Werk & Studie alle pijlers

Geen vertrouwen in functioneringsgesprek

26-06-2010 19:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hoogte leidinggevende in de hierarchie heeft input gevraagd aan twee collega's over mijn functioneren. Dat is sinds dit jaar gebruikelijk bij ons in het bedrijf. Je mag zelf van te voren aangeven bij welke collega's informatie voor je functioneringsgesprek kan worden ingewonnen.

Tijdens mijn vakantie is aan mijn teammanager gevraagd om aan te geven welke collega's mijn hoogste leidinggevende om info zou kunnen vragen. De collega's die hij heeft genoemd zou ik zelf niet als referentie hebben opgegeven. Ik vind het jammer dat niet voor mijn vakantie aan mij is gevraagd om aan te geven welke collega's ze kunnen benaderen voor input. Maanden van te voren was bekend dat ik een week met vakantie zou zijn.

Mijn teammanager wil mij wegwerken uit de organisatie en heeft collega's genoemd waar hij dikke vriendjes mee is. Het zou me dus niet verbazen als hij ze geinstrueerd heeft. Ik weet dat hij met sommige collega's over mij praat . De kans bestaat dus dat zijn vriendjes tegen mijn hoogste leidinggevende zeggen dat ik niet goed functioneer .

Ik maak me hier heel erg zorgen over, zeker nu we in een kredietcrisis zitten en ik mijn baan niet wil verliezen. Wie kan mij adviseren over wat ik eventueel zou kunnen doen ?
Dit is een vervolgtopic op het eerste begrijp ik?

Ik denk dat in het eerste topic een aantal goede tips gegeven is. Op dit moment heb ik daar niets aan toe te voegen.
Wat een raar systeem. Hoe kun je als manager ooit een eerlijk beeld over iemand krijgen als degene die beoordeeld moet worden, zelf mag aangeven bij wie navraag gedaan mag worden. Erg raar.
Geen idee waarom ze dit systeem hebben ingevoerd. Sommige collega's spreken ook van te voren af wat er voor info gegeven moet worden, lekker eerlijk, maar het gebeurt.
Lieve schat..

als er over je gekletst wordt op het werk moet je dat aankaarten bij de baas van je baas!

Ik zou zeggen ZSM doen.. en niet beginnen over dat functioneringsgesprek. Mocht tegen die tijd blijken dat je functioneringsgesprek onterecht negatief loopt.. Kun je altijd een goede reden aanbrengen om meer collegas te laten "inputten"...

Daarnaast... Je zegt dat je zélf mag kiezen welke collega's om input gevraagd wordt. IVM met jouw privacy mag jouw manager dit niet voor jou beslissen. Maak hier een punt van en zorg dat 2 collega;s die JIJ kiest, alsnog gehoord worden!
quote:SweetSummer schreef op 26 juni 2010 @ 20:17:

Lieve schat..

als er over je gekletst wordt op het werk moet je dat aankaarten bij de baas van je baas!

Ik zou zeggen ZSM doen.. en niet beginnen over dat functioneringsgesprek. Mocht tegen die tijd blijken dat je functioneringsgesprek onterecht negatief loopt.. Kun je altijd een goede reden aanbrengen om meer collegas te laten "inputten"...

Daarnaast... Je zegt dat je zélf mag kiezen welke collega's om input gevraagd wordt. IVM met jouw privacy mag jouw manager dit niet voor jou beslissen. Maak hier een punt van en zorg dat 2 collega;s die JIJ kiest, alsnog gehoord worden!Waar baseer je dat op?
Op het moment dat er mondeling/schriftelijk vastgesteld is dat dit de keuze van de werknemer dient te zijn.. Mag een manager niet zomaar iemand aanwijzen. Dit baseer ik op wat ik geleerd heb bij het vak Management en organisatie VWO 6

Xx
anoniem_106929 wijzigde dit bericht op 26-06-2010 20:23
Reden: spatie teveel
% gewijzigd
..
anoniem_106929 wijzigde dit bericht op 26-06-2010 20:21
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:SweetSummer schreef op 26 juni 2010 @ 20:21:

Op het moment dat er mondeling/schriftelijk vastgesteld is dat dit de keuze van de werknemer dient te zijn.. Mag een manager niet zomaar iemand aanwijzen. Dit baseer ik op wat ik geleerd heb bij het vak Management en organisatie VWO 6

XxIk weet niet of het schriftelijk is vastgesteld en waar. Maar dat neemt niet weg dat er voor mij andere regels gelden lijkt me. Dat zit me dus dwars, dat ze me niet in de gelegenheid hebben gesteld om zelf een keus te maken, terwijl andere collega's dat wel hebben gehad.
Dan kun je het gooien op ongelijke behandeling en dat is óók verboden.. Heb je geen zwartopwitje voor nodig!
TO, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Je bent namelijk maar 1! week weg. Het had heus wel ervoor of erna gekund.

Ik zou dan ook zelf 2 personen aandragen en er op staan dat dít de personen zijn die feedback gaan geven.

Maar als je leidinggevende je weg wil hebben, houdt het daar natuurlijk niet op.. Lastige situatie!
Ik denk dat jij langzaamaan eens op zoek moet gaan naar een andere baan. Gezien de aard van je andere topics gaat dit niet veranderen.

De economie trekt aan, ik werk in de W&S, wij zien het beter worden. Dus ga ervoor zou ik zeggen!
Huts!
quote:Primabella schreef op 26 juni 2010 @ 20:31:

TO, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Je bent namelijk maar 1! week weg. Het had heus wel ervoor of erna gekund.

Ik zou dan ook zelf 2 personen aandragen en er op staan dat dít de personen zijn die feedback gaan geven.

Maar als je leidinggevende je weg wil hebben, houdt het daar natuurlijk niet op.. Lastige situatie!Mijn teammanager wil mij weg hebben, niet de leidinggevende boven hem. Ik heb het gesprek trouwens met beide bazen.
quote:SweetSummer schreef op 26 juni 2010 @ 20:17:

Daarnaast... Je zegt dat je zélf mag kiezen welke collega's om input gevraagd wordt. IVM met jouw privacy mag jouw manager dit niet voor jou beslissen. Maak hier een punt van en zorg dat 2 collega;s die JIJ kiest, alsnog gehoord worden!quote:SweetSummer schreef op 26 juni 2010 @ 20:30:

Dan kun je het gooien op ongelijke behandeling en dat is óók verboden.. Heb je geen zwartopwitje voor nodig!

Je hebt de klok horen luiden maar deze stellingen zijn niet correct.

Er bestaat geen recht op het zelf kunnen bepalen wie van je collega's wordt gehoord ten behoeve van een functioneringsgesprek. Het staat de werkgever vrij om bij collega's inlichtingen in te winnen over het functioneren van medewerkers.

Daarnaast is TO verwikkeld in een al wat langer durend (arbeids-) conflict met het management en is haar situatie dus niet vergelijkbaar met die van andere medewerkers. Ik zie niet op basis waarvan hier sprake zou kunnen zijn van ongelijke behandeling.
quote:wuiles schreef op 26 juni 2010 @ 22:37:

[...]

[...]

Je hebt de klok horen luiden maar deze stellingen zijn niet correct.

Er bestaat geen recht op het zelf kunnen bepalen wie van je collega's wordt gehoord ten behoeve van een functioneringsgesprek. Het staat de werkgever vrij om bij collega's inlichtingen in te winnen over het functioneren van medewerkers.

Daarnaast is TO verwikkeld in een al wat langer durend (arbeids-) conflict met het management en is haar situatie dus niet vergelijkbaar met die van andere medewerkers. Ik zie niet op basis waarvan hier sprake zou kunnen zijn van ongelijke behandeling.Het gaat niet om 'het inwinnen van informatie', maar wel om het feit dat blijkbaar het beleid is dat een werknemer zelf kan en mag bepalen bij wie deze informatie wordt ingewonnen. In mijn geval is sprake van willekeur. Daarbij komt dat er geen sprake is van een arbeidsconflict met het management, dus de situatie is niet anders dan die van mijn collega's.
Bacterie, ik zeg toch jé leidinggevende en niet de lg van de lg?

Hoe weet je eigenlijk dat die je niet weg wilt hebben, maar alleen team manager?
Daar zeg je wat, ik kan het goed vinden met de leidinggevende, heb nog geen signalen gehad dat hij me kwijt wil.
quote:wuiles schreef op 26 juni 2010 @ 22:37:

Je hebt de klok horen luiden...grappig, wilde exact hetzelfde schrijven.

M&O op vwo 6 is een leuk vak hoor, daar niet van. Maar misschien net niet genoeg voor al te stellige uitspraken over management in de praktijk.

Ik ben op dit moment voor een klant bezig een evaluatiesysteem te ontwerpen voor hun toppertjes, en daarbij komt ook 180-graden feedback, waarbij het toppertje zelf mag kiezen wie die feedback gaat leveren.

Als het management daarnaast eigen info wil inwinnen, dan doen ze dat. En als toppertje daarover kabaal gaat maken, en gaat eisen dat collega X niet, en collega Y wel gehoord gaat worden, dan is dat feit op zich al een bijzonder boeiend onderwerp voor het eerstvolgende gesprek.

Ik heb niks tegen mensen die de regels serieus nemen, maar soms is op je strepen gaan staan uiterst contraproductief. En daar helpt geen leerboek M&O uit vwo 6 aan.
quote:rider schreef op 27 juni 2010 @ 14:23:

[...]

Ik ben op dit moment voor een klant bezig een evaluatiesysteem te ontwerpen voor hun toppertjes, en daarbij komt ook 180-graden feedback, waarbij het toppertje zelf mag kiezen wie die feedback gaat leveren.De andere helft van de 360-graden feedback systematiek is inmiddels wegens kredietcrisis weg-bezuinigd?
quote:Tia Dalma schreef op 27 juni 2010 @ 21:59:

[...]

De andere helft van de 360-graden feedback systematiek is inmiddels wegens kredietcrisis weg-bezuinigd? neuh, ik vind de term 360-graden-feedback niet kloppen. Na 360 graden sta je weer net zoals je stond. Als je om wil kijken, is 180 graden de te nemen route
En als je om je héén wilt kijken dan?
quote:Tia Dalma schreef op 27 juni 2010 @ 23:07:

En als je om je héén wilt kijken dan? hey, mensen die uit het raam staren hebben geen feedback nodig
Jullie hadden gelijk ik word eruit gewerkt vanwege de kredietcrisis. Hoorde via via dat ze mensen gaan ontslaan, vandaar waarschijnlijk ook mijn voorgevoel, je merkt het toch aan je bazen ook al proberen ze normaal tegen je te doen. Ik heb zo hard gewerkt en m'n best gedaan, maar helaas....
Tja, soms is dat niet genoeg. Ik had onlangs, na anderhalf jaar thuisgezeten te hebben, weer een baan....dacht ik. Na amper drie weken gewerkt te hebben kreeg ik te horen dat ik kon vertrekken omdat werkgever ineens had bedacht dat er teveel personeel was en dat mijn baan (receptioniste voor 2 dagen per week) wel overgenomen kon worden door iemand die daar al werkte en het toch niet zo druk had. En anders had de betreffende persoon in het magazijn moeten helpen en dat was ook zo sneu. De directeur /eigenaar had nog gevraagd of het niet anders kon, want ik was zo'n goeie, maar het hoofd personeelszaken (zijn echtgenote) vond dat het niet anders kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven