Zijn dit nu vriendinnen?

19-06-2010 01:58 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezeressen van dit forum,

Wat vinden jullie van de onderstaande situatie?

Een jonge vrouw heeft een relatie (gehad) met een man waarin ze vooral geestelijk mishandeld werd. Hierdoor heeft ze

Haar vriendinnen daarentegen hebben nooit iets gemerkt van die mishandeling, maar vonden dat de vrouw in kwestie zich wel raar en egoïstisch gedroeg en alleen maar kon zeuren over haar relatie en dat ze dingen deed die slecht waren voor de vriendschap. Ze durfden daar niet over te beginnen totdat de vrouw een beslissing genomen had om weg te gaan bij haar partner. En toen kwam alle narigheid boven tafel en werd het uitgepraat.

De vrouw verhuisde na de breuk met haar partner na een andere woning. In afstand niet veel verder weg van haar vriendinnen (Ong. 2 uur rijden van elk van de vriendinnen zoals al jaren zo was.) In deze woning heeft zij driekwart jaar gewoond en beide vriendinnen hebben haar niet één keer opgezocht. Nou was er een feestje waar de vrouw heen dacht te kunnen gaan, maar op het laatste moment af moest bellen. Dat schoot bij een van de vriendinnen verkeerd waarop de vrouw weer de naam van 'Zie je nu wel, ze geeft een ander de schuld dat ze niet kan' kreeg.

De vrouw heeft in al die jaren nooit geklaagd tegen haar vriendinnen dat:

Haar vriendinnen haar niet 1x in het ziekenhuis hebben opgezocht nadat ze een kleine ingreep had ondergaan.Ze in al die tijd dat ze met haar ex woonde hooguit 4x haar vriendinnen op bezoek heeft gehad en bijna altijd bij hun op visite ging.Haar vriendinnen haar nooit hebben getroost nadat ze wegging bij haar ex.Haar vriendinnen haar nooit hebben opgezocht in haar nieuwe woning na de breuk met haar ex.Één van haar vriendinnen een afspraak om de woning te bekijken afgezegd heeft op het allerlaatste moment en de vrouw er later achterkwam dat die vriendin de hele middag uiteindelijk geluierd heeft in haar tuin. (Lang leve internet?)Haar vriendinnen al 5 jaar niet meer naar haar verjaardagsfeestjes komen, zelfs al worden ze een maand eerder uitgenodigd.En zo verderOnderstaande is mij gelukkig niet overkomen, maar mijn overbuurvrouwtje wel. Ik vind dat zo naar voor haar. Zulke mensen noem je toch geen vrienden. Zelf begrijp ik echt niet waarom ze er nog mee omgaat. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer pech dan andere mensen in hun leven lijkt me. Ik ken die vrouw nu een tijdje wat beter. Ze is niet echt makkelijk in de omgang. In eerste instantie is ze dat wel, maar haar karakter is nogal apart. Toch heeft ze een groot hart, ze staat altijd voor je klaar. Kopje suiker lenen, je krijgt meteen het hele pak. Dat soort type. Maar zij is ook heel kwetsbaar en emotioneel.

Wat vinden jullie? Zijn die vriendinnen wel echt wie ze zijn? Of laat zij zich misbruiken? Ik heb haar al gezegd dat ze nieuwe vriendinnen moest gaan zoeken. Mensen die het echt waard zijn. Dan heeft ze sneller haar leven op de rails
Typisch geval van: 'maar één kant van het verhaal!' wat mij betreft.
Ipv onderstaande bedoel je vast bovenstaande?

Klinkt inderdaad niet als vriendinnen. Dus als buurvrouw zich hier niet lekker bij voelt afstand nemen, contact misschien laten verwateren en energie steken in het vinden van nieuwe vrienden.
@Floor72: Ja daar heb je misschien wel gelijk in, maar zij geeft ook aan dat haar vriendinnen haar verweten dat ze haar leven belangrijker vond dan dat van hun. Dat zal ook wel geweest zijn hoor! Als je zo vast zit in een foute relatie. En stel dat ze nu een goede reden heeft om dat feestje af te zeggen. Een echte reden en een geen smoes? Ik zit maar even hardop te denken.

@grasspriet: ik denk ook zo. Het zal mij niet overkomen. Misschien minder verwachten? Ze beschouwen als kennissen. Als ze dat zou zeggen dan schept het ook minder verwachtingen.

Naar blijft het toch. Vriendinnen lijken me ook niet over elkaar te horen roddelen onderling
Tja je overbuurvrouw noemt hen haar vriendinnen, dus dan vindt zij dat ze vriendinnen zijn. Kwestie van perceptie en wat wil je nu eigenlijk weten/kwijt?
Ja, het is ook naar, maar ergens heeft je buurvrouw ws toch ook de plank mis geslagen misschien?
Wellicht kiest deze vrouw niet alleen voor de "foute"man echter ook voor de "foute"vrouw? Woman who love too much (enzo) , ze zal haar afhankellijkheid toch echt niet hebben beperkt tot alleen haar (nu verbroken) huwelijk? Wellicht is nu (wanneer zij dit beseft) het moment aangebroken om ook de gebruikers die vriendinnen zeggen te zijn tabé te zeggen?

Een ding TO luisteren is fijn echter ga het niet van haar overnemen. Ze kan dit alleen maar zelf, ze heeft geen redders nodig wel echte vrienden.
quote:Pompiedoe schreef op 19 juni 2010 @ 02:08:

Tja je overbuurvrouw noemt hen haar vriendinnen, dus dan vindt zij dat ze vriendinnen zijn. Kwestie van perceptie en wat wil je nu eigenlijk weten/kwijt?Even voor verheldering. Mijn overbuurvrouw noemt het haar vriendinnen, ik niet. En wat ik wilde weten is of er meer denken zoals ik denk. Ik sta ervan te kijken hoeveel energie mensen steken in 'vriendschappen' (zoals zij het zelf bestempelen) waar ze zich rot in voelen.
quote:Enneaaa schreef op 19 juni 2010 @ 02:12:

Wellicht kiest deze vrouw niet alleen voor de "foute"man echter ook voor de "foute"vrouw? Woman who love too much (enzo) , ze zal haar afhankellijkheid toch echt niet hebben beperkt tot alleen haar (nu verbroken) huwelijk? Wellicht is nu (wanneer zij dit beseft) het moment aangebroken om ook de gebruikers die vriendinnen zeggen te zijn tabé te zeggen?

Een ding TO luisteren is fijn echter ga het niet van haar overnemen. Ze kan dit alleen maar zelf, ze heeft geen redders nodig wel echte vrienden.Gelukkig hoef ik haar niet te redden. Voor mij is zij gewoon een overbuurvrouw waar je zo nu en dan een praatje mee maakt. Gewoon ja en amen zeggen. Ik heb nu maar eens even een brutale opmerking gemaakt dat ze moest leren voor zichzelf te kiezen zoals ze ook bij haar ex gedaan heeft. Misschien had ik dat niet moeten doen. Het is niet aan mij om te beslissen over haar zgn vriendschappen. Dan stelt ze zich straks afhankelijk op naar mij toe. Better not
Dat ja.... het is tijd dat ze op haar benen leert te staan en dat is in haar geval -voor zover ik het hier lees- nog een lange weg. Maakt niets uit echter als je het niet herkent kan je iemand wellicht heel zielig gaan vinden. Wat ze wellicht ook is echter het brengt haar niets. Ik lees dat je dit niet ervaart en idd ik zou het ook houden op een luisterend oor ,een warm hart en een bakkie leut. Dat is denk ik goud waard voor haar.
Dat bakkie leut dat doen we niet zo hoor. Het is even een praatje op straat als ik van mijn werk kom. Ik heb mijn eigen leven en mijn eigen dingen om te tackelen, net als ieder ander mens. Ik weet wel dat mijn buurvrouw in therapie is om zelfstandiger te worden. Dat is denk ik goed voor haar. Ze wil zelf ook knopen hakken in vriendschappen. Persoonlijk denk ik dat ze er in the end gelukkiger van wordt en dat het haar in staat stelt met haar nieuwe 'inzichten' veel betere vriendinnen te kiezen.
Dat het geen goede vriendinnen zijn is haar invulling. Misschien is zij wel geen goede vriendin?

Ik leg je het vuur niet aan de schenen hoor. Ik speel alleen even advocaat van de duivel.
@Floor: en dat mag altijd! Laat ik zo zeggen dat je het ook mag omdraaien ja. Ik hou niet van zeurende mensen dus haar 'vriendinnen' snap ik ook dan, want klagen kan ze super goed. However, vind ik het raar dat vriendinnen iemand niet opzoeken als die in het ziekenhuis verblijft en dat je in sommige perioden van het jaar drukker bent, snap ik ook. Maar mijns inziens hoeft een vriendschap ook niet op de weegschaal te liggen. Dat geldt trouwens niet alleen voor de casus die ik beschreef.
Waarom maak jij je er zo druk om? Het gaat zoals ik lees dus echt om praatjes bij de voordeur cq op straat. Hoe goed ken je haar nu echt?
Ik maak me niet druk, nogmaals ik was nieuwsgierig hoe andere mensen erover dachten. En ik ken haar goed genoeg, ze woont nu bij mij tegenover, vroeger zat ze bij mij in de klas op de havo. Toen ging ik wel eens met haar om, maar niet veel. Dat laatste is toch niet relevant om te vertellen?
Dat laatste is toch niet relevant om te vertellen?

Sorry maar wat bedoel je hiermee?
[ Omdat je vraagt hoe goed ik haar ken. Ik vind het niet relevant om aan het begin te vertellen dat ik met haar nog op de havo zat. Ik ken haar nu 'beter' dan destijds. En dat is nog steeds niet goed, want vriendinnen zullen we nooit worden. Te veel blok aan mijn been dan
quote:Maeris schreef op 19 juni 2010 @ 03:06:

[ Omdat je vraagt hoe goed ik haar ken. Ik vind het niet relevant om aan het begin te vertellen dat ik met haar nog op de havo zat. Ik ken haar nu 'beter' dan destijds. En dat is nog steeds niet goed, want vriendinnen zullen we nooit worden. Te veel blok aan mijn been danMisschien vonden haar 'vriendinnen' dat ook.
Moaw, vind het best vrij belangrijk hoe goed je iemand kent om te beoordelen of die vriendinnen misschien wel een punt hebben. Als je weet dat iemand altijd in de slachtofferrol schiet en altijd dit soort issues heeft...
quote:Kleintjecool schreef op 19 juni 2010 @ 03:08:

Moaw, vind het best vrij belangrijk hoe goed je iemand kent om te beoordelen of die vriendinnen misschien wel een punt hebben. Als je weet dat iemand altijd in de slachtofferrol schiet en altijd dit soort issues heeft...We kunnen vooral tegen iemands hoofd aankijken, maar niet erin. Ik weet ook niet wat mijn buurvrouw in haar verleden heeft meegemaakt waarom ze is wie ze is en doet zoals ze doet hè. Ik neem het niet voor haar op verder, ik zou nooit energie steken in een vriendschap waar je je niet goed bij voelt. Dan kapte ik ermee. En oordelen, misschien doe ik dat wel. Ik oordeel, maar veroordeel niemand. Die vriendinnen ken ik verder niet, als het klopt wat buurvrouw verteld, dan heeft ook zij een punt. En ok, elke medaille heeft 2 kanten.

@Floor: zou best wel eens kunnen. Maar ook hier kun je weer andersom kijken. Zij kunnen het ook rechtuit zeggen en het contact verbreken. En volgens mij doen ze dat ook niet. Het lijkt wel alsof ze allemaal niet met elkaar kunnen en niet zonder. En dat het een hele roddeloase is geworden waar wij nu een gespreksonderwerp aan hebben
Maar als je maar zo oppervlakkig contact met haar hebt, hoe weet je dan dit hele verhaal? Als ik zoiets had meegemaakt zou ik dat niet zo snel aan de buurvrouw vertellen.

Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je buurvrouw zichzelf nogal als het slachtoffer ziet. Er staat zelfs in dat haar vriendinnen er blijkbaar genoeg ervan hadden dat ze altijd iemand anders de schuld ergens van gaf.

Als ze zo'n slachtoffer type is, snap ik ook waarom haar vriendinnen afstand nemen (en jij dus ook) en waarom ze dat verhaal aan jou vertelde (om medelijden op te wekken).
.
Dit vertelde ze allemaal tijdens een praatje op straat? Ik durf te wedden dat die vriendinnen toch wel een iets andere versie van het verhaal hebben.

Als ik al lees hoe zij vindt dat ze in de steek gelaten is vind ik dat nog wel meevallen, zeker als je bedenkt dat ze zelf eigenlijk al toegeeft dat ze ook niet zo'n leuke belangstellende vriendin is geweest.

Het zou mij niets verbazen als die vriendinnen er achter kwamen dat ze zich nog net zo egoïstisch en raar gedraagt als voorheen en ze nu, misschien wel terecht, haar op afstand houden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ik vind het zo raar dat je je zo druk maakt om een verhaal van iemand die je niet goed kent, dat je het hier gaat bespreken. Terwijl je zegt dat je maar oppervlakkig contact hebt, het houdt je genoeg bezig blijkbaar.
Nog een keer, ik maak me er niet druk om. Ik vroeg me af hoe anderen erover denken en de meningen zijn verdeeld. Dat is mooi, want dan heb je een discussie.

Dus nogmaals, ik maak me er niet druk om. Ik ken haar van de laatste maanden wat beter omdat ik haar zie en spreek op straat. We wonen in een klein dorp en daar is de 'sociale controle' oftewel een praatje als je de buren ziet normaal. I

Ik vind het verhaal ook allemaal nogal soapy! Dat van die mishandeling van die ex dat klopt wel, zij is niet zijn eerste slachtoffer. Zijn andere ex woont een aantal straten verderop. Wat haar vriendinnen betreft, elke medaille heeft 2 kanten.

Ik begrijp sowieso nooit dat vriendschappen afgewogen worden. Wat maakt het uit dat de een vaker naar de ander op visite gaat omdat de ander dat misschien nodig heeft. Over een tijd kan het andersom het geval zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven