebt om op te staan.Dit dus.
@ Everybody: er is gewoon jurisprudentie over hoor! Neen - neen - neen, de webshop is niet verplicht tot levering aangezien jij wist of behoorde te weten dat het artikel niet gratis was!
Als je in redelijkheid niet kunt verwachten dat de prijs de waarde van het artikel vertegenwoordigd, dan kan je geen rechten toekennen aan je acceptatie van het aanbod.

Bij (web)verkopen is er vaak geen sprake van een uitnodiging tot het doen van een aanbod, maar is acceptatie vaak gelijk het sluiten van een overeenkomst. Je hebt daarnaast het recht om zonder opgave van redenen binnen zeven dagen te retourneren.
quote:Avaeyebrow schreef op 13 juni 2010 @ 21:48:

Nou vorige week had de whekamp ook een grote LCD tv verkeerd geprijsd ( iets van ¤ 300 goedkoper ) en ze moesten het wel leveren. Ze kwamen er pas na drie dagen achter, dus jammer voor hun leuk voor de klant.Was Wehkamp niet maar neckermann
quote:Uggla schreef op 13 juni 2010 @ 21:31:

Dat ene artikel had ik niet besteld als het niet gratis was geweest. Ik ging er van uit dat het een gratis probeer-model was van een nieuw product wat je gratis kan meebestellen bij andere producten die je wel gewoon bestelt en betaalt tegen de aangegeven prijs.

Probeer-model? Als in een soort proefmonstertje? Als in: een heel klein badmutsje?

Geen idee of je het verplicht bent enzo. Maar het zou wel gewoon heel netjes zijn als je het betaald. Of, aangezien je er niks voor wilt betalen, de rode badmuts annuleren.

Rood is toch minder effectief in open water, kan je nog verward worden met een reddingsboei ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven