Buikslapen....

24-06-2010 19:19 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerder dacht ik altijd als ik op t forum las dat een baby alleen maar op de buik wilde slapen; 'dan leg je m toch gewoon niet op de buik, kan hij / zij er ook niet aan wennen'...

En dan nu....mijn dochtertje van 1,5 week wil overdag t liefst op d'r buik slapen. 's Nachts gelukkig niet want dan bakeren we haar in met een hydrofiel luier.

Overdag ligt ze beneden in de box of lekker buiten in de wagenbak (kan door een KS niet de hele tijd de trap op en neer en bovendien vindt ze alle geluiden om zich heen lekker)

Maar nu dat buikslapen; 't wordt afgeraden en anders moet je constant toezicht houden. Constant toezicht houden lukt me uiteraard niet als ik ook nog met een peuter bezig ben.

Baby kan haar hoofd al een beetje omdraaien dus ze kan net zo goed met haar mondje en neus in t boxkleed gaan liggen zodat ze geen adem meer kan halen.

Graag ervaringen en tips hiervoor. Toch maar niet meer op de buik leggen? Hoe hebben moeders van buikslapers dit gedaan?
Waarom baker je overdag niet in?

Inbakeren heeft hetzelfde effect als buikslapen: het fladderen van de armen wordt voorkomen, kinderen ervaren de begrenzing.

Wij hebben zoon ook ingebakerd, probleemloos afgebouwd. Voor hem hoorde bakeren echt bij slapen.

Succes!
ik zou ook voor 't inbakeren overdag gaan! evt de swaddle me gebruiken (heb je ook in heel kleine maatjes)
Aerosleep.
Aerosleep.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
wiegendood is nog niet te verklaren helaas maar het komt wel vaker voor bij buikslapen. Die baby's waren waarschijnlijk ook niet te redden met een aerosliep omdat de baby's niet stikken in het matras maar 'zomaar' doodgaan.
In navolging van Vishnu en Star;

Aerosleep!!! Ideaal ding!
Gaat je kind straks naar een creche? Anders zou ik even informeren of buikslapen daar mag. Mijn zoontje was erg onrustig op zijn rug (door reflux en overproductie) en sliep vanaf 5 weken eindelijk lekker op zijn buik. Inderdaad ook met de aerosleep. Op de creche mocht het absoluut niet, ook niet als ik zelf tekende voor eigen risico. Hij heeft de eerste maanden daar amper geslapen omdat hij op de rug moest (3 x 30 min ofzo). Toen heb ik mijzelf weleens vervloekt dat ik het zo had aangeleerd. Nu is hij 8 maanden en sinds een week of 3 draait hij uit zichzelf op zijn buik in bed en mag hij zo blijven liggen. Dus eindelijk langere slaapjes op de creche en een uitgeslapen mannetje mee naar huis.

Kortom, buikslapen ben ik helemaal voor, maar kijk even of het ook bij je opvang kan.
Onze zoon van nu 3 heeft sinds hij 8 weken was op z'n buik geslapen. Wij hadden een aerosleep matras en hoeslaken en een nannycare onder het matras liggen.

Wat vreemd dat het kindje niet op de buik mag slapen op de creche Appeltje. Wij moesten gewoon iets ondertekenen. Werd absoluut niet moeilijk over gedaan. Heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een kindje niet op de buik mag slapen. Hoor alleen maar dat je dan idd iets moet ondertekenen.
Trouwens TO, wij hebben een aerosleepmatrasje en hoeslakentje voor een wieg over. Die mag je wel van me overnemen als je dat wil. Ik gebruik die voor het ledikant nu voor m'n zoon van 8 maanden. Als hij een keer spuugt, zakt dat tenminste weg in het matrasje.
Wat een snelle reacties!! Fijn!

De aerosleep is niet voor in de box of wel? Ze slaapt nl overdag hier beneden. Misschien idd gaan inbakeren ook overdag. We doen t nu alleen snachts om t dag- nacht ritme duidelijk te maken. Wat gebruiken jullie om in te bakeren? Ik heb bij mijn oudste een pacco doek gebruikt, maar twijfel of de baby nog niet te jong is om echt in te bakeren.

Voor t kdv maakt t niet zoveel uit Appeltje; daar zal ze pas heengaan met 6 maanden en dan kunnen kindjes toch zowiezo op de buik zonder risico?
Ik hoorde het ook van mensen om mij heen dat tekenen bij hun genoeg is. Maar mijn creche (SKON) mag het absoluut niet. Ik heb ten einde raad nog verder/hoger in de organisatie gebeld over hun beleid en mogelijke uitzonderingen. Alleen als een kinderarts een verklaring ondertekent dat hij buikslapen adviseert vanwege medisch noodzakelijk (bv bij ernstige reflux), mocht het. Maar mijn kinderarts (en menig andere) brandt zich daar niet aan.

Met 6 maanden draaien niet alle kinderen al op de buik. Mijn zoon wel in de box of kleed, maar deed hij het pas met 7,5 maand in bed. Hier was het beleid van de creche: op de rug leggen en tot 10 maanden kinderen die op hun buik draaide terugdraaien. Gelukkig veranderde het beleid een paar maanden geleden naar: op de rug leggen en zodra kinderen zelf op hun buik draaien mogen ze zo blijven liggen.
Ik snap wel dat een kinderdagopvang een jonge baby niet op zijn/haar buik wilt leggen. Zij kunnen niet constant kijken of het wel goed gaat en mocht het mis gaan kunnen zij wel opdoeken!
Met inbakeren zo jong vind ik trouwens het risico dat je hongersignalen mist. Geef je borstvoeding? Dan zou je regeldagen kunnen missen met inbakeren. Ik heb trouwens een puckababy gehad, swaddle me en paccodoeken. Laatste vind ik heel fijn in gebruik, maar ik heb ze maar een paar keer gebruikt omdat wij uiteindelijk kozen voor buikslapen en dat gaat niet in combinatie met inbakeren.

Ik heb dus een puckababy mini, een kleine en een grote paccodoek en een kleine swaddle me in de aanbieding.
Van een aerosleep is trouwens ook nooit bewezen dat ie bijdraagt aan een veilige slaapomgeving

AeroSleep

AeroSleep is een product van polyester met een honingraatstructuur dat fungeert als toplaag in matrassen of als losse matrashoes. De (Belgische) fabrikant wijst op de luchtdoorlaatbaarheid en de warmteregulerende werking en stelt dat er onder het lichaam ventilatie ontstaat, waardoor vochtige warmte wordt af- en verse lucht aangevoerd en schimmelvorming in de matras wordt voorkomen. Dat zou de kans op allergieën en astma verminderen en huidirritaties beteugelen. Een andere claim is dat het product ‘bepaalde mogelijke risico's op wiegendood reduceert’, waar in winkels vaak nog een schepje bovenop wordt gedaan.

Beoordeling: De fabrikant heeft de luchtdoorlaatbaarheid getest met volwassen proefpersonen en vond aanwijzingen dat rebreathing (herinademen van uitgeademde lucht) zich bij gebruik van een AeroSleep minder voordoet. De vraag echter of het product ook van invloed is op de mate van rebreathing bij baby's is daarmee niet beantwoord. Het ademvolume van een baby komt nu eenmaal niet overeen met dat van een volwassene: minder omvang, minder kracht. Niet uit te sluiten is dat onvoldoende uitgeademde lucht wordt vervangen. Bovendien wordt de relatie tussen rebreathing en wiegendood wel vermoed, maar is niet duidelijk hoe zij verloopt. Conclusie: op basis van het huidig wetenschappelijk onderzoek of de testen van de fabrikant is niet vast te stellen of de AeroSleep een effect heeft op het risico op wiegendood.

Advies: Leg ook op dit product een baby nooit op de buik te slapen.

Ga voor informatie over allergieën, astma en huidirritaties bij baby's te rade bij consultatiebureau of kinderarts. Zij kennen de Landelijke Standaard Voedselallergie. Zij kunnen ook beoordelen of er aanwijzingen zijn die preventieve maatregelen vergen en zij kunnen aangeven of claims van fabrikanten al dan niet zijn bewezen.
@ Hebbes, ik begrijp hun ook heel goed hoor. Ik wilde trouwens alleen buikslapen met een aerosleep en had er dan eentje aangeleverd aann het kdv. Maar nu is hij ruim 8,5 maand en beresterk, dus nu vind ik het niet meer nodig.
Appel, mis je met buikslapen niet net zo goed vroege hongersignalen?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:appeltje78 schreef op 24 juni 2010 @ 21:02:

@ Hebbes, ik begrijp hun ook heel goed hoor. Ik wilde trouwens alleen buikslapen met een aerosleep en had er dan eentje aangeleverd aann het kdv. Maar nu is hij ruim 8,5 maand en beresterk, dus nu vind ik het niet meer nodig.Fijn dan toch !!
Nee, niet althans in mijn ervaring. Zoontje ging dan op handje sabbelen. Maar goed, ik ben iets later begonnen met buikslapen (5 weken).
mijn middelste sliep altijd op zijn buik met zijn knietjes er ook nog onder.

Dat was de enige manier dat hij sliep, ook in de nacht in bed.

maar dat is 14 jaar geleden, toen kon dat gewoon nog (er is zoveel veranderd!! ik sta er soms echt van te kijken. Hij had ook direct een dekbedje)
@Appeltje; ik geef FV, dus dan ga je minder uit van de hongersignalen dan bij BV.

ALs ik doeken nodig heb zal ik je een berichtje sturen! Ga even kijken wat t beste is.
quote:femke29 schreef op 24 juni 2010 @ 23:49:

@Appeltje; ik geef FV, dus dan ga je minder uit van de hongersignalen dan bij BV.

ALs ik doeken nodig heb zal ik je een berichtje sturen! Ga even kijken wat t beste is.apart. Hoezo ga je dan minder uit van honger signalen? kindje heeft toch evengoed honger? Waar is dat mooie schema wat wen laatst gepost heeft, prachtig vond ik dat. Maar goed, ik heb ervaring met inbakeren vanaf het begin, en miste nooit honger signalen, en zoon slaapt op zijn buik vanaf dat hij 6 weken is. Sterk kereltje wat prima zijn hoofd heen en weer kan bewegen. Slaapt wel op aerosleep, eerlijk is eerlijk, in het begin vond ik het doodeng, maar aangezien hij zo prima slaapt en op zijn rug niet, hadden we toch niet echt veel keus vond ik.
quote:appeltje78 schreef op 24 juni 2010 @ 21:02:

@ Hebbes, ik begrijp hun ook heel goed hoor. Ik wilde trouwens alleen buikslapen met een aerosleep en had er dan eentje aangeleverd aann het kdv. Maar nu is hij ruim 8,5 maand en beresterk, dus nu vind ik het niet meer nodig.Hier ook een buikslapertje. Ik mag dus geen aerosleep meegeven naar het KDV, want ze hebben geen tijd om hem er telkens af te halen. Hier worden namelijk de bedjes gedeeld.
quote:mimootje schreef op 24 juni 2010 @ 23:38:

mijn middelste sliep altijd op zijn buik met zijn knietjes er ook nog onder.

Dat was de enige manier dat hij sliep, ook in de nacht in bed.

maar dat is 14 jaar geleden, toen kon dat gewoon nog (er is zoveel veranderd!! ik sta er soms echt van te kijken. Hij had ook direct een dekbedje)

Mijn kinderen van 18 en 16 mochten ook niet op de buik slapen, dat was toen al het beleid. De oudste moest toen hij 5 weken oud was geopereerd worden. Toen ik bij hem ging kijken hadden de verpleegkundigen hem op zijn buik gelegd in bed gelegd omdat hij maar bleef huilen.

Hier dus 4 buikslapers, ik heb nu voor de jongste van 9 weken een aerosleep aangeschaft. Dat geeft mij in ieder geval wat rust. Inbakeren hielp niet, ze slaapt dan veel korter.

Ik had ook liever dat ze gewoon op hun rug kunnen slapen, maar bij echte buikslapers zit dat er echt niet in, we hebben het bij alle 4 eerst een paar weken aangekeken maar uiteindelijk toch op de buik gelegd.
Best veel buikslapers dus. Dennis slaapt ook niet op zijn rug, soms heel kort, vijf minuutjes of zo.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven