Wel of geen kat

23-06-2010 13:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Net lid geworden, en meteen al een vraag.

Ik ben erg aan het dubben of ik wel of geen kitten zal nemen.

Ik werk 3 hele en 2 halve dagen.

Ik lees op internet veel verschillende dingen over 1 of 2 katten nemen.

2 katten hebben gezelschap aan elkaar, 1 kat zou zielig zijn......

Alleen heb ik een vriend die geen huisdieren gewend is, en die denkt dat mijn huis een dierentuin wordt als ik er 2 neem.... Dus nu is mijn vraag? Wel of niet doen?

Ik wil heel graag een raskat, Ragdoll of Britse korthaar......
Ik lees in de boeken van bijvoorbeeld Vicky Halls dat veel mensen denken dat 2 katten beter is dan 1, maar dat het bij een kat vaak niet zo werkt. Mensen denken dat ze goed met elkaar kunnen opschieten terwijl ze in feite elkaar alleen maar tolereren (wat vaak zo subtiel is dat mensen het niet opmerken of verkeerd interpreteren).

Het zijn geen kleine honden volgens haar en een kat die het territorium voor zich alleen heeft, is vaak gelukkiger (in een omgeving die genoeg stimulatie bied uiteraard).

Het feit dat mensen meerdere katten willen is vaak vanwege hun eigen gevoel, die ze op de kat projecteren dan dat de kat er echt zelf behoefte aan heeft. Gedragsproblemen (zij is therapeute) schijnen ook vele malen meer voor te komen bij meerkatshuishouden.

Zelf verder geen ervaring mee trouwens ;) Dit is puur haar mening. Ik vind wel dat zij er veel vanaf weet en veel ervaring heeft in haar vak.
Het hangt ook een beetje af wat je van plan bent. Wil je de kat binnen houden, dan krijgt de kat over het algemeen wat minder prikkels en dan is 2 toch vaak beter.

oke, katten zijn solitaire dieren maar in de situatie met mensen veranderen ze vaak. Dan kunnen ze toch behoefte krijgen aan iets of iemand anders, zelfs als deze niet van hun eigen soort is.

Wil je de kat naar buiten doen, dan krijgt hij genoeg prikkels. Maar informeer of je buren er dan geen last van hebben. Want als de kat in hun tuin dringt, hun huis (op momenten dat de deur of het raam open staat met mooi weer), hun volliere, vijver, zandbak of moestuin lastig valt, dan hebben zij in hun eigen tuin geen liefhebberij meer.

En dan moet je dus iets verzinnen om je kat op je eigen terrein te houden. Woon je op het platteland, dan speelt dit allemaal veel minder.
Hoi Toadette.

Wat een mooie katten heb jij zeg!

Volgens mij is die bovenste een britse korthaar, of niet?

En ook ik ben heel nieuwsgierig wat voor ras de onderste is, wat een schatje zeg!!!!

Ik ben er nog steeds niet uit.

Ga het nog allemaal even laten bezinken, in ieder geval niets overhaast doen.....
Katjes kunnen zichzelf heel goed vermaken als ze wat ruimte en wat speeltjes hebben. Je hoeft er zeker niet direct 2 te nemen omdat het anders zielig zou zijn.
Wat een rare gedachte, dat je huis een dierentuin zou worden als je 2 katten hebt...

Verder ben ik het eens met Iones dat 'binnenkatten' minder prikkels krijgen en het belangrijk is om ervoor te zorgen dat ze zich niet gaan vervelen. Ik had ook al 2 katten toen ik met m'n vriend ging samenwonen, hij had nog nooit huisdieren gehad. Nu is hij misschien nog wel gekker op ze dan ik (bij wijze van spreken dan he!).
quote:Vooruit schreef op 23 juni 2010 @ 22:42:

Ik heb een poes die oorspronkelijk in een ander gezin als kitten was opgenomen, samen met haar broertje. Dat is een paar jaar goed gegaan maar de andere kat begon uiteindelijk de baas te spelen en zat haar steeds achterna. Mijn lieve beestje was doodsbang en lag alleen nog maar op de bovenverdieping. Daarom hebben ze haar weggegeven aan mij.

Dus twee katten samen gaat blijkbaar niet altijd goed na verloop van tijd.....

Aan de ene kant vind ik het nu ook zielig voor mijn poezebeestje als ze overdag alleen zit. Ik werk 4 dagen in de week en probeer de andere dagen + de avonden zoveel mogelijk bij haar te zijn.

Maar ik durf het haar niet aan te doen om WEER een andere kat om haar heen te hebben, bang dat het oude trauma weer naar boven komt.

Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden....Als je je poes al een tijdje hebt en niet het idee hebt dat ze ongelukkig is, dan hoef je op zich toch ook niets te veranderen? Het is idd niet zo dat 2 katten altijd beter is. Mijn schoonzusje heeft ook 1 kat en die vindt het prima zo alleen en zij werkt ook 4 dagen. Het gaat erom wat het beste is voor je poes, en als die happy is alleen ondanks dat je veel weg bent, dan is dat toch goed.
Ik heb al zolang ik op mezelf woon katten, 2 stuks inderdaad omdat ik de hele dag aan het werk was, nooit een probleem geweest.

Nu hebben we (inmiddels gezin) 2 ras katten en ook dat gaat prima, ik heb een jaar lang 20 uur in de week gewerkt en dat was ook geen enkel probleem. Qua werk maakt 1 of 2 katten niet uit, wat hier wel uitmaakt is dat we 1 overwegend witte langharige kat hebben en die haren vind je wel in pluizen terug, dat lijkt (met nadruk dus op lijkt!) bij onze witte kortharige siamees een stuk minder.

Ik moest wel gniffelen om het dierentuin stukje, dan ben je echt geen huisdieren gewend.

Onze siamees heeft ons ook niks gekost, althans niet naar de fokker. Hij is de enige overgebleven van een nestje die een ernstige darmbacterie hebben gehad, hij is de eerste tijd ook ziek geweest maar omdat de fokker voor alle kittens (dus ook de overleden kittens) een stamboom moest aanvragen vonden zij dat teveel kosten dus hebben ze dat achterwege gelaten, dus wel een raskat maar geen stamboom. Ik zou me geen leven zonder katten kunnen voorstellen eigenlijk.

Mijn antwoord lijkt me dus wel duidelijk :-) Er staan op het forum foto's van onze beesten maar ik ben nog niet zo lang actief hier dus moet zelf nog 1 en ander uitvogelen.
quote:Anyco schreef op 26 juni 2010 @ 11:10:

Ik moest wel gniffelen om het dierentuin stukje, dan ben je echt geen huisdieren gewend.

En dat is nog maar zacht uitgedrukt!

Zelf heb ik 3 honden. Maar ik ken mensen met 4 katten, een hond en een kat, 2 honden en 13 katten (katten die nergens meer gewild zijn) etc.

Toch maken veel mensen in een huis meer drukte dan veel dieren in een huis.
Hai!

Katten zijn erg leuk, vooral als ze nog zo jong en zo speels zijn. Het zijn leuke beesies en ze leren vrij snel.

Als ik je één tip mag geven vóór je een kitten aanschaft: Ga nooit, maar dan ook NOOIT op het balkon zitten terwijl je kat in de kamer zit waar je weer naar binnen kan.

MIjn lieve schattige Noekie, zag mij zitten op het balkon, springt tegen de balkon deur, en klikt op een hele onhandige manier de deurklink waarmee de deur op slot gaat naar beneden..

Ik heb een half uur (in de bloedhitte) aan mijn kleurtje kunnen werken zonder dat ik naar binnen kon voor wat te drinken, mijn telefoon, of iets te eten etc.

Uiteindelijk is mijn buurman over de balkon reiling heengeklommen met een schroevendraaier (ik woon op 8 hoog!), en zo heeft hij een raam open kunnen schroeven zodat ik er doorheen kon kruipen..

Dus..

Wees gewaarschuwd..

Haha, maar on topic. Het is erg gezellig een katje, ze leren snel (zoals ik al zei) en kunnen goed alleen blijven. Als je maar een ruimte hebt waar het beestje weinig in kan slopen, zodat je wanneer je moet werken, het daar in "op kan sluiten", zodat je niet thuiskomt uit werk en je bank aan gort is etc etc..

Twee is misschien iets te veel van het goede.. Ze jutten mekaar als ze jong zijn namelijk enorm op..

Succes!
2 katten is niet per se beter.

Ik heb 2 broertjes die vanaf dag 1 bij elkaar zijn, maar die vechten vaak echt tot bloedens toe. En 1 van de 2 blaast al als zijn broer langsloopt.

Daarintegen hebben we nog een bejaarde kater die de broertjes allebei wel accepteren (en andersom ook).

Zijn geen raskatten trouwens
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
De asiel zitten momenteel overvol met leuke katten. Ook raskatten. Neem geen kitten, kittens hebben meer aandacht nodig dan een volwassen kat en je bent toch best veel weg. Daarnaast heeft een kitten nog wel een kans op een herplaatsing maar zitten de volwassen katten tevergeefs te wachten op een thuis. Voordeel is dat je een kat kan uitzoeken die qua karakter past bij de situatie, bij een kitten is het nog maar afwachten hoe die zich ontwikkelt. Bovendien is een volwassen kat uit het asiel voor weinig geld gechipt, geent en gecastreerd.
In de asiels in Nl zitten momenteel 350 kittens, vast ook bij jou in de buurt

http://www.dierenasiels.com/
Dan zou ik een lieve wijze oudere kat nemen en een kitten. Die oudere zal een kitten gemakkelijker accepteren.

Kittens krijgen altijd voorrang. En dat is zo sneu.
Sinds gisteren heb ik een kat uit het asiel. Liep ook al langere tijd te twijfelen en nu eindelijk toch besloten het te doen. Ben naar het asiel gegaan, omdat daar nou eenmaal echte 'kattenvrouwtjes' rondlopen, die mij goed konden adviseren wat voor soort kat bij mij zou passen. Uiteindelijk is het een tweejarige poes geworden, Een kitten -liever wel met z'n tweetjes plaatsen omdat die nog van elkaar moeten leren- was geen optie voor mij (werk 4 dagen per week).

Ze vroegen allerlei dingen, als

- ben je gewend aan katten (ja, ook met 'gestoord' kattengedrag -> waardoor er een aantal niet zo makkelijke exemplaren in aanmerking kwamen voor mij),

- kan de kat naar buiten (ja, maar het is niet mogelijk een kattenluikje te plaatsen -> waardoor de buitenkatten weer afvielen) enz, enz.

Kortom ik heb het idee dat ik nu een kat heb meegekregen die goed bij mijn levensstijl past, ook als er in de toekomst nog wat veranderd (kinderen ofzo)

Advies: ga eens langs bij het asiel, daar word je in elk geval goed op weg geholpen! De mensen van het asiel willen alleen het beste voor 'hun' katjes, dus ze denken goed mee!

Succes!
quote:DTJ schreef op 25 juni 2010 @ 18:06:

[...]

Als je je poes al een tijdje hebt en niet het idee hebt dat ze ongelukkig is, dan hoef je op zich toch ook niets te veranderen? Het is idd niet zo dat 2 katten altijd beter is. Mijn schoonzusje heeft ook 1 kat en die vindt het prima zo alleen en zij werkt ook 4 dagen. Het gaat erom wat het beste is voor je poes, en als die happy is alleen ondanks dat je veel weg bent, dan is dat toch goed.

DTJ, bedankt voor jouw reactie!

Het punt is dat ze altijd zo aandoenlijk blij is als ik er ben, dat ik me dan toch soms ga afvragen of ze niet teveel alleen is. Ik probeer er zoveel mogelijk te zijn, ze mag altijd naar buiten als ik er ben (ik heb geen kattenluikje) en er liggen speeltjes.

Ik heb de indruk dat ze niet een andere kat erbij wil, maar gewoon vaker een mens.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven