Geld & Recht alle pijlers

kort geding

29-06-2010 15:48 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn ex dreigt met een kort geding. Het gaat om het hervatten van de omgang met zijn dochter. Ik heb 9 maanden geleden de omgang gestopt omdat hij zich (na 6 jaar) niet aan de omgangsregeling hield. In die maanden heeft hij niets concreets gedaan om de omgang te herstellen. Als ik hem en zijn advocaat moet geloven heeft hij het al bij de rechter ingediend. Laatste contact met zijn advocaat is inmiddels al 3 maanden geleden. Ik vraag mij af wanneer ik de dagvaarding kan verwachten. Ik vind het zo lang duren. Niet dat ik dat erg vind hoor.

Groetjes
ik zeg het verkeerd: ik vind het leuk om de reacties te lezen van jullie. hoe jullie er over denken. beetje ongelukkig verwoord. sorry daarvoor. ik stel jullie reacties echt op prijs.
Nog steeds heb jij geen recht om de omgang stop te zetten.

Als jullie gedeeld gezag hebben kan hij het je ook nog eens erg lastig maken trouwens als jij de omgang stop hebt gezet zonder tussenkomst van een rechter. Je hebt hem toch nodig voor een paspoort en andere belangrijke beslissingen.

Maar dat is niet eens het belangrijkste. Jij mag de omgang niet stopzetten. Het is volgens mij officieel nog strafbaar ook...
Oke, dus als ik het goed begrijp sleept hij jou voor de rechter om de omgangsregeling (zoals die bestond) weer op te pakken.

Toch?

Als jij daar bezwaren tegen hebt zul je bij de rechter moeten aantonen dat die omgangsregeling schadelijk is voor jouw dochter. Het is heel handig als je daar ook bewijzen bij aanlevert.

Het verstandigste is om nu contact op te nemen met je advocaat. Die weet hoelang het duurt voordat de zaak plaatsvindt en hoe je je dochter het beste kunt verdedigen.
noahtb, dat is nou het probleem. hij houdt zich niet aan de tijden en afspraken. ik weet dat ik het recht niet heb om de omgang stop te zetten. ik weet gewoon niet wat ik anders moet doen. als ik naar de rechter ga kost mij dat weer geld, dus ik wacht het kort geding wel af.
wij hebben al een heel dossier opgebouwd. ik denk niet dat hij er zo sterk voor staat. ik heb hem 3 keer aangeboden ( in een half jaar tijd) om de omgang te hervatten als hij zich aan de omgangsregeling gaat houden, maar daar heb ik tot vandaag geen antwoord op gehad. bedankt voor je reacties:)
Is het helemaal stoppen van de omgang echt nodig? Is hij niet welwillend om de situatie te verbeteren? Is omgang onder toezicht mogelijk?

Jullie hebben immers gezamenlijk gezag, en dat telt. Wanneer iemand het ouderlijk gezag heeft, heeft diegene recht op omgang. Tenzij hij of zij uit de ouderlijke macht is ontzet (of ots/uhp) en dat lijkt me heel onwenselijk.
ik wil voor mijn dochter de omgang juist door laten gaan, maar dan wel goede afspraken. zij is er ook niet bij gebaat als ze haar vader, waar zij gek op is, niet meer ziet. maar als hij zijn gedrag, ook naar haar toe, niet verandert dan is het voor haar toch beter als zij hem niet meer ziet. zijn gemanipuleer is gewoon erg slecht voor haar. denk niet dat hij erg welwillend is aangezien dit probleem al 6 jaar speelt. denk dat hij niet wil veranderen, zelfs niet voor zijn kind. zo jammer...
quote:Manderijntje75 schreef op 29 juni 2010 @ 15:48:

Hallo allemaal,

Mijn ex dreigt met een kort geding. Het gaat om het hervatten van de omgang met zijn dochter. Ik heb 9 maanden geleden de omgang gestopt omdat hij zich (na 6 jaar) niet aan de omgangsregeling hield.

Stom, stommer, stomst. Hoe haal jij het in je hoofd om zélf de omgang stop te zetten? Want het komt er nu op neer dat jíj degene bent die zich niet aan de omgangsregeling houdt, en dat kan je heel erg veel geld gaan kosten. Grote kans dat je een dwangsom opgelegd krijgt.

quote:In die maanden heeft hij niets concreets gedaan om de omgang te herstellen.

Waarom moet hij concreet iets doen? Jij hebt jullie kind gewoon mee te geven! En nu is hij heel concreet.

quote:Als ik hem en zijn advocaat moet geloven heeft hij het al bij de rechter ingediend.

Advocaten zullen hier niet over liegen. Die dienen het in of niet, en wanneer ze jou op de hoogte brengen is het dus zoals zij zeggen.

quote:Laatste contact met zijn advocaat is inmiddels al 3 maanden geleden. Ik vraag mij af wanneer ik de dagvaarding kan verwachten. Ik vind het zo lang . Niet dat ik dat erg vind hoor.

Groetjes

Wat ik uit je bericht begrijp is dat je ook maar hoopt dat het nog lang gaat duren voordat het kort geding dient, en dus het liefst ziet dat er geen omgang is of heb je door dat je hartstikke fout zit en hij straks zijn dochter eindelijk weer regelmatig kan zien?

Je moet wel een betere reden hebben dan; "Hij houdt zich niet aan de afspraak".

Verder weet ik niet of ze misschien gewoon een bodemprocedure starten? Die kan langer op zich laten wachten.
Ik begrijp dat je dat heel vervelend vindt en ik vind het knap dat je de omgang wilt laten doorgaan.

Kunnen jullie niet eens praten met een derde erbij? Een mediator of hulpverlener?

Daar kunnen jullie met elkaar in gesprek en alle vervelende dingen eruit gooien en daarna goede en werkbare afspraken maken..

(mediator betaal je al na gelang je eigen inkomen)
quote:noahtb schreef op 29 juni 2010 @ 16:19:

Weet je wat het is; het is niet aan jou om te bepalen of hij zijn kind wel of niet ziet. Het is ook zijn kind.

Ligt de omgangsregeling niet vast?

Een gang naar de rechter is dan vrij logisch. Een omgangsregeling komt dan zwart op wit te staan en daar hebben jullie je beide aan te houden. Misschien is die duidelijkheid wel fijn; iedereen weet wie hij/zij aan toe is.!!! Dat dus. Je had niet op eigen houtje de omgangsregeling moeten stopzetten. Ik vrees dat je nog wel eens van een koude kermis thuis kunt komen.
quote:Manderijntje75 schreef op 29 juni 2010 @ 16:36:

ik heb de omgang op advies van mijn advocaat gestopt.

in de 6 jaar tijd dat wij uit elkaar zijn ben ik hem altijd zoveel mogelijk tegemoet gekomen. het is nooit mijn bedoeling om zijn dochter bij hem weg te houden. na de zoveelste keer dat hij haar of niet ophaalde, of niet terugbracht, haar manipuleerde was ik er klaar mee. Het gemanipuleer was nog wel het ergst. het arme kind had heel veel moeite met de uitspraken van de vader.

Sorry, maar hier geloof ik geen fluit van.

Een advocaat zal adviseren om een procedure te starten, niet om je in je eigen vingers te snijden en de omgang maar stop te zetten. Omgangsrecht is wettelijk geregeld, kun je supermoeder zijn, maar dan nóg mag jij dat niet eenzijdig stopzetten. En daar zal élke rechter je ook zeer duidelijk op aan gaan spreken, zo niet hierdoor concluderen dat jij niet in het belang van je kind denkt.

Vind je het gek dat hij je stalkte? Hij wilde wrsch gewoon zijn kind zien.

(NB, manipulatie praat ik absoluut niet goed).
Madhe, wat weet jij het toch allemaal goed. waarom neem jij het gelijk op voor die man? ik weet gelukkig zelf hoe het allemaal zit!
Dat blijkt mandarijntje. Je bent ook ontzettend goed bezig.

Ik weet er geen snars van trouwens, en snap dat jij het eigenlijk niet wilt horen, maar ik vind het gewoon erg zielig voor je kind.
quote:Manderijntje75 schreef op 29 juni 2010 @ 17:48:

Madhe, wat weet jij het toch allemaal goed. waarom neem jij het gelijk op voor die man? ik weet gelukkig zelf hoe het allemaal zit!Als je het allemaal zo goed weet waarom open je dan een topic en ga je lopen bitchen als de reacties je niet aanstaan??? Ik wil niet lullig doen hoor maar waar zijn de rechten van jouw dochter om haar vader te zien in dit hele verhaal?
ik open een topic hier en verwachtte niet dat mensen tegen mij gaan bitchen. ik vertel eerlijk wat er speelt en er wordt mij verweten dat ik het uit mijn duim zuig en nog erger lieg? ik vind dat madhe zijn mening ook anders kan brengen.
Ik vind Madhe (is een zij) vrij genuanceerd in haar bewoordingen hoor.

Hoewel het misschien niet leuk is voor jou om te horen hebben de dames hier (inclusief ikzelf) wel gelijk.

Wat vond je van mijn voorstel over mediation?
Niemand is tegen je aan bitchen. Er word slechts gezegd dat het op zijn zachtst gezegd twijfelachtig is dat een advocaat het advies geeft om een door de rechter bepaalde omgangsregeling stop te zetten. Ongeloofwaardig.

Daarnaast word er de vraag gesteld hoe het zit met de rechten van jouw dochter om haar vader te zien.
quote:noahtb schreef op 29 juni 2010 @ 18:01:

Ik vind Madhe (is een zij) vrij genuanceerd in haar bewoordingen hoor.

Hoewel het misschien niet leuk is voor jou om te horen hebben de dames hier (inclusief ikzelf) wel gelijk.

Wat vond je van mijn voorstel over mediation? niet geheel onbelangrijk
Zielig voor je dochter, echt heel zielig!
Je weet toch!
quote:dangeensuus schreef op 29 juni 2010 @ 18:02:

[...]

niet geheel onbelangrijk Mijn gedachte .
Vind het erg jammer dat jullie er allemaal zo over denken. Toch is het echt waar dat mijn advocaat mij het advies gaf om de omgang te stoppen. Het heeft geen zin als ik niet serieus word genomen en mij alleen word verweten dat ik mijn kind bij haar vader weg houd. Ik zelf heb het daar moeilijk genoeg mee gehad. Ik heb mij vaak genoeg afgevraagd wat voor moeder ik ben en waar ik het recht vandaan haal om dit zomaar te doen, dus ik heb jullie commentaar op mijn gedrag niet nodig. feit blijft dat ik het voor mijn kind doe. Daar lezen jullie overheen. Jullie weten niet wat soort vader hij is. Natuurlijk heeft elke ouder recht om zijn/haar kind te zien, maar in ons geval is hij echt verkeerd bezig (zeg ik die zomaar zijn kind bij hem weg houd). Ik vind het erg jammer dat ik niet serieus word genomen hier. Snap jullie reacties ook wel hoor, want jullie kennen mij en de situatie niet.

Oh ja, mediation heb ik zo vaak voorgesteld, maar daar wilde hij nooit iets over weten.
Heb even meegelezen.

TO, wat zou jij willen weten nu dan?

Je stelt in je OP de vraag wanneer je concreet de dagvaarding kunt verwachten. Indien een kort geding wordt ingediend, blijkbaar volgens de deskundigen dus binnen een week. Niet drie maanden.

Verder vroeg men zich af waarom jij

a) de omgang gestopt hebt op advies van een advocaat terwijl regel nummer 1 in dit soort gevallen is dat je in overtreding bent als je je kind weghoudt bij de andere ouder (wat je er ook in de praktijk van mag denken: wetgeving en je eigen gevoel staan soms ogenschijnlijk haaks op elkaar)

b) niet zelf een procedure bent gestart daarop, maar nu zonder iets te doen je ex-man afwacht.

Over jouw moederschap werd niets gezegd. Dat is het lastige van juridische procedures, in dit geval en in het algemeen: er gaat veel emotie bij gepaard maar die emoties dienen buiten beschouwing gelaten te worden als het gaat om het volgen en halen van recht.
Als je lang genoeg niet meewerkt, kun je misschien gijzeling verwachten, na een kort geding.

http://www.juridischkenni ... sregeling-door-moeder.htm

Ook kan een dwangsom worden opgelegd, of de hoofdverblijfplaats van de minderjarige worden gewijzigd.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2827

http://drimble.nl/bericht/1132394

Heb je je advocaat nou al gebeld ?
Ik begrijp dat je het beste wil voor je dochter... maar jij bent in dit geval degene die zelf heeft bepaald dat het beter voor haar is dat ze haar vader niet meer ziet. Ik denk dat je daarmee in de rechtzaal niet echt sterk gaat staan.

Je had er beter (maar misschien heb je dat ook wel gedaan) wat professionele zorg tegenaan kunnen gooien. Zodat op papier staat dat je dochter inderdaad schade ondervindt van het gedrag van haar vader.

Ik vind overigens ook dat je een vader nooit zomaar zn kind(eren) mag ontzeggen, maar ik kan ook begrijpen dat je als moeder machteloos staat, want als moeder ben je wel degene die elke keer de kinderen weer verdrietig en ellendig thuis krijgt.

Moeilijke kwestie, maar juridisch gezien zou ik toch iets van professionele hulp inschakelen zodat zwart op wit kan komen te staan dat het inderdaad zo schadelijk is voor je dochter.

Sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven