Ogen Laseren
zondag 20 juni 2010 om 22:21
maandag 21 juni 2010 om 22:31
@Fruitfan: het is een persoonlijke keuze. Ik heb eigenlijk niet getwijfeld en wist direct dat ik naar een kliniek wilde die verbonden was aan het oogziekenhuis. Misschien iets duurder, maar voor mij een soort van "zekerheid" dat als er iets mis ging ik op de juiste plek was. Daarnaast is het ook gevoelsmatig. Mijn vragen werden allemaal heel goed beantwoord en men nam echt de tijd voor me en werd niet onderdruk gezet oid en kon in alle rust thuis een besluit nemen. Bovendien heb ik in mijn vriendenkring wat artsen zitten en heb daar ook rondgevraagd
maandag 21 juni 2010 om 22:55
interessant topic, vooral de bijdrage van Capibara heel handig. Mijn man wil het laten doen, heeft alle vooronderzoeken al gehad. Ik ben op dit moment alleen hoogzwanger van ons 1e kindje, dus moet een beroep op hem kunnen doen om me naar het ziekenhuis te brengen (en och, als ie de geboorte mee kan maken zou ook wel aardig zijn ), vandaar moet ie van mij even wachten totdat ons kindje er is.. Maar zodra hij er is, mag man van mij de laserkliniek gaan bellen. Hij gaat ook voor de pijnlijkere methode. Zo te lezen heb ik er wel verstandig aan gedaan om wat dat betreft voet bij stuk te houden (hij wilde eigenlijk al voor de bevalling... , ja achteraf kijkend had dat best gekund, ben immers nog niet bevallen, al weet je natuurlijk niet hoe hij / zijn ogen reageren op de behandeling, en hoeveel / hoe lang last hij er van heeft) Ik vind het allemaal behoorlijk eng, maar goed, als hij dat wil.....
maandag 21 juni 2010 om 23:24
Ik heb voor een privékliniek gekozen, omdat ik daar heel goede verhalen over had gehoord. Zoals ik al schreef word je van begin tot eind door dezelfde optometrist begeleid. De daadwerkelijke operaties worden echter uitgevoerd door een aantal van de oogartsen die bij de ziekenhuizen hier in de omgeving werken, dus dat gaf ook wel een goed, vertrouwd gevoel. Ik wist in ieder geval zeker dat degene die de operatie uitvoerde ook echt verstand van zaken had.
dinsdag 22 juni 2010 om 13:34
Dag dames,
Ik ben hier voor het eerst op het forum en ik wil even reageren op jullie posts. Ik had zelf -8 en -9 en heb lensimplantaten laten plaatsen. Het voordeel hiervan is dat het een omkeerbare ingreep is en minder kans op infecties geeft. Bij sterktes boven de -5 werd er niet gelaserd maar geimplanteerd, omdat het te laseren oppervlak te groot kon zijn in verhouding tot de pupil wanneer die in het donker verwijd is. Dan kun je halo's krijgen en dat is erg hinderlijk. Met laseren is er veel meer kans op infecties en heb je veel meer pijn. De methode Lasik, waarbij een flapje wordt weggesneden dat later weer wordt teruggeplaatst, is minder pijnlijk, maar het flapje komt nooit meer helemaal goed vast te zitten. Ik ben zelf niet helemaal op 0.0 uitgekomen maar met 1 oog op +0.5. Dat vind ik niet erg omdat ik met dat oog in de verte heel scherp zie. Ik lees eerder de borden op de snelweg dan wie dan ook. Erg handig op vakantie.
Ik ben hier voor het eerst op het forum en ik wil even reageren op jullie posts. Ik had zelf -8 en -9 en heb lensimplantaten laten plaatsen. Het voordeel hiervan is dat het een omkeerbare ingreep is en minder kans op infecties geeft. Bij sterktes boven de -5 werd er niet gelaserd maar geimplanteerd, omdat het te laseren oppervlak te groot kon zijn in verhouding tot de pupil wanneer die in het donker verwijd is. Dan kun je halo's krijgen en dat is erg hinderlijk. Met laseren is er veel meer kans op infecties en heb je veel meer pijn. De methode Lasik, waarbij een flapje wordt weggesneden dat later weer wordt teruggeplaatst, is minder pijnlijk, maar het flapje komt nooit meer helemaal goed vast te zitten. Ik ben zelf niet helemaal op 0.0 uitgekomen maar met 1 oog op +0.5. Dat vind ik niet erg omdat ik met dat oog in de verte heel scherp zie. Ik lees eerder de borden op de snelweg dan wie dan ook. Erg handig op vakantie.
dinsdag 22 juni 2010 om 14:01
Na meer dan 20 jaar lenzen te hebben gedragen heb ik ook het besluit genomen voor laseren (mijn ogen verdroegen zelfs maandlenzen niet goed meer, moest constant druppelen. En als ik even geslapen had in de auto of vliegtuig, brandden de lenzen mijn ogen uit) Dus:
ik heb 3 jaar geleden mijn ogen laten laseren, betaalde toen 2500 euro voor Lasek (kon niet zelf kiezen, hoge sterkte -7.5 en bolle lenzen, dus niet geschikt voor Lasik)
Heb 2 dagen op bed gelegen (luistercd's !) en de wekker gezet iedere keer voor het druppelen. Het was gevoelig, maar heb nooit pijnstillers hoeven nemen.
Na 3 dagen gingen de bandage-lenzen eruit en werd het allemaal een stuk beter.
Na 5 dagen zat ik al weer achter de computer op mijn werk (eigen zaak) met zonnebril op.
Het mooiste moment is natuurlijk direct na het laseren als je klaar bent en je voor het eerst op een klok kunt kijken en je man ziet zitten op meer dan 10 meter afstand. En het zicht werd iedere keer beter. Na ongeveer een maand was mijn zicht optimaal en dat is altijd zo gebleven.
Wel zijn mijn ogen gevoeliger geworden voor licht en tranen ze sneller.
Ook als ik van licht in donker stap, moeten mijn ogen altijd even wennen en zie ik eerst iets minder.
In de auto heb ik een gekleurde bril op, ivm lichthalo's.
Maar dit weegt allemaal niet op tegen het gemak van geen bril of lenzen meer nodig hebben.
ik heb 3 jaar geleden mijn ogen laten laseren, betaalde toen 2500 euro voor Lasek (kon niet zelf kiezen, hoge sterkte -7.5 en bolle lenzen, dus niet geschikt voor Lasik)
Heb 2 dagen op bed gelegen (luistercd's !) en de wekker gezet iedere keer voor het druppelen. Het was gevoelig, maar heb nooit pijnstillers hoeven nemen.
Na 3 dagen gingen de bandage-lenzen eruit en werd het allemaal een stuk beter.
Na 5 dagen zat ik al weer achter de computer op mijn werk (eigen zaak) met zonnebril op.
Het mooiste moment is natuurlijk direct na het laseren als je klaar bent en je voor het eerst op een klok kunt kijken en je man ziet zitten op meer dan 10 meter afstand. En het zicht werd iedere keer beter. Na ongeveer een maand was mijn zicht optimaal en dat is altijd zo gebleven.
Wel zijn mijn ogen gevoeliger geworden voor licht en tranen ze sneller.
Ook als ik van licht in donker stap, moeten mijn ogen altijd even wennen en zie ik eerst iets minder.
In de auto heb ik een gekleurde bril op, ivm lichthalo's.
Maar dit weegt allemaal niet op tegen het gemak van geen bril of lenzen meer nodig hebben.
anoniem_29452 wijzigde dit bericht op 24-06-2010 23:07
Reden: naam kliniek
Reden: naam kliniek
% gewijzigd
zaterdag 26 juni 2010 om 15:50
Even een vraag voor degenen die lensimplantaten hebben. Ik lees dat velen achteraf blij zijn dat ze niet in aanmerking kwamen voor laseren en daarom implantaten hebben. Waarom?
En zijn er ook nadelen bij implantaten? Ik heb op het topic dat Magnolia geopend had wel gelezen over het zien van halo's, maar dat was dan ook het enige dat ik tegenkwam. Terwijl ik bij laseren lees over droge ogen, of juist snel tranende ogen, gevoelig voor licht en ook het zien van halo's. Is dat bij lensimplantaten dan minder?
Verder nog een domme vraag; kun je gewoon met je ogen open onder water of zwemmen je implantaten dan weg?
En zijn er ook nadelen bij implantaten? Ik heb op het topic dat Magnolia geopend had wel gelezen over het zien van halo's, maar dat was dan ook het enige dat ik tegenkwam. Terwijl ik bij laseren lees over droge ogen, of juist snel tranende ogen, gevoelig voor licht en ook het zien van halo's. Is dat bij lensimplantaten dan minder?
Verder nog een domme vraag; kun je gewoon met je ogen open onder water of zwemmen je implantaten dan weg?
zaterdag 26 juni 2010 om 23:10
quote:Loreyi schreef op 26 juni 2010 @ 15:50:
Even een vraag voor degenen die lensimplantaten hebben. Ik lees dat velen achteraf blij zijn dat ze niet in aanmerking kwamen voor laseren en daarom implantaten hebben. Waarom?
Om met je laatste vraag te beginnen: nee je implantaten zul je niet kwijt raken, omdat ze in je oog zitten (vast gemaakt op je iris).
Ik heb verder geen nadelen ondervonden van de implantaten en heb ook geen last van droge ogen oid. De halo's zijn ook weg, heel soms als ik 's avonds in bed lees, heb ik er nog wat last van.
Wat ik fijn vond aan lensimplantaten was het feit dat er niks weggehaald werd aan je oog en het in principe omkeerbaar is. Enige nadeel zou kunnen zijn is dat het (in ieder geval bij mij) tot 2x toe een operatie was en dat brengt iets meer risico met zich mee. Maar als je naar een goede kliniek gaat is de nazorg goed geregeld. Ik heb overigens geen last gehad van de narcose. De dag na de operatie kon ik direct scherp zien.
Dus eigenlijk kan ik geen nadelen bedenken!
Om met je laatste vraag te beginnen: nee je implantaten zul je niet kwijt raken, omdat ze in je oog zitten (vast gemaakt op je iris).
Ik heb verder geen nadelen ondervonden van de implantaten en heb ook geen last van droge ogen oid. De halo's zijn ook weg, heel soms als ik 's avonds in bed lees, heb ik er nog wat last van.
Wat ik fijn vond aan lensimplantaten was het feit dat er niks weggehaald werd aan je oog en het in principe omkeerbaar is. Enige nadeel zou kunnen zijn is dat het (in ieder geval bij mij) tot 2x toe een operatie was en dat brengt iets meer risico met zich mee. Maar als je naar een goede kliniek gaat is de nazorg goed geregeld. Ik heb overigens geen last gehad van de narcose. De dag na de operatie kon ik direct scherp zien.
Dus eigenlijk kan ik geen nadelen bedenken!
maandag 12 juli 2010 om 07:21
Zoooo, afgelopen donderdag zijn mijn ogen gelaserd.
Ik had een wavefront LASEK behandeling.
Moet wel zeggen dat ik het laseren zelf best eng vond,ookal voel je er niks van!
Morgen gaan mijn bandage lenzen eruit,en dan zou mijn zicht beter worden, maar volgensmij zie ik al voor 100%!
Helemaal geweldig!
Raad het aan aan iedereen die nog twijfeld
Ik had een wavefront LASEK behandeling.
Moet wel zeggen dat ik het laseren zelf best eng vond,ookal voel je er niks van!
Morgen gaan mijn bandage lenzen eruit,en dan zou mijn zicht beter worden, maar volgensmij zie ik al voor 100%!
Helemaal geweldig!
Raad het aan aan iedereen die nog twijfeld
maandag 12 juli 2010 om 07:27
Wat een leuk bericht Lundaa. Ben blij voor je dat het zo goed is gegaan.Ik wil het ook laten doen. Eerst het vooronderzoek nog. Daar ben ik denk ik banger voor dan voor het laseren zelf. Nu ben ik heel bang dat ik niet in aanmerking kom omdat ik zo'n achtelijk grote cilinder heb...
Vonden jullie dat ook zo spannend, dat vooronderzoek?
Vonden jullie dat ook zo spannend, dat vooronderzoek?
maandag 12 juli 2010 om 07:42
Ik vond het vreselijk spannend, juist dat vooronderzoek! Toen het onderzoek achter de rug was viel ik zelfs bijna flauw van de spanning, zo druk had ik me er over gemaakt. Terwijl het echt niet eng of pijnlijk was, het was meer het idee. Gelukkig was mijn moeder erbij en werd ik door de assistente meteen op een stoel gezet met mijn hoofd tussen m'n knieën, dus het trok ook zo weer weg, dus ik bleef wel bij bewustzijn. Voor de operatie zelf was ik minder zenuwachtig, omdat ik toen al wist wat me allemaal te wachten stond.
Overigens had ik ook een behoorlijke cilinder, en dat is geen enkel probleem voor het laseren.
Overigens had ik ook een behoorlijke cilinder, en dat is geen enkel probleem voor het laseren.
maandag 12 juli 2010 om 22:54
vrijdag 16 juli 2010 om 15:14