Hoe vangt een vrouw een eend

dinsdag 29 juni 2010 om 15:24
Ik ben gezegend met een stel kinderen die een zwak voor zielige diertjes hebben. Nu wonen wij in een landelijk gebied, dus ik heb al onderkomen geboden aan konijnen, zielige nestvallertjes, een blinde schijtmeeuw, poesjes met wonden en schurft, dozen vol met half dode egeltjes etc. etc.
Nu komt de jongste bij de sloot vandaan alwaar weer wat zieligs rondzwemt. Het is een eend. Ik noem haar even 'Katrien'. Katrien heeft een zielige voet want ze loopt heel mank. Natuurlijk ben ik de uitverkorene om haar 'te vangen'. Ik heb de dierenambulance al gebeld, maar die komen alleen als ik haar heb gevangen en in een doos heb zien te werken. Nu is Katrien niet op haar mondje gevallen en heeft ze al laten merken dat ze het maar niks vind (ofwel, 'blaast' en is redelijk agressief).
Wie oh wie heeft de gouden tip. HOE krijg ik Katrien in de doos? En dan ook vooral zonder mezelf te beschadigen..... Niks doen is geen optie ivm heel zielige kindergezichtjes hier en het gevaar dat ze het zelf gaan proberen... wat ik dus absoluut niet wil. Daarbij moet ik toegeven dat ik het ook wel heel zielig vind.
Nu komt de jongste bij de sloot vandaan alwaar weer wat zieligs rondzwemt. Het is een eend. Ik noem haar even 'Katrien'. Katrien heeft een zielige voet want ze loopt heel mank. Natuurlijk ben ik de uitverkorene om haar 'te vangen'. Ik heb de dierenambulance al gebeld, maar die komen alleen als ik haar heb gevangen en in een doos heb zien te werken. Nu is Katrien niet op haar mondje gevallen en heeft ze al laten merken dat ze het maar niks vind (ofwel, 'blaast' en is redelijk agressief).
Wie oh wie heeft de gouden tip. HOE krijg ik Katrien in de doos? En dan ook vooral zonder mezelf te beschadigen..... Niks doen is geen optie ivm heel zielige kindergezichtjes hier en het gevaar dat ze het zelf gaan proberen... wat ik dus absoluut niet wil. Daarbij moet ik toegeven dat ik het ook wel heel zielig vind.
dinsdag 29 juni 2010 om 15:28
Ik vind dat trouwens zoo vreemd dat je dat dier zelf moet vangen. Ik heb laatst ook gebeld voor een duif die niet kon vliegen. Hij zat op een randje waar ik sowieso niet op durf te lopen en dan nog ,ik durf ook geen vogel te vangen. Waarom doen zij dat niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 juni 2010 om 15:28

dinsdag 29 juni 2010 om 15:30
Lokken wel geprobeerd. Maar ik denk dat ze de truc door heeft. Normaal is ze goed te voeren maar nu blijft ze schuw achteraf staan. Het erge is dat de andere eenden haar lijken te 'beschermen'. Ben al door zo'n droeftoeter in mijn schenen gepikt. Die beesten weten ook niet dat ik 't beste met haar voorheb natuurlijk. Ik ga de wasmand/handdoek methode proberen als ze zometeen weer de wal op komt.

dinsdag 29 juni 2010 om 15:35
Euh..... juist, nog geen flauw idee. Om heel eerlijk te zijn ben ik momenteel een beetje bang van haar omdat ze nogal agressief doet. Ook ben ik bang dat ik haar pootje nog meer pijn doe dan het al doet. Als ik de wasmand eroverheen krijg denk ik dat ik die gewoon laat staan en dan de dierenambulance bel. Dan heb ik haar wel gevangen en mogen zij haar eronder vandaan halen.

dinsdag 29 juni 2010 om 15:36
quote:PlayingTheAngel schreef op 29 juni 2010 @ 15:35:
Ik vind eenden snavels totaal geen pijn doen (want stomp) dus ik zou zeggen even doorbijten!Helaas met die stompe snavel tegen het bot van mijn scheenbeen (waar geen vet op zit helaas) en de huid is nu stuk. Bloedde als een rund
. Was een soort van Killer Duck' denk ik.
Ik vind eenden snavels totaal geen pijn doen (want stomp) dus ik zou zeggen even doorbijten!Helaas met die stompe snavel tegen het bot van mijn scheenbeen (waar geen vet op zit helaas) en de huid is nu stuk. Bloedde als een rund

dinsdag 29 juni 2010 om 15:44
Jullie wonen landelijk zeg je. Heb je niet toevallig zo'n konijnenrennetje of wat kuikengaas?
Je kunt hier een soort eendenkooitje van maken en met hulp van de kinderen een paar eenden (inclusief Katrien) hier langzaam in lokken (heel langzaam erachter lopen zodat ze niet in de gaten hebben dat ze gedreven worden). Als je dan brood in het rennetje strooit zijn ze daar wel even mee bezig. Dan bel jij intussen de DA en zij mogen de gekwetste eend ertussenuit pakken als jij dat niet durft.
Erachteraan rennen is onbegonnen werk en vergeet niet dat ze kunnen vliegen!
Je kunt hier een soort eendenkooitje van maken en met hulp van de kinderen een paar eenden (inclusief Katrien) hier langzaam in lokken (heel langzaam erachter lopen zodat ze niet in de gaten hebben dat ze gedreven worden). Als je dan brood in het rennetje strooit zijn ze daar wel even mee bezig. Dan bel jij intussen de DA en zij mogen de gekwetste eend ertussenuit pakken als jij dat niet durft.
Erachteraan rennen is onbegonnen werk en vergeet niet dat ze kunnen vliegen!

dinsdag 29 juni 2010 om 15:47
Heb je er een doek overheen gegooid? Als het donker is, blijft de eend stilzitten. Op een of andere manier snapt ze het dan niet meer. Kun je haar zo met doek (handdoek of dekentje) oppakken en in een doosje stoppen.
Oh, al te laat, ze heeft je scheenbeen aangevallen. Ondankbare eend! Wil je een receptje voor eendenborst met honing-sinaasappelsaus hebben?
Oh, al te laat, ze heeft je scheenbeen aangevallen. Ondankbare eend! Wil je een receptje voor eendenborst met honing-sinaasappelsaus hebben?
dinsdag 29 juni 2010 om 15:48
quote:Appelsientje schreef op 29 juni 2010 @ 15:47:
Heb je er een doek overheen gegooid? Als het donker is, blijft de eend stilzitten. Op een of andere manier snapt ze het dan niet meer. Kun je haar zo met doek (handdoek of dekentje) oppakken en in een doosje stoppen.
Oh, al te laat, ze heeft je scheenbeen aangevallen. Ondankbare eend! Wil je een receptje voor eendenborst met honing-sinaasappelsaus hebben? Heerlijk!
Oh, al te laat, ze heeft je scheenbeen aangevallen. Ondankbare eend! Wil je een receptje voor eendenborst met honing-sinaasappelsaus hebben? Heerlijk!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 juni 2010 om 16:07
Jeetje lastig! Kan ze wel gewoon uit de voeten en zwemt ze wel gewoon? Heeft ze niet per ongeluk ook nog jongen ofzo? Hier loopt een meerkoetje die eigenlijk maar op 1 poot scharrelt en dat gaat prima eigenlijk.
Ik weet ook niet goed hoe je dat beestje moet vangen Kan de dierenambulance niet komen kijken of het nódig is om haar te vangen?
Ik weet ook niet goed hoe je dat beestje moet vangen Kan de dierenambulance niet komen kijken of het nódig is om haar te vangen?