add

21-06-2010 11:36 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

Na lang onderzoek zijn we er achter gekomen dat onze dochter add heeft, maar wij weten niet hoe we hier mee om moeten gaan, heeft iemand tips voor zowel thuis als op school.

Heel erg bedankt alvast want wij weten het even niet meer.

Groetjes Elzen
Is medicatie geen oplossing?

Mijn zoon heeft adhd, en die gaat starten met medicatie. Zodat hij zijn consentratie vast kan houden.

Voor de rest heb ik helaas geen tips. Wij weten het zelf ook nog niet zo lang.
rust reinheid regelmaat

weinig tot geen kritiek bij dingen die misgaan hoogstens aangeven hoe het beter kan, maar alleen als het positief gebracht wordt.

Wel doen: complimentjes bij prestaties. Ik ben zelf heel goed in het bagatelliseren van dingen die goed gaan /die ik goed kan en het overdrijven van mindere prestaties. Hier heb ik een ongezonde dosis faalangste aan overgehouden.

Ga eens kijken bij stichting Balans en op ADDonline.nl

Een interessant boek is: Handleiding ADHD.

Ga je dochter niet zien als ADD maar blijf haar zien als jou dochter. Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing Dat bij haar er toevallig ADD in staat is bijzaak.

Als ik nog meer bedenk schrijf ik het.

Succes

Hoe oud is je dochter?

Ben je / is ze van plan om met medicatie te beginnen?

Als je dat doet hou dan eerst een tijdje een dagboekje bij hoe ze zich voelt door de dag heen. hoe laat ze slaapt, hoe ze wakker wordt,wanneer ze ovderdag een dip heeft in haar aandacht, haar gewicht, wat haar eetlust is, hoofdpijn enz enz

doe dit ook als ze met de medicatie begint. Dat is erg handig om te zien of het werkt, wat de bijwerkingen zijn en of de dosis goed is.
Je zou een PGB kunnen aanvragen en zelf op zoek gaan naar iemand die jullie zouden kunnen helpen. Er zijn begeleiders die dan zowel met jullie praten, als met jullie dochter aan de gang gaat (spelen, oefeningen, praten etc) en ook op school kan komen praten om alles op 1 lijn te krijgen.
je krijgt geen PGB met alleen een ADD diagnose. De regels zijn strenger geworden.

voorspelbaarheid, regelmaat, structuur, overzicht, lijstjes per ruimte desnoods met tekeningen van wat waar hoort.

Leer haar plannen, begin met 2 dingen. Hoe pak je het aan, wat kost het meeste tijd, wat zet je klaar. Van het begin tot aan het eind uitleggen en aanwijzingen geven.

verder kan je bij diverse instellingen (na verwijs van je HA of psychiater) verschillende cursussen doen voor ouder en kind.
op school, uit leggen en zelf leesvoer aanbieden, kortsluiten met RT en juf/meester.

Kijk waar ze het minst afgeleid is in de klas qua plek, soms is dat voor in, soms juist achterin, meestal niet bij een raam.

schema's schema's schema's......... overzichtelijk en haalbaar. Liever te makkelijk dan te moeilijk ivm faalangst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven