Geld & Recht alle pijlers

Bruiloft, welk bedrag te geven?

15-06-2010 22:22 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende september zijn we uitgenodigd voor een bruiloft. Het gaat om een vriendin en oud-collega die in de buurt van Geneve zal trouwen. We zijn een hele dag te gast incl. middagborrel / diner / avondfeest / 1 overnachting en een ontbijt de volgende dag. Zelf maken we de nodige kosten voor vervoer / tolvignet / extra overnachting & vrijgezellenfeest.

Nu vraagt het bruidspaar als geschenk het welbekende gevulde envelopje, maar hebben wij geen flauw idee wat voor bedrag we daar nu in zullen stoppen. Ik las dat ze in het betreffende land al gauw zo'n 125 Euro per stel geven. Eerlijk gezegd vind ik dat toch een behoorlijk bedrag, ook omdat we al de nodige kosten maken om naar de bruiloft te gaan. (Onze situatie: vriend werkt, maar ik ben al geruime tijd werkloos) Aan de andere kant maken zij natuurlijk heel veel kosten voor ons en wil ik hen daarin ook niet tekort doen.

Wat zijn de meningen hier, wat zouden jullie geven?
100 euro als stel vind ik echt niet te veel..
@TO, ik zou gewoon een bedrag geven wat jullie kunnen missen. Je maakt ook een hoop kosten door daar naartoe te gaan en ik denk dat het voor het bruidspaar het belangrijkst is dat je komt. Ik vind 50 euro dan ook wel een mooi bedrag.
Toen mijn beste vriendin in Italië ging trouwen hebben we haar ipv geld een gouden armband van circa 100 euro gegeven. In de cultuur van mijn man is het gebruikelijk om goud te geven dus ik vond het wel een mooi cadeau. Het is een mooie herinnering aan hun trouwdag en blijft waarde houden.
Ik zou 50pp geven maar als dat teveel is voor je gewoon minder. Moet wel leuk blijven.
Geef gewoon wat jij redelijk vind en kan geven. Tussen alle dikke enveloppen kreeg ik er een met ¤12 euro. Dat was het envelopje waar ik het meeste respect voor had.
Zou het persoonlijk al meer dan genoeg vinden dat je de moeite nam om tekomen(snipperdagen,reis,reiskosten,geregel allemaal)

Maar goed,snap dat je niet met lege handen wilt gaan.

Vind 50 euro echt "the max" gaf ik mijn zus niet eens toen ze trouwde....
Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe! De meesten zijn wel duidelijk dat het bedrag ook wat minder mag/kan. We zitten niet krap, maar leven wel op 1 salaris en proberen bewust meer te sparen omdat we een ander huis hebben gekocht. Ik ben er nog niet helemaal over uit

Ienimimi -> in jouw geval vind ik een bedrag van 25 p.p. ook wel wat overdreven hoor, ligt er wel een beetje aan ook met hoeveel collega's je bent maar blijkbaar had bazin er ook al niet zo'n behoefte aan om het met alles er op en eraan te vieren? Dan denk ik dat ze een kaartje met een bos bloemen of een gezamenlijk (maar klein) cadeautje ook al erg op prijs zou stellen.
.
nou...bij "ons" waar ik vandaan kom is het zeg maar de bedoeling dat de giften bij elkaar meer zijn dan de kosten van de bruiloft (want dat is zeg maar startkapitaal voor het bruidspaar. kunnen ze mee op huwelijksreis ofzo) afhankelijk van hoe dicht je bij ze staat geef je meer of minder. in jullie geval zou dat met zn 2en 50 of 75 zijn, maar een broer of zus is al gauw een half maandsalaris kwijt
quote:Wishfull schreef op 15 juni 2010 @ 22:22:

. Zelf maken we de nodige kosten voor vervoer / tolvignet / extra overnachting & vrijgezellenfeest.

Ik vind een duur vrijgezellenfeest al kado genoeg en wie weet komt er over een paar weken nog een leuke brief van het bruidspaar/ceremoniemeester met allemaal dure kledingeisen voor jullie...

Ik zou zeker onder de 50 euro gaan zitten....
Poehee, wat een bedragen komen er voorbij... Voel me dan soms wel een krent

Meestal geven we 20 á 30 euro, afhankelijk van hoe goed we het bruidspaar kennen. Bij broers en zussen wel meer, maar dat wordt dan bij elkaar gelegd voor een bijzonder en blijvend cadeau dat het bruidspaar heeft aangegeven te willen krijgen (tot nog toe meestal in de trant van een schilderij of beeld of zo).

Maar 100 euro voor een bruiloft waar je alleen voor de avond uitgenodigd bent? Dat vind ik zelf heel veel geld, helemaal als je het zelf niet echt kan missen en je ook nog eens extra kosten moet maken om daar te komen. Génève is nou niet echt naast de deur of zo.
quote:nazife schreef op 16 juni 2010 @ 22:20:

nou...bij "ons" waar ik vandaan kom is het zeg maar de bedoeling dat de giften bij elkaar meer zijn dan de kosten van de bruiloft (want dat is zeg maar startkapitaal voor het bruidspaar. kunnen ze mee op huwelijksreis ofzo) afhankelijk van hoe dicht je bij ze staat geef je meer of minder. in jullie geval zou dat met zn 2en 50 of 75 zijn, maar een broer of zus is al gauw een half maandsalaris kwijt Ik hoef niet te raden waar je vandaan komt, toen de broer van mijn man ging trouwen vonden ze het ook normaal dat we mee gingen betalen aan de inrichting van hun huis, of we maar even 1000 euro over wilden maken voor de gordijnen
Dat je ernaartoe gaat is weg te strepen bij borrel-diner-feest-met hotelletje met ontbijt.

Gewoon geven wat je altijd zou geven aan een vriendin/oud- collega. Geniet ervan en kom op, we zijn niet allemaal miljonairs!
layla, zo erg is het nog net niet bij ons gaat het ook gewoon in de envelop en je vraagt niks. Maar je begrijpt zelf wel dat als je broer/zus/zoon/dochter etc gaat trouwen je niet met 100 euro aan kunt komen zetten. Waar komt je man of vriend vandaan dan?
quote:tieger schreef op 16 juni 2010 @ 22:54:

Maar 100 euro voor een bruiloft waar je alleen voor de avond uitgenodigd bent? Dat vind ik zelf heel veel geld, helemaal als je het zelf niet echt kan missen en je ook nog eens extra kosten moet maken om daar te komen. Génève is nou niet echt naast de deur of zo.Tieger, even goed lezen Als we helemaal naar Genève moeten om alleen maar bij het avondfeest te kunnen zijn hadden we dat niet gedaan hoor, dat is wel erg lang rijden voor een paar uurtjes feest meemaken! We zijn de hele dag + overnachting + ontbijt de volgende dag uitgenodigd.
Oei Layla, 1000 Euro voor de gordijnen even overmaken Ik had mijn broer wel even heel vreemd aangekeken en vervolgens gevraagd waar ie dacht dat ik m'n geldboompje verstopt had.
Vijftig euro is een mooi bedrag, toch?
quote:Wishfull schreef op 17 juni 2010 @ 10:12:

[...]

Tieger, even goed lezen Als we helemaal naar Genève moeten om alleen maar bij het avondfeest te kunnen zijn hadden we dat niet gedaan hoor, dat is wel erg lang rijden voor een paar uurtjes feest meemaken! We zijn de hele dag + overnachting + ontbijt de volgende dag uitgenodigd.

Sorry, ik haal even wat dingen door elkaar.

Maar dan nog, bedragen in de trant van 50 euro per persoon (en dus 100 euro als stel) die hier wel voorbij komen vind ik heel veel geld. Naast de overige kosten die je dus al maakt om er te komen. Ik zou totaal 50 euro in een envelop stoppen, en als het heel goede vrienden (of familie) zijn, of een bijzonder cadeau van kopen en dan niet nog een envelop.
quote:nazife schreef op 16 juni 2010 @ 23:15:

layla, zo erg is het nog net niet bij ons gaat het ook gewoon in de envelop en je vraagt niks. Maar je begrijpt zelf wel dat als je broer/zus/zoon/dochter etc gaat trouwen je niet met 100 euro aan kunt komen zetten. Waar komt je man of vriend vandaan dan?

Mijn man komt uit Turkije en de bruiloft was ook in Turkije. Ik was nog vergeten te zeggen, dat toen we daar waren, mijn man zei: 'oh ja we moeten ook nog goud kopen voor de bruid'. toen zakte mijn broek helemaal af.

Ik ben er echt boos over geworden, zeker als je bedenkt dat wij voor ons huwelijk helemaal niets gekregen hebben van zijn familie. Nu was het huwelijk in NL en de meeste familieleden konden er niet bij zijn (alleen zijn tweelingzus waar wij het ticket voor betaald hebben), en op dat moment vond ik het ook niet erg omdat ze het niet zo breed hebben, maar toen ik zag wat zijn broer en schoonzus kregen voor hun huwelijk kreeg ik er toch een nare bijsmaak van.
Normaal geef ik 100 euro als ik uitgenodigd ben voor een hele dag en 50 euro voor een avondbruiloft. als het om een collega gaat misschien heel iets minder, maar voor een vriendin zeker niet.

Ik zit ook al een tijd in ww en hebben het nu ook niet breed, dus het ligt eraan wat je band is met die vriendin

maar 50 euro voor een hele dag bruiloft vind ik zelf aan de lage kant.
quote:Ienimimi schreef op 15 juni 2010 @ 22:43:

Zit eigenlijk ook een beetje met dat probleem..

Alleen in dit geval gaat het om mijn baas/bazin die ik bijna nooit zie, die in mexico zijn getrouwd vorige maand en die geen feest in NL hebben gegeven, ook niets extra's hebben gedaan voor het personeel. Nu wil mijn collega 25 euro pp. geven. Persoonlijk vind ik dat teveel..vooral omdat ik er totaal geen band mee heb. 50 euro in jouw geval vind ik dan ook meer als voldoende..Zo die gaat lekker, ¤ 25 p.p. Poeh, aan collega's geef ik niet meer dan ¤ 5 uit of het nu om een verjaardag, baby of bruiloft gaat. En eigenlijk vind ik dat al veel!
quote:Wishfull schreef op 17 juni 2010 @ 10:15:

Oei Layla, 1000 Euro voor de gordijnen even overmaken Ik had mijn broer wel even heel vreemd aangekeken en vervolgens gevraagd waar ie dacht dat ik m'n geldboompje verstopt had.

Ach je krijgt het wel terug als je zelf gaat trouwen he! En in die culturen trouwt vrijwel iedereen dus ja..

quote:layla1969 schreef op 17 juni 2010 @ 13:10:

[...]

Mijn man komt uit Turkije en de bruiloft was ook in Turkije. Ik was nog vergeten te zeggen, dat toen we daar waren, mijn man zei: 'oh ja we moeten ook nog goud kopen voor de bruid'. toen zakte mijn broek helemaal af.

Ik ben er echt boos over geworden, zeker als je bedenkt dat wij voor ons huwelijk helemaal niets gekregen hebben van zijn familie. Nu was het huwelijk in NL en de meeste familieleden konden er niet bij zijn (alleen zijn tweelingzus waar wij het ticket voor betaald hebben), en op dat moment vond ik het ook niet erg omdat ze het niet zo breed hebben, maar toen ik zag wat zijn broer en schoonzus kregen voor hun huwelijk kreeg ik er toch een nare bijsmaak van.

Nee, ik kom niet uit turkije maar wel daar uit de buurt. In jouw geval is het idd wat zuur(en ik begrijp best dat je broek er van afzakt haha..dit had je niet zien aankomen waarschijnlijk) tja, als zijn hele familie daar woont dan is het inderdaad wat anders. Wij hadden ook weinig familie hoor(hoewel, ik relativeer het even. Als ik in land van herkomst getrouwd was had ik 300 gasten uitgenodigd en nu 50, tja de meeste wonen daar he) maar ik heb wel van mijn familie en ook van zijn familie nog cadeau´s en geld gekregen toen ik de eerste keer na het trouwen weer in land van herkomst was. Ja, ze hebben minder geld dan wij en dan is het ook normaal dat jij hun meer geeft dan zij jou zullen geven. Zo is het nu eenmaal(draagkracht verhaal).

Ik vind 5 euro trouwens wel onbeschoft. Ok, als je in de bijstand zit en je hebt gewoon echt niet meer dan 5 euro of een 10tje dan snap ik het. Maar als je een redelijk inkomen hebt en met 5 euro aan komt zetten?
Ik vind 25 a 30 euro een heel mooi bedrag.

Voor een collega inderdaad 5 euro, zeker als ze er niks aan doet. Ik zou het geld van alle collega's ophalen en een dinerbon/sauna arrangement kopen of zoiets.

Geen een bedrag is onbeschoft om mee aan te komen.

Als je het belangrijk vind dat iemand veel geeft, bekijk je het verkeerd. Het gaat toch om da aanwezigheid van vrienden en familie, toch niet om geld? Vind ik erg hebberig overkomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven