Werk & Studie alle pijlers

Geen vertrouwen in functioneringsgesprek

26-06-2010 19:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hoogte leidinggevende in de hierarchie heeft input gevraagd aan twee collega's over mijn functioneren. Dat is sinds dit jaar gebruikelijk bij ons in het bedrijf. Je mag zelf van te voren aangeven bij welke collega's informatie voor je functioneringsgesprek kan worden ingewonnen.

Tijdens mijn vakantie is aan mijn teammanager gevraagd om aan te geven welke collega's mijn hoogste leidinggevende om info zou kunnen vragen. De collega's die hij heeft genoemd zou ik zelf niet als referentie hebben opgegeven. Ik vind het jammer dat niet voor mijn vakantie aan mij is gevraagd om aan te geven welke collega's ze kunnen benaderen voor input. Maanden van te voren was bekend dat ik een week met vakantie zou zijn.

Mijn teammanager wil mij wegwerken uit de organisatie en heeft collega's genoemd waar hij dikke vriendjes mee is. Het zou me dus niet verbazen als hij ze geinstrueerd heeft. Ik weet dat hij met sommige collega's over mij praat . De kans bestaat dus dat zijn vriendjes tegen mijn hoogste leidinggevende zeggen dat ik niet goed functioneer .

Ik maak me hier heel erg zorgen over, zeker nu we in een kredietcrisis zitten en ik mijn baan niet wil verliezen. Wie kan mij adviseren over wat ik eventueel zou kunnen doen ?
En het mooie was: ik was eerst afgewezen. Weken later kreeg ik een mail dat ze geen geschikte kandidaten hadden gevonden en dat ik op gesprek moest. Werd ik aangenomen en drie weken later kon ik weer moven.
Bacterie: n.a.v. je laatste post: dat zijn aannames, dat 'ze' je eruit willen werken? Alleen via-via gehoord? Of is dat tegen je gezegd door iemand die het echt kan weten?

Als je echt zo hard werkt en je best doet, heb je toch weinig te vrezen?

Waarom praat je hier niet over met je leidinggevende? Wellicht dat die wat verheldering kan brengen?

Bij ons moeten we tekenen voor akkoord voor het verslag van een functioneringsgesprek. Als je het er niet mee eens bent teken je dus niet en zet je erbij waarom niet. Dit op een redelijke toon natuurlijk, niet 'dat je het gevoel hebt dat ze je eruit willen werken' maar dat je niet akkoord gaat met het feit dat de referenten niet door jou zijn gekozen zoals het protocol aangeeft.
quote:its schreef op 30 juni 2010 @ 10:22:

Waarom praat je hier niet over met je leidinggevende? Wellicht dat die wat verheldering kan brengen?

In geval van bedrijfseconomische omstandigheden kan het zelfs zo zijn dat je (ook tot volle tevredenheid van je werkgever) het jaren hartstikke goed hebt gedaan, maar dat je toch je baan verliest. Hoeft niks te maken te hebben met 'eruit werken'.
quote:its schreef op 30 juni 2010 @ 10:22:

Deze zin heb ik er even uitgehaald, omdat ik me wat afvraag (geen strikvraag en niet gerelateerd aan dit topic, vergeef me mijn uitweiding, oh Angels): hoe bedoel je dit precies? Kun je er wat meer over vertellen?
Aletta, dat bedoel ik zo van: als je leidinggevende, of diens leidinggevende(n) vinden dat je goed functioneert, dan heb je weinig te vrezen. Natuurlijk hangt het allemaal samen met bedrijfseconomische en andere (ik las over een arbeidsconflict?) omstandigheden, maar als TO net zo hard werkt én haar best doet als haar collega's, dan zou ze zich dus minder druk maken. De stelling was eigenlijk ook een beetje cynisch gesteld (sowwy.... heb mezelf al een tik op mijn vingers gegeven).

Het gaat mij er om dat TO het allemaal baseert op gevoel en via-via praat. En niet op feiten.

Nogmaals, ik ken haar andere topic(s) niet, ik reageer op wat ik hier lees.

Ik vraag me ondertussen ook nog even af of TO niet een beoordelingsgesprek bedoelt ipv een functioneringsgesprek?
Ik heb je vorige topic ook meegelezen. Je voelt je duidelijk niet op je gemak op je werk. Heb je daar vaker last van? Of is het alleen in deze baan dat je zo onzeker bent? Zo ja, dan zou ik op zoek gaan naar iets anders. Want of het nu wel of niet klopt dat ze van je af willen: zo'n gevoel komt ergens vandaan. Ofwel ze willen je er inderdaad uitwerken, of jij voelt je daar niet thuis, waardoor je je dat soort dingen gaat inbeelden. Is het dan niet veel fijner om een baan te zoeken waarbij je je dit soort dingen niet constant hoeft af te vragen?

Natuurlijk, je hebt de tijd niet mee. Maar waarom zou je het niet gewoon proberen? Als je weet dat je aan het zoeken bent, voel je je misschien al een heel stuk zekerder op je huidige werk, omdat je geen "slachtoffer van de omstandigheden" meer bent. A moving target is hard to hit.
anoniem_61735 wijzigde dit bericht op 30-06-2010 15:50
Reden: aanvulling
% gewijzigd
.
anoniem_61735 wijzigde dit bericht op 30-06-2010 15:49
Reden: mezelf gequote
% gewijzigd
Ik heb mijn leidinggevende vandaag om duidelijkheid gevraagd. Het kwam erop neer dat ze vanwege de kredietcrisis mensen moeten ontslaan. Er ook al collega's die hebben gehoord dat ze eruit moeten. Mijn leidinggevende heeft nu zonder erom heen te draaien dat ik weg moet. Ze zijn zelfs bereid me een ontslagvergoeding te betalen..... Moest even slikken en het tot me door laten dringen. Mijn reactie was dat ik eventueel bereid was om ander werk te doen (op mijn eigen niveau natuurlijk), maar niet op dit voorstel in zou gaan. Brrrrr, ben hier helemaal niet goed in.

Ik ben vandaag begonnen met solliciteren want het is einde oefening. Ik zat eraan te denken om een eigen bedrijf te beginnen, maar weet niet of dit het juiste moment is en wat voor bedrijf dan wel. Voel me nu doodongelukkig.

M'n leidinggevende maakte me zelfs wijs dat ik niet meer op m'n plek zat, dat ik me moest afvragen of ik wilde. Ik wil gewoon werken, zo vreemd is dat toch niet. Ik kan er ook niets aan doen dat ze me weg willen hebben. Wat moet ik nu doen?
Afwachten tot je formeel ontslag aangezegd wordt, bezwaar maken en een advocaat inschakelen.
Bezwaar maken hoeft trouwens niet meer tegenwoordig; je WW recht vervalt er niet door. Ook kun je zonder een gang naar de kantonrechter of zonder ontslagvergunning van UWV Werkbedrijf tot overeenstemming komen met je werkgever.

Kijk op www.werk.nl onder Ontslag, en neem te allen tijde een juridisch adviseur in de hand (die overigens geen advocaat hoeft te zijn, als er niet persé geprocedeerd hoeft te worden).
Ik ben er achter gekomen waarom mijn teammanager mij weg wil hebben. Het schijnt dat we steeds minder werk is en hij wil een andere collega waar hij al jaren mee werkt niet kwijt. Door mij weg te werken kan zij mijn werk overnemen en dan hoeft zijn oogappeltje niet naar een ander team. Ik zei toch dat hij een dubbele agenda heeft. Ik vraag me nu af of ik het aan mijn leidinggevende boven hem moet vertellen. Het kan natuurlijk ook dat mijn teamhoofd opdracht heeft gekregen van z'n hoogste leidinggevende om mij eruit te werken.
quote:bacterie schreef op 02 juli 2010 @ 22:24:

Het schijnt dat we steeds minder werk is en hij wil een andere collega waar hij al jaren mee werkt niet kwijt. Door mij weg te werken kan zij mijn werk overnemen en dan hoeft zijn oogappeltje niet naar een ander team. Op basis hiervan wil je naar de leidinggevende van je leidinggevende stappen? Dat lijkt me een erg slecht idee.
Hmm, als het bedrijf om economische redenen moet inkrimpen, vind ik niet dat ze jou 'eruit werken'. Je leidinggevende heeft blijkbaar een voorkeur voor iemand anders, dus als hij iemand moet ontslaan, wordt het niet zij maar jij. Dat vind ik eigenlijk niet zo heel raar, als hij blijkbaar prettig met haar werkt (je zegt zelf dat ze er al jaren werkt), is het logisch dat hij met haar verder wil. Balen voor jou natuurlijk, absoluut, maar misschien moet je wel oppassen met alles als persoonlijke aanval te zien. Als er ontslagen vallen, is er iemand de pineut, en dat ben jij nu helaas.
quote:nausicaa schreef op 03 juli 2010 @ 13:37:

Hmm, als het bedrijf om economische redenen moet inkrimpen, vind ik niet dat ze jou 'eruit werken'. Je leidinggevende heeft blijkbaar een voorkeur voor iemand anders, dus als hij iemand moet ontslaan, wordt het niet zij maar jij. Dat vind ik eigenlijk niet zo heel raar, als hij blijkbaar prettig met haar werkt (je zegt zelf dat ze er al jaren werkt), is het logisch dat hij met haar verder wil. Balen voor jou natuurlijk, absoluut, maar misschien moet je wel oppassen met alles als persoonlijke aanval te zien. Als er ontslagen vallen, is er iemand de pineut, en dat ben jij nu helaas.Ik begrijp het ook wel, maar wat me dwars zit is de manier waarop het gaat. Er zijn collega's die meteen konden vertrekken, terwijl ze hadden gehoord dat ze mogen blijven. Het zijn nog steeds mensen en zo ga je toch niet met elkaar om lijkt me.
In ontslagzaken is er altijd sprake van emotie, en valt een ontslag vanzelfsprekend nooit goed. En geloof me, ik heb ook in deze situatie weer aan beide kanten van de tafel gezeten.

Bacterie, hoe zou jij zelf het doen, als jij de werkgever in deze mocht zijn?
Ik zou, juist omdat het zoveel emotie met zich meebrengt, heel zorgvuldig omgaan met de situatie. Waarom kan het niet op een nette manier worden aangepakt. Je hoeft mensen niet als wegwerpartikelen te behandelen en aan het lijntje te houden. Zeg gewoon waar het op staat dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Soms wéten werkgevers echt zelf oprecht niet hoe het uit gaat pakken. Soms hopen ze mensen te kunnen houden, en zeggen ook dat het personeel zich nog even geen zorgen moet gaan zitten maken, omdat er gewoonweg nog geen duidelijkheid is.

Soms (vaak) maken werkgevers er wél een potje van met betrekking tot communicatie. En evenzo vaak spelen er bij individuele medewerkers zoveel emoties en overtuigingen over de intentie van werkgever mee, dat er nooit iets positiefs door die medewerkers valt te kunnen zeggen.
Bacterie, je teammanager heeft je toch juist zonder er omheen te draaien tegen je gezegd waar het op staat?

Ik zou niet naar lg van lg stappen: zou niet weten wat je zou kunnen zeggen: dat zij wel mag blijven en jij niet? Tja, er zal toch iemand eruit moeten en dit ben jij nu toevallig. Bovendien ga ik er vanuit dat hij wel degelijk op de hoogte is.

Wel ontzettend rot voor je!

Ik zou eens met een juridisch adviseur gaan praten die je kan helpen met onderhandelen over de ontslagvergoeding.
quote:bacterie schreef op 03 juli 2010 @ 17:17:

[...]

Ik begrijp het ook wel, maar wat me dwars zit is de manier waarop het gaat. Er zijn collega's die meteen konden vertrekken, terwijl ze hadden gehoord dat ze mogen blijven. Het zijn nog steeds mensen en zo ga je toch niet met elkaar om lijkt me.Dat is de realiteit bij veel bedrijven ben ik bang. Been there done that.
quote:Primabella schreef op 05 juli 2010 @ 07:31:

Wel ontzettend rot voor je!

Ik zou eens met een juridisch adviseur gaan praten die je kan helpen met onderhandelen over de ontslagvergoeding.Eens. Die kan je dan ook helpen om de dingen zakelijk te houden. Als je het zelf gaat doen, dan loop je het risico te verzanden in je eigen emoties. Toen ik ontslagen werd - mijn vorige werkgever heeft geprobeerd mij op staande voet te ontslaan - heb ik gelijk een advocaat ingeschakeld. Wil niet zeggen dat ik het er moeilijk mee had - na 17 jaar altijd gewerkt te hebben, zit je ineens thuis - maar het gaf mij voor wat betreft al het gedoe rond het werk, wel meer rust.
quote:bacterie schreef op 04 juli 2010 @ 22:42:

Ik zou, juist omdat het zoveel emotie met zich meebrengt, heel zorgvuldig omgaan met de situatie. Waarom kan het niet op een nette manier worden aangepakt. Je hoeft mensen niet als wegwerpartikelen te behandelen en aan het lijntje te houden. Zeg gewoon waar het op staat dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Ben het helemaal met je eens. Helaas gaat het in veel bedrijven zo aan toe.

Werknemers worden als nummers behandeld.

Neem het niet persoonlijk.

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die dit overkomt.

Maar ik kan me goed voorstellen dat het je dwaars zit.

Succes.
Ik heb advies gekregen om eenschriftelijke reactie te geven op het negatief functioneringsverslag. Het is in ieder geval duidelijk dat ze me weg willen hebben, Het verslag moet ik teken voor gezien, niet voor akkoord.

Weten jullie hoe ik aan kan tonen dat ik wel goed heb gefunctioneerd. Ik vind dat mijn teammanager vooringenomen is, moet ik dat ook meenemen en toelichten in de brief. Help, wie heeft dit eerder meegemaakt
Zijn er naast verslagen van functioneringsgesprekken, ook beoordelingen van de afgelopen jaren? (ik weet niet of er bij TO onderscheid wordt gemaakt op het werk tussen functioneringsgeprekken en beoordelingsgesprekken maar die is er wel degelijk!).

Op basis van één negatief functioneringsgesprek zonder verdere trajectafspraken en evaluatie daarvan, valt meestal weinig verwijtbaarheid te halen voor werkgever om te ontslaan. Helemaal als daar voorafgaand een aantal goede beoordelingen tegenover staan.

Bacterie, als dit op een beeindiging aanloopt: HOE DAN OOK een juridisch adviseur in de hand nemen. Moet altijd, of het nou soepel gaat of wat vervelender zoals bij jou. Niet meer zelf gaan lopen modderen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven