Toelatingstest Avans Hogeschool help?!?!
donderdag 24 juni 2010 om 14:31
Hallo allemaal,
Hoop dat jullie me kunnen helpen Ik ga een carriere switch maken, alleen heb ik niet de juiste vooropleiding!
Ik wil graag de SPH in deeltijd gaan doen, maar moet eerst de toelatingstest doen, nu staat op de site van Avans Hogeschool dat je niks kan leren, maar goed ga je een beetje googlen dan staat er van wel! Net gebeld met het centrum dat het gaat afnemen, maar ook die zeggen van niet. Wie heeft er ervaring en kan me helpen? of heeft handige tips?
Alvast bedankt,
Groetjes Tubby
Hoop dat jullie me kunnen helpen Ik ga een carriere switch maken, alleen heb ik niet de juiste vooropleiding!
Ik wil graag de SPH in deeltijd gaan doen, maar moet eerst de toelatingstest doen, nu staat op de site van Avans Hogeschool dat je niks kan leren, maar goed ga je een beetje googlen dan staat er van wel! Net gebeld met het centrum dat het gaat afnemen, maar ook die zeggen van niet. Wie heeft er ervaring en kan me helpen? of heeft handige tips?
Alvast bedankt,
Groetjes Tubby
donderdag 24 juni 2010 om 14:41
Uit nieuwsgierigheid (en een teveel aan tijd ) heb ik even gekeken:
Het onderzoek bestaat uit een eerste gesprek, een schriftelijk capaciteitenonderzoek dat ongeveer vier uur in beslag neemt en een afsluitend gesprek waarin de resultaten bekend gemaakt worden. Vervolgens wordt door Aob een schriftelijke rapportage uitgebracht.
Het onderzoek toetst aan de hand van een aantal schriftelijke testen of je capaciteiten wel of niet toereikend zijn om een studie op HBO niveau te kunnen volgen. Je moet daarbij denken aan zaken als taalvaardigheid, analytisch denkvermogen, redeneervermogen, concentratie en werktempo. Er is dus geen sprake van een toelatingsexamen met voor te bereiden literatuur, maar een onderzoek waarmee je aanleg wordt gemeten. Het advies van Aob wordt door de Academie voor Sociale Studies Breda als bepalend voor je toelating beschouwd.
Dit stukje legt toch duidelijk uit waarom het geen toets is waar je voor zou moeten leren?
Het onderzoek bestaat uit een eerste gesprek, een schriftelijk capaciteitenonderzoek dat ongeveer vier uur in beslag neemt en een afsluitend gesprek waarin de resultaten bekend gemaakt worden. Vervolgens wordt door Aob een schriftelijke rapportage uitgebracht.
Het onderzoek toetst aan de hand van een aantal schriftelijke testen of je capaciteiten wel of niet toereikend zijn om een studie op HBO niveau te kunnen volgen. Je moet daarbij denken aan zaken als taalvaardigheid, analytisch denkvermogen, redeneervermogen, concentratie en werktempo. Er is dus geen sprake van een toelatingsexamen met voor te bereiden literatuur, maar een onderzoek waarmee je aanleg wordt gemeten. Het advies van Aob wordt door de Academie voor Sociale Studies Breda als bepalend voor je toelating beschouwd.
Dit stukje legt toch duidelijk uit waarom het geen toets is waar je voor zou moeten leren?
Peas on earth!
donderdag 24 juni 2010 om 14:49
Als toelating voor de hoge hotelschool heb ik ook zo'n soort toets moeten maken 4 jaar geleden. Je kan/moet er niet voor leren! Ze testen gewoon je denkniveau aan de hand van ruimtelijk inzicht vragen, rekenreeksen, woorden met elkaar associëren etcetera. Wat je eventueel zou kunnen doen om een beetje een idee te krijgen is de nationale IQ-test maken. Dat soort vragen krijg je. Verder geen zorgen maken, als je het niveau hebt, dan komt dat duidelijk naar voren in de toets. Niet zenuwachtig worden!
Succes!
Succes!
donderdag 24 juni 2010 om 14:49
en het legt ook uit om wat voor soorten testen het gaat. Capaciteitstesten kun je niet voor leren, maar je kunt door oefenen wel beter scoren. Ik denk met name omdat je sommige "denkmethoden" weer even wat opfrist, misschien ook wel omdat je minder zenuwachtig bent.
Hier zou je kunnen oefenen.
of op 123test.nl (of zoiets).
Ik heb ooit een boekje gekocht. Bij een grote boekhandel kunnen ze je vast helpen met oefenboekjes voor capaciteiten/iq tests.
Hier zou je kunnen oefenen.
of op 123test.nl (of zoiets).
Ik heb ooit een boekje gekocht. Bij een grote boekhandel kunnen ze je vast helpen met oefenboekjes voor capaciteiten/iq tests.
donderdag 24 juni 2010 om 14:51
@prinsesopdeerwt: Nee dat klopt zover was ik al, heb me ook al aangemeld voor de toets, dus alles in huis. Maar als ik op google kijk naar 21+ HBO toets, zie je dat de vakken ned. engels, maatschappijleer en geschiedenis voorbij komen. Nederlands en Engels gaan me lukken, maar maatschappijleer en geschiedenis. Kijk ik weet wanneer de oorlog was, waarom het Waterlooplein Waterlooplein heet en dat Napoleon daar wat mee te maken had, maar daar houd het mee op. Precies hetzelfde bij maatschappijleer, weet wat een premier is en wat de eerste en 2de kamer doet, maar ook daar houd het weer op!
Dus dacht wie weet zijn er mensen met ervaringen? en handige tips? Heb al geschiedenis boeken gehaald, maar of ik die nodig heb? en of alle 21+ testen hetzelfde zijn?
Dus dacht wie weet zijn er mensen met ervaringen? en handige tips? Heb al geschiedenis boeken gehaald, maar of ik die nodig heb? en of alle 21+ testen hetzelfde zijn?
donderdag 24 juni 2010 om 14:53
De reden dat ik dit zeg is dat ik ooit een capaciteitentest heb gedaan in een solliciatatieprocedure.
Toen ik dit wist ben ik gaan oefenen zodat ik wist wat voor vragen ik kon verwachten. Daarbij waren vragen als: A vertrekt om 7 uur en rijdt 100 km per uur.B vertrekt om 9 uur en rijdt 150 km per uur. Wanneer haalt B A in? En meer van dit soort tijd/snelheid/afstands vragen.
Ik moest echt even bedenken hoe je dit ook alweer handig berekend. Omdat ik het goeoefend had ging het tijdens de test hartstikke goed en bleef ik rustig.
Toen ik dit wist ben ik gaan oefenen zodat ik wist wat voor vragen ik kon verwachten. Daarbij waren vragen als: A vertrekt om 7 uur en rijdt 100 km per uur.B vertrekt om 9 uur en rijdt 150 km per uur. Wanneer haalt B A in? En meer van dit soort tijd/snelheid/afstands vragen.
Ik moest echt even bedenken hoe je dit ook alweer handig berekend. Omdat ik het goeoefend had ging het tijdens de test hartstikke goed en bleef ik rustig.
donderdag 24 juni 2010 om 14:59
Kun je inderdaad niet voor leren! Ik heb deze test afgenomen toen ik niet voor mijn MBO ben geslaagd maar als 21 plusser wel graag naar het HBO wilde. Het is vergelijkbaar met een IQ test en daar kun je wel wat extra behendigheid in krijgen als je oefent. Je krijgt taken in taal, rekenen, technisch inzicht, logisch beredeneren e.d...
Ik was niet geslaagd trouwens, want ik ben daar niet zo'n held in. Vond het echt moeilijk. Ben toen de HAVO gaan halen in 1 jaar tijd en begin in september alsnog aan de opleiding waar ik toen die test voor deed!
Ik was niet geslaagd trouwens, want ik ben daar niet zo'n held in. Vond het echt moeilijk. Ben toen de HAVO gaan halen in 1 jaar tijd en begin in september alsnog aan de opleiding waar ik toen die test voor deed!
donderdag 24 juni 2010 om 15:38
Kijk het wod me helemaal duidelijk, ik krijg een capiciteitentest, maar wist niet dat dat anders is als de 21+toets. Geschiedenis boeken kunnen dus gelukkig weer terug de bieb in. Ga even kijken voor zo`n boekje en op internet weer even geheugen opfrissen door middel van de testen. Gelukkig een last van m`n schouder, ruimtelijk inzicht is niet m`n sterkste kant, maar steken vast dingen uit wat ik wel weer aardig kan!
Super bedankt allemaal, nu hopen dat ik snel de datum weet
Super bedankt allemaal, nu hopen dat ik snel de datum weet