Motivatie kwijt
maandag 14 juni 2010 om 19:19
Ik sta er niet al te sterk voor en ik heb over 2 weken me laatste belangrijke toetsweek..
Me motivatie ebt af.... Terwijl ik dit echt niet wil. Daarbij kan ik me ook niet concentreren thuis, ga ik met andere dingen aan de slag. Wil nu eigenlijk al beginnen met leren, maar het lukt niet echt..
Iemand tips?
Me motivatie ebt af.... Terwijl ik dit echt niet wil. Daarbij kan ik me ook niet concentreren thuis, ga ik met andere dingen aan de slag. Wil nu eigenlijk al beginnen met leren, maar het lukt niet echt..
Iemand tips?
maandag 14 juni 2010 om 19:25
maandag 14 juni 2010 om 19:30
Spreek met jezelf af dat je elke dag 2 uur (of 3 of 4 uur, net wat nodig is) met je boeken gaat zitten en alleen daarmee bezig bent. Je gaat zitten en je blijft zitten. Als je op staat om thee te pakken of om de telefoon op te nemen stopt de tijd. De tijd gaat pas verder als je weer zit. Je gebruikt je tijd om dat wat je moet leren over te schrijven, door te lezen of samen te vatten of door je te laten overhoren. Als de tijd die je met jezelf afgesproken hebt om is mag je doen wat je wilt, of je het nou kent of niet. Je kan de tijd ook verdelen door tussendoor een pauze te houden maar neem je dan ook voor hoe laat je begint en houd je daar ook aan.
Door zo te leren stel je jezelf telkens haalbare doelen. Twee uur leren ongeacht het resultaat of ongeacht de opbrengst kan je. Je gaat dus niet door tot je iets kent of tot je een samenvatting af hebt want als dat niet lukt geeft dat je een onprettig gevoel waardoor je eerder op geeft.
Door zo te leren stel je jezelf telkens haalbare doelen. Twee uur leren ongeacht het resultaat of ongeacht de opbrengst kan je. Je gaat dus niet door tot je iets kent of tot je een samenvatting af hebt want als dat niet lukt geeft dat je een onprettig gevoel waardoor je eerder op geeft.
maandag 14 juni 2010 om 19:42
Gebruik de klok om te leren. Dus van 10 tot 11 leren, lekker kwartier/half uur pauze nemen. Iets drinken, iets lekker eten en dan weer aan de slag. Zou hou je het wel ff vol. Kunnen je ouders je niet motiveren? Ik was zelf niet zo een leerbeestje, maar kreeg als ik het zo volhield aan het eind van de week een kadootje
maandag 14 juni 2010 om 19:46
maandag 14 juni 2010 om 22:39
Kun je niet samen met iemand leren? Is gezelliger dan alleen en je houdt elkaar een beetje bij de les (ten minste, als jullie allebei ook echt wíllen leren). Als je thuis gauw afgeleid raakt kun je ook in de bibliotheek gaan zitten.
Waarom is je motivatie weg, vind je het niet interessant, of te moeilijk, of juist te makkelijk? Of heb je teveel andere dingen aan je hoofd waardoor concentreren niet lukt?
Waarom is je motivatie weg, vind je het niet interessant, of te moeilijk, of juist te makkelijk? Of heb je teveel andere dingen aan je hoofd waardoor concentreren niet lukt?
This is an unacceptable timeline
maandag 14 juni 2010 om 23:38
Misschien helpt het om een planning te maken over wat je op een dag moet doen. Gewoon redelijk invullen, niet te veel, maar ook niet te weinig! Dan weet je wat je moet doen op een dag en kun je ook echt aan de slag. Als je dan klaar bent, ben je ook echt klaar en kun je iets leuks gaan doen! Want anders blijft het toch de hele dag door je hoofd spoken. En blijf weg van het forum
.
dinsdag 15 juni 2010 om 07:06
dinsdag 15 juni 2010 om 17:34
dinsdag 15 juni 2010 om 17:36
En over schema's: die vielen bij mij vroeger ook onder studie-ontwijkend gedrag. Je hebt geen schema nodig als je er zo slecht voor staat, je moet je gewoon concentreren op iets en daar een uur voor gaan zitten. En dan een uur een ander vak. Kies niet bijvoorbeeld 2 talen achter elkaar of alleen de leukere vakken zodat je met de saaie dingen blijft zitten. Een schema maken kan ook heel veel tijd kosten.