Geld & Recht alle pijlers

Minimumloon

01-07-2010 12:28 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk een dringende vraag. Ik ben aangenomen bij de H&M en ik heb vorige week mijn contract getekend. En ja heel stom achteraf ben ik gaan kijken naar het loon wat op mijn contract staat. Het is 3,98, exclusief provisie van 0,97, voor een 20-jarige. Volgens mij is het onder het minimumloon alleen hoe nu verder? Ik heb het contract al getekend, kan dit dan nog veranderd worden? Hoe bereken ik het goede minimumloon? Hoe zit dat het met de provisieregeling? Hoort die bij het minimumloon of niet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Als je googelt op minimum loon dan zul je overzichten vinden waar ook het loon per uur wordt vermeld.

Provisie telt niet mee.
klik

Als ik uitga van 8 uur per dag of 40 uur per week kom ik uit op 4,99 voor een 20 jarige.
Dat bedrag wat je noemt zal wel netto zijn denk ik.
waarvoor krijg je dan provisie bij de hm?
http://home.szw.nl/index. ... ctype_id=6&link_id=180842

Hier vind je alles over het minimumloon. Officiele site van het ministerie.
quote:germanwings schreef op 01 juli 2010 @ 12:38:

waarvoor krijg je dan provisie bij de hm?Bij de H&M krijgt iedere werknemer naast het standaardloon provisie voor de producten die in de desbetreffende winkel wordt verkocht. Of dat ook bij het minimumloon hoorde was mij sowieso niet duidelijk maar nu wel.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 01 juli 2010 @ 12:35:

klik

Als ik uitga van 8 uur per dag of 40 uur per week kom ik uit op 4,99 voor een 20 jarige.Dus ik krijg onderbetaald. Hoe zit dat dan met het contract. Is dat dan nietig en moet ik dan een nieuw contract ondertekenen?
Bel ze gewoon om te vragen hoe het zit, of ga even langs. Een grote keten zoals H&M zal heus niet minder dan het minimumloon betalen. Dat mag namelijk niet.
dat weet ik niet. Zou gewoon eens bellen met iemand van p en o.
Ik wilde dat inderdaad vanavond nog even doen. De leidinggevende heeft een positieve indruk op mij achter gelaten dus zal uiteindelijk geen probleem zijn. Vind alleen fijn om te weten of het klopt wat ik dacht. In ieder geval bedankt voor de hulp en als er nog vragen zijn klop ik hier nog wel even aan ;)
De winkelcao is inderdaad geen vetpot. Succes met uitzoeken, want minimumloon daar heb je inderdaad recht op
Wat Traincha zegt, is 3,98 netto of bruto. Ik kan me niet voorstellen dat H&M onder het minimumloon betaald.
Het is natuurlijk bruto. Zij weten namelijk niet hoeveel jij netto over gaat houden.
En wat heb je nu geleerd? Juistem, dat je altijd eerst een contract op je gemak (thuis) moet lezen voor je het ondertekend.

Aldus mijn pa, toen mij dat overkwam. Wat heb ik dat goed onthouden zeg.
Nou, dat was nog eens een post die helemaal niet opbouwend was. Sorry TO.

Maarre, wat had jezelf als uurloon in gedachten?
En ik lees op de site van Zwup dat de wet geen landelijk minimum uurloon kent. Wel een minimum loon bij een fulltime dienstverband.
quote:Katherina schreef op 01 juli 2010 @ 13:36:

En wat heb je nu geleerd? Juistem, dat je altijd eerst een contract op je gemak (thuis) moet lezen voor je het ondertekend.

Aldus mijn pa, toen mij dat overkwam. Wat heb ik dat goed onthouden zeg.

Ja zoiets heb ik nu ook wel. Ach ik leer het liever nu met een bijbaantje zodat ik voor de volgende keer niet dezelfde fout maak.

Ik dacht dat ik ongeveer 6,5 a 7 euro zou verdienen (inclusief de provisie). Het is allemaal niet veel maar ik heb liever een leuker bijbaantje dan dat ik elke keer met tegenzin erheen ga.
Heb je het tijdens je sollicitatiegesprek niet over je loon gehad dan? 6,50 á 7 euro en dan 4 euro krijgen is wel een groot gat. Ik kan me niet voorstellen dat je manager je dan niet al uit de droom heeft geholpen als je daarover had gepraat.

Het minimum zat een eurootje hoger per uur he, als ik me goed herinner van die site van Zwup. Ik denk dat dat reeler is om te verwachten dan die 6,50 of 7 euro die je in gedachten had.

Misschien tellen ze bij H&M provisie en uurloon bij elkaar op, en is dat dan wel het minimumloon?
Jeetje, al is het nog zo'n leuk baantje. Voor 5 euro zou ik echt m'n bed niet uitkomen.
Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik het wel gevraagd alleen ze kon het schema niet zo snel vinden. (Het hele gesprek duurde sowieso maar 10 minuten.)

Ik had het met een vriendin erover gehad, die er ook werkt, die zei dat het ongeveer gelijk was aan mijn loon van mijn vorige baantje daarom had ik die 6,5 a 7 euro in gedachte. Maar goed ik ga zo wel even naar de leidinggevende toe om te vragen of er een foutje is gemaakt of niet.

Dat van de provisie weet ik niet. Iemand zei hier dat het niet zo was maar dat ga ik dan gelijk nog even vragen.
je kan beter bij ah gaan werken! daar liggen de salarissen veel hoger
Mijn zoon van 18 verdient al een hoger netto loon in de horeca (zonder fooien)

Bij de AH verdiende hij minder
quote:Boertje037 schreef op 01 juli 2010 @ 14:45:

Jeetje, al is het nog zo'n leuk baantje. Voor 5 euro zou ik echt m'n bed niet uitkomen.Ook niet als je bijv. al anderhalf jaar werkloos bent?
Nou Boertje, ik heb ooit in een vaag verleden voor 5 gulden en 25 cent hamburgers gebakken bij de Mac.

Ik vind het een beetje arrogant. Wanneer je nog aan het leren bent en nog jong bent is 5 euro per uur toch een mooi bedrag?

Waarom zou een café-baas of H&M of MD meer betalen dan het minimumloon aan jeugdige werknemers als ze net zijn begonnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven